Upsampling και
Oversampling |
|
H
ιστορία του Upsampling Tί είναι το
Oversampling Oversampling και ψηφιακά φίλτρα εξομάλυνσης
(recostruction filters) Upsamplers: Ορισμος και
ερωτήματα... Διαφορική μη-γραμμικότητα και η θεωρία του
υψίσυχνου dithering |
|
Upsampler: Ορισμός Λογικά,
το upsampler είναι μία συσκευή που κάνει
upsampling. Upsampling είναι στην
πραγματικότητα το oversampling το οποίο χρησιμοποιήται από
το 1980τόσο και με συνήθη τιμή το L=8 υπάρχει σε όλα τα players (αν
αυτά δεν είναι τεχνολογίας Σ-Δ, οπότε είναι πολύ μεγαλύτερο, x64 έως
και x256 και συνοδεύεται από μείωση της τάξης του κβαντιστή στα 5 ή
και λιγότερα bits ). Επομένως; Που στην ευχή είναι ο
νεωτερισμός; Στην πραγματικότητα η "νέα ιδέα" εδώ δεν είναι
παρά η δυνατότητα ελέγχου των ψηφιακών φίλτρων που
προσφέρεται στον χρήστη. Στην συνήθη περίπτωση, ένα
upsampler σου επιτρέπει να επιλέξεις το L του
ψηφιακού φίλτρου ή ακόμη και να "βγάλεις εκτός" την όλη διαδικασία,
γεγονός που επιτρέπει άλλωστε και τις συγκρίσεις από τις οποίες
προκύπτει και η βελτίωση που προσφέρει μία τέτοια διάταξη. Σε
πιο περίπλοκες περιπτώσεις, πέρα από το L, ο χρήστης μπορεί -ίσως-
να επιλέξει και τον τρόπο με τον οποίο το φίλτρο
πραγματοποιεί interpolation ενώ, ως τροφή για τους λάτρεις
των θεωριών συνομωσίας ας αναφερθεί ότι είναι πολύ
πιθανόν ο κατασκευαστής να διαφοροποιήται ως προς το είδος των
φίλτρων και την τεχνική interpolation που χρησιμοποιεί χωρίς να λέει
τίποτε! |
Δύο ερωτήματα αναζητούν
απαντήσεις... Ακούγοντας ένα upsampled CD και αφού
συνηθίσεις στην σχετικά μεγάλη αλλαγή που προσφέρει η χρήση του,
οφείλεις, πάντως να απαντήσεις σε δύο ερωτήματα.
Πρώτον, έχοντας ως δεδομένο ότι ο ήχος του
upsampled CD είναι διαφορετικός και (έστω) πιο ευχάριστος από αυτόν
του "απλού", πώς γνωρίζουμε ότι είναι και καλύτερος, δηλαδή πιο
κοντά στο πρωτότυπο; Δεύτερον, είναι τελικά τόσο σημαντικά τα
προβλήματα που εισάγει το φίλτρο εξομάλυνσης στην πράξη, ώστε να
αποτελούν την μοναδική εξήγηση στις βελτιώσεις που
προκύπτουν; Και αν ναί, πώς αυτά αναδεικνύονται με τέτοια
άνεση, όταν είναι δεδομένο ότι παρόμοια προβλήματα έχουν εισαχθεί,
χωρίς να είναι δυνατή η διόρθωσή τους από το αντίστοιχο φίλτρο κατά
της αλίασης κατά την αρχική δειγματοληψία; Η απάντηση στο πρώτο
ερώτημα είναι ότι δεν γνωρίζουμε. Ο μόνος
τρόπος για να το γνωρίζει αυτό κάποιος θα είναι να πραγματοποιήσει
την σύγκριση ανάμεσα σε όμοιες πηγές που διαφέρουν κατά τo ψηφιακό
φίλτρο και μόνο, χρησιμοποιώντας ώς σήμα αναφοράς το προς
ψηφιοποίηση (δηλαδή το αναλογικό) σήμα. Επομένως ως προς αυτό το
σημείο θα πρέπει να αρκεστούμε στην ενθουσιώδη υποδοχή του
upsampling από τους audio engineers και στο γεγονός ότι το upsampled
audio είναι πιο εύηχο με βάση υποκειμενικά κριτήρια. |
| |