|
REVIEW |
Ο Λ Ο Κ Λ Η Ρ Ω Μ Ε Ν Ο
Σ Ε Ν Ι Σ Χ Υ Τ Η
Σ |
Leben
CS600 |
|
|
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ... |
|
Αν έχετε λόγους να κρύβετε την
ηλικία σας, και συναντήσετε κάπου έναν CS600 κάντε ότι δεν
τον γνωρίζετε... Ο νεώτερος και ισχυρότερος ενισχυτής της Leben
είναι ένα αρχέτυπο του ολοκληρωμένου ενισχυτή των '80s, με όλα τα
καλά: Θα βρείτε το ρυθμιστικό στάθμης μεγάλο και στη μέση, τα ξύλινα
πλαινά, την (avant-garde για την εποχή) χρυσή πρόσοψη, ακόμη και τις
ίδιες γραμματοσειρές στο lettering, όλα στην θέση τους και έτοιμα να
προσφέρουν την αντίστοιχη εμπειρία. Από το πακέτο, δεν λείπει η
έξοδος ακουσικών, ούτε βεβαίως και ο κλασικός διακόπτης του tape
monitor (για όσους είναι επαρκώς γέροντες, συλλέκτες ή απλώς τυχεροί
και διαθέτουν στο ράκ τους μία τρικέφαλη συσκευή μαγνητικής
εγγραφής. -Αν πάλι έχετε R-DAT με δυνατότητα tape/source, προσθέστε
σε όλα αυτά μία ακόμη κατηγορία: Αυτή του αδιόρθωτου early-adopter -
καλά να πάθετε...). Το μοναδικό σημείο που ξεχωρίζει τον CS600 από
τους ενισχυτές του "τότε", είναι το εσωτερικό του: Το 1980, o
μεγαλύτερος αριθμός ενισχυτικών κυκλωμάτων είχε πάρει την άγουσα
προς την στερεά κατάσταση. Αντιθέτως, ο εν λόγω ενισχυτής
είναι full λάμπα, και το εννοεί: Ακόμη και ο συνδυασμός
ανόρθωσης/soft start, με λυχνία γίνεται. |
|
|
Μελέτη στην αισθητική των home electronics των '80s και
σαφές δείγμα των σχεδιαστικών καταβολών της, η εμφάνιση του
CS600 είναι ιδιαιτέρως χαρακτηριστική... |
Ο ενισχυτής είναι πλήρως λαμπάτος και σε αυτό
περιλαμβάνεται και η ανόρθωση. Η κατασκευή είναι κλασική και
έχει τα κιλά της: 22... | |
Με δεδομένη την φήμη του Hyodo, ο
εσωτερικός κόσμος του CS600 δεν θα μπορούσε παρά να είναι
ενδιαφέρων: Το κάθε κανάλι του ενισχυτή χρησιμοποιεί δύο
διπλοτριόδους 6CS7 στο πρώτο στάδιο και δύο
πεντόδους 6L6 σε τοπολογία push-pull στο
στάδιο εξόδου. Στο στάδιο εισόδου, η πρώτη διπλοτρίοδος είναι
συνδεσμολογημένη σε μία τοπολογία που είναι γνωστή ως totem
pole ή SRPP (η άνοδος της λυχνίας εισόδου είναι συνδεδεμένη
με την κάθοδο της δεύτερης λυχνίας και ταυτοχρόνως οδηγεί το πλέγμα
της, αυτή η συνδεσμολογία είναι επίσης γνωστή και ως "Series
Balanced Amplifier και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1943, οπότε
και εκδόθηκε το σχετικό δίπλωμα ευρεσιτεχνίας). Η τοπολογία
SRPP λειτουργεί σε τάξη Α και προσφέρει μεγάλο κέρδος και μικρή
αντίσταση εξόδου για την οδήγηση του επόμενου σταδίου. Η
δεύτερη διπλοτρίδος είναι συνδεσμολογημένη κατά
Mullard και χρησιμοποιήται ως διαχωριστής (phase splitter)
για την οδήγηση του σταδίου ισχύος. Το κύκλωμα χρησιμοποιεί
αυτοπόλωση (Αuto Biasing) γεγονός που αφαιρεί από τον χρήστη την
υποχρέωση να παρακολουθεί και ενίοτε να ρυθμίζει την πόλωση των
λυχνιών εξόδου. Η τροφοδοσία του ενισχυτή γίνεται από δύο
μετασχηματιστές και χρησιμοποιεί μία ανορθώτρια
6CJ3 η οποία επιτρέπει την υλοποίηση ενός κυκλώματος
soft start για την σταδιακή τροφοδοσία των λυχνιών με υψηλή τάση,
προσέγγιση που εξασφαλίζει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Ο CS600
πρσφέρει την δυνατότητα ενίσχυσης των χαμηλών
συχνοτήτων κάτω από τα 100Hz σε δύο βήματα (+3 και +5dB)
και ο Hyodo έκανε εδώ μία ιδιόμορφη επιλογή ενσωματώνοντας τα
απαραίτητα δικτυώματα στον βρόγχο ανάδρασης του ενισχυτή και όχι ως
απλά φίλτρα στο δρόμο του σήματος. Οι μετασχηματιστές εξόδου είναι
κατασκευασμένοι από την ίδια την Leben. Eνα ιδιαίτερο γνώρισμα
του CS600 είναι η δυνατότητα που προσφέρει να χρησιμοποιηθούν
λυχνίες διαφορετικού τύπου στην έξοδο, ανάλογα με τις προτιμήσεις
του ακροατή. Για τον σκοπό αυτό στο εσωτερικό του ενισχυτή
υπάρχουν δύο διακόπτες οι οποίοι επιλέγουν την
υψηλή τάση και το ρεύμα πόλωσης. Η αρχική πρόταση αφορά την
αντικατάσταση των 6L6/5881 με τις EL34, αλλά οι
συνδυασμοί στις θέσεις των διακοπτών επιτρέπουν και άλλες επιλογές
-η αξία έχω την εντύπωση βρίσκεται στο ψάξιμο. H κατασκευή του
ενισχυτή είναι η κλασική, με τις λυχνίες και τους μετασχηματιστές να
είναι τοποθετημένα σε ένα μεταλλικό σασί, κάτω από το οποίο έχει
συναρμολογηθεί το υπόλοιπο κύκλωμα ως "αράχνη" χωρίς δηλαδή τυπωμένα
κυκλώματα. Το εξωτερικό σασί, με τις ξύλινες πλευρές χρησιμοποιήται
περισσότερο ως διαμορφωτής μίας συγκεκριμένης αισθητικής και ως
προστασία από την θερμότητα που αναδύεται από τις
λυχνίες. |
|
|
Το κάθε κανάλι του CS600 χρησιμοποιεί δύο
διπλοτριόδους 6CS7 στο πρώτο στάδιο και δύο πεντόδους 6L6 σε
τοπολογία push-pull στο στάδιο εξόδου. |
Ο ενισχυτής
προσφέρει την δυνατότητα αλλαγής των λυχνιών εξόδου. Οι
δύο διακόπτες στο εσωτερικό επιτρέπουν την επιλογή της υψηλής
τάσης και του ρεύματος
πόλωσης. | |
Η Leben δεν έχει κάνει οικονομίες στα
υλικά, χρησιμοποιώντας αντιστάσεις της Ιαπωνικής
Riken και πυκνωτές της Cornell για την
σύζευξη μεταξύ των σταδίων του ενισχυτή. Ο ενισχυτής αποδίδει 32w
ανά κανάλι όταν χρησιμοποιούνται οι στάνταρντ 6L6 και 28w όταν
χρησιμοποιούνται οι EL34, ισχύς μετρημένη στο 1kHz. H εταιρία
δίνει μία εντυπωσιακή απόκριση συχνότητας (για ενισχυτή με
μετασχηματιστές εξόδου) η οποία φθάνει τα 100kHz (από τα 10Hz) και,
δικαίως, επιτρέπει στον κατασκευαστή να ισχυρίζεται ότι ο CS600
είναι κατάλληλος και για χρήση με πηγές υψηλής ανάλυσης. Ο χρήστης
έχει στην διάθεσή του έξι single ended εισόδους,
μία είσοδο για εξωτερικό προενισχυτή (οπότε και o Leben
χρησιμοποιήται ως τελικός ενισχυτής) καθώς και μία έξοδο line για
εγγραφή. Οι ακροδέκτες σύνδεσης των ηχείων είναι καλής ποιότητας και
συνοδεύονται από έναν επιλογέα εμπέδησης με τέσσερεις θέσεις (4, 6,
8 και 16Ω) o οποίος επιλέγει άμεσα το αντίστοιχο tap των
μετασχηματιστών εξόδου. Ο εξοπλισμός του ενισχυτή
συμπληρώνεται (στην πρόσοψη) από διακόπτη επιλογής της θέσης των
καναλιών (stereo/reverse), τον διακόπτη της φίμωσης καθώς επίσης και
τις οπτικές ενδείξεις για το είδος των λυχνιών που χρησιμοποιούνται
καθώς και μία σειρά από άλλες κλασικές δυνατότητες όπως o επιλογέας
ηχείων/ακουστικών, το tape monitor, κ.λπ. κ.λπ. |
|
|
Oι μετασχηματιστές τροφοδοσίας και εξόδου
κατασκευάζονται από την Leben. Αλλωστε το βασικό
αντικείμενο της εταιρίας είναι η κατασκευή ηλεκτρονικών
εξαρτημάτων τέτοιου είδους. |
Στην πίσω
πλευρά, υπάρχουν καλής ποιότητας ακροδέκτες σύνδεσης των
ηχείων, και τυπικής ποιότητας βύσματα για την σύνδεση των
πηγών. Υπάρχει επίσης επιλογέας εμπέδησης των
ηχείων. | |
| |
|