|
|
|
Το πεντακαναλικό stereo 3-2 |
|
Η
ιστορία των πολυκαναλικών συστημάτων, Ακουστική
Αντίληψη και εστιασμός πηγών στο χώρο, Εικονικές
πηγές (phantom sources), To stereo
3-0, To stereo 3-1, To stereo 3-2, Παραλλαγές
του stereo 3-2 (3-3/3-4), Tο 10.2 του
Tomlinson Holman, Το 2+2+2 του Werner
Dabringhaus |
|
|
|
Το
3-2 αποτελεί την λύση μας για την εστίαση πηγών πίσω από τον
ακροατή. Αποτελεί επίσης το σημείο "διάβασής" μας από
τα αναλογικά matrixed συστήματα (Dolby Pro Logic) στα ψηφιακά
συμπιεσμένα συστήματα (Dolby Digital AC-3) και από εκεί σε μία
γενικότερα αποδεκτή προδιαγραφή την ΙΤU-R BS775. Η προδιαγραφή αυτή
προβλέπει την κλασική τοποθέτηση των εμπρόσθιων ηχείων έτσι ώστε να
υπάρχει συμβατότητα με τα δικαναλικά συστήματα stereo, καθώς και την
τοποθέτηση των οπίσθιων ηχείων μέσα σε τόξα 100-120 μοιρών με
ιδανική θέση τις +/-110 μοίρες. Γύρω από το stereo 3-2 πρέπει
να διευκρινιστούν δύο σημεία: Πρώτον αποτελεί την θεωρητική βάση των
συστημάτων 5.1 (εκείνα που ονομάζουμε πολλές φορές αδιακρίτως Dolby
Digital, DTS, THX η γενικότερα Home Theater) αλλά δεν προβλέπει την
ύπαρξη υπογούφερ. Το υπογούφερ προέρχεται απ' ευθείας από την
κινηματογραφική χρήση του, η οποία είναι και σαφώς πιο διαδεδομένη.
Δεύτερον,έχει αρκετές δυσκολίες στο να δημιουργήσει πηγές phantom σε
τόξο 360 μοιρών και εκτός του επιπέδου των ηχείων, δηλαδή καθ' ύψος.
Ωστόσο την στιγμή αυτή αποτελεί τον καλύτερο συμβιβασμό που έχουμε
στη διάθεσή μας. |
|
|
Τοπολογία του stereo 3-2. Η κλασική
τοπολογία των σύγχρονων πολυκαναλικών συστημάτων, όπως προβλέπεται
από την προδιαγραφή ITU-R BS.775. Καλή για κινηματογράφο αλλά μέτρια
για ήχο και με προβλήματα στο stereo 360 μοιρών. |
|
|
|
| |
|