|
|
|
Η ρύθμιση της στάθμης και της ισορροπίας |
|
Η ρύθμιση της στάθμης
είναι, για πολλούς, το κρισιμότερο και πλέον αδύνατο σημείο ενός
προενισχυτή, μετά την είσοδο της φωνογραφικής κεφαλής, αν αυτή
υπάρχει. Ο λόγος είναι διττός. |
|
Tα
Βασικά, Ρυθμιστικά στάθμης και ισορροπίας,
Βηματικοί εξασθενητές
(attenuators), Ρυθμιστικά
τονικότητας, Προενίσχυση
phono, Περιθώρια υπερφόρτωσης
(overload), Παθητική
προενίσχυση. |
|
|
|
Πρώτον, το ίδιο το εξάρτημα της ρύθμισης εκ των
πραγμάτων διαθέτει ατέλειες, επειδή είναι μηχανικό, και οι
ατέλειες αυτές περνούν στην έξοδο. Ατέλειες στην επαφή του δρομέα με
την επιφάνεια ρύθμισης, και προβλήματα ομοιότητας μεταξύ των δύο
ρυθμιστικών (αφου απαιτείται ένα για κάθε κανάλι) αρκούν από μόνα
τους να καταστρέψουν τις επιδόσεις ενός κατά τα άλλα εξαιρετικού
κυκλώματος. Δεύτερον, εγγενώς, το ρυθμιστικό στάθμης (με την
μορφή μίας μεταβλητής αντίστασης πάντα) δημιουργεί
προβλήματα στο συνολικό κύκλωμα το οποίο πρέπει να
υπολογιστεί έτσι ώστε να αποδίδει άριστα σε όλες τις θέσεις του
ρυθμιστικού. Η απλούστερη επιλογή στην υλοποίηση του τελευταίου
φαίνεται στο σχήμα. |
|
|
Mία απλοποιημένη εκδοχή των ρυθμιστικών
ισορροπίας και στάθμης σε έναν προενισχυτή: Πρόκειται για δύο
διαδοχικούς διαιρέτες τάσης (ποτενσιόμετρα) από τα οποία το πρώτο
ρυθμίζει την ισορροπία μεταξύ των καναλιών (balance) και το δεύτερο
την στάθμη. Στην πράξη, κάθε δικαναλικός προενισχύτής έχει δύο
τέτοια ρυθμιστικά, ένα για κάθε κανάλι που τις περισσότερες φορές
είναι μηχανικά συζευγμένα σε κοινούς άξονες. |
|
|
|
Εδώ, το πρώτο
ποτενσιόμετρο ρυθμίζει την ισορροπία ανάμεσα στα δύο κανάλια (δηλαδή
την σχετική τους στάθμη) ενώ το δεύτερο ρυθμίζει την συνολική στάθμη
της εξόδου, με βάση την ισορροπία που επιλέγει το πρώτο. Εδώ η
λογική ερώτηση είναι: "Τι το χρειαζόμαστε το
Balance, από την στιγμή που η σχέση μεταξύ των δύο καναλιών
καθορίζει την ποιότητα της στερεοφωνικής εικόνας άρα πρέπει να
παραμένει ώς έχει από την ηχογράφηση;" Η απάντηση είναι ότι
δεν το χρειαζόμαστε εκτός και αν είμαστε
διατεθειμένοι να το χρησιμοποιήσουμε σωστά: Αυτό σημαίνει ότι πρέπει
να καλιμπράρουμε τον προενισχυτή με το balance του έτσι ώστε η
ισότητα στάθμης εισόδου μεταξύ των δύο καναλιών να
συνεπάγεται την ισότητα της στάθμης εξόδου! Αυτό βεβαίως
γίνεται με έναν δίσκο-τέστ (διαλέξτε κάτι σε λευκό ή ακόμη καλύτερα
ρόζ θόρυβο) και με ένα μετρητή στάθμης. Οι αυστηρότεροι, θα
απαιτήσουν να κάνετε την ρύθμιση αυτή για κάθε θέση του Volume που
χρησιμοποιείτε συχνά, διότι είναι δυνατόν να εμφανίζονται διαφορές
που μεταβάλλονται σε σχέση με την γωνία στροφής του
τελευταίου. Σε κάθε περίπτωση ΜΗΝ
προσπαθήσετε να ρυθμίσετε την ισορροπία των καναλιών
με το αυτί, κρίνοντας από έναν δίσκο με μουσική, γιατί είναι πιθανόν
να κάνετε λάθος. |
|
|
|
| |
|