Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 19/10/2010

flag
english
abstract

ΗΧΕΙΟ

XTZ Divine 100.49

Thumbnail_φωτο

Το Divine 100.49 αντικατέστησε το ηχείο αναφοράς (ATC SCM50 PSL) και οδηγήθηκε τόσο από τον συνήθη Parasound HCA3500 όσο και από τον ολοκληρωμένο ενισχυτή ASR Emitter II (για τον οποίο θα διαβάσετε αναλυτική δοκιμή κάποια στιγμή αργότερα μέσα στη χρονιά). Το υπόλοιπο σύστημα ήταν αυτό που χρησιμοποιώ συστηματικά, δηλαδή το ζευγάρι Teac Esoteric P70/D70 σε ρόλο ψηφιακής πηγής και τον προενισχυτή Melos Plus Series Line σε ρόλο προενισχυτή. Μέρος των ακροάσεων πραγματοποιήθηκε με τον ψηφιακό ισοσταθμιστή ακουστικής χώρου Copland DRC205 ο οποίος ρυθμίστηκε με το ηχείο σε flat ρύθμιση, δηλαδή χωρίς τα παρεμβύσματα στα bass reflex και χωρίς να έχει αλλάξει η στάθμη καμίας περιοχής συχνοτήτων. Είναι σημαντικό να αναφερθεί εδώ ότι η ευελιξία που προσφέρει το 100.49 είναι ιδιαίτερα σημαντική και ο χρήστης πρέπει να δουλέψει αρκετά πριν καταλήξει σε μια τελική ρύθμιση. Η επιλογή στην οποία κατέληξα εγώ (σε μικρό χώρο ακρόασης και σε συνθήκες near field) είναι με το bass reflex ελεύθερο και τις υψηλές συχνότητες στην θέση +3dB (το τελευταίο για λόγους που εξηγούνται επακριβώς στις εντυπώσεις ακροάσεων).

Φωτογραφία

Η πρώτη εντύπωση που αποκομίζεις ακούγοντας το μεγάλο XTZ είναι αυτή της διαφάνειας και της αέρινης παρουσίας. Κι εγώ, όπως και εσείς -υποθέτω- περίμενα ότι το βασικό χαρακτηριστικό του ηχείου θα ήταν η έκταση και ο δυναμισμός χαμηλά αλλά αυτό, απλώς, δεν συνέβη! Το Divine εξαφανίστηκε από τον χώρο ακρόασης σαν να ήταν κανένα μικρό μόνιτορ με μπάφλα σε διαστάσεις Α4 και έδωσε τη θέση του σε μια σχετικώς ανυψωμένη αλλά πεντακάθαρη εικόνα με ανάγλυφες λεπτομέρειες και πολύ καλή περιγραφή των ηχοχρωμάτων. Τα ολιγομελή σύνολα χαρακτηρίστηκαν από πολύ καλό αέρα μεταξύ των οργάνων και παραδειγματική απόδοση των δυναμικών αντιθέσεων. Ο ήχος που άκουσα τα πρώτα λεπτά της ακρόασης χαρακτηρίζεται με άνεση επιβλητικός, αυτό που λέμε “μεγάλος”, ίσως λιγότερο χειρουργικός από αυτόν που έχω συνηθίσει να ακούω από τα ηχεία αναφοράς αλλά σε κάθε περίπτωση ουδέτερος και ακριβής. Και, κρατώντας σημειώσεις για την ακρίβεια, έφτασε η στιγμή που ασχολήθηκα και με το χαμηλό. Ερώτηση: Που είναι το χαμηλό του 100.49; Απάντηση: εκεί ακριβώς που πρέπει! Το ηχείο είναι εξαιρετικά σχεδιασμένο στον τομέα αυτό και είναι ένα από τα καλύτερα που έχω ακούσει στον συγκεκριμένο χώρο ακρόασης σε θέματα περιγραφής και ελέγχου. Δεν το παίρνεις είδηση από την αρχή, ακριβώς γιατί το χαμηλό δεν σέρνεται ασκόπως επιζητώντας τη δημιουργία εντυπώσεων, αλλά αρκεί να βάλεις ένα-δύο δίσκους με πολύ υλικό στην περιοχή (κόντρα μπάσο ή συνθ) για να καταλάβεις ότι ο ακροατής έχει να πάρει πολλά πράγματα στο σημείο αυτό. Το Divine δεν θα υπερβάλει και δεν θα κουράσει ποτέ, αλλά αντιθέτως θα μεταφέρει και την παραμικρή συχνότητα στον χώρο χωρίς κανένα πρόβλημα. Ακόμη και ήχοι κοντά στο όριο της ακουστότητας (από σάουντρακς κλπ) γίνονται αισθητοί με πολύ πειστικό τρόπο στο ίδιο σου το σώμα. Χωρίς κανέναν ακουστό χρωματισμό και χωρίς διαμαρτυρίες. Η συμπεριφορά αυτή διατηρείται σταθερή ακόμη και σε υψηλές στάθμες. Σαφώς το ηχείο έχει όρια αλλά τα όρια αυτά δεν τίθενται από τις χαμηλές συχνότητες αλλά -μάλλον- από τις μεσαίες και τις υψηλές, οι οποίες έχουν μια τάση σκλήρυνσης όταν το παρακάνεις (και η αλήθεια είναι ότι τόσο ο HCA3500 όσο και ο ASR βοήθησαν πολύ προς αυτή την κατεύθυνση, εννοώ των υπερβολών...) H μεσαία περιοχή κινήθηκε σε πραγματικά κορυφαία επίπεδα; το ηχείο είναι πολύ καθαρό και λεπτομερές, έχει μια ήπια αίσθηση εγγύτητας και περιγράφει την ανθρώπινη φωνή με μεγάλη μαεστρία. Αν αποκλίνει προς μια κατεύθυνση αυτή είναι προς το φωτεινό και το ευχάριστο γυαλίζοντας -όσο πρέπει- διάφορες άτσαλες παραγωγές ή κάποιες φωνές που δεν πολυσυμπαθώ. Νομίζω ότι η συμπεριφορά αυτή οφείλεται σε επιλογή και όχι σε τύχη. Οι Σουηδοί ήθελαν, προφανώς, ένα ηχείο γενικής χρήσης και όχι ένα υπέρ-αναλυτικό μόνιτορ. Πέρα από αυτά, η απόδοση των μεσαίων δημιουργεί μια αίσθηση ικανοποίησης και πληρότητας με τα έγχορδα και τα πνευστά να αποδίδονται ομοιογενώς και επιβλητικά.

Η περιοχή των υψηλών συχνοτήτων φάνηκε, στην αρχή, να διαπνέεται από μια διαφορετική λογική. Το Divine έχει πολύ καλή έκταση είναι διαυγές και γρήγορο αλλά τις πρώτες ώρες των ακροάσεων είχα την αίσθηση ότι μου έλειπε κάτι. Επικέντρωσα την κριτική μου στο ότι η περιοχή ακούγεται κάπως αυστηρή, πλήρης μεν αλλά όχι αυτό που θα λέγαμε φωτεινή και ευχάριστη. Με βάση τον ήχο που έχω συνηθίσει από τα ηχεία αναφοράς, βρήκα τη λύση προσθέτοντας τα 3dB που το ηχείο επιτρέπει ψηλά. Είναι δύσκολο να πει κανείς αν το τελικό αποτέλεσμα που πήρα οφείλεται στο ότι τονίστηκαν οι υψηλές συχνότητες πάνω από από τα 3kHz, περιοχή η οποία συνήθως καθορίζει την αίσθηση του αέρα που δημιουργεί το ηχείο (έλειπε δηλαδή ενέργεια εκεί) ή στο ότι η στάθμη τους ήλθε πιο κοντά σε αυτή των μεσαίων (με αποτέλεσμα μεγαλύτερη ουδετερότητα που προέβαλλε σωστά τις υψηλές). Σε κάθε περίπτωση η ρύθμιση αυτή με ικανοποίησε πλήρως. Η στερεοφωνική εικόνα που δημιουργεί το 100.49 είναι πολύ καλή. Ακόμη και σε μικρό χώρο ακρόασης παίρνεις πολλές λεπτομέρειες και ανάλυση στον οριζόντιο άξονα, πολύ καλό βάθος και σταθερότητα, ενώ οι καλές μείξεις πραγματικά πείθουν και, ενίοτε, ενθουσιάζουν με την ζωντανή αίσθηση παρουσίας που έχουν. Μικρολεπτομέρειες όπως η ακουστική του χώρου όπου έγινε μια ζωντανή ηχογράφηση ή οι μηχανικοί θόρυβοι διαφόρων οργάνων περνούν με άνεση στον χώρο και εστιάζονται με σαφήνεια. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ακριβέστατο και ταυτόχρονα μουσικό και ευχάριστο.

Τελικώς...

... βρισκόμαστε απέναντι από ένα εξαιρετικό ηχείο. Ο όρος μπορεί να ακούγεται υπερβολικός αλλά τον χρησιμοποιώ κυριολεκτώντας. Το 100.49 αποτελεί μια εξαίρεση όσον αφορά τις μονάδες, την προσεγμένη σχεδίαση που φαίνεται σε διάφορες λεπτομέρειες και την καμπίνα, αν αναλογιστεί κανείς την τιμή του, και όλα αυτά είναι στοιχεία που έχουν άμεση επίπτωση στην ηχητική του απόδοση. Είναι το πληρέστερο ηχείο που έχω ακούσει σε αυτά τα χρήματα (και σε περισσότερα ίσως) και, επιπροσθέτως, οι μεγάλες δυνατότητες ρύθμισης που προσφέρει δεν είναι για παιχνίδι: Το κάνουν ένα από τα λίγα μεγάλα ηχεία δαπέδου που έχει σοβαρές πιθανότητες να προσαρμοστεί ακόμη και σε μικρό χώρο. Τολμήστε το!