Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 19/11/2013

avmentor.eu
Go to
avmentor.eu

ΕΝΕΡΓΟ ΗΧΕΙΟ

Grimm Audio LS1

Thumbnail

Η εργαστηριακή αξιολόγηση του LS1 έχει, όπως θα περίμενε κανείς, ξεχωριστό ενδιαφέρον. Όντας ενεργό σύστημα, δεν τίθεται θέμα προσδιορισμού της ευαισθησίας και της εμπέδησης, επομένως οι μετρήσεις SPL αφορούν την πραγματική στάθμη σε απόσταση 2 μέτρων, ενός ηχείου. Η Grimm αναφέρει ότι το σύστημα είναι ευθυγραμμισμένο με βάση το πρότυπο Κ20 (85dB(C) στη θέση ακρόασης για σήμα εισόδου -20dBFS). Οι μετρήσεις έγιναν σε στάθμη περίπου 80dBSPL/2m, με σήμα στην αναλογική είσοδο.
Η ανηχοϊκή μέτρηση της απόκρισης (πάνω από τα 250Hz) αποκαλύπτει ένα σύστημα με εξαιρετική συμπεριφορά. Το διάγραμμα (χωρίς εξομάλυνση) περιλαμβάνει μικρού εύρους αποκλίσεις οι οποίες δεν ξεπερνούν σε πλάτος το 1.5dB μέχρι και αρκετά πάνω από τα 20kHz και είναι το καλύτερο που έχουμε μετρήσει μέχρι σήμερα. Γύρω από τα 25kHz εμφανίζεται ένας συντονισμός ο οποίος είναι αρκετά οξύς και κατά τα φαινόμενα οφείλεται στο τουίτερ (η απόκριση που δίνει η Seas για την συγκεκριμένη μονάδα περιλαμβάνει ακριβώς έναν τέτοιο συντονισμό) αλλά η σχεδιαστική ομάδα της Grimm έκρινε, προφανώς, ότι δεν είναι κάτι που πρέπει να εξαλειφθεί.
Η ψευδοανηχοϊκή μέτρηση (με εξομάλυνση 0.33oct και splicing near field και far field μετρήσεων) διατηρεί την πολύ θετική εικόνα της ανηχοϊκής μέτρησης. Τα σημεία -3dB της απόκρισης (με βάση την μέση στάθμη) είναι περίπου 30Hz και 28kHz, με το σύνολο της απόκρισης να βρίσκεται μέσα σε μια περιοχή 3dB, επίδοση εξαιρετικά καλή και ασυνήθιστη για ηχείο, ακόμη και αν η near field μέτρηση του γούφερ “είναι συζητήσιμη” για να χρησιμοποιήσω την ευγενική φράση της ίδιας της Grimm η οποία στις μετρήσεις της χρησιμοποιεί ανηχοϊκό θάλαμο που “κατεβαίνει” μέχρι τα 150Hz. Αξιοσημείωτη είναι και η ομοιογενής συμπεριφορά του ηχείου εκτός άξονα, όπως φαίνεται από την μέτρηση της μέσης απόκρισης (η οποία αντιστοιχεί στον μέσο όρο σειράς μετρήσεων εκτός άξονα τόσο στο οριζόντιο όσο και στο κατακόρυφο επίπεδο). Οι πραγματικές διαφορές στην απόκριση είναι ελάχιστες και η σχετική καμπύλη βρίσκεται, απλώς, σε χαμηλότερη στάθμη, κάτι που είναι λογικό και αναμενόμενο)

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα απόκρισης συχνότητας. Ανηχοϊκή μέτρηση σε απόσταση 2m (συχνότητες πάνω από τα 250Hz)

Διάγραμμα απόκρισης συχνότητας με εξομάλυνση 0.33oct. Συνδυασμός far field/near field ψευδοανηχοϊκής μέτρησης. Μέτρηση επί του άξονα (κόκκινη καμπύλη) και μέση τιμή μετρήσεων εκτός άξονα (Listening Window, πράσινη καμπύλη).

Αρκετό ενδιαφέρον έχει το διάγραμμα όπου φαίνονται κάποιες από τις διαφορετικές επιλογές που έχει ο χρήστης σε ο,τι αφορά την απόκριση χαμηλά. Οι μετρήσεις περιλαμβάνουν την συμπεριφορά με τις ρυθμίσεις που προτείνονται από την Grimm όταν δεν υπάρχει το πρόσθετο γούφερ (40Hz, 0dB ενίσχυση), την συμπεριφορά με “τράβηγμα” του φίλτρου λίγο πιο χαμηλά (στα 35Hz, με παράλληλη ενίσχυση κατά 0.5dB, για την αντιστάθμιση του baffle step) καθώς επίσης και την απόκριση που έχει το σύστημα όταν κληθεί (μέσω του μενού) να εξομοιώσει ένα τυπικό ηχείο bass rerflex και ένα μικρού όγκου ηχείο. Οι δύο τελευταίες δυνατότητες έχουν, προφανώς, νόημα μόνο σε περιβάλλον στούντιο, αλλά η δέσμη των καμπυλών δείχνει πόσο καλό έλεγχο έχει ο χρήστης στην απόκριση του LS1.
Η βηματική απόκριση του συστήματος δείχνει ξεκάθαρα την δουλειά που έχει γίνει στο ψηφιακό πεδίο. Το σύστημα είναι χρονικώς ευθυγραμμισμένο με απόσβεση η οποία γίνεται πολύ ομαλά με μεταβατικά φαινόμενα πολύ μικρής διάρκειας και πλάτους.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα απόκρισης συχνότητας με εξομάλυνση 0.33oct. Συνδυασμός far field/near field ψευδοανηχοϊκής μέτρησης. Προτεινόμενη απόκριση χαμηλών συχνοτήτων (40Hz/0dB, κόκκινη καμπύλη), απόκριση με ρύθμιση 35Hz/+0.5dB (πράσινη καμπύλη), εξομοίωση τυπικού ηχείου bass reflex (πορτοκαλί), εξομοίωση τυπικού ηχείου μικρού όγκου (μπλε).

Βηματική απόκριση

Το διάγραμμα αποσβεννυμένων φασμάτων περιλαμβάνει ελάχιστα δείγματα συντονισμών οι οποίοι σβήνουν γρήγορα. Ο ισχυρότερους από αυτούς εντοπίζεται γύρω από τα 5kHz και έχει διάρκεια 2.1mS (για πτώση κάτω από τα -25dBr) ενώ και στην περιοχή των πολύ υψηλών συχνοτήτων, πάνω από τα 10kHz, η στάθμη των συντονισμών είναι χαμηλή και η ταχύτητα απόσβεσής τους μεγάλη.
Τέλος, το πολικό διάγραμμα του LS1 στο οριζόντιο επίπεδο δικαιώνει πλήρως τις δηλώσεις της Grimm η οποία αναφέρει ότι η διασπορά του ηχείου στις μεσαίες και υψηλές συχνότητες πρέπει να είναι ομαλή (από την στιγμή που στην περιοχή των χαμηλών συχνοτήτων το σύστημα είναι αναγκαστικά παντοκατευθυντικό). Και στην μέτρηση αυτή, το LS1 είναι το περισσότερο ομοιογενές ηχείο που έχουμε μετρήσει, με εξαιρετικά ομαλή συμπεριφορά ακόμη και σε ακραίες γωνίες αλλά και στις πολύ υψηλές συχνότητες. Είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι δεν μπορεί να οριστεί πτώση -6dB για συχνότητες μέχρι τα 4kHz περίπου (η σχετική γωνία είναι 180 μοίρες!), ενώ ακόμη και στην περιοχή πάνω από τα 8kHz η συμπεριφορά είναι εξαιρετικά ομαλή. Η συμπεριφορά αυτή εξασφαλίζει ιδιαίτερα ομαλό πεδίο ανακλάσεων, παρά το γεγονός ότι το ηχείο είναι προορισμένο “στα χαρτιά” για ακροάσεις από μικρή απόσταση. Εξηγεί επίσης και τη δυνατότητα ρύθμισης για τοποθέτηση με κλίση 45 μοιρών (και όχι 30 όπως προβλέπεται τυπικά). Αν κάποιος θέλει να αποφύγει τις ανακλάσεις από τα πλευρικά όρια του χώρου το ηχείο πρέπει να στραφεί σημαντικά προς το εσωτερικό του τριγώνου “ηχεία-ακροατής” ώστε να μειωθεί η ακτινοβολία που ανακλάται. Στην πραγματικότητα η Grimm προτείνει, στο εγχειρίδιο χρήσης, η τοποθέτηση να γίνει στις 45 μοίρες.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα CSD (αποσβεννυμένων φασμάτων), ανηχοϊκή μέτρηση στον ακουστικό άξονα.

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο οριζόντιο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (κόκκινη καμπύλη), 2kHz (πράσινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη) και 16kHz (μοβ καμπύλη)