Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 29/01/2013

avmentor.eu
Go to
avmentor.eu

CD PLAYER/DAC/ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΗΣ

Audio Αero La Source

Thumbnail_φωτο

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οποιαδήποτε έκδοση του La Source και να κοιτάξεις (υπάρχει σε μαύρο και ασημί φινίρισμα) το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό. Δεν είναι τόσο ο όγκος της συσκευής, της οποίας το πλάτος είναι λίγο μεγαλύτερο των κλασικών 420 χιλιοστών όσο οι λεπτομέρειες. Η Audio Aero έχει χρησιμοποιήσει αλουμίνιο τόσο για την πρόσοψη όσο και τα το επάνω μέρος του La Source (με την χαρακτηριστική κυματιστή διαμόρφωση) και, όπως διαπιστώνει όποιος προσπαθεί να το σηκώσει, έχει συμπληρώσει το σασί με μια ατσάλινη πλάκα πάχους 10 χιλιοστών στο κάτω μέρος. Συνολικά, η συσκευή ζυγίζει κάτι λιγότερο από 25 κιλά, επίδοση αξιοσημείωτη για ψηφιακή πηγή (ή -έστω- για συνδυασμό ψηφιακής πηγής και προενισχυτή). Το μεγάλο βάρος κρίθηκε από την εταιρία απαραίτητο ώστε να εξασφαλίζεται η ακαμψία και η ουδετερότητα που απαιτεί ο μηχανισμός ανάγνωσης των δίσκων, ένα VMK 5 της σειράς VRDS NEO της Teac.

Ο συγκεκριμένος μηχανισμός χρησιμοποιεί πλατό από αλουμίνιο και συγκρατεί τους δίσκους στη σωστή θέση με ένα clamp από συνθετικό υλικό. Επί της επιλογής αυτής, λίγα πράγματα μπορεί να πει κανείς: Οι Γάλλοι επέλεξαν, κατά πάσα πιθανότητα, ο, τι καλύτερο ήταν διαθέσιμο στην ελεύθερη αγορά. Ο μηχανισμός ανάγνωσης είναι συμβατός με δίσκους CD/CD-RW και με SA-CD και συνοδεύεται από ένα κλασικό τσιπ-σετ της Sony για την εξαγωγή των δεδομένων και την δημιουργία των streams PCM και DSD αντιστοίχως.

Φωτογραφία

Το La Source είναι μια επιβλητική συσκευή που κερδίζει τις εντυπώσεις τόσο με τις διαστάσεις της όσο και με την, προσεγμένη στις λεπτομέρειες, διαμόρφωση του σασί. Το βάρος αγγίζει τα 25 κιλά σε μια προσπάθεια να δημιουργηθεί μια αδρανής βάση για τον μηχανισμό ανάγνωσης των δίσκων.

Το ψηφιακό κομμάτι του La Source είναι μια υβριδική προσέγγιση κατά την οποία χρησιμοποιούνται custom λύσεις από την ABC/Anagram σε ο,τι αφορά τα ψηφιακά φίλτρα και το clocking και ένα “έτοιμο” ολοκληρωμένο d/a της Burr Brown (PCM 1792) ανά κανάλι για την τελική μετατροπή του σήματος σε αναλογικό.
H Audio Aero δεν δίνει (όπως θα περίμενε κανείς) πολλές πληροφορίες σχετικές με την παραμετροποίηση των αρθρωμάτων της ABC (της εταιρίας που αγόρασε το μεγαλύτερο μέρος των τεχνολογιών της Anagram). Από τα συμφραζόμενα, φαίνεται ότι το La Source βασίζεται στο ασύγχρονο upsampler Q5 στο οποίο εκτός του προφανούς (του upsampling δηλαδή στα 24bit/384kHz όλων των σημάτων PCM) έχει ανατεθεί η μετατροπή των σημάτων DSD σε PCM (μέσω ενός αλγορίθμου που ονομάζεται DSF) καθώς και η εφαρμογή ενός κεντρικού σήματος χρονισμού με βάση το οποίο γίνεται ο χειρισμός όλων των ψηφιακών σημάτων τόσο εσωτερικά στο άρθρωμα της ABC όσο και εξωτερικά (δηλαδή στα μέρη του κυκλώματος που διαχειρίζονται το πρωτόκολλο S/PDIF της εξόδου και στους ίδιους τους μετατροπείς d/a).

Φωτογραφία

Ο χρήστης έχει πρόσβαση στο μενού και τη ρύθμιση της στάθμης μέσω μίας σειράς απλών πλήκτρων στην πρόσοψη...

Φωτογραφία

... και μπορεί, επίσης, να χειριστεί το τρανσπόρτ με παρόμοιο τρόπο. Στην πράξη, όμως, οι περισσότερες λειτουργίες θα χρησιμοποιηθούν μέσω του τηλεχειριστηρίου.

To άρθρωμα Q5 όπως το έχουμε γνωρίσει και από άλλες συσκευές που το χρησιμοποιούν βασίζεται στον αλγόριθμο ATF (Adaptive Time Filtering) της Anagram για τον υπολογισμό των ενδιάμεσων δειγμάτων που δημιουργεί το upsampling. Σε αντίθεση με τις κλασικές μεθόδους (sample and hold και γραμμικού interpolation), η τιμή του κάθε ενδιάμεσου δείγματος υπολογίζεται με βάση τα γειτονικά του δείγματα με βάση πιο πολύπλοκους υπολογισμούς που επιτρέπουν μικρότερα σφάλματα (ένα είδος πολυωνυμικού curve-fitting. Η βασική ιδέα δεν είναι πρωτότυπη αλλά αυτό που μετράει εδώ είναι το πόσο αποτελεσματικός είναι ο τρόπος προσδιορισμού των ενδιάμεσων δειγμάτων και η εμπειρία από το Q5 δείχνει ότι, πράγματι, πρόκειται για μια πολύ καλή προσέγγιση. Έχουμε κάθε λόγο να πιστεύουμε ότι η έκδοση που χρησιμοποιείται στο La Source και ονομάζεται S.T.A.R.S Evolution θα είναι, αναλόγως, καλή.
Το upsampler και οι μετατροπείς d/a οδηγούνται από ένα κύκλωμα clock το οποίο, επίσης, ανήκει στην ABC. To αντίστοιχο άρθρωμα περιλαμβάνει σταθεροποιητές τάσης για την εξασφάλιση των καλύτερων συνθηκών λειτουργίας των ταλαντωτών και, σύμφωνα με τα δημοσιευμένα χαρακτηριστικά, έχει jitter 1pS RMS (αυτό, προς αποφυγήν παρεξηγήσεων είναι το jitter του clock, όχι το jitter της συσκευής συνολικά…).
Το κάθε κανάλι διαθέτει το δικό του δικάναλο ολοκληρωμένο μετατροπής d/a το οποίο λειτουργεί σε balanced ρυθμό, μια κλασική αρχιτεκτονική που επιτρέπει την στατιστική μείωση των σφαλμάτων που οφείλονται σε διαφορές στην κατασκευή του κάθε μετατροπέα. Η δομή της συσκευής δεν αφήνει πολλά περιθώρια για ψάξιμο στο εσωτερικό της και η Audio Aero δεν δίνει πολλές λεπτομέρειες για το αναλογικό μέρος. Γνωρίζουμε όμως ότι υπάρχει βηματικός εξασθενητής τύπου κλίμακας για την ρύθμιση της στάθμης στο αναλογικό πεδίο, καθώς και μια διπλοτρίοδος στην έξοδο (μια μίνι 6021W). Στο κομμάτι των ψηφιακών εισόδων έχουν χρησιμοποιηθεί μετασχηματιστές απομόνωσης και το interfacing με τη θύρα USB έχει ανατεθεί σε ένα PCM2707 μια επιλογή καθαρά διεκπεραιωτική που δεν συνάδει με το επίπεδο της συσκευής και τα σημερινά κριτήρια. Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας η εταιρία σκοπεύει να αναβαθμίσει το κομμάτι αυτό στο άμεσο μέλλον.

Φωτογραφία

Η συσκευή προσφέρει πλήρες πακέτο ψηφιακών εισόδων με βύσματα πολύ καλής ποιότητας. Ο χρήστης μπορεί να επιλέξει μεταξύ ομοαξονικής εισόδου RCA και BNC, ενώ έχει στη διάθεσή του και τρεις αναλογικές εισόδους.

Φωτογραφία

Η συσκευή μπορεί να συνδεθεί είτε μέσω single ended, είτε μέσω balanced εξόδων. Υπάρχει δυνατότητα ρύθμισης της ευαισθησίας αλλά και ρυθμιστικό στάθμης, οπότε το La Source μπορεί να συνδεθεί απευθείας με τελικό ενισχυτή.

Όντας στην πραγματικότητα ένα σύστημα περισσότερο και όχι ένα απλό player, το La Source προσφέρει μια μεγάλη ποικιλία εισόδων. Σε ο,τι αφορά το ψηφιακό σήμα, ο χρήστης έχει στη διάθεσή του, εκτός από τη θύρα USB, δύο ομοαξονικές εισόδους S/PDIF (από τις οποίες η μια υλοποιημένη με βύσμα BNC) μια είσοδο AES/EBU, μια οπτική (Toslink) καθώς και μια ομοαξονική έξοδο (επίσης με BNC). H συσκευή μπορεί να χειριστεί σήμα από τρεις αναλογικές πηγές αφού διαθέτει δύο εισόδους single ended και μια balanced. Για την σύνδεση με τον τελικό ενισχυτή (ή άλλον προενισχυτή) μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε single ended είτε balanced έξοδος. O χρήστης, μέσα από το μενού της συσκευής μπορεί να επιλέξει την στάθμη εξόδου (2, 3 και 4Vrms στα 0dBFS) ή να ενεργοποιήσει το ρυθμιστικό στάθμης οπότε η μέγιστη στάθμη εξόδου μπορεί να φτάσει τα 7Vrms (τιμή που επαρκεί για να οδηγηθεί, πρακτικώς, οτιδήποτε). Στην πίσω πλευρά της συσκευής υπάρχει, τέλος, μια ακόμη θύρα USB η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αναβάθμιση του λογισμικού της.
Με δεδομένες της δυνατότητες του La Source, η πρόσοψη είναι μάλλον λιτή με την κεντρικά τοποθετημένη οθόνη να είναι ιδιαίτερα ευκρινής και ορατή από μέση απόσταση, παρά τα σχετικώς μικρά στοιχεία της. Ο χρήστης έχει στη διάθεσή του μια σειρά από πιεστικούς διακόπτες για τους βασικούς χειρισμούς του τρανσπόρτ, την ρύθμιση της στάθμης και την πλοήγηση στο μενού. Στην πράξη, οι περισσότεροι χειρισμοί μπορούν να γίνουν απλούστερα από τη τηλεχειριστήριο που συνοδεύει την συσκευή.

Φωτογραφία

Το σασί δεν είναι καθόλου... άδειο. Επάνω δεξιά φαίνεται ο ελεγκτής του VRDS (ίσως το μόνο κύκλωμα που δεν είναι της Audio Aero) και κάτω αριστερά, το διακοπτικό τροφοδοτικό.

Φωτογραφία

Αυτή είναι, πιθανότατα, η ουσία του La Source. Upsampler (κάτω) και clock (επάνω) βασισμένα σε τεχνολογίες της ABC/Anagram.

Φωτογραφία

H τελευταία πινελιά στο αναλογικό στάδιο του player είναι μια μίνι διπλοτρίοδος.

Φωτογραφία

Η ανάγνωση των οπτικών δίσκων έχει ανατεθεί σε μηχανισμό VRDS της Teac (VRDS NEO VMK5), ίσως ο,τι καλύτερο θα μπορούσαν να επιλέξουν οι Γάλλοι.