|
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το κείμενο που
ακολουθεί δημοσιεύθηκε τον Νοέμβριο του 1998 στο 2ο τεύχος του
περιοδικού Extreme Audio Video. Αφορούσε δίσκους που την εποχή
εκείνη ήταν λίγο-πολύ επίκαιροι, αλλά, από τότε διαπιστώνουμε ότι τα
πράγματα παραμένουν τα ίδια -αν δεν χειροτερεύουν κιόλας. Ηταν η
πρώτη και από όσο γνωρίζουμε η μοναδική δοκιμή cd που έχει γίνει
ποτέ στην Ελλάδα (και πιθανόν στο εξωτερικό, αλλά δεν ορκιζόμαστε
γι' αυτό το τελευταίο...) γι'αυτό και την περιλαμβάνουμε εδώ παρά το
γεγονός ότι η έκτασή της είναι πολύ μεγαλύτερη από όσο θα έπρεπε για
διαδικτυακή δημοσίευση. Διαβάζοντας την έχετε υπ' όψιν σας ότι
υπάρχουν μικροαλλαγές στο κείμενο (όχι όμως επί της ουσίας).
Οι εικόνες ήταν ούτως ή άλλως άσχημα εκτυπωμένες, και έδώ είναι
απλώς σκαναρισμένες σε flatbed από ένα εκ των διασωθέντων στο αρχείο
τευχών, oπότε ξέρετε τι ποιότητα να περιμένετε. Αν για κάποιο
λόγο θέλετε καλύτερες εικόνες επικοινωνήστε μαζί μας και θα δούμε τι
μπορεί να γίνει. |
ΕΙΣΑΓΩΓΗ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΟΚΙΜΗ..., ΠΕΡΙ ΑΚΡΟΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΡΗΣΕΩΝ,CHRIS REA/THE ROAD TO HELL, DIRE STRAITS/ON EVERY STREET,
FRANK ZAPPA/ONE SIZE FITS ALL, TSUYOSHI YAMAMOTO TRIO/GIRL TALK,
RED HOT CHILI PEPPERS/ONE HOT
MINUTE, VARIOUS/HIT BOX 4, PINK FLOYD/THE DARK SIDE OF THE
MOON, JAMES HORNER/TITANIC,
ANDREW POWELL/LADYHAWKE, VIVALDI/THE FOUR SEASONS, CRAIG ARMSTRONG/THE SPACE BETWEEN
US, ABATON/EΞ
ΑΔΟΚΗΤΩ |
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...► |
CD
TEST... |
TAΞΙΔΙ ΣΕ ΑΓΝΩΣΤΗ
ΓΗ |
Oποιοσδήποτε ακούει
προσεκτικά μουσική, ταλανίζεται, από καιρού εις καιρόν, από μύχιες
και εν πολλοίς αιρετικές σκέψεις. Μήπως οι δίσκοι δεν είναι
τελικώς τόσο αγγελικά πλασμένοι; Μήπως τα πρίμα είναι σκληρά
όχι λόγω του τουίτερ αλλά επειδή ο παραγωγός είναι ψιλοκουφός ή
χοντροαδιάφορος; Γιατί, αν το καλοσκεφτούμε, στην αλυσίδα
εκτέλεση-ηχογράφηση-παραγωγή είναι πολύ πιο εύκολο να γίνει λάθος
και μάλιστα σοβαρό και με σημαντικές επιπτώσεις όχι λόγω άγνοιας,
αλλά λόγω οικονομοτεχνικών συνθηκών. Ελα μωρέ, χορευτικό είναι,
μην ασχολείσαι παραπάνω... |
|
H ΙΔΕΑ ΜΙΑΣ ΔΟΚΙΜΗΣ
έτοιμων δίσκων σχηματίζεται στο πίσω μέρος του εγκεφάλου,
εκεί όπου όλες οι κρυφές επιθυμίες συνήθως παραμένουν, κάθε φορά που
βάζεις ένα cd των επτά χιλιάδων στο σύστημα σου για να ανακαλύψεις
οτι, ξαφνικά, κάτι δεν πάει και τόσο καλά. Ριζώνει εκεί και σε
ταλανίζει, όταν ψάχνεις επί ώρες σε μια δισκοθήκη για να βρείς δέκα
καλές δουλειές επάνω στις οποίες μπορείς να βασίσεις την κριτική
σου. Εκφράζεται, συμβατικά, με την δημιουργία ενός εντελώς
αυθαίρετου μουσικού είδους που ονομάζεται Δίσκοι Αναφοράς, αλλά
περιέργως αποκτά όλο και περισσότερο χώρο στα ράφια των
δισκοπωλείων. Και σκάει, ως υπερφορτωμένος λέβητας, όταν επιτέλους
ανακαλύψεις έναν χώρο όπου μια τέτοια δοκιμή μπορεί να
πραγματοποιηθεί. Τέτοιος χώρος είναι και το Athens Mastering ένα
στούντιο όπου οι παραγωγές αποκτούν το final touch πριν οδηγηθούν
στο εργοστάσιο κοπής. Η ιδέα ενθουσίασε τους ανθρώπους του, όσο
ενθουσίασε κι εμάς όταν την πρωτοείχαμε και αφού τίποτε τέτοιο δεν
έχει ξαναγίνει, αποφάσισαν να μας προσφέρουν αρκετό από τον πολύτιμο
χρόνο τους για ψάξιμο. Ενα ψάξιμο που ουδόλως αποδείχθηκε
φρούδο αφού όπως φάνηκε και θα δείτε στη συνέχεια, οι δίσκοι της
αγοράς όχι μόνο έχουν ιδιαίτερη ταυτότητα και διαφορές, που μάλιστα
στο αυστηρά ελεγχομενο χώρο του Athens Mastering με τα θηριώδη
ενεργά ATC200Α και τα ηλεκτρονικά της Krell στο σύστημα αναπαραγωγής
ήταν προφανείς, αλλά έχουν και λάθη. |
ΚΟΡΥΦΗ
ΣΕΛΙΔΑΣ |
Το σκοτεινό αντικείμενο της δοκιμής Μια
αντικειμενική δοκιμή, περιλαμβάνει φυσικά μια σειρά από σταθερές
διαδικασίες αξιολόγησης. Το αρχικό ερώτημα είναι βέβαια αν σε μια
ηχογράφηση που χαρακτηρίζεται από ένα χαοτικό συνδιασμό συνιστωσών
μπορούν να εφαρμοστούν τέτοιες διαδικασίες. Η απάντηση είναι ναί. Το
τι ακριβώς δοκιμές πραγματοποιήσαμε, πώς και με ποιά όργανα, θα το
βρείτε στο αντίστοιχο
κείμενο, εν τάχει πάντως, μπορούμε να πούμε οτι εκτιμήθηκαν σε
όλους τους δίσκους η στάθμη της ηχογράφησης και η δυναμική περιοχή,
το φασματικό περιεχόμενο, η στερεοφωνική εικόνα και, τέλος η σε
πραγματικό χρόνο φασματική εξέλιξη του μουσικού σήματος δηλαδή το
συχνοτικό περιεχόμενο και πλάτος κάθε φθόγγου κάθε στιγμή.Ωστόσο,
αυτό είναι το πρώτο και ίσως έυκολο μέρος της όλης διαδικασίας.
Γιατί τα διαγράμματα δεν αρκούν. Χρειάζεται και η ακρόαση,
αφού σε τελική ανάλυση είναι η μουσική και η αίσθησή της αυτή που
μετράει. Αναζητήσαμε λοιπόν διακαώς τον συσχετισμό μεταξύ του
αντικειμενικού μέτρου και του υποκειμενικού ερεθίσματος,ακούγοντας
τους δίσκους έναν πρός έναν τόσο στο στούντιο όσο και στον γνωστό
οικιακό χώρο μας και πρός έκλπηξή μας το βρήκαμε στην πλειοψηφία των
περιπτώσεων. Ενα επίσης δύσκολο σημείο, ήταν η επιλογή του υλικού
που θα δοκιμάζαμε. Ανατρέχοντας στη δισκοθήκη μας συνθέσαμε μια
συλλογή από πολλά είδη, που ξεκινούν από προκλασικές και καταλήγουν
σε ηλεκτρονικές συνθέσεις, ευρεία χρονολογική (άρα και τεχνολογική)
διασπορά, περί τα 10 χρόνια και επίσης ευρεία προσέγγιση σε θέματα
παραγωγής από τον τυπικό ποπ-ροκ δίσκο και την χορευτική συλλογή
μέχρι τα τεχνολογικά προχωρημένα remasterings. |
ΚΟΡΥΦΗ
ΣΕΛΙΔΑΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ► |
|
| |
|