Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 24/06/2003 


english abstract

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►HOW TO►ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΕΣ►EΙΣΑΓΩΓΗ...

AV BLOG 

SITE MAP

 
  Tα Βασικά...

Ο προενισχυτής σε ένα σύστημα είναι πολύ περισσότερο από ένας απλός router διότι επιτελεί δύο πολύ σημαντικές λειτουργίες.  Πρώτον, την προσαρμογή της αντίστασης εξόδου της πηγής με αυτήν του τελικού ενισχυτή και την σωστή οδήγηση του τελευταίου και δεύτερον την ρύθμιση της στάθμης. Πέραν των λειτουργιών αυτών βέβαια προσφέρει και μία σειρά από άλλες υπηρεσίες: Η ρύθμιση της ισορροπίας των καναλιών, η αποέμαφαση RIAA και η δρομολόγηση των σημάτων προς εγγραφή είναι μερικές από αυτές.

Tα Βασικά, Ρυθμιστικά στάθμης και ισορροπίας,  Βηματικοί εξασθενητές (attenuators),  Ρυθμιστικά τονικότητας, Προενίσχυση phono, Περιθώρια  υπερφόρτωσης (overload), Παθητική προενίσχυση.

 

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Ενας προενισχυτής μπορεί να είναι από εξαιρετικά απλός μέχρι εξαιρετικά πολύπλοκος με βάση την εσωτερική του δομή.  Ωστόσο, εξαιρώντας τις διάφορες εξεζητημένες επιλογές και λύσεις, ένας προενισχυτής αποτελείται, κατά βάση, από τις βαθμίδες που φαίνονται στο σχήμα.  Εκεί διακρίνονται μία σειρά από ενισχυτικά στάδια, ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνεται και ο ξεχωριστός προενισχυτής της φωνογραφικής κεφαλής που εφαρμόζει και την αποέμφαση RIAA, δύο βασικούς επιλογείς, αυτόν της πηγής (Input) και αυτόν της ακρόασης (Μonitor) καθώς επίσης και από ένα ρυθμιστικό της στάθμης. 

 

Σε αυτό το απλοποιημένο διάγραμμα ενός προενισχυτή μπορεί κανείς να διακρίνει τις εισόδους και τις εξόδους (αριστερά) το στάδιο αποέμφασης RIAA (αμέσως μετά την είσοδο phono) τους διακόπτες δρομολόγησης του σήματος τον ρυθμιστή της στάθμης εξόδου και τα ενισχυτικά στάδια (G1 και G2)

Το μοντέλο του σχήματος είναι το κλασικό "Ευρωαμερικανικό" της δεκαετίας του 80 και περιλαμβάνει τον μυστηριώδη διακόπτη monitor.  Ο διακόπτης αυτός επιτρέπει την παρακολούθηση της εγγραφής όταν το μέσο εγγραφής περιλαμβάνει τέτοια δυνατότητα (open reels, τρικέφαλα κασετόφωνα, DAT με δυνατότητα source/tape). Σε κάποιες μινιμαλιστικές εκδοχές, η ύπαρξη του monitor καταργεί την θέση "Tape" στον επιλογέα εισόδου ενώ, η σύγχρονη άποψη περιλαμβάνει έναν ξεχωριστό διακόπτη επιλογής πηγής προς εγγραφή (Recording selector) που καταργεί το Tape monitor.  Ο αριθμός των ενισχυτικών σταδίων, αξίζει σχολιασμού: Κατ' αρχήν από το σχήμα είναι προφανές ότι η ύπαρξη του προενισχυτή phono κάνει την αντίστοιχη είσοδο "ειδική".  Καθώς ο προενισχυτής δεν μπορεί να βγεί "εκτός" στην είσοδο αυτή δεν μπορεί να συνδεθεί τίποτε άλλο.  Τα υπόλοιπα δύο ενισχυτικά στάδια επιτρέπουν στα ρυθμιστικά στάθμης και ισορροπίας να παρεμβληθούν και να απομονωθούν τόσο από την πηγή όσο και από τον τελικό. Στο σημείο αυτό είναι δυνατόν να τοποθετηθούν τα, κάπως "passe" είναι η αλήθεια, ρυθμιστικά τονικότητας.  Το δεύτερο στάδιο, αυτό πρίν την έξοδο του προενισχυτή, είναι στην πράξη ένα buffer/driver, που έχει σαν στόχο να κάνει τον προενισχυτή ανθεκτικό στα καλώδια σύνδεσης και στις ιδιοτροπίες του τελικού ενισχυτή ένα στοιχείο που διαφοροποιεί τους συνήθεις από τους παθητικούς προενισχυτές. Ο παθητικός προενισχυτής φέρνει στην επιφάνεια την αρκετά ενδιαφέρουσα αν και κάπως σκοτεινή υπόθεση των εξασθενητών (attenuators) ένα κομμάτι ιδιαίτερα σημαντικό στην προενίσχυση.

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Αγοράζοντας Προενισχυτή
H βάση στην επιλογή σας θα πρέπει να είναι κατ' αρχήν ο τυπικός έλεγχος για το αν ο υπό εξέταση προενισχυτής μπορεί να οδηγήσει σωστά τον τελικό που έχετε επιλέξει. Αρνητική απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι σπάνια, φυσικά, αλλά καλού κακού, κοιτάξτε το.  Το επόμενο βήμα σας είναι να εξετάσετε αν η συσκευή προσφέρει όλες τις απαραίτητες εισόδους και εξόδους για να υποστηρίξει όχι το σύστημα που έχετε μόνο, αλλά κυρίως το σύστημα που θα αποκτήσετε στο εγγύς μέλλον.Το "όλες" δεν πρέπει να εκληφθεί μόνο ως αριθμητικός προσδιορισμός αλλά και ως ποιοτικός. Για παράδειγμα, ελέγξτε αν υπάρχει ανάγκη για ισορροπημένες (balanced) συνδέσεις. Αν το υπόλοιπο σύστημά σας τις υποστηρίζει φροντίστε να κάνει το ίδιο και ο μελλοντικός προενισχυτής σας.  Στη συνέχεια αποφασίστε για το αν θα πρέπει να διαθέτει είσοδο φωνογραφικής κεφαλής.  Για λόγους που εξηγήσαμε, η είσοδος αυτή, στοιχίζει, συχνά μάλιστα, περισσότερο από όλο τον υπολοιπο προενισχυτή.  Αν η απάντησή σας είναι"ναι" φροντίστε να είναι ρυθμιζόμενη τόσο ως προς την ευαισθησία όσο και ως πρός το φορτίο. Αν τέτοιες δυνατότητες ευελιξίας δεν σας ενδιαφέρουν ή δεν τις βρίσκετε ανάμεσα στους υποψήφιους προενισχυτές, φροντίστε απαραιτήτως και χωρίς τον παραμικρό συμβιβασμό να φορτίζει σωστά την κεφαλή που ήδη έχετε ή αυτήν που θα αποκτήσετε.  Ενα εξαιρετικό ρυθμιστικό στάθμης είναι προυπόθεση για κορυφαίο ήχο (αλλά όχι εγγύηση, βεβαίως). Δυνατότητες για μεγάλες στάθμες εξόδου τέλος, σημαίνουν συνήθως μεγάλα περιθώρια υπερφόρτωσης και χαμηλό θόρυβο τροφοδοσίας που ασφαλώς ανήκουν στα θετικά σημεία μίας συσκευής.

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

ΔΙΑΒΑΣΤΕ:

Tα Βασικά H δομή ενός προενισχυτή. Επιλογή εισόδων, tape monitoring.

Ρυθμιστικά στάθμης και ισορροπίας Iσως το βασικότερο ρυθμιστικό όλου του συστήματος είναι το "Volume".

Βηματικοί εξασθενητές (attenuators) Mια πολυσυζητημένη προσέγγιση σε ένα όχι και τόσο γνωστό πρόβλημα....

Ρυθμιστικά τονικότητας Εντάξει, δεν είναι ακριβώς ό,τι πιο hot αυτή την περίοδο αλλά καλό είναι να γνωρίζει κανείς
Προενίσχυση phono, ή γιατί μπορεί να πετάξετε στα σκουπίδια τα χρήματα που στοίχισε το πανάκριβο πλατό σας.
Περιθώρια  υπερφόρτωσης (overload) Γιατί ένας καλός προενισχυτής έχει μέγιστη στάθμη εξόδου 10V, όταν σχεδόν όλοι οι τελικοί έχουν ευαισθησία 1V;
Παθητική προενίσχυση Τι απλούστερο; Χωρίς ενισχυτικά στοιχεία δεν έχεις παραμορφώσεις. Χμμμ...


Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2003
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr