Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 02/11/2021
Ηχείο Βάσης/Ραφιού
Ως φορτίο, το L82 Classic είναι ένα ηχείο που θα ταιριάξει περισσότερο με έναν ενισχυτή ο οποίος έχει υψηλό συντελεστή απόσβεσης, καθώς το μέγιστο μέτρο της εμπέδησης βρίσκεται αρκετά ψηλά, λίγο πάνω από τα 80Ω, είναι επομένως βέβαιο ότι θα επηρεάσει την απόκριση ενός ενισχυτή με υψηλή αντίσταση εξόδου, γύρω από τα 70Hz. Από την άλλη, ως φορτίο είναι εξαιρετικά πειθαρχημένο, με ελάχιστη αντίσταση 7,1Ω, επίδοση που του δίνει την διάκριση ότι είναι το πρώτο (εδώ και αρκετό καιρό) ηχείο το οποίο, με βάση την μέτρηση, μπορεί να θεωρηθεί ως πραγματικά 8ωμο, ακολουθώντας το σχετικό πρότυπο. Ο ενισχυτής που λέγαμε, πάντως, θα πρέπει να έχει καλές ψύκτρες, καθώς η φάση της εμπέδησης “φεύγει” αρκετά, ξεπερνώντας τις +50° κοντά στα 60Hz και τις -60° κοντά στα 80Hz. Οι παρατηρητικοί θα δουν μια μικρή ασυνέχεια στις καμπύλες, λίγο πάνω από τα 1100Hz. Αυτή πιθανώς να οφείλεται σε ένα ασθενές στάσιμο κύμα που αναπτύσσεται στο εσωτερικό της καμπίνας μεταξύ της μπάφλας και της πίσω πλευράς (αντιστοιχεί σε διάσταση 152mm, η οποία βρίσκεται πολύ κοντά σε υποδιαίρεση του βάθους (316mm).
Η ψευδοανηχοϊκή μέτρηση της απόκρισης του ηχείου αφήνει σοβαρές υποσχέσεις. Όχι μόνο περιγράφει μια κατασκευή που δίνει έμφαση στην ομοιογένεια και παραμένει μέσα στο όριο των ±3dB, αλλά σε γενικές γραμμές δεν έχει μεγάλης έκτασης αποκλίσεις, με σημαντικότερη μια βύθιση στην περιοχή 2kHz-5kHz και μια ήπια τάση έμφασης ψηλά, μεταξύ 10kHz και 15kHz. Ο θόλος από τιτάνιο έχει έναν εμφανή συντονισμό, ο οποίος βρίσκεται κοντά στα 35kHz, έξω δηλαδή από το τυπικό φάσμα, αλλά η στάθμη του στο διάγραμμα επηρεάζεται, σίγουρα, από την απόκριση του ίδιου του μικρόφωνου μέτρησης.
Με το προστατευτικό στην θέση του, η απόκριση γίνεται λίγο πιο ζωηρή, ιδιαίτερα μεταξύ 2kHz και 5kHz. Με βάση τα ευρήματα αυτά, οι “σοβαρές” ακροάσεις του L82 Classic θα πρέπει να γίνονται χωρίς αυτό.
Η συνολική απόκριση του ηχείου, όπως προκύπτει με splicing της ανηχοϊκής με την near field μέτρηση (και εξομάλυνση 1/3 της οκτάβας) δεν αλλάζει την εικόνα που ήδη έχει σχηματιστεί από την ανηχοϊκή μέτρηση. Το ηχείο είναι ισορροπημένο, με ελάχιστη έμφαση στην περιοχή γύρω από τα 100Hz. Η μέση ευαισθησία υπολογίστηκε στα 85,6dB/2,83Vrms/1m και με βάση αυτήν, τα σημεία -3dB της απόκρισης βρίσκονται στα 59Hz και τα 24kHz ενώ η αποκοπή -6dB βρίσκεται στα 47Hz (πολύ κοντά στην τιμή που δίνει η εταιρία) και στα 25kHz ψηλά. Το διάγραμμα της μέσης απόκρισης (παράθυρο ακρόασης) δείχνει μια σχεδίαση της οποίας η ευαισθησία μειώνεται πολύ γρήγορα εκτός άξονα, αλλά με τρόπο ομαλό.
Ο εξασθενητής του κλάδου των υψηλών συχνοτήτων λειτουργεί όπως θα περίμενε κανείς, αλλάζοντας δραστικά την απόκριση του ηχείου ψηλά, με “κέντρο” λίγο κάτω από την συχνότητα αποκοπής του φίλτρου (1,7kHz). Το γεγονός ότι η μορφή της καμπύλης αλλάζει ελάχιστα (εκτός από την ευαισθησία) θα πρέπει να αξιολογηθεί θετικά.
Η βηματική απόκριση του ηχείου είναι τυπικώς καλή. Η μετάβαση από τον κλάδο των υψηλών συχνοτήτων στον κλάδο των χαμηλών γίνεται με μικρές ασυνέχειες, υπάρχουν μόνο χαμηλοί χρωματισμοί και η απόσβεση του γούφερ είναι πολύ ομαλή.
Το διάγραμμα των αποσβεννυμένων φασμάτων περιλαμβάνει συντονισμούς γύρω από την περιοχή του cross (2,5ms στο 1,1kHz) και στην περιοχή των κατώτερων υψηλών συχνοτήτων (1,8ms στα 4,3kHz) αλλά είναι εμφανείς και κάποιοι χρωματισμοί μικρότερης έντασης και στις υψηλές συχνότητες (1ms στα 7,3kHz, 1,1ms στα 11,5kHz και 1,3ms στα 19,3kHz).
Βηματική απόκριση. |
Διάγραμμα CSD (αποσβεννυμένων φασμάτων), ψευδοανηχοϊκή μέτρηση στον ακουστικό άξονα. |
Η πολική απόκριση στο οριζόντιο επίπεδο έχει την χαρακτηριστική, ασύμμετρη μορφή που εμφανίζεται σε όλα τα ηχεία, όπου η τοποθέτηση του τουίτερ δεν βρίσκεται στον κατακόρυφο άξονα της μπάφλας. Αποκαλύπτει ένα ηχείο με καλή συμπεριφορά για μικρές μόνο αποκλίσεις σε σχέση με τον ακουστικό άξονα, ±15° θα έλεγε κάποιος, επομένως το toe-in είναι απαραίτητο. Επίσης θα ήταν, μάλλον, καλή ιδέα η τοποθέτηση του L82 Classic σχετικώς κοντά στον ακροατή, έτσι ώστε αυτός να ακούει κυρίως στο άμεσο πεδίο και όχι βαθιά στο πεδίο αντήχησης (ούτως ή άλλως έχουμε να κάνουμε με ένα μικρό σε διαστάσεις ηχείο και η ίδια η JBL δίνει ως μέγιστη απόσταση τα 2,4m, περίπου).
Στο κατακόρυφο επίπεδο, το ηχείο εμφανίζεται ακόμη πιο ζωηρό, ειδικά για ακροάσεις σε θετικές γωνίες (δηλαδή πάνω από τον άξονα) με το σχετικό διάγραμμα να δικαιολογεί απολύτως την ανάγκη αγοράς της ειδικής βάσης που στρέφει το τουίτερ προς τον καθήμενο ακροατή.
Τέλος, παρά την συμβατική (vintage, θυμάστε;) σχεδίαση της, η συμπεριφορά της καμπίνας σε θέματα χρωματισμών κρίνεται ως πολύ καλή. Στην μπάφλα, μπορεί κάποιος να διακρίνει συντονισμούς γύρω από τα 200Hz και τα 300Hz, οι οποίοι παραμένουν γύρω και κάτω από τα -60dBm/sec2. Οι πλευρικές επιφάνειες ακολουθούν την ίδια λογική, με την περιοχή των μεσαίων/υψηλών συχνοτήτων (πάνω από το 1kHz) να είναι ακόμη πιο ήρεμη.