Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 24/07/2012
GROUP TEST
Η πρόταση της Quad ακολουθεί, όπως και αυτή της XTZ, μια αρχιτεκτονική αρκετά κοντά σε αυτό που έχουμε συνηθίσει να θεωρούμε ως συμβατικό σύστημα. Περιλαμβάνεται και εδώ ένα CD player (το CDP της σειράς Elite) αλλά η διαφοροποίηση σε σχέση με την κλασική προσέγγιση είναι ότι το player αυτό περιλαμβάνει και στάδιο ρύθμισης της στάθμης και ψηφιακές εισόδους (τρεις ομοαξονικές και τρεις οπτικές), επομένως μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ένας ψηφιακός προενισχυτής (δεν υπάρχει αναλογική είσοδος). Έτσι ο βασικός ενισχυτής του συστήματος είναι ο δικαναλικός τελικός της σειράς Elite (Elite Stereo).
Τα ηχεία του συστήματος είναι το μεσαίο μοντέλο της σειράς L Classic (12L), μια σχεδίαση βάσης, δύο δρόμων, bass reflex το οποίο βασίζεται σε ένα γούφερ με κώνο από ανθρακονήματα (165 χιλιοστών) για την απόδοση των χαμηλών/μεσαίων και σε ένα τουίτερ μαλακού θόλου ίντσας για την απόδοση των υψηλών συχνοτήτων.
To Elite CDP είναι συμβατό με δίσκους CD Audio kai CD-R/RW και μπορεί να διαχειριστεί σήματα μέχρι 96kHz μέσω των ψηφιακών του εισόδων. Ο χρήστης έχει στη διάθεσή του δύο ζεύγη single ended εξόδων μια σταθερής στάθμης και μια μεταβαλλόμενης, ενώ υπάρχει ακόμη και μια οπτική ψηφιακή έξοδος. Ο τελικός ενισχυτής προσφέρει μια είσοδο single ended και ακροδέκτες σύνδεσης των ηχείων καλής ποιότητας και η Quad αναφέρει ότι το σύστημα προστασίας που περιλαμβάνει δεν βασίζεται σε ασφάλειες τήξης οι οποίες επιδρούν αρνητικά στο σήμα. Και οι δύο συσκευές είναι συμβατές με τον δίαυλο ελέγχου της σειράς Elite.
Το Elite CDP επέδειξε καλές δυνατότητες χειρισμού σημάτων σε πολύ χαμηλές στάθμες με το σχετικό σήμα να εμφανίζει μικρά ποσοστά θορύβου υψηλών συχνοτήτων και κανένα ορατό ίχνος hum. Η μεταβολή της αρμονικής παραμόρφωσης σε συνάρτηση με την στάθμη είναι ομαλή και οι σχετικές επιδόσεις κινούνται στα αναμενόμενα επίπεδα, καθώς το σύνολο θορύβου και παραμόρφωσης προσεγγίζει το 5% (-25dB) στην περιοχή των -65dBFS.
Το φάσμα της εξόδου του player για αναπαραγωγή σήματος 1kHz/-20dBFS είναι πολύ καθαρό με κάποια σαφή ίχνη ενδοδιαμόρφωσης από πολύ χαμηλές συχνότητες γύρω από τη θεμελιώδη (τα οποία θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως αποτέλεσμα του jitter) και μηδενικό θόρυβο από το τροφοδοτικό. Οι ψηφιακές είσοδοι του Elite CDP ικανοποιούν με την δυνατότητά τους να καταστέλλουν το jitter που περιλαμβάνεται στο σήμα, δείχνοντας μια ευαισθησία σε jitter γύρω από τα 1.5kHz τόσο σε χαμηλές όσο και σε μεσαίες συχνότητες ενώ στις υψηλές συχνότητες η σχετική επίδοση είναι λίγο χειρότερη, όπως φαίνεται και από την αντίστοιχη καμπύλη.
Η γραμμικότητα του ψηφιακού τμήματος μπορεί να θεωρηθεί καλή με τον θόρυβο να κάνει την εμφάνισή του σε στάθμες περί τα -105dBFS, ενώ οι παραμορφώσεις της συσκευής διατηρούνται σε πολύ χαμηλά επίπεδα, στο 0.005% για σήματα -20dBFS και μεταξύ 0.0008% και 0.003% για σήματα κοντά στο θεωρητικό όριο στάθμης του μετατροπέα (-1dBFS), στοιχείο που υποδηλώνει προσεκτική σχεδίαση του σταδίου εξόδου που δεν εμφανίζει τάσεις υπερφόρτωσης.
Ο τελικός ενισχυτής απέδωσε 79.6Wrms σε φορτίο 8Ω και 133.7Wrms/4Ω επιβεβαιώνοντας με ακρίβεια δεκαδικού την επίσημη προδιαγραφή που δίνουν οι Βρετανοί ενώ, με συντελεστή αύξησης της ισχύος 1.7 φαίνεται να έχει αρκετά αποθέματα ρεύματος παρά το χαμηλό του προφίλ, όντας κατάλληλος για οδήγηση ηχείων των οποίων η αντίσταση κατεβαίνει σε σχετικώς χαμηλές τιμές. Η απόκριση συχνότητας είναι πρακτικώς επίπεδη με μια (χαρακτηριστική, μάλλον για την Quad) ήπια τάση αποκοπής που φτάνει το 0.5dB στα 30kHz και εξαιρετική ομοιότητα μεταξύ των δύο καναλιών. Η μεταβολή της συμπεριφοράς του σταδίου εξόδου όταν αυτό οδηγεί σύνθετο φορτίο είναι ορατή μεν αλλά πρακτικώς ελάχιστη (στην περιοχή του 0.1dB), δείγμα ότι έχουμε να κάνουμε με έναν ενισχυτή που έχει καλό συντελεστή απόσβεσης. Το φάσμα της εξόδου για σήμα 1kHz είναι, θα έλεγε κανείς, βγαλμένο από βιβλίο ηλεκτρονικών: Υπάρχει μια μονότονα φθίνουσα σειρά αρμονικών από τις οποίες ισχυρότερες είναι οι άρτιες με την στάθμη να πέφτει γρήγορα κάτω από τα -100dBr (από την τέταρτη και μετά). To hum έχει σαφή παρουσία στο διάγραμμα, αλλά η στάθμη είναι πολύ κάτω από τα -100dBr, τόσο για τις βασικές συνιστώσες (50/100Hz) όσο και για τα πολλά προϊόντα ενδοδιαμόρφωσης που προκύπτουν. Κατά πάσα πιθανότητα όλα αυτά γίνονται εμφανή λόγω της πολύ χαμηλής στάθμης του θορύβου, υποψία που επιβεβαιώνεται και από την στατική μέτρηση 88.2dBr (A) η οποία κατατάσσει τον Elite Stereo στους πλέον αθόρυβους τελικούς που έχουμε μετρήσει (μαζί με τους Bladelius Ask, NAD C275BEE, Quad Elite QSP και Vincent SP-331MK).
Με δεδομένο τον χαμηλό θόρυβο δεν είναι περίεργο που το σύνολο αρμονικής παραμόρφωσης και θορύβου κινείται, γενικώς, σε χαμηλά επίπεδα. Το σχετικό διάγραμμα κυμάνθηκε μεταξύ 0.0025% και 0.0035% για τις χαμηλές και τις μεσαίες συχνότητες με τάσεις αύξησης στην περιοχή των υψηλών. Στα 20kHz μετρήθηκε 0.03%. To διάγραμμα μεταβολής της παραμόρφωσης σε σχέση με την ισχύ και το φορτίο περιλαμβάνει την αναμενόμενη διαφορά στην παραμόρφωση όταν το φορτίο πέσει στα 4Ω και την όχι-και-τόσο-αναμενόμενη διαφοροποίηση της συμπεριφοράς κοντά στην υπερφόρτωση. Εδώ, ο ενισχυτής φαίνεται περισσότερο απότομος με φορτίο 8Ω με την καμπύλη να αλλάζει κλίση περίπου στα 70Wrms και πιο προοδευτικός με φορτίο 4Ω με την καμπύλη να αλλάζει κλίση στην ίδια περίπου ισχύ (70Wrms) αλλά η κλίση αυτή να είναι μικρότερη αρχικώς. Αυτή η συμπεριφορά είναι σπάνια και ίσως να πρέπει να αποδοθεί στο σύστημα προστασίας του ενισχυτή.
Η εμπέδηση του 12L Classic έχει μέτρο με ελάχιστη τιμή 4.7Ω στην περιοχή των 200Hz και τυπική διακύμανση της φάσης, επομένως θα μπορούσε να το χαρακτηρίσει κανείς ως ένα κλασικό φορτίο που δεν θα πρέπει να προβληματίσει ιδιαίτερα έναν ενισχυτή με τυπικώς καλές επιδόσεις (περιέργως, η Quad δίνει ελάχιστη τιμή τα 3.8Ω, την οποία δεν μπορέσαμε να επιβεβαιώσουμε...). H απόκριση συχνότητας είναι ιδιαίτερα ομαλή με μια σειρά αποκλίσεων μεγάλου εύρους αλλά μικρής στάθμης και το σύνολο της σχετικής καμπύλης παραμένει μέσα στο όριο των +/-3dB. Στις πολύ υψηλές συχνότητες εμφανίζεται μια έμφαση (πιθανότατα οφειλόμενη σε συντονισμό του τουίτερ) ενώ μπορεί κανείς να παρατηρήσει ότι υπάρχει μια μικρή ενίσχυση των συχνοτήτων γύρω από τα 100Hz περίπου. Η αποκοπή στις χαμηλές συχνότητες ξεκινά από τα 100Ηz και τα -6dB βρίσκονται στα 60Hz περίπου, ενώ ψηλά το ηχείο ξεπερνά λίγο τα 20kHz με τα -6dB να βρίσκονται κοντά στα 24kHz.
Στο διάγραμμα αποσβεννυμένων φασμάτων επικρατεί (όπως θα περίμενε κανείς) ο συντονισμός που παρατηρείται και στην απόκριση συχνότητας γύρω από τα 10kHz ο οποίος μαζί με έναν ακόμη, στα 8kHz αποτελούν και τα σημαντικότερα ευρήματα σε ο,τι αφορά την μεταβατική συμπεριφορά του ηχείου. Η πολική απόκριση δείχνει κάποια έντονα χαρακτηριστικά κατευθυντικότητας πάνω από τα 4kHz και αν ο ακροατής θέλει να πάρει το μέγιστο δυνατό από το 12L θα πρέπει να το στρέψει ελαφρώς προς την θέση ακρόασης. Για αποκλίσεις -3dB το διάστημα είναι +/-15 μοίρες ενώ και οι ανακλάσεις θα έχουν ένα σχετικό roll-off για γωνίες πάνω από 30 μοίρες εκτός άξονα. Αυτό σημαίνει ότι το 12L είναι περισσότερο κατάλληλο για ακροάσεις από σχετικώς μικρή απόσταση.
Ευχάριστο και μουσικό, το σύστημα της Quad επιβάλλεται στον χώρο με χαρακτηριστική άνεση παρά τον μικρό όγκο των ηχείων του. Ο ακροατής γίνεται αποδέκτης μιας καλά εστιασμένης, με σαφή όρια και καλό εστιασμό στερεοφωνικής εικόνας η οποία περιλαμβάνει άφθονες λεπτομέρειες σχετικά με την θέση των ηχητικών πηγών και της ακουστικής του χώρου όπου έγινε η ηχογράφηση. Ο μικρός όγκος των ηχείων έχει, ασφαλώς, ένα κόστος στην δυνατότητα του συστήματος να κατέβει πολύ χαμηλά και να μεταφέρει τον όγκο των ηλεκτρονικών ήχων σε αντίστοιχο πρόγραμμα, ωστόσο ο έλεγχος και η ταχύτητα ανήκουν στα προτερήματά τους με αποτέλεσμα τα ρυθμικά μέρη να αποδίδονται ισορροπημένα και ευχάριστα. Η μεσαία περιοχή είναι λεπτομερής με μια ήπια αίσθηση εγγύτητας που δίνει στα φωνητικά μια ιδιαίτερη παρουσία που κρίνεται, μάλλον, ευχάριστη. Ο ίδιος χαρακτηρισμός, δηλαδή “ευχάριστο” αρμόζει και στην συμπεριφορά του συστήματος στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων. Εδώ, πήραμε καλή έκταση και έναν ήπιο χαρακτήρα που κάνει το συνολικό άκουσμα ιδιαίτερα ξεκούραστο. Τα Quad είναι σε θέση να προσφέρουν μακρόχρονες ακροάσεις χωρίς την παραμικρή κόπωση. Οι ανώτερες υψηλές συχνότητες ήταν από τις καλύτερες που ακούσαμε στη δοκιμή αυτή, με άψογη περιγραφή των μετώπων, πολύ καλό σώμα και εξίσου καλές αποσβέσεις. Το αποτέλεσμα είναι όργανα όπως τα μικρά μεταλλικά πνευστά και τα κρουστά όπως τα πιατίνια να έχουν πολύ καλή παρουσία.
... έχουμε να κάνουμε με ένα σύστημα που επιβεβαιώνει την δυνατότητα των Βρετανών να προσεγγίζουν με σεβασμό τον καλό ήχο. Διαθέτει αρκετές δυνατότητες (του λείπει όμως μια αναλογική είσοδος), περιλαμβάνει έναν ενισχυτή με καλές δυνατότητες οδήγησης και ο ηχητικός του χαρακτήρας είναι ξεκούραστος και με αίσθηση πληρότητας (εκτός από τις πολύ χαμηλές συχνότητες, αλλά αυτό είναι κάτι που το περιμένεις λόγω του όγκου των ηχείων). Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα αγορά.
Τιμές: Quad Elite CDP: 1.400,- ευρώ, Quad Elite Stereo: 820,- ευρώ, Quad 12 L Classic: 580,- ευρώ, Σύνολο: 2.800,- ευρώ
info: Aurion Image & Sound, τηλ.: 210-808.8902, http://www.apeironaudio.gr/,