Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 29/01/2013
CD PLAYER/DAC/ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΗΣ
Το σύνολο, σχεδόν, της εργαστηριακής εκτίμησης του La Source έγινε από την ομοαξονική είσοδο BNC με σήμα 24bit/96kHz (εκτός αν αναφέρεται διαφορετικά). Εξαίρεση στη μεθοδολογία αποτελεί το διάγραμμα αναπαραγωγής τόνου 1kHz πολύ χαμηλής στάθμης (-80dBFS) για το οποίο χρησιμοποιήθηκε η ανάλογη εγγραφή σε CD. Σε όλες τις περιπτώσεις επιλέχθηκε η έξοδος single ended ρυθμισμένη στα 2Vrms/0dBFS.
Το La Source αποδείχθηκε πολύ καλό στην αναπαραγωγή σημάτων χαμηλής στάθμης με το σχετικό διάγραμμα να διατηρεί, εν πολλοίς, την ημιτονοειδή μορφή του σήματος και να χαρακτηρίζεται από χαμηλό ποσοστό υψίσυχνου θορύβου και μη ορατή επίδραση του hum. Η επίδοση αυτή είναι από τις καλύτερες που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια (με εξαίρεση κάποια media players τα οποία, όμως, δεν χρησιμοποιούν μηχανισμούς ανάγνωσης).
Η μέτρηση της απόκρισης συχνότητας κατέληξε σε αναμενόμενο αποτέλεσμα, καθώς η συσκευή ανεβαίνει χωρίς κανένα πρόβλημα πάνω από τα 40kHz και έχει εξαιρετική ομοιότητα μεταξύ των δύο καναλιών, με διαφορές αρκετά μικρότερες του 0.1dBr.
Αναπαραγωγή ημίτονου 1kHz, -80dBFS, με dithering, 16bit/44.1kHz |
Απόκριση συχνότητας και διαφορές μεταξύ των καναλιών (96kHz/24bit) |
To ψηφιακό interface δείχνει να μην έχει πρόβλημα με εισερχόμενα σήματα που έχουν jitter. Αυτό είναι κάτι που περιμένει κανείς με δεδομένο τις λύσεις που έχουν υιοθετηθεί αλλά στο αντίστοιχο διάγραμμα βρίσκονται οι αποδείξεις: Με την σχετική παραμόρφωση να βρίσκεται κάτω από τα -90dB για σήματα μεσαίων και υψηλών συχνοτήτων και κάτω από τα -65dB για σήματα χαμηλών συχνοτήτων και με πολύ σταθερότητα στο φάσμα του jitter, η συσκευή αφήνει υποσχέσεις για πολύ καλή συμπεριφορά στον τομέα αυτό.
Η καταστολή του jitter κινείται μεταξύ -40dB και -50dB, τιμές τυπικά καλές, έχει όμως το πρόσθετο χαρακτηριστικό ότι η συμπεριφορά στον τομέα αυτό παραμένει σταθερή σε όλο το φάσμα της μέτρησης χωρίς ιδιαίτερες αιχμές.
Η ίδια η συσκευή δείχνει να εισάγει πολύ μικρό jitter με τους σχετικούς υπολογισμούς να καταλήγουν στα 180pS (pp) στις χαμηλές συχνότητες, τιμή που γρήγορα μειώνεται στα 42pS (pp) με βάση τον υπολογισμό που γίνεται στα 300Hz. Οι τιμές αυτές είναι χαμηλές σε σχέση με την περιοχή συχνοτήτων όπου εμφανίζονται.
Το διάγραμμα γραμμικότητας δείχνει μια συσκευή η οποία μπορεί να διαχειριστεί άνετα σήματα με πολύ χαμηλή στάθμη. Διατηρεί απόλυτα γραμμικό χαρακτήρα μέχρι τα -100dBFS και συνεχίζει με μικρές μόνο αποκλίσεις από την ιδανική ευθεία μέχρι τα -110dBFS, σημείο όπου αρχίζουν να εμφανίζονται σημαντικές διαφορές.
Φάσμα για τον υπολογισμό του jitter. Σήμα εισόδου: 24kHz/-5dBFS. Sidebands: +/-300Hz |
Διάγραμμα γραμμικότητας στάθμης εξόδου σε συνάρτηση με την στάθμη του ψηφιακού σήματος. Σήμα 1kHz, είσοδος S/PDIF. |
Το αναλογικό στάδιο προδίδει, μάλλον, την διπλοτρίοδο που περιλαμβάνει, με την αρμονική παραμόρφωση να κινείται σε χαμηλά αλλά όχι σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Με σήμα χαμηλής στάθμης το αντίστοιχο διάγραμμα κινείται λίγο πιο κάτω από το 0.02%, τιμή η οποία ανεβαίνει στο 0.07% όταν το σήμα πλησιάζει τα 0dBFS. Η συμπεριφορά αυτή δείχνει ότι το στάδιο εξόδου κινείται κοντά στο όριό του σε υψηλές στάθμες και επιβεβαιώνει την, μάλλον συντηρητική για ψηφιακή συσκευή αυτού του επιπέδου, προδιαγραφή που δίνει η ίδια η Audio Aero (<0.1%).
Αυτό φαίνεται καλύτερα στο διάγραμμα μεταβολής της παραμόρφωσης σε συνάρτηση με την στάθμη, όπου η αυξητική τάση παρατηρείται μετά τα -15dBFS και αφορά και τις δύο καμπύλες, αυτήν της καθαρής παραμόρφωσης και αυτήν του συνόλου παραμόρφωσης και θορύβου.
Το φάσμα διαμόρφωσης του σήματος από θόρυβο περιλαμβάνει συνιστώσες ενδοδιαμόρφωσης στα 100 και τα 200Hz οι οποίες βρίσκονται γύρω από τα -110dBu, στάθμη η οποία μπορεί να θεωρηθεί ως πολύ χαμηλή. Η βάση της θεμελιώδους, επίσης, είναι ιδιαίτερα καθαρή από προϊόντα ενδοδιαμόρφωσης πολύ χαμηλής συχνότητας μια έμμεση ένδειξη ότι δεν υπάρχουν προβλήματα jitter.
Το La Source φαίνεται να είναι μια πολύ αθόρυβη συσκευή. Ο θόρυβος σε αδρανές κανάλι μετρήθηκε στατικά στα -93dBFS CCIR και το σχετικό διάγραμμα δείχνει την κλασική αυξητική συμπεριφορά σε περιεχόμενο θορύβου, η στάθμη του οποίου αυξάνεται σε συνάρτηση με την συχνότητα με μέγιστη τιμή τα -100dBFS στα 20kHz.
Φάσμα διαμόρφωσης του σήματος από θόρυβο (Signal modulation noise). Σήμα αναφοράς: 23,952kHz/0dBu, 96kHz. |
Φάσμα θορύβου σε αδρανές κανάλι. Sample rate 96kHz, είσοδος S/PDIF. |
Καλύτερη απεικόνιση της δομής του θορύβου (στον οποίο περιλαμβάνονται και οι κάθε είδους παρεμβολές) φαίνεται στο σχετικό φάσμα. Στο διάγραμμα αυτό φαίνεται και η επίδραση του τροφοδοτικού η οποία είναι ιδιαίτερα μικρή. Το γεγονός ότι δεν υπάρχει hum στα 50Hz και ότι όλες οι υπόλοιπες συνιστώσες βρίσκονται κάτω από τα -120dBFS οφείλεται πιθανότατα στην απουσία συμβατικού, γραμμικού τροφοδοτικού (το La Source χρησιμοποιεί κάποιο είδος διακοπτικού τροφοδοτικού με πολλαπλές σταθεροποιήσεις). Η στατική μέτρηση του θορύβου από το δίκτυο τροφοδοσίας είναι -118.1dBFS, τιμή η οποία αντιστοιχεί σε 2.5μVrms περίπου.
Η στατική μέτρηση επιβεβαιώνεται και από το φάσμα του θορύβου από το δίκτυο το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά από συνιστώσε η ισχυρότερη των οποίων είναι αυτή των 100Hz με στάθμη περίπου -120dBV (1μV) περίπου.
Η συμπεριφορά των φίλτρων διέλευσης χαμηλών της συσκευής δεν κρύβει εκπλήξεις. Με τις κλίσεις να αυξάνονται προοδευτικά (σε συνάρτηση με το sample rate) και την κυμάτωση στη ζώνη αποκοπής να είναι πολύ μικρή.
Τέλος, η πολύ προσεκτική σχεδίαση και η κορυφαία ποιότητα των τυπωμένων κυκλωμάτων τα οποία η Audio Aero αναφέρει ως βασικό κατασκευαστικό γνώρισμα του La Source, φαίνεται να παίζει τον ρόλο της στην διαφωνία των καναλιών η οποία κινείται στην περιοχή των -110dB για το μεγαλύτερο μέρος του φάσματος με αυξητικές τάσεις πάνω από τα 5kHz περίπου. Η χειρότερη τιμή που φαίνεται στο διάγραμμα είναι -90dB στα 20kHz.