|
REVIEW |
Ο Λ Ο Κ Λ Η Ρ Ω Μ Ε Ν Ο
Σ Ε Ν Ι Σ Χ Υ Τ Η
Σ |
Leben
CS600 |
|
|
ENTYΠΩΣΕΙΣ-ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ... |
|
Οι ακουστικές δοκιμές με τον CS600
αποτέλεσαν μία άκρως ενδιαφέρουσα και ιδιαιτέρως καλόηχη εμπειρία,
παρά τους δεδομένους περιορισμούς του: Τα 32W του
ενισχυτή απαιτούν ένα εύκολο και ευαίσθητο ηχείο για να
"ακουστούν" ή, κατ' αντιστοιχίαν, ένα τυπικό ηχείο και έναν μικρό
χώρο. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις, ο ακροατής θα έχει μία
ολοκληρωμένη audiophile εμπειρία, από την οποία δεν λείπει η
ατμόσφαιρα (λόγω της φυσικής παρουσίας του ενισχυτή στον
χώρο και του χαρακτηριστικού συνδυασμού μυρωδιάς και θερμότητας που
εκπέμπει) και ο έντονα λαμπάτος χαρακτήρας. Η κατασκευή του
CS600 και οι περγαμηνές του σχεδιαστή του δεν αφήνουν αμφιβολία για
το ότι θα μπορούσε να σχεδιάσει έναν ενισχυτή με λυχνίες που θα
ικανοποιούσε τα βίτσια εκείνων που αρέσκονται στους ημιαγωγούς: Με
χαμηλές παραμορφώσεις, δηλαδή, ρεύματα και ισχύ περισσότερο από
επαρκή για κάθε πιθανή εφαρμογή. Είναι ωστόσο σαφές ότι
επέλεξε να δημιουργήσει έναν ενισχυτή με έντονη
προσωπικότητα, που επιβάλλει μία ταυτότητα στο άκουσμα και
απευθύνεται σε ένα συγκεκριμένο κοινό. Η διατήρηση της
ισορροπίας, στο σημείο αυτό, είναι κρίσιμη. Από την μία, ναι,
ο ενισχυτής έχει χαρακτήρα, αλλά από την άλλη, μην φανταστείτε ότι η
ακρίβεια στην παράθεση της λεπτομέρειας έχει πάει περίπατο.
Πέρα από την όποια αξία του ως φετίχ των απανταχού "λάμπηδων" ο
CS600 έχει και μία γενικότερη αξία: είναι ένας καλός ενισχυτής που
σέβεται το πρόγραμμα και δεν τρομάζει τον ακροατή με
ακρότητες. |
|
|
Ολα τα κλασικά ρυθμιστικά είναι εδώ:
Ρυθμιστικό στάθμης, επιλογέας stereo/mono, tape monitor, κ.λπ,
κ.λπ. |
Το ρυθμιστικό των χαμηλών συχνοτήτων έχει
δύο θέσεις. Υπάρχουν επίσης ενδεικτικά για την τροφοδοσία των
λυχνιών. | |
|
Μέσα στα πλαίσια των δυνατοτήτων του (από
πλευράς ισχύος) ελέγχει άψογα το φορτίο του (και μη
φανταστείτε ότι του χαρίστηκα: Μέχρι και το 87άρι Acapella Fidelio
II οδήγησε) κατεβαίνει χαμηλά διατηρώντας τον ρυθμό
και τον όγκο του προγράμματος και αποδίδει θαυμαστά στις υψηλές
συχνότητες, αποδεικνύοντας ότι τα 100kHz δεν αναφέρονται για πλάκα
στα χαρτιά. Εχει προτιμήσεις; Σαφώς
ναι. Αισθάνθηκε άνετα με μικρά σύνολα ακουστικών
οργάνων (τζαζ, και μουσικής δωματίου), δεν διαμαρτυρήθηκε όταν
κλήθηκε σε κλασικά ροκ καθήκοντα και άντεξε στην ηλεκτρονική μουσική
(η οποία πολύ συχνά διαθέτει πολύ ενέργεια σε ένα ευρύ φάσμα).
Δεν έδειξε το καλύτερο πρόσωπό του σε ακούσματα που
απαιτούν υψηλές στάθμες (γεγονός λογικό και αναμενόμενο φυσικά) αλλά
ακόμη και σε αυτή την περίπτωση είχε το κρυμμένο του χαρτί: Ο CS600
είχε το πιο ευάκουστο και απαλό clipping που έχουμε
ακούσει ποτέ από ενισχυτή, κάνοντας την μετάβαση από την περιοχή της
γραμμικής λειτουργίας (όπου η παραμόρφωσή του είναι ένα
φυσιολογικό 0.7%/10w) στην περιοχή της υπερφόρτωσης σχεδόν
ανεπαίσθητη. Μπορείς να κλιπάρεις τον ενισχυτή και να
εξακολουθείς να ακούς μία χαρά αν είσαι λίγο απρόσεκτος ή -έστω-
απασχολημένος με κάτι άλλο. Επίτευγμα από audiophil-ικής άποψης
αλλά, βεβαίως, όχι προτεινόμενη μέθοδος χρήσης, να εξηγούμεθα.
Η μεσαία περιοχή έχει ευχάριστο, σαφώς ευφωνικό,
χαρακτήρα και αυτό σε συνδυασμό με τις άψογες υψηλές συχνότητες,
κάνει την ακρόαση ξεκούραστη, χαλαρωτική θα μπορούσε να πεί
κανείς. Η στερεοφωνική εικόνα κινήθηκε σε εξαιρετικά επίπεδα
και ο θόρυβος αν και υπαρκτός, αν τεντώσεις το αυτί
σου κοντά στο ηχείο, δεν αποδείχθηκε παράγων ενόχλησης. Αυτό
είναι ίσως και το σημαντικότερο γνώρισμα του ενισχυτή: Εχοντας
ηχητική υπογραφή, κάνει αισθητή την παρουσία του αλλά παράλληλα το
γεγονός αυτό δεν ενοχλεί καθόλου. Αντιθέτως σε προκαλεί να
ασχοληθείς περαιτέρω: Η επέμβαση στις χαμηλές συχνότητες
μέσω του αντίστοιχου διακόπτη είναι εξαιρετικά πολιτισμένη και θα
βοηθήσει σε συγκεκριμένες συνθήκες ηχείων/χώρου, ενώ το παιχνίδι με
τα ηχεία θα είναι επίσης ενδιαφέρον. Εκεί, πάντως που
γίνεται πάρτι, είναι με τις αλλαγές των λυχνιών. Με
δύο EL34 στις θέσεις των 6L6 ο ενισχυτής αλλάζει και χαρακτήρα εκτός
από ισχύ: Γίνεται ακόμη πιο ομαλός στην περιοχή κοντά στον ψαλιδισμό
και ακόμη πιο ευφωνικός. Προσωπικά, στο μικρό αυτό
"συγκριτικό" προτίμησα τις 6L6, αλλά ποιός μπορεί
να γνωρίζει το αποτέλεσμα εκτεταμμένων πειραματισμών; Θα μαλλώνετε
με τους φίλους σας για πολύ καιρό γύρω από το τί ακούγεται καλύτερα
και πώς... |
Τελικώς... ... o CS600 είναι
ένα από τα καλά επιχειρήματα γύρω από το θέμα του χαρακτήρα στην
ηχητική απόδοση. Χωρίς να είναι ουδέτερος, θα
καταφέρει να ικανοποιήσει ακόμη και τον πιο αυστηρό κριτή ή
τουλάχιστον να κερδίσει την υπό όρους αποδοχή του, αποδεικνύοντας
ότι, συχνά, υπάρχει κάτι παραπάνω στην υπόθεση του audio, πέρα από
την αποτελεσματικότητα και ότι πολύ συχνά και πολλοί από εμάς, το
αποζητούν. Εκτός από συλλεκτικό προιόν μίας
εταιρίας με μικρή και χειροποίητη παραγωγή και δείγμα μίας τέχνης
που λίγοι κατέχουν, ο μεγάλος ολοκληρωμένος της Leben
απευθύνεται σε μία συγκεκριμένη μεν, αλλά όχι μικρή ομάδα
ακροατών. Αυτό που απομένει είναι να τον ακούσετε
προσεκτικά για να μάθετε αν ανήκετε σε αυτήν ή όχι. |
Δημήτρης
Σταματάκος |
| |
|