Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 16/07/2024

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

Ηχείο Βάσης/Ραφιού

Epos ES-7N

Epos ES-7N

Η συμπεριφορά του ES-7N, ως φορτίο, είναι αρκετά συνεπής με τις δηλώσεις της Epos. Το διάγραμμα του μέτρου, δείχνει ότι, πράγματι, αυτό παραμένει σχετικώς σταθερό στην περιοχή 200Hz-10kHz, στο διάστημα 5-9Ω. Η ελάχιστη τιμή είναι περίπου 3.3Ω και εμφανίζεται στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων (13kHz). Η μέγιστη τιμή εντοπίζεται στα 75Hz και είναι γύρω στα 40Ω. Αυτή είναι μια αρκετά μεγάλη διακύμανση και αναμένεται να επηρεάσει την απόκριση ενός συστήματος που βασίζεται σε ενισχυτή με χαμηλό συντελεστή απόσβεσης. Ο συντονισμός της καμπίνας βρίσκεται στα 46Hz και το γεγονός ότι οι δύο κορυφώσεις έχουν -περίπου- το ίδιο ύψος, δείχνει ότι οι συχνότητες συντονισμού του γούφερ (μετρημένο στον αέρα) και της καμπίνας συμπίπτουν.
Η διακύμανση της φάσης απέχει από το να χαρακτηριστεί ιδανική. Μετρήσαμε +52° (20Hz), και -64.6° (90Hz), τιμές σημαντικές που αναμένεται να καταπονήσουν θερμικά το στάδιο εξόδου ενός ενισχυτή. Από την άλλη, οι τιμές αυτές εμφανίζονται σε σχετικώς υψηλές τιμές μέτρου (15Ω), επομένως το φαινόμενο θα είναι λιγότερο έντονο. Σε συνδυασμό με την χαμηλή ευαισθησία του ηχείου (σε ρύθμιση για λειτουργία κοντά στον τοίχο, όπως θα δούμε), όλα αυτά σημαίνουν ότι αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε το ES-7N ως ηχείο ραφιού, θέλετε έναν ενισχυτή μέσης ισχύος (και άνω) με καλή ψύξη.
Η ψευδοανηχοϊκή μέτρηση της ευαισθησίας (επί του άξονα, πάνω από τα 250Hz, χωρίς εξομάλυνση), αναδεικνύει ένα ηχείο με καλή ομοιογένεια στο φάσμα, με βασικό χαρακτηριστικό τις πολλές, αλλά μικρού εύρους και πλάτους διακυμάνσεις, οι οποίες δεν αναμένεται να επηρεάσουν την τονική του ισορροπία. Συνολικά, η απόκριση έχει αποκλίσεις αρκετά μικρότερες από τα ±3dB, με ήπιες τάσεις αποκοπής ψηλά και έναν χαρακτηριστικό συντονισμό (κατά πάσα πιθανότητα από τον θόλο του τουίτερ. Η χρήση του προστατευτικού πλέγματος επηρεάζει αρκετά την περιοχή 4-6kHz όπου εμφανίζεται μια σημαντική βύθιση. Με βάση αυτό, οι απαιτητικές ακροάσεις καλόν είναι να γίνονται χωρίς αυτό.

Thumbnail Thumbnail

Μέτρο και φάση της εμπέδησης (κόκκινη και πράσινη καμπύλη αντιστοίχως).

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/1m/2.83Vrms). Ψευδοανηχοϊκή μέτρηση επί του άξονα (συχνότητες πάνω από τα 250Hz) χωρίς το προστατευτικό πλέγμα (πράσινη καμπύλη) και με το προστατευτικό πλέγμα στη θέση του (κόκκινη).

Η συνολική απόκριση του ηχείου, σε ρύθμιση free field, όπως προκύπτει με splicing ψευδοανηχοϊκής και near field μέτρησης, δείχνει με πιο σαφή τρόπο την τονική ουδετερότητα του ηχείου (η εξομάλυνση 0.33oct “κρύβει” τις διακυμάνσεις). Η μέση ευαισθησία υπολογίστηκε στα 88.8dBSPL (1m, 2.83Vrms), πολύ κοντά στην επίσημη επίδοση) και με βάση αυτήν τα σημεία αποκοπής -6dB βρίσκονται στα 55.6Hz χαμηλά και στα 24kHz ψηλά. Ο συντονισμός του τουίτερ βρίσκεται στα 30.5kHz και, σίγουρα, δίνει έναν “αέρα” ψηλά στο ηχείο, καθώς δεν είναι πολύ οξύς για να ενοχλεί μάτια και αυτιά. Η μέση συνολική απόκριση του ηχείου, υπολογισμένη σε ακουστικό παράθυρο ±10° προοιωνίζεται μια καλή συμπεριφορά στον χώρο, καθώς υπάρχει μια ομαλή μείωση της ευαισθησίας πάνω από τα 4kHz περίπου, χωρίς άλλα προβλήματα.
Η λειτουργία του διακόπτη που βρίσκεται στο πίσω μέρος μας εξέπληξε κάπως. Κατά τα συνήθη, αυτό που περιμέναμε ήταν μια αλλαγή στην απόκριση χαμηλά, με μικρότερη ευαισθησία στην περιοχή όπου τα όρια του χώρου προκαλούν αναπόφευκτη ενίσχυση. Αντιθέτως, η αποκοπή χαμηλά δεν αλλάζει καθόλου (πιθανώς η Epos θεωρεί -μάλλον σωστά- ότι το ηχείο είναι αρκετά αναίσθητο πολύ χαμηλά για να μπασάρει κοντά σε τοίχους) αλλά η θέση λειτουργίας bookshelf εισάγει έναν πολύ ουδέτερο εξασθενητή -3dB με μεγάλο εύρος. Η καμπύλη απόκρισης από τα 200Hz μέχρι τα 20kHz είναι πανομοιότυπη αλλά σε χαμηλότερη στάθμη. Όσο ζεις, μαθαίνεις!

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/1m/2.83Vrms) με εξομάλυνση 1/3oct. Μέτρηση επί του άξονα (κόκκινη καμπύλη) και μέση τιμή μετρήσεων εκτός άξονα (listening window, πράσινη καμπύλη).

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/1m/2.83Vrms) με εξομάλυνση 1/3oct. Μέτρηση επί του άξονα, με την ρύθμιση free field (κόκκινη καμπύλη) και με την ρύθμιση bookshelf (πράσινη).

Η βηματική απόκριση του ES-7N είναι κλασική και δείχνει μια σχεδίαση καλής ποιότητας. Η μετάβαση από το τουίτερ στο γούφερ γίνεται σχετικώς ομαλά (με μικρές “ανησυχίες”) και η απόσβεση χαμηλά είναι πολύ καλή, χωρίς ιδιαίτερους χρωματισμούς.
Αντιθέτως, το διάγραμμα αποσβεννυμένων φασμάτων είναι... ζωηρό, με αρκετούς συντονισμούς. Οι ισχυρότεροι από αυτούς εμφανίζονται στο 1.4kHz (4.2ms), στα 3.2kHz (4.4ms) και στα 9kHz (4.1ms).

Thumbnail Thumbnail

Βηματική απόκριση.

Διάγραμμα CSD (αποσβεννυμένων φασμάτων), ψευδοανηχοϊκή μέτρηση στον ακουστικό άξονα.

Η πολική απόκριση του ηχείου στο οριζόντιο επίπεδο είναι από τις καλύτερες που έχουμε δει, ως προς το θέμα της ομαλότητας. Η ακτινοβολία βρίσκεται στην περιοχή των -6dB για γωνίες ±30° γεγονός που, τυπικώς, σημαίνει ότι το ηχείο δεν απαιτεί toe-in για να αποδώσει τα μέγιστα. Καλού κακού, βάλτε μια μικρή κλίση, αλλά το βέβαιον είναι ότι το ES-7N δημιουργεί ένα πολύ ομοιογενές πεδίο ανακλάσεων, αν ο χώρος είναι στοιχειωδώς σωστός. Η μικρή ανομοιομορφία μεταξύ θετικών και αρνητικών γωνιών οφείλεται, βεβαίως, στο γεγονός ότι του τουίτερ δεν είναι τοποθετημένο στον άξονα της μπάφλας.
Στο κατακόρυφο επίπεδο τα πράγματα είναι λιγότερο ιδανικά, αλλά αυτό είναι κάτι αναμενόμενο. Η ευαισθησία μειώνεται γρήγορα, αλλά ομαλά για θετικές γωνίες (ακρόαση πάνω από τον ακουστικό άξονα) και γρήγορα αλλά ανομοιογενώς για αρνητικές γωνίες (ακρόαση κάτω από τον ακουστικό άξονα). Ως συμπέρασμα, κρατήστε το ότι θέλετε σωστό ύψος, χωρίς πολλές ελευθερίες (+15° είναι ήδη αρκετές), με την εταιρία να προτείνει βάσεις 70 εκατοστών. Εννοείται -το γράφω για όσους κάνουν τέτοιες σκέψεις- ότι σε... ρυθμό ραφιού, απαγορεύεται η οριζόντια τοποθέτηση καθώς και η τοποθέτηση με το ηχείο ανάποδα. Αυτά είναι βαρβαρότητες!

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο οριζόντιο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (πράσινη καμπύλη), 2kHz (κόκκινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη), 16kHz (μοβ καμπύλη) και 20kHz (μπλε καμπύλη).

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο κατακόρυφο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (πράσινη καμπύλη), 2kHz (κόκκινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη), 16kHz (μοβ καμπύλη) και 20kHz (μπλε καμπύλη).

Η μέτρηση των επιταχύνσεων των τοιχωμάτων της καμπίνας δικαιώνει την Epos για τις επιλογές της. Οι επιταχύνσεις της μπάφλας δείχνουν δύο ισχυρούς συντονισμούς, στα 350Hz και λίγο πάνω από το 1kHz, οι οποίοι ξεπερνούν ελάχιστα τα -60dB m/sec2, τιμή ιδιαίτερα χαμηλή. Το πλευρικό τοίχωμα είναι ακόμη πιο αδρανές με τις υψηλότερες τιμές να μην ξεπερνούν τα -72dB m/sec2, επίδοση που θα πρέπει να θεωρηθεί ως πολύ καλή. Για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, το Sabrina της Wilson Audio, ένα εξαιρετικό σε αυτό το σημείο ηχείο (κατασκευασμένο από X-Material), βρίσκεται, συστηματικά, κάτω από τα -75dB m/sec2.

Thumbnail

Στάθμη επιταχύνσεων της μπάφλας (κόκκινη καμπύλη), και του πλευρικού τοιχώματος της καμπίνας (πράσινη).