Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 15/06/2021
Ενεργό/Ψηφιακό Ηχείο
Ο χώρος ακρόασης πάντα θα έχει κάποια επίδραση στο τελικό αποτέλεσμα, αλλά η ιδέα είναι να την μειώσουμε στο ελάχιστο δυνατό, έτσι ώστε η ακουστική του να παίζει ελάχιστο ρόλο. Το 8c είναι ένα ηχείο που προσπαθεί να βγάλει τον χώρο έξω από την εξίσωση, με δύο τρόπους. Με τον έλεγχο της ακτινοβολίας του τουίτερ, πους γίνεται με τον κλασικό κυματοδηγό, ο οποίος έχει ενσωματωθεί στο τουίτερ μιας ίντσας μεταλλικού θόλου που χρησιμοποιεί και με τον έλεγχο της ακτινοβολίας του μιντ/γούφερ το οποίο χρησιμοποιεί έναν κώνο από αλουμίνιο, 8 ιντσών. Ο έλεγχος ενός μεγάλου μεγαφώνου μεσαίων, κυρίως γύρω από την καμπίνα, καθώς η ακτινοβολία του περιθλάται στις ακμές της μπάφλας, μπορεί να γίνει δύσκολα, αλλά είναι εφικτός, αν η πολική απόκριση του ηχείου στην περιοχή είναι καρδιοειδής, με ευαισθησία δηλαδή που είναι σταθερή για μια μεγάλη γωνία (αυτήν που αντιστοιχεί, πάνω-κάτω σε συνθήκες άμεσης ακτινοβολίας) και μειώνεται γρήγορα έξω από αυτήν. Κάποιες σχεδιάσεις το πετυχαίνουν αυτό με πολλαπλά μεγάφωνα και γραμμές καθυστέρησης με ηλεκτρικά δικτυώματα ενώ άλλες, όπως το 8c, είναι “παθητικώς καρδιοειδείς” χρησιμοποιούν, δηλαδή την οπίσθια ακτινοβολία του μιντ, μέσω ανοιγμάτων στα πλευρικά τοιχώματα, υλοποιώντας μια γραμμή μηχανικής καθυστέρησης. Η D&D αναφέρει ότι το ηχείο είναι καρδιοειδές στην μεσαία περιοχή από τα 100Ηz μέχρι τα 1250Hz. Η προσέγγιση αυτή είναι κυριολεκτικώς αντίθετη με αυτήν της Kii Audio, η οποία έχει επιλέξει καρδιοειδή συμπεριφορά στις χαμηλές συχνότητες για να ελέγξει την συμπεριφορά του χώρου χαμηλά.
Ποιά όμως είναι η ιδέα της D&D για τον έλεγχο των χαμηλών συχνοτήτων;
Εντελώς διαφορετική. Αντί να προσπαθήσει να “κόψει” τον πίσω τοίχο και την επίδρασή του στην απόδοση του ηχείου, η Dutch & Dutch τον χρησιμοποιεί με μια τεχνική που ονομάζει BCB (Boundary Coupled Bass). Η ιδέα βασίζεται, σύμφωνα με την εταιρία, στην παρατήρηση ότι ένα όριο σε μικρή απόσταση από ένα γούφερ (μεταξύ 100 και 800 χιλιοστών) έχει μόνο πλεονεκτήματα: Δεν δημιουργεί προβληματικές ανακλάσεις (οι οποίες ακυρώνουν κάποιες περιοχές), αυξάνει το περιθώριο απόδοσης χαμηλά κατά 6dB και βελτιώνει την ακτινοβολία στις χαμηλές συχνότητες, ώστε να ταιριάξει με αυτήν της καρδιοειδούς απόκρισης στην μεσαία περιοχή.
Το 8c εφαρμόζει το BCB με την βοήθεια δύο γούφερ 8 ιντσών με ανάρτηση μεγάλης διαδρομής, τα οποία είναι τοποθετημένα στην πίσω πλευρά, λειτουργούν κάτω από τα 100Hz (μέσω φίλτρου Linkwitz-Rilley 4ης τάξης) και φορτίζονται από καμπίνα κλειστού τύπου. Ο έλεγχός τους, φυσικά, περιλαμβάνει DSP και εξαρτάται από την θέση του ηχείου στον χώρο, όπως την επιλέγει ο χρήστης. Το αποτέλεσμα είναι, με βάση τα χαρακτηριστικά, μια κάτω συχνότητα αποκοπής που φθάνει τα 30Hz (μιλάμε για καμπίνα κλειστού τύπου, βάσης -θυμίζω).
Η αρχιτεκτονική ενός ηχείου όπως το 8c είναι πάντα ενδιαφέρουσα. Σε ότι αφορά το συμβατικό κομμάτι, έχουμε να κάνουμε με μια σχεδίαση τριών δρόμων, τεσσάρων μεγαφώνων με συχνότητες cross τα 100Hz και τα 1250Hz (με LR4 παντού), τα οποία οδηγούνται από ισάριθμα κανάλια ενισχυτών τάξης D, με ισχύ 500/250/250W για την περιοχή των χαμηλών, των μεσαίων και των υψηλών συχνοτήτων αντιστοίχως. Τα φίλτρα είναι υλοποιημένα στο ψηφιακό πεδίο και είναι γραμμικής φάσης. Στο ψηφιακό πεδίο είναι, επίσης, υλοποιημένος, τόσο ο έλεγχος των γούφερ όσο και αυτός του μιντ, με το τελευταίο να ελέγχεται για τα προβλήματα που κρύβει η δημιουργία της παθητικώς καρδιοειδούς ακτινοβολίας. Η ψύξη όλων αυτών, γίνεται από έναν μικρό και εντελώς αθόρυβο ανεμιστήρα ο οποίος υπάρχει στο κάτω μέρος της καμπίνας. Οι μονάδες που χρησιμοποιούνται, πέραν των δύο υπογούφερ, είναι ένα μιντ/γούφερ οκτώ ιντσών και ένα τουίτερ με θόλο από αλουμίνιο, ίντσας. Τα τρία οκτάιντσα έχουν κώνους από αλουμίνιο και ανάρτηση που επιτρέπει μεγάλες διαδρομές
Η αρχιτεκτονική ενός ηχείου όπως το 8c είναι πάντα ενδιαφέρουσα. Σε ότι αφορά το συμβατικό κομμάτι, έχουμε να κάνουμε με μια σχεδίαση τριών δρόμων, τεσσάρων μεγαφώνων με συχνότητες cross τα 100Hz και τα 1250Hz (με LR4 παντού), τα οποία οδηγούνται από ισάριθμα κανάλια ενισχυτών τάξης D, με ισχύ 500/250/250W για την περιοχή των χαμηλών, των μεσαίων και των υψηλών συχνοτήτων αντιστοίχως. Τα φίλτρα είναι υλοποιημένα στο ψηφιακό πεδίο και είναι γραμμικής φάσης. Στο ψηφιακό πεδίο είναι, επίσης, υλοποιημένος, τόσο ο έλεγχος των γούφερ όσο και αυτός του μιντ, με το τελευταίο να ελέγχεται για τα προβλήματα που κρύβει η δημιουργία της παθητικώς καρδιοειδούς ακτινοβολίας. Η ψύξη όλων αυτών, γίνεται από έναν μικρό και εντελώς αθόρυβο ανεμιστήρα ο οποίος υπάρχει στο κάτω μέρος της καμπίνας. Οι μονάδες που χρησιμοποιούνται, πέραν των δύο υπογούφερ, είναι ένα μιντ/γούφερ οκτώ ιντσών και ένα τουίτερ με θόλο από αλουμίνιο, ίντσας. Τα τρία οκτάιντσα έχουν κώνους από αλουμίνιο και ανάρτηση που επιτρέπει μεγάλες διαδρομές
Η καμπίνα των 8c περιλαμβάνει μια εσωτερική δομή από κόντρα-πλακέ σημύδας 18 χιλιοστών, με το εξωτερικό να είναι κατασκευασμένο από δρυ 19 χιλιοστών, με μπάφλα από συνθετικό υλικό ABS. Οι δυνατότητες σύνδεσης είναι οι βασικές και περιλαμβάνουν είσοδο AES3, για ψηφιακά σήματα, balanced αναλογική είσοδο καθώς και έξοδο για οδήγηση ενεργού υπογούφερ (αν και δύσκολα μπορείς να φανταστείς μια τέτοια ανάγκη). Το ηχείο διαθέτει ειδικές βάσεις (πωλούνται ξεχωριστά) και μπορεί να πραγματοποιήσει streaming, μέχρι 24/192, ενώ στα σκαριά είναι και δυνατότητες multi-room.
Το ηχείο είναι διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις την 8c, την οποία δοκιμάσαμε και βλέπετε στις φωτογραφίες και την 8c Studio η οποία είναι κάπως φθηνότερη, με τις διαφορές να αφορούν στο υλικό κατασκευής της καμπίνας (MDF έναντι της σημύδας, στο εξωτερικό περίβλημα) και την δυνατότητα streaming μέσω Ethernet (η οποία σε περιβάλλον στούντιο δεν είναι τόσο χρήσιμη). To sample rate που μπορεί να διαχειριστεί το “Studio” μέσω της AES3 παραμένει στα 24/192.