|
|
|
Παραλλαγές του stereo 3-2 |
|
Η
ιστορία των πολυκαναλικών συστημάτων, Ακουστική
Αντίληψη και εστιασμός πηγών στο χώρο, Εικονικές
πηγές (phantom sources), To stereo
3-0, To stereo 3-1, To stereo 3-2, Παραλλαγές
του stereo 3-2 (3-3/3-4), Tο 10.2 του
Tomlinson Holman, Το 2+2+2 του Werner
Dabringhaus |
|
|
|
Ενα βασικό πρόβλημα του
3-2 είναι το μεγάλο τόξο επάνω στο οποίο τοποθετούνται τα οπίσθια
ηχεία. Πρόκειται στην ουσία για ένα τόξο 140 μοιρών, με αποτέλεσμα η
κίνηση μίας phantom πηγής από το ένα ηχείο στο άλλο να μην είναι
ομαλή και η ακρίβεια του εστιασμού της να εξαρτάται κατά πολύ από το
φασματικό της περιεχόμενο. Μία λύση στο πρόβλημα αυτό προτείνει
το Dolby EX που προβλέπει ένα "κεντρικό οπίσθιο"
ηχείο στις 180 μοίρες το σήμα του οποίου είναι κωδικοποιημένο με την
αναλογική μέθοδο της μήτρας (matrixing). H τοπολογία αυτή
φαίνεται στο αριστερό σχήμα. Στο δεξί σχήμα, φαίνεται μία
ακόμη παραλλαγή του 3-2, που είναι η βάση του συστήματος
Discrete 7.1. Εδώ υπάρχουν δύο κεντρικά
οπίσθια ηχεία στις +/-150 μοίρες των οποίων το πρόγραμμα
δημιουργείται κατά την ηχογράφηση επί τούτου. Στόχος
είναι ο ακόμη καλύτερος εστιασμός των πηγών πίσω από τον
ακροατή. |
|
|
|
|
Μία παραλλαγή του stereo 3-2 είναι το
Dolby EX (6.1). To κεντρικό οπίσθιο ηχείο βελτιώνει το ηχητικό πεδίο
πίσω από τον ακροατή. |
Το Discrete 7.1 αντικαθιστά το matrixed
κεντρικό οπίσθιο του 6.1 μέ δύο διακριτά κεντρικά οπίσθια ηχεία που
τοποθετούνται σε θέσεις ανάλογες των κυρίως εμπρόσθιων
ηχείων. |
|
|
|
| |
|