Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 24/06/2003 


english abstract

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►HOW TO►ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΕΣ►ΡΥΘΜΙΣΗ ΣΤΑΘΜΗΣ ΚΑΙ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ...

AV BLOG 

SITE MAP

 
  Η ρύθμιση της στάθμης και της ισορροπίας

Η ρύθμιση της στάθμης είναι, για πολλούς, το κρισιμότερο και πλέον αδύνατο σημείο ενός προενισχυτή, μετά την είσοδο της φωνογραφικής κεφαλής, αν αυτή υπάρχει.  Ο λόγος είναι διττός. 

Tα Βασικά, Ρυθμιστικά στάθμης και ισορροπίας,  Βηματικοί εξασθενητές (attenuators),  Ρυθμιστικά τονικότητας, Προενίσχυση phono, Περιθώρια  υπερφόρτωσης (overload), Παθητική προενίσχυση.

 

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Πρώτον, το ίδιο το εξάρτημα της ρύθμισης εκ των πραγμάτων διαθέτει ατέλειες, επειδή είναι μηχανικό, και οι ατέλειες αυτές περνούν στην έξοδο. Ατέλειες στην επαφή του δρομέα με την επιφάνεια ρύθμισης, και προβλήματα ομοιότητας μεταξύ των δύο ρυθμιστικών (αφου απαιτείται ένα για κάθε κανάλι) αρκούν από μόνα τους να καταστρέψουν τις επιδόσεις ενός κατά τα άλλα εξαιρετικού κυκλώματος.  Δεύτερον, εγγενώς, το ρυθμιστικό στάθμης (με την μορφή μίας μεταβλητής αντίστασης πάντα) δημιουργεί προβλήματα στο συνολικό κύκλωμα το οποίο πρέπει να υπολογιστεί έτσι ώστε να αποδίδει άριστα σε όλες τις θέσεις του ρυθμιστικού. Η απλούστερη επιλογή στην υλοποίηση του τελευταίου φαίνεται στο σχήμα. 
Mία απλοποιημένη εκδοχή των ρυθμιστικών ισορροπίας και στάθμης σε έναν προενισχυτή:  Πρόκειται για δύο διαδοχικούς διαιρέτες τάσης (ποτενσιόμετρα) από τα οποία το πρώτο ρυθμίζει την ισορροπία μεταξύ των καναλιών (balance) και το δεύτερο την στάθμη.  Στην πράξη, κάθε δικαναλικός προενισχύτής έχει δύο τέτοια ρυθμιστικά, ένα για κάθε κανάλι που τις περισσότερες φορές είναι μηχανικά συζευγμένα σε κοινούς άξονες.

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Εδώ, το πρώτο ποτενσιόμετρο ρυθμίζει την ισορροπία ανάμεσα στα δύο κανάλια (δηλαδή την σχετική τους στάθμη) ενώ το δεύτερο ρυθμίζει την συνολική στάθμη της εξόδου, με βάση την ισορροπία που επιλέγει το πρώτο. Εδώ η λογική ερώτηση είναι: "Τι το χρειαζόμαστε το Balance, από την στιγμή που η σχέση μεταξύ των δύο καναλιών καθορίζει την ποιότητα της στερεοφωνικής εικόνας άρα πρέπει να παραμένει ώς έχει από την ηχογράφηση;" Η απάντηση είναι ότι δεν το χρειαζόμαστε εκτός και αν είμαστε διατεθειμένοι να το χρησιμοποιήσουμε σωστά: Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να καλιμπράρουμε τον προενισχυτή με το balance του έτσι ώστε η ισότητα στάθμης εισόδου μεταξύ των δύο καναλιών να συνεπάγεται την ισότητα της στάθμης εξόδου! Αυτό βεβαίως γίνεται με έναν δίσκο-τέστ (διαλέξτε κάτι σε λευκό ή ακόμη καλύτερα ρόζ θόρυβο) και με ένα μετρητή στάθμης.  Οι αυστηρότεροι, θα απαιτήσουν να κάνετε την ρύθμιση αυτή για κάθε θέση του Volume που χρησιμοποιείτε συχνά, διότι είναι δυνατόν να εμφανίζονται διαφορές που μεταβάλλονται σε σχέση με την γωνία στροφής του τελευταίου.  Σε κάθε περίπτωση ΜΗΝ προσπαθήσετε να ρυθμίσετε την ισορροπία των καναλιών με το αυτί, κρίνοντας από έναν δίσκο με μουσική, γιατί είναι πιθανόν να κάνετε λάθος.

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

ΔΙΑΒΑΣΤΕ:

Tα Βασικά H δομή ενός προενισχυτή. Επιλογή εισόδων, tape monitoring.

Ρυθμιστικά στάθμης και ισορροπίας Iσως το βασικότερο ρυθμιστικό όλου του συστήματος είναι το "Volume".

Βηματικοί εξασθενητές (attenuators) Mια πολυσυζητημένη προσέγγιση σε ένα όχι και τόσο γνωστό πρόβλημα....

Ρυθμιστικά τονικότητας Εντάξει, δεν είναι ακριβώς ό,τι πιο hot αυτή την περίοδο αλλά καλό είναι να γνωρίζει κανείς
Προενίσχυση phono, ή γιατί μπορεί να πετάξετε στα σκουπίδια τα χρήματα που στοίχισε το πανάκριβο πλατό σας.
Περιθώρια  υπερφόρτωσης (overload) Γιατί ένας καλός προενισχυτής έχει μέγιστη στάθμη εξόδου 10V, όταν σχεδόν όλοι οι τελικοί έχουν ευαισθησία 1V;
Παθητική προενίσχυση Τι απλούστερο; Χωρίς ενισχυτικά στοιχεία δεν έχεις παραμορφώσεις. Χμμμ...


Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2003
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr