|
|
|
Η ρύθμιση της τονικότητας (bass/treble) |
|
Η ρύθμιση τονικότητας έχει
τις ρίζες της στην παλιά-κακή εποχή της ηλεκτροακουστικής όταν το
φάσμα και περιορισμένο ήταν και γεμάτο με θορύβους που δεν ήταν
επιθυμητοί. Τότε, ήταν μία καλή ιδέα να επεμβαίνει κανείς με
κάποιο ρυθμιστικό και να ισοσταθμίζει απώλειες ή να εξασθενεί
κάποιες περιοχές. |
|
Tα
Βασικά, Ρυθμιστικά στάθμης και ισορροπίας,
Βηματικοί εξασθενητές
(attenuators), Ρυθμιστικά
τονικότητας, Προενίσχυση
phono, Περιθώρια υπερφόρτωσης
(overload), Παθητική
προενίσχυση. |
|
|
|
Διάφορα σχήματα έχουν προταθεί κατά καιρούς με περισσότερο
ενδιαφέρον το κύκλωμα του P.J. Baxandall του οποίου
η πρώτη μορφή εμφανίστηκε το 1952 και έκτοτε έχει κυκλοφορήσει σε
αρκετές παραλλαγές, μία των οποίων φαίνεται στο σχήμα. Το
κύκλωμα αυτό, είναι στην ουσία ένα δικτύωμα αρνητικής
ανάδρασης (γύρω από ένα ενισχυτικό στάδιο) του οποίου η
συμπεριφορά στο φάσμα ελέγχεται μέσω των δύο ρυθμιστικών.
|
|
|
Μία από τις συνηθισμένες παραλλαγές της
τοπολογίας του P.J Βaxandall για την ρύθμιση της τονικότητας
(Bass/Treble). Το κύκλωμα περιλαμβάνει έναν ενισχυτή του οποίου η
απόκριση συχνότητας ρυθμίζεται μέσω δύο φίλτρων στον βρόγχο
αρνητικής ανάδρασης. Ο Hood, αργότερα, βελτίωσε την ιδέα
προτείνοντας ένα σχέδιο που προέβλεπε αλλαγή των χαρακτηριστικών των
φίλτρων με αλλαγή κάποιων εξαρτημάτων. |
|
|
|
Το καλό με την ιδέα του Baxandall
είναι ότι με τα ρυθμιστικά στην μέση, το κύκλωμα δεν
προσφέρει κέρδος ή εξασθένηση σε καμμία συχνότητα (συχνά
χρησιμοποιούνται ποτενσιόμετρα με "κλίκ" στο κέντρο) και
επιπρόσθετα η ρύθμιση του ενός κλάδου δεν επηρεάζει την
συμπεριφορά του άλλου. Μία από τις πλέον
ενδιαφέρουσες παραλλαγές του κυκλώματος παρουσιάστηκε το 1973 από
τον J.L.Hood και περιελάμβανε διακόπτες για την
επιλογή των σημείων επίδρασης και των κλίσεων του κάθε κλάδου.
Σήμερα, η παρουσία ρυθμιστικών τόνου είναι περισσότερο τυπική παρά
χρήσιμη καθώς η φασματική συμπεριφορά τόσο του συστήματος
αναπαραγωγής όσο και αυτή των συστημάτων ηχογράφησης είναι μακράν
καλύτερη και δεν απαιτεί τέτοιου είδους διορθώσεις. O μοναδικός
λόγος χρήσης τους είναι για "πυροσβεστική" διόρθωση σοβαρών
προβλημάτων ακουστικής του χώρου. Σε κάθε περίπτωση, να
θυμάστε ότι στα άκρα του, ένα τυπικό ρυθμιστικό τονικότητας (χαμηλών
ή υψηλών συχνοτήτων) μπορεί να προσφέρει ενίσχυση ή εξασθένηση κατά
12 ή και περισσότερα dB. Αυτή είναι μία τιμή εξωφρενικά
υψηλή! Αν κάνετε διορθώσεις οι τιμές στις οποίες
πρέπει να στοχεύετε δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερες των 3-4dB
-και πάλι πολλά λέμε... |
|
|
|
| |
|