Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 22/09/2020
Πλατό/Βραχίονας/Κεφαλή
Ένα direct drive σύστημα βασίζεται σε μια κατασκευή, η οποία περιλαμβάνει, σε μια ενιαία δομή, τον δρομέα (ρότορα) του κινητήρα, τον άξονα του πλατό, το έδρανο και είναι, ενίοτε, διαμορφωμένη ως υποπλατό. Η αρχιτεκτονική αυτή επιβάλλει λίγες στροφές (στην πράξη, 33, 45 και 78), εξαιρετικά χαμηλούς κραδασμούς και, με βάση την εμπειρία (του περασμένου αιώνα, πλέον), ένα κλειστό σύστημα ελέγχου. Επειδή το θεμελιώδες ερώτημα παραμένει και αργά ή γρήγορα θα τεθεί, ας εφαρμόσουμε την τεχνική του πρωθύστερου σχήματος, δηλώνοντας ότι δεν υπάρχει ξεκάθαρος νικητής μεταξύ των δύο σχολών (ιμάντα/άμεσης οδήγησης). Η μετάδοση με ιμάντα δημιουργεί ένα φίλτρο έναντι των κραδασμών αλλά εισάγει μια σειρά από παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα περιστροφής (ανοχές, ελαστικότητες, κλπ) ενώ η άμεση μετάδοση εκμεταλλεύεται μεν την πολύ μεγαλύτερη ροπή του συστήματος ώστε να έχει δυνατότητες για σταθερότερη περιστροφή, απαιτεί όμως πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια και έχει, επίσης, μεγαλύτερες απαιτήσεις ως προς τις μηχανολογικές ανοχές. Η αλήθεια είναι ότι και οι δύο σχολές μπορεί να βγάλουν κορυφαία συστήματα.
H αισθητική του Primus Maximus είναι αρκετά συντηρητική. Ξεχωρίζει ο μεγάλος σε ύψος πλίνθος ο οποίος είναι κατασκευασμένος από MDF και ο καινούριος βραχίονας που έχει σχεδιάσει η Dual. |
Οι της Dual δεν είναι τίποτε χθεσινοί. Για το κορυφαίο μοντέλο τους, αυτό που θα δημιουργήσει τις πρώτες εντυπώσεις και θα τους συστήσει σε μια πολύ υψηλή κατηγορία τιμής, επέλεξαν το σωστό. Δηλαδή μια λύση από έναν ειδικό, δοκιμασμένη και -κατά τα φαινόμενα- υψηλού επιπέδου.
Το Primus Maximus βασίζεται στο μπλοκ του κινητήρα που έχει σχεδιάσει ο Alfred Langer. O Langer είναι γνωστός μηχανικός του χώρου, έχει την δική του εταιρία (την Langer) και εξελίσσει το μπλοκ του από το 2007. Ο κινητήρας που χρησιμοποιείται είναι άψηκτρος, συνεχούς ρεύματος. Αυτό το “άψηκτρος” σημαίνει ότι δεν υπάρχει καμία μηχανική επαφή του δρομέα με τον στάτη και το υπόλοιπο σύστημα, εκτός του εδράνου. Η λειτουργία των ψηκτρών (η οποία δεν είναι του παρόντος να εξηγηθεί) έχει ανατεθεί σε μαγνητικούς αισθητήρες που βασίζονται στο φαινόμενο Hall. Τα πηνία του κινητήρα είναι χωρίς πυρήνα, ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα μαγνητικής υστέρησης. Το έδρανο του κινητήρα χρησιμοποιεί ένα αυτολιπαινόμενο ρουλμάν για τις ακτινικές δυνάμεις και επιφάνεια από πολυαμίδιο για τις αξονικές (οι οποίες περιλαμβάνουν το βάρους του πλατό). Ο κλειστός βρόχος ελέγχου της ταχύτητας περιστροφής είναι πλήρως αναλογικός και βασίζεται σε οπτικούς αισθητήρες. Το σύστημα του Langer προσφέρει τρεις ταχύτητες περιστροφής (33, 45 και 78σαλ) με δυνατότητα μικρομετρικής ρύθμισης. Το μόνο που θα χρειαστείτε είναι ένα λεπτό κατσαβίδι (παρέχεται) έναν στροβοσκοπικό δίσκο και λίγη υπομονή. Κατά την άποψή μου, ένα ενσωματωμένο φωτιζόμενο στροβοσκόπιο θα αναβάθμιζε το όλο σύστημα κυρίως αισθητικά αλλά και λειτουργικά. Ο χρόνος εκκίνησης είναι 5 δευτερόλεπτα.
Το πλατό είναι κατασκευασμένο από αλουμίνιο και έχει βάρος 2,5kg και το σασί περιλαμβάνει μια μεγάλης μάζας πλάκα από αλουμίνιο, επάνω στην οποία προσαρμόζονται τα τέσσερα ρυθμιζόμενα, βαριά πέλματα με ενσωματωμένο έναν ελαστικό δακτύλιο για πρόσθετη απομόνωση. Το σασί του Primus Maximus συμπληρώνεται από ένα πλίνθο από MDF το οποίο μπορεί να έχει το φινίρισμα που θα ζητήσει ο χρήστης και μια ακόμη πλάκα από αλουμίνιο 10 χιλιοστών επάνω στην οποία έχουν στηριχθεί ο κινητήρας και ο βραχίονας, μέσω αποσβεστικών υλικών.
Η Dual, “έδεσε” το μπλοκ του Langer με έναν ολοκαίνουριο βραχίονα. Είναι μια ευθύγραμμη σχεδίαση με στέλεχος από ανθρακονήματα και head shell από αλουμίνιο, η οποία χρησιμοποιεί μια καθαρόαιμη (δηλαδή τεσσάρων σημείων) καρντανική ανάρτηση με τμήματα, επίσης, από αλουμίνιο, και κορυφαίας ποιότητας έδρανα. Η ρύθμιση της δύναμης ανάγνωσης και της δύναμης αντιολίσθησης γίνεται με ελατήρια, μέσω βαθμονομημένων ρυθμιστικών, το αντίβαρο έχει ελαστική απόσβεση και υπάρχει δυνατότητα ρύθμισης του VTA και του αζιμουθίου της κεφαλής.
Ο βραχίονας είναι εφοδιασμένος με το κλασικό mini-DIN για την σύνδεση του καλωδίου προς το phono. Μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει αυτό που επιθυμεί, αν και η Dual προσφέρει ένα καλώδιο που φαίνεται πολύ καλής ποιότητας. Το σύστημα που είχαμε στην διάθεσή μας για δοκιμή ήταν εφοδιασμένο με την κεφαλή Quintet Bronze της Ortofon μια σχεδίαση κινητού πηνίου, με προφίλ ακίδας Fine Line, κέλυφος από συνθετικό υλικό (ABS), μαγνητικό σύστημα νεοδυμίου και περιελίξεις από χαλκό πολύ υψηλής καθαρότητας.
Το Primus Maximus συνοδεύεται (με φροντίδα της ελληνικής αντιπροσωπίας) από ένα πλήρες πακέτο παρελκομένων, το οποίο περιλαμβάνει μια ηλεκτρονική ζυγαριά ακριβείας για την ρύθμιση της δύναμης ανάγνωσης, έναν δίσκο της Dual, ο οποίος στην μια πλευρά έχει το κλασικό στροβοσκοπικό ίχνος, ώστε να είναι δυνατή η μικρορύθμιση των στροφών και στην άλλη προτράκτορ για την σωστή ευθυγράμμιση της κεφαλής, καθαριστικό δίσκων και βελόνας (επίσης της Dual) καθώς επίσης και ένα clamp.