Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 26/03/2019

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

NAXATRAS III | MAGNETIG FIDELITY LP/DUPLICATED MASTER

Αναζητώντας τον Χαμένο (Αναλογικό) Ήχο:
Naxatras III - Magnetic Fidelity LP/Duplicated Master.

Αναζητώντας τον Χαμένο (Αναλογικό) Ήχο: Naxatras III - Magnetic Fidelity LP/Duplicated Master.

H διαδικασία παραγωγής του Naxatras III, όπως και κάθε άλλη παρόμοια, ακολουθεί μια σειρά από στάδια. Το πρώτο, φυσικά, είναι η επιλογή του χώρου, το στήσιμο του γκρουπ, η επιλογή και η τοποθέτηση των μικροφώνων και η εγγραφή. Το δεύτερο είναι η επεξεργασία της εγγραφής, οι ρυθμίσεις της μηχανής χάραξης οι δοκιμαστικές χαράξεις και, τελικώς, η χάραξη του δίσκου. Ακολουθεί η αποστολή του μάστερ στο εργοστάσιο και η διαδικασία ελέγχου των δοκιμαστικών εκτυπώσεων πριν δοθεί το “οk” για την μαζική παραγωγή του δίσκου. Ακολουθεί ο ποιοτικός έλεγχος του τελικού προϊόντος. Σε όλα αυτά, στην περίπτωση της συγκεκριμένης δουλειάς προστίθεται ένα ακόμη στάδιο. Αυτό της δημιουργίας των master duplications, των ταινιών δηλαδή που είναι, επίσης, διαθέσιμες για όποιον τις επιθυμεί.
Αναλυτικά:

Η Ηχογράφηση του Naxatras III.

Όλα τα όργανα και η μπάντα στήθηκαν στον κυρίως χώρο live ηχογράφησης της Magnetic Fidelity, ο οποίος έχει αρκετά μεγάλη αντήχηση και είναι ιδιαίτερα κατάλληλος για ηχογραφήσεις στις οποίες η ακουστική του χώρου και οι φυσική αντήχηση είναι επιθυμητά στο τελικό αποτέλεσμα.
Ένας μικρός αριθμός μικροφώνων τοποθετήθηκε σε στρατηγικά στον χώρο. Το σετ περιελάμβανε διάφορα μοντέλα της AKG, της Shure, της Electro-Voice και της Lem καθώς επίσης και μερικές “περίεργες” (όπως τις χαρακτηρίζει ο ίδιος ο Jesus) vintage επιλογές. Ο Jesus αναφέρει:
”Πιστεύω ότι υπάρχουν τεράστιες διαφορές μεταξύ της ενίσχυσης του ήχου στον χώρο μιας ζωντανής συναυλίας και μιας ηχογράφησης στο στούντιο. Για αυτό τον λόγο, δεν χρησιμοποιώ συνήθως τεχνικές close-miking και, επίσης, πιστεύω ότι δεν πρέπει ποτέ να τοποθετείται μικρόφωνο μέσα στην κάσα (μπότα) του ντράμ-σετ, εκτός και αν συνηθίζεις να τοποθετείς και τους ακροατές σου εκεί!”

Κάθε μικρόφωνο συνδέθηκε στον κατάλληλο προενισχυτή και οι έξοδοι των προενισχυτών οδηγήθηκαν σε έναν μίκτη Custom Green Fat Bustard της Thermionic Culture, ο οποίος κατασκευάστηκε με βάση τις προδιαγραφές του Agnew. Πριν από αυτόν, η MF χρησιμοποιούσε τον μαύρο Fat Bustard ΙΙ, ο οποίος ήταν εξαιρετικός αλλά, όπως αναφέρει ο Jesus, ήθελε κάτι διαφορετικό. Ο συγκεκριμένος μίκτης βασίζεται σε λυχνίες, μπορεί να δεχτεί μέχρι 14 πηγές (μικρόφωνα ή οτιδήποτε άλλο) και παρέχει μια δικάναλη έξοδο.
Jesus: ”Συζήτησα κάποιες ιδέες μου με τον Vic Keary της Thermionic και κατασκεύασαν το συγκεκριμένο κομμάτι, με εξωτερικό τροφοδοτικό, ειδικούς πυκνωτές, λυχνίες NOS και κάποιες άλλες μετατροπές”.

H έξοδος του Fat Bustard οδηγήθηκε απευθείας σε ένα μαγνητόφωνο Telefunken M15A, το οποίο έχει υποστεί μετατροπές και χρησιμοποιεί custom κεφαλές τύπου “Butterfly”, που κατασκεύαζε η Studer πριν από αρκετά χρόνια, με βάση audiophile κριτήρια. (Σ.Σ.: οι κεφαλές Butterfly παίρνουν το όνομά τους από το χαρακτηριστικό σχήμα πεταλούδας που έχει το μαγνητικό τους σύστημα όντας, στην πράξη δύο κατά κορυφήν “V” και αποτελούν μια προσπάθεια μεγιστοποίησης του πλάτους εγγραφής). O Jesus αναφέρει ότι ”Δυστυχώς, οι κεφαλές αυτές παρήχθησαν για μικρό χρονικό διάστημα και η Studer δεν τις παράγει πλέον. Πουλήθηκαν γρήγορα και ήμουν τυχερός που βρήκα μερικές για τα μαγνητόφωνα που χρησιμοποιώ. Όταν αυτές φθαρούν, θα είναι το τέλος μιας εποχής. Ο ήχος τους είναι πραγματικά ιδιαίτερος”.

Αναζητώντας τον Χαμένο (Αναλογικό) Ήχο: Naxatras III - Magnetic Fidelity LP/Duplicated Master.

Οι ταινίες που χρησιμοποιήθηκαν ήταν 1/4 της ίντσας της ART Magnetics. ”Αγαπώ αυτή την ταινία αλλά για την εκμεταλλευθείς πλήρως χρειάζεται να ρυθμίσεις σωστά το μαγνητόφωνο, ειδικά για αυτήν. Και όχι μόνο τα ηλεκτρονικά, αλλά και τα μηχανικά του μέρη επίσης. Η ταινία έχει διαφορετικό πάχος στο υπόστρωμα και στο μαγνητικό υλικό σε σχέση με τις άλλες ταινίες και αυτό θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν."
Οι παράμετροι της εγγραφής ρυθμίστηκαν κοντά στα όρια της ταινίας ώστε να χρησιμοποιηθεί η συμπεριφορά της σε συνθήκες μαγνητικού κόρου για τον έλεγχο της δυναμικής περιοχής, αντί να χρησιμοποιηθεί κάποιος επεξεργαστής, για παράδειγμα ένας συνδυασμός κομπρέσορ/λίμιτερ, όπως γίνεται συνήθως.

Όταν η ηχογράφηση τελείωσε έγινε η σύνθεση των κομματιών που απαρτίζουν το μάστερ του άλμπουμ, με τον κλασικό τρόπο, δηλαδή με κοπή και κόλληση των αντίστοιχων τμημάτων κάθε ταινίας, ώστε οι συνθέσεις να εμφανίζονται με την σωστή σειρά, με το σωστό κενό (ή χωρίς κενό, ανάλογα με τις ανάγκες), ενώ προστέθηκαν και μερικά δημιουργικά εφέ, όπως αναφέρει ο Jesus.

H χάραξη για το Naxatras III.

Ο δίσκος του Naxatras III, ο οποίος είναι διαθέσιμος για το κοινό, είχε σαν βάση για την παραγωγή του την τελική ταινία μάστερ. Η παραγωγή των δίσκων βινυλίου ξεκινά από την χάραξη του μάστερ (master laquer) η οποία γίνεται στην ειδική, για το σκοπό αυτό, μηχανή (lacquer-cutting lathe).
Για την αναπαραγωγή των ταινιών μάστερ χρησιμοποιήθηκε το ίδιο Telefunken Μ15Α το οποίο χρησιμοποιήθηκε και για την εγγραφή τους και το σήμα οδηγήθηκε σε ένα ισοσταθμιστή Massive Passive Mastering της Manley ο οποίος χρησιμοποιεί λυχνίες. Ο ισοσταθμιστής χρησιμοποιήθηκε για να γίνουν εξαιρετικά μικρές επεμβάσεις, οι οποίες ήταν απαραίτητες ώστε να το διαθέσιμο μουσικό υλικό να αξιοποιήσει όλα τα περιθώρια που προσφέρει το βινύλιο, με δεδομένες τις ιδιαιτερότητες που έχει η αποθήκευση πληροφορίας στο αυλάκι ενός δίσκου που περιστρέφεται. Από την έξοδο του ισοσταθμιστή το σήμα οδηγήθηκε απευθείας στον ενισχυτή χάραξης ο οποίος οδηγεί μια στερεοφωνική κεφαλή χάραξης ελεγχόμενη μέσω κινητικής ανάδρασης.
Η ρύθμιση των παραμέτρων της χάραξης απαίτησε μερικές δοκιμαστικές χαράξεις, ώστε να επιλεγεί το σωστό βάθος, η απόσταση μεταξύ των αυλακιών, η θερμοκρασία της ακίδας χάραξης και για να πραγματοποιηθεί μια σειρά από άλλες ρυθμίσεις που είναι απαραίτητες.

Οι δοκιμαστικές χαράξεις αξιολογήθηκαν με την βοήθεια των πλατό αναφοράς της Magnetic Fidelity. Αυτά είναι ένα βελτιωμένο Thorens TD160 με βραχίονα SME 3009 Series II και μια κεφαλή van den Hul MC Two (κινητού πηνίου), ένα Thorens TD160 Mk II με βραχίονα Thorens TP16 Mk IV και μια κεφαλή Stanton Reference Series 881S (κινητού μαγνήτη) και ένα πλατό-ιδιοατασκευή, με βραχίονα έναν βελτιωμένο SME 3009/S2 (μοντέλο ελάχιστα διαφορετικό από τον 3009 Series II του TD160) και μια κεφαλή Shure V15 III (κινητού πηνίου). Ως ηχείο αναφοράς χρησιμοποιήθηκε το Agnew Analog Reference Instruments Type 911, ένα ηχείο full range, ιδιαίτερα ακριβές στο πεδίο του χρόνου, το οποίο μπορεί να αναπαράγει καλής ποιότητας τετραγωνικά σήματα στον χώρο (μετρημένα με παλμογράφο και μικρόφωνο μετρήσεων). Τα ηχεία οδηγήθηκαν από τελικούς ενισχυτές οι οποίοι, αρχικώς, είχαν σχεδιαστεί ως ενισχυτές χάραξης, αλλά αποδείχθηκαν ιδιαιτέρως ακριβείς και για την οδήγηση ηχείων. Οι ενισχυτές αυτοί ήταν οι Agnew Analog Reference Instruments Type 891, τους οποίους ο Jesus ανέπτυξε και παρουσίασε αναλυτικά στο JAES, τον Νοέμβριο του 2018. O Τype 891 είναι το ίδιο μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε και ως ενισχυτής χάραξης για την παραγωγή των μάστερ και έχει εντελώς επίπεδη απόκριση από το DC μέχρι τα 100kHz. Ένα μικρό σε διάρκεια, αλλά ενδιαφέρον βίντεο από την χάραξη, μπορείτε να δείτε εδώ.

Αναζητώντας τον Χαμένο (Αναλογικό) Ήχο: Naxatras III - Magnetic Fidelity LP/Duplicated Master.

Οι δίσκοι μάστερ (master lacquer) συσκευάστηκαν σε ειδικά ξύλινα κιβώτια τα οποία έχουν σχεδιαστεί από την Magnetic Fidelity, ώστε να προστατεύονται κατά την μεταφορά στο εργοστάσιο παραγωγής των δίσκων. Όλη η δουλειά της αποστολής ανατέθηκε σε ειδικό μεταφορέα, ο οποίος αναλαμβάνει να αποστείλει τα μάστερς στο τμήμα γαλβανικής επεξεργασίας του Pallas Group στην Γερμανία, μέσα σε μερικές ώρες.
Μετά την γαλβανική επεξεργασία δημιουργήθηκαν οι μεταλλικές στάμπες οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν για την παραγωγή του τελικού προϊόντος. Μια σειρά από δοκιμαστικές εκτυπώσεις στάλθηκαν στην Magnetic Fidelity για τελική έγκριση μαζί με δείγματα από την εκτύπωση των γραφικών για τα χάρτινα μέρη ώστε να εγκριθούν και αυτά από τον σχεδιαστή.

Οι δοκιμαστικές εκτυπώσεις.

Οι δοκιμαστικές εκτυπώσεις είναι καλύτερο να ελεγχθούν από κάποιον έμπειρο μηχανικό που έχει βαθιά γνώση και κατανοεί την διαδικασία κατασκευής των δίσκων βινυλίου, αναφέρει ο Jesus. Απαιτείται ειδικός εξοπλισμός για να ελεγχθεί η εκτύπωση για μια σειρά από προβλήματα που είναι, συνήθως κρυμμένα και όχι προφανή. Μόνο το τελευταίο στάδιο του ελέγχου περιλαμβάνει την ακρόαση των εκτυπώσεων και αυτή είναι η πρώτη ευκαιρία που έχουν όλοι όσοι συμμετείχαν στην προσπάθεια να ακούσουν ποιό ήταν το αποτέλεσμα της όλης διαδικασίας, από το μάστερινγκ, την γαλβανική επεξεργασία, την κατασκευή (και το σωστό κεντράρισμα) της στάμπας και την εκτύπωση.
Jesus: "Με έναν τεράστιο αριθμό παραγόντων που θα μπορούσαν να έχουν δημιουργήσει κάποιο πρόβλημα, είναι πάντα ανακουφιστικό να ακούσεις με τα αυτιά σου ότι μια δοκιμαστική εκτύπωση δεν έχει κανένα πρόβλημα!" Και οι έξι πλευρές του Naxatras III ακούστηκαν εξαιρετικά, οπότε η Pallas Group πήρε το πράσινο φως για να ξεκινήσει την πραγματική παραγωγή μερικών χιλιάδων αντιτύπων.

Η άφιξη του τελικού προϊόντος προσέφερε μια ακόμη πρόκληση: Έπρεπε να ελεγχθεί το ότι οι δίσκοι πληρούσαν τα αυστηρά κριτήρια ποιότητας που είχε θέσει η Magnetic Fidelity, από το πρώτο μέχρι το τελευταίο αντίγραφο. Φυσικά, είναι αδύνατον να ελέγξει κανείς όλους τους δίσκους που έχουν παραχθεί, έναν προς έναν, και, επιπροσθέτως, αυτοί παραδίδονται σφραγισμένοι και ο αγοραστής θέλει να παραλάβει τον δίσκο του σφραγισμένο και αχρησιμοποίητο. Αυτό που έγινε ήταν ένας στατιστικός έλεγχος, βασισμένος σε τυχαία επιλογή δειγμάτων από κάθε κιβώτιο. Τα δείγματα ανοίχτηκαν, ελέγχθηκαν και πέρασαν από ακρόαση. Τα δείγματα δεν μπορούν να πωληθούν, οπότε κρατούνται για να δοθούν σε όσους συμμετείχαν στην παραγωγή. Αν ο στατιστικός έλεγχος δείξει μια κανονική και χαμηλή κατανομή προβλημάτων στην παραγωγή, τότε θεωρείται ότι η πιθανότητα να είναι ένας σφραγισμένος δίσκος ελαττωματικός σε κάποιο σημείο του είναι πολύ μικρή, με δεδομένη στην φύση της διαδικασίας παραγωγής.

Αναζητώντας τον Χαμένο (Αναλογικό) Ήχο: Naxatras III - Magnetic Fidelity LP/Duplicated Master.

Naxatras III - Η Ταινία.

Η έκδοση του άλμπουμ για χρήση σε μαγνητόφωνα ανοικτής ταινίας είναι μια εντελώς διαφορετική ιστορία αναφέρει ο Jesus. Εδώ, δεν υπάρχει διαδικασία μαζικής παραγωγής και κάθε ταινία μάστερ αναπαράγεται από το... γνωστό Telefunken M15A το οποίο χρησιμοποιήθηκε για την εγγραφή της, οι έξοδοι του οποίου οδηγούνται απευθείας σε ένα δεύτερο, πανομοιότυπο μαγνητόφωνο με τις ίδιες ακριβώς βελτιώσεις και τις ίδιες custom-butterfly κεφαλές. Η δεύτερη μηχανή ηχογραφεί με λόγο ταχύτητας 1:1, δηλαδή η αντιγραφή γίνεται σε πραγματικό χρόνο με την πηγή να τρέχει στις 15ips. Το δεύτερο μαγνητόφωνο έχει τις ίδιες ρυθμίσεις, λειτουργεί στις ίδιες στάθμες και χρησιμοποιεί τις ίδιες ταινίες της ATR Magnetics. Αυτό σημαίνει ότι κάθε μέρα μπορεί να γίνει ένας περιορισμένος αριθμός αντιγραφών (έξι, συνολικά). Το αποτέλεσμα είναι ότι οι ταινίες που προκύπτουν είναι αντίγραφα “δεύτερης γενιάς” του μάστερ και η παραγωγή γίνεται ανά εξάδα. Στο τέλος κάθε εξάδας, ξαναγίνονται οι ρυθμίσεις και στα δύο μαγνητόφωνα, ενώ ο καθαρισμός της διαδρομής της ταινίας και των μηχανικών εξαρτημάτων που έρχονται σε επαφή μαζί της γίνεται για κάθε νέα ταινία που εγγράφεται.
Επιπροσθέτως, για να διατηρηθεί η μέγιστη δυνατή πιστότητα της μεταφοράς, χρησιμοποιούμε ένα σύστημα αντιστάθμισης της φάσης, ώστε τα σφάλματα φάσης που είναι εγγενή στην μαγνητική εγγραφή να εξαλείφονται. Όποιος έχει προσπαθήσει να πραγματοποιήσει μαγνητική εγγραφή και αναπαραγωγή ενός τετραγωνικού σήματος σε ταινία παρατηρώντας το αποτέλεσμα σε παλμογράφο, έχει δει τις αποκλίσεις από το ιδεατό σχήμα της κυματομορφής και αυτό είναι αποτέλεσμα σφαλμάτων φάσης. Το σύστημα που χρησιμοποιεί η Magnetic Fidelity αντισταθμίζει αυτού του είδους τα σφάλματα και κάνει δυνατή την μαγνητική εγγραφή τετραγωνικών σημάτων σε ταινία και την σωστή αναπαραγωγή τους από άλλο μαγνητόφωνο χωρίς να είναι απαραίτητος άλλος εξοπλισμός. Αυτό συμβαίνει επειδή το σύστημα της αντιστάθμισης εφαρμόζεται στην πλευρά της εγγραφής, οπότε είναι συμβατό με κάθε σωστά ρυθμισμένο μαγνητόφωνο.
Οι ταινίες είναι γραμμένες στις 15ips, με ισοστάθμιση IEC (CCIR) με διαχωρισμό τράκ στα 0.75 χιλιοστά σε ονομαστική πυκνότητα μαγνητικής ροής 355nWb/m. Είναι συσκευασμένες σε ξύλινα κουτιά, τα οποία είναι χειροποίητα από ξύλο οξιάς. Κάθε κουτί συνοδεύεται από το σχετικό χάρτινο ένθετο με το artwork της παραγωγής και από πιστοποιητικό το οποίο ταυτοποιεί την αυθεντικότητα του προϊόντος ως πραγματικό, άμεσο και σε πραγματικό χρόνο, αντίγραφο της ταινίας μάστερ.