Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 02/07/2024
Ενεργό Ηχείο Δαπέδου
Η εργαστηριακή αξιολόγηση του Three έγινε σε τρεις διαφορετικούς ρυθμούς λειτουργίας. Οι βασικές μετρήσεις έγιναν με τον ισοσταθμιστή σε θέση “Flat”, το ρυθμιστικό πολικής απόκρισης στην θέση “Free” και την ρύθμιση “Exact” σε ό,τι αφορά την χρονική καθυστέρηση (Flat/Free). Πρόσθετες μετρήσεις έγιναν σε ρυθμό λειτουργίας “Flat/Corner” καθώς και με τον ισοσταθμιστή ενεργοποιημένο, με ρυθμίσεις ενίσχυσης +3dB στις συχνότητες 300Hz και 3kHz (EQ/Free). Σε κάθε περίπτωση, όπου υπάρχει συγκριτική παράθεση καμπυλών, αυτό αναφέρεται σαφώς.
Υπάρχει, επίσης, συγκριτική μέτρηση της συνολικής απόκρισης του συστήματος Three/BXT και του “σκέτου” Three, ώστε να γίνει σαφής η αλλαγή της συμπεριφοράς χαμηλά, όταν χρησιμοποιηθεί το άρθρωμα με τα γούφερ. Η μέτρηση αυτή έγινε σε ρυθμό Flat/Corner. Σε όλες τις περιπτώσεις ως είσοδος χρησιμοποιήθηκε η αναλογική/XLR με στάθμη αναφοράς τα 80dBSPL/1m. Με την ευκαιρία, αν και δεν έχουμε υιοθετήσει ακόμη επισήμως μέτρηση αρμονικής παραμόρφωσης, το Three πέτυχε, στην στάθμη αυτή, την χαμηλότερη τιμή που έχουμε δει μέχρι σήμερα σε ηχείο (0.121%).
H ψευδοανηχοϊκή μέτρηση της απόκρισης (πάνω από τα 500Hz) επί του ακουστικού άξονα είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτική σε ό,τι αφορά τις προθέσεις της Kii. Η σχετική καμπύλη είναι πρακτικώς επίπεδη μέχρι τα 10kHz, εμφανίζοντας ελάχιστες διακυμάνσεις μέχρι το όριο των 20kHz και έκταση που φαίνεται να αγγίζει άνετα τα 30kHz. Οι διαφορετικοί ρυθμοί λειτουργίας έχουν την επίδραση που θα περίμενε κανείς, με τις μετρήσεις Flat/Free και Flat/Corner να είναι πανομοιότυπες και την μέτρηση EQ/Free να βρίσκεται, πράγματι, στα +3dB πάνω από τα 3kHz.
Η συνολική απόκριση του ηχείου, η οποία προκύπτει με splicing μεταξύ της ψευδοανηχοϊκής μέτρησης επί του άξονα και near field μετρήσεων στα γούφερ του συστήματος, δείχνει ξεκάθαρα τον τρόπο λειτουργίας και τα χαρακτηριστικά του ηχείου, στο πεδίο της συχνότητας. Το Three είναι ένα εξαιρετικά ακριβές και ισορροπημένο ηχείο με αποκλίσεις στο 1.7dB συνολικά και αποκοπή χαμηλά που δεν έχει σχέση με τους κανόνες που ισχύουν στα κλασικά ηχεία. Τα σημεία -3dB της σχετικής καμπύλης (σε ρυθμό Flat/Free) βρίσκονται κοντά στα 55Hz, για την αποκοπή χαμηλά και στα 28.7kHz ψηλά, ενώ με το περισσότερο συμβατικό κριτήριο των -6dB το εύρος είναι 35Hz-31kHz. Οι αποκρίσεις στους ρυθμούς λειτουργίας Contour/Free και Flat/Corner διαφέρουν σημαντικά ως προς την αποκοπή χαμηλά (το ηχείο φαίνεται να “παράγει” λιγότερο χαμηλό όταν ρυθμιστεί για λειτουργία σε γωνία) και ο ισοσταθμιστής διαμορφώνει προβλέψιμα την απόκριση (αν και, με βάση την καμπύλη, τα +3dB/300Ηz φαίνονται κάπως υπερβολικά για συνθήκες πραγματικής λειτουργίας).
Η σύγκριση της συνολικής απόκρισης του Three με αυτήν του συστήματος Three/BXT αποκαλύπτει τα... αναμενόμενα. Το ηχείο κερδίζει πολύ στην περιοχή των χαμηλών συχνοτήτων, με την απόκριση να εκτείνεται, πλέον μέχρι τα 20Hz (-3dB) σε μια εξαιρετική ταύτιση της μέτρησης με τα δημοσιευμένα χαρακτηριστικά (για την ακρίβεια, μετρήσαμε 19.7Hz). Με τέτοια επίδοση, το Three/BXT είναι το ηχείο με το καλύτερο (από πλευράς έκτασης) χαμηλό που έχουμε δοκιμάσει.
Η σύγκριση της συνολικής απόκρισης επί του άξονα με την μέση απόκριση (Listening Window ±10° στον οριζόντιο και τον κατακόρυφο άξονα) περιγράφει ένα ηχείο με πολύ ομαλή συμπεριφορά εκτός άξονα, κάτι που το περιμένει κανείς με βάση τα φίλτρα που χρησιμοποιούνται.
Η συμπεριφορά του συστήματος στο πεδίο του χρόνου προσεγγίζει πολύ το ιδανικό όπως φαίνεται από την βηματική απόκριση, η οποία αποκλίνει ελάχιστα από την μορφή ενός πλήρως χρονικώς ευθυγραμμισμένου συστήματος. Αυτό που μπορεί κανείς να παρατηρήσει είναι η μεγάλη χρονική καθυστέρηση (πάνω από τα 90ms) που εισάγει ο συνδυασμός LR4/FIR στην ρύθμιση “Exact”.
Το διάγραμμα αποσβεννυμένων φασμάτων αποκαλύπτει ένα ηχείο το οποίο είναι πολύ καθαρό, ομοιογενές και γρήγορο, με ελάχιστους συντονισμούς. Απαιτούνται μόλις 0.7ms για να πέσει η συνολική στάθμη κάτω από τα -15dBr ενώ μπορεί κανείς να διακρίνει χρωματισμούς κοντά στα 1.2kHz (2.4ms), στα 3.2kHz (1.9ms), στα 5.3kHz (1.4ms) και κοντά στα 12kHz (1.6ms) με αναφορά την μείωση στάθμης στα -25dBr.
Βηματική απόκριση (Latency: Exact). |
Διάγραμμα CSD (αποσβεννυμένων φασμάτων), ψευδοανηχοϊκή μέτρηση στον ακουστικό άξονα, σε ρυθμό λειτουργίας Flat/Free. |
Η μέτρηση της πολικής απόκρισης του Three ήταν, ασφαλώς, η πιο ενδιαφέρουσα (και σύνθετη) φάση της αξιολόγησης. Ξεκινώντας από τα συνήθη, το διάγραμμα της εμπρόσθιας ακτινοβολίας (±90° σε σχέση με τον ακουστικό άξονα) εμφανίστηκε ιδιαίτερα ομαλό, χωρίς ίχνη beaming ακόμη και στα όριο της μέτρησης (20kHz). Το ηχείο χαρακτηρίζεται από προοδευτική και μικρή αποκοπή σε συνάρτηση με την γωνία και με το σύνολο των καμπυλών να βρίσκεται μέσα στο όριο των -6dB στο διάστημα ±30°, τυπικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί χωρίς toe-in.
Ανάλογη συμπεριφορά είδαμε και στο κατακόρυφο επίπεδο. Αν και η πολική απόκριση στα όρια του φάσματος έχει κάποια σημεία ασυμμετρίας (τα οποία είναι εμφανή στην καμπύλη των 20kHz), αυτά δικαιολογούνται από την αντίστοιχη ασυμμετρία των μονάδων (ένα τουίτερ πάνω από ένα μιντ) και παραμένουν μέσα στο όριο των -6dB για θέσεις με μεγάλη απόκλιση από τον ακουστικό άξονα, επομένως, η τοποθέτηση του ηχείου ως προς τον ακροατή δεν είναι ιδιαίτερα κρίσιμη (αν και ένα ηχείο τέτοιου κόστους, ασφαλώς αξίζει της μεγαλύτερης δυνατής προσοχής). Να σημειωθεί, επί του προκειμένου, ότι η πολική απόκριση τόσο στο οριζόντιο όσο και στο κατακόρυφο επίπεδο (για συχνότητες πάνω από το 1kHz) δεν εμφανίζει διαφορές μεταξύ του ρυθμού λειτουργίας Flat/Free και Flat/Corner (οπότε δεν υπάρχει λόγος παράθεσης των σχετικών διαγραμμάτων).
Η μέτρηση της πολικής απόκρισης στις χαμηλές συχνότητες έγινε, φυσικά, στο διάστημα 0°-360° επειδή μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα η σχέση της οπίσθιας με την κύρια ακτινοβολία. Στα σχετικά διαγράμματα εμφανίζονται, σε ορισμένες καμπύλες, κάποιες περιοδικές διακυμάνσεις σε συνάρτηση με την γωνία οι οποίες, κατά πάσα πιθανότητα, δεν αφορούν στο ίδιο το ηχείο αλλά στην διαδικασία (η οποία χάνει την ακρίβειά της πολύ χαμηλά, λόγω περιορισμών του χώρου και του διαθέσιμου χρονικού παραθύρου για την πραγματοποίηση ψευχοανηχοϊκής μέτρησης).
Το διάγραμμα σε ρυθμό λειτουργίας Flat/Free δείχνει ξεκάθαρα ότι το ηχείο επιτυγχάνει σημαντική εξασθένηση της οπίσθιας ακτινοβολίας σε όλο το φάσμα της μέτρησης (50Hz-500Hz) με τα καρδιοειδή χαρακτηριστικά να γίνονται σαφή καθώς η συχνότητα ανεβαίνει (250Hz και 500Hz). Η καμπύλη των 100Hz δείχνει μια εξασθένηση η οποία είναι λίγο μικρότερη από τα -9dBr για γωνία 180° και προσεγγίζει τα -4dBr για γωνίες ±90°.
Το διάγραμμα σε ρυθμό λειτουργίας Flat/Corner έχει ακόμη πιο “σφιχτά” χαρακτηριστικά χαμηλά. Η μείωση της στάθμης για συχνότητες 50-100Hz βρίσκεται στην περιοχή των -8dBr για γωνίες ±120° και πέφτει εμφανώς κοντά στα -12dBr για την πλευρική ακτινοβολία (στο τόξο ±90°).
Η συγκριτική παράθεση της πολικής απόκρισης για συχνότητα 200Hz δείχνει καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο το ηχείο ακτινοβολεί λιγότερο όταν λειτουργεί σε ρυθμό Flat/Corner έχοντας μια διαφορά στην εξασθένηση κατά 5dBr περίπου στον άξονα (180°), ενώ η καρδιοειδής απόκριση γίνεται ακόμη πιο σαφής για συχνότητα 250Hz όπου η αποκοπή φθάνει ακόμη και τα -16dBr.
Τέλος, οι χρωματισμοί της καμπίνας φαίνεται να είναι ιδιαίτερα χαμηλοί, με τα σχετικά διαγράμματα να εμφανίζουν κάποιους συντονισμούς στην περιοχή μεταξύ 200-300Hz, οι οποίοι ωστόσο βρίσκονται αισθητά κάτω από τα -50dBm/sec2.