Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 19/11/2013

avmentor.eu
Go to
avmentor.eu

ΕΝΕΡΓΟ ΗΧΕΙΟ

Grimm Audio LS1

Thumbnail_φωτο

To LS1 είναι ένα ηχείο του οποίου η κατασκευή υπαγορεύτηκε, κυρίως, από τις ανάγκες για καλή ακτινοβολία των μονάδων στον χώρο. Η εταιρία έχει στον δικτυακό της τόπο ένα αρκετά ενδιαφέρον (και απλό στην ανάγνωση) κείμενο που εξηγεί με λεπτομέρειες κάποιες από τις επιλογές που έχουν γίνει, οπότε εδώ θα αναφερθούν περιληπτικά: Το μεγάλο πλάτος της μπάφλας οδηγεί, πρώτον, σε μια ομαλή συμπεριφορά σε θέματα κατευθυντικότητας και, δεύτερον, επιτρέπει στον σχεδιαστή να ελέγξει την περιοχή στην οποία εμφανίζεται η αύξηση της ισχύος λόγω του φαινομένου που ονομάζεται “baffle step” και σχετίζεται με την σχέση μήκους κύματος και πλάτους της καμπίνας. Οι καμπυλωμένες πλευρές, όπως αυτές σχηματίζονται από τους μεταλλικούς ορθοστάτες του ηχείου, εξασφαλίζουν ελαχιστοποίηση των περιθλάσεων οι οποίες θα είχαν σημαντικό ρόλο, λόγω της μεγάλης απόστασης των ακμών από του τουίτερ. Το μικρό βάθος της καμπίνας μειώνει τα προβλήματα από την εμφάνιση στάσιμων κυμάτων στο εσωτερικό της και το γεγονός ότι είναι κλειστού τύπου δίνει καλύτερο έλεγχο στην συμπεριφορά του ηχείου χαμηλά.

Φωτογραφία

Το LS1 είναι ένα αρκετά ιδιόμορφο ηχείο σε ο,τι αφορά την εμφάνιση, κάτι που υπαγορεύεται από συγκεκριμένες σχεδιαστικές επιλογές. Άξια προσοχής σημεία το μεγάλο πλάτος της μπάφλας, οι πλήρως καμπυλωμένες πλευρές, η τοποθέτηση του τουίτερ κάτω από το γούφερ και το μικρό βάθος της καμπίνας. (Φωτό: Grimm Audio)

Το LS1 είναι ένα ηχείο μικρού όγκου (14L), δύο δρόμων, δύο μεγαφώνων. Οι χαμηλές/μεσαίες συχνότητες αποδίδονται από μια μονάδα 220mm της σειράς Excel της Seas και οι υψηλές συχνότητες από ένα τουίτερ DXT (με θόλο από κράμα αλουμινίου/μαγνησίου), επίσης της Seas. Αυτές οι λεπτομέρειες αφορούν το συμβατικό κομμάτι του LS1. Το ενδιαφέρον, φυσικά, βρίσκεται σε αυτά που προηγούνται των μονάδων. Το LS1 είναι ενεργό και κάθε κλάδος του οδηγείται από έναν ενισχυτή με διακοπτικό στάδιο εξόδου. Τα αρθρώματα που χρησιμοποιούνται είναι τα UcD180 (Ncore/Hypex), “ελάχιστα τροποποιημένα” σύμφωνα με την Grimm, χωρίς να δίνονται περισσότερες λεπτομέρειες. Πίσω από την σχεδίαση τους βρίσκεται, φυσικά, ο Bruno Putzeys και η τοπολογία UcD, λεπτομέρειες για την οποία δίνονται σε ένα ακόμη ενδιαφέρον κείμενο που μπορεί να βρει κανείς στον δικτυακό τόπο της Grimm, αν θέλει να εντρυφήσει. Οι ενισχυτές του LS1 αποδίδουν 120Wrms σε φορτία 8Ω. Ο κάθε κλάδος του ηχείου οδηγείται από ένα ψηφιακό φίλτρο διαχωρισμού συχνοτήτων. Η επιλογή εδώ είναι φίλτρα της οικογένειας Linkwitz-Riley, τέταρτης τάξης με συχνότητα cross 1.55kHz. O αλγόριθμος που χρησιμοποιείται για την υλοποίηση των φίλτρων αυτών περιλαμβάνει χρονική καθυστέρηση του τουίτερ ώστε το σύστημα να είναι χρονικώς ευθυγραμμισμένο καθώς και ένα all pass φίλτρο (FIR) το οποίο εξασφαλίζει ότι η συμπεριφορά του είναι “σχεδόν γραμμικής φάσης”, όπως αναφέρει η εταιρία. Αυτό το “σχεδόν” είναι μια ουσιαστική λεπτομέρεια: Η Grimm φαίνεται να έχει καταλήξει στο ίδιο συμπέρασμα που έχουν καταλήξει και άλλοι γύρω από το θέμα της ψηφιακής ισοστάθμισης/αντιστάθμισης κάθε είδους (όπως και ο Pedersen όταν σχεδίαζε το RoomPerfect της Lyngdorf), ότι δηλαδή η διόρθωση πρέπει να γίνεται με μέτρο και ότι η επιδίωξη απόλυτων στόχων δημιουργεί προβλήματα, ίσως περισσότερα από όσα λύνει.

Φωτογραφία

Οι χαμηλές και μεσαίες συχνότητες αποδίδονται από μια μονάδα της σειράς Excel της Seas.

Φωτογραφία

Τουίτερ DXT, επίσης της Seas, με κώνο από κράμα αλουμινίου/μαγνησίου για τις υψηλές συχνότητες.

Οι επιλογές σε αυτό το στάδιο, όσο και σε αυτό που προηγείται (της ισοστάθμισης των μεγαφώνων) έχουν ως στόχο την δημιουργία ενός συστήματος χωρίς pre-echo/ringing στην κρουστική απόκριση, το οποίο διορθώνει μόνο προβλήματα που είναι ουσιώδη για την τελική ηχητική απόδοση. Αυτό επιτυγχάνεται με την ισοστάθμιση της απόκρισης των μονάδων από φίλτρα IIR μια επιλογή που διευκολύνει την ρύθμιση “με το χέρι” (δηλαδή την επιλογή των σημείων της απόκρισης που θα διορθωθούν και του ποσοστού διόρθωσης και όχι την ανάθεση της διαδικασίας αυτής σε κάποιο αυτοματοποιημένο αλγόριθμο που προσπαθεί να προσεγγίσει μια συγκεκριμένη απόκριση-στόχο). Για τον λόγο αυτό, το ψηφιακό κομμάτι και το κάθε ηχείο του συγκεκριμένου ζεύγους ενός συστήματος LS1 είναι ταιριασμένα, με κοινό αριθμό σειράς. Η ψηφιακή ισοστάθμιση ενός ζεύγους δεν είναι κατάλληλη για κάποιο άλλο.
Η πρώτη βαθμίδα του των ηλεκτρονικών του ηχείου περιλαμβάνει το στάδιο εισόδου με τους μετατροπείς a/d (για την αναλογική είσοδο), την ψηφιακή είσοδο (AES/EBU) και την έξοδο προς του υπογούφερ, όταν αυτό έχει εγκατασταθεί. Το σύνολο του ψηφιακού τμήματος του LS1 βασίζεται σε ένα clock στα 93.75kHz, μια ιδιόμορφη επιλογή η οποία, κατά την εταιρία, εξασφαλίζει καλύτερη λειτουργία του ασύγχρονου sample rate converter. Οι υπολογισμοί στον ψηφιακό επεξεργαστή γίνονται στα 48bit και το σύστημα υποστηρίζει bitrates από 32kHz μέχρι 192kHz στις ψηφιακές του εισόδους.

Φωτογραφία

Η “τελεία” στο “i” του λογότυπου της εταιρίας χρησιμοποιείται ως ενδεικτικό για την ενεργοποίηση του συστήματος προστασίας και μερικών από τα modes λειτουργίας του ηχείου.

Το LS1 συμπληρώνεται από δύο εξωτερικά μέρη, την μονάδα τηλεχειρισμού (ενσύρματη, προσφέρει στον χρήστη βασικές δυνατότητες, όπως είναι η επιλογή εισόδου και η ρύθμιση της στάθμης) και ένα USB interface το οποίο επιτρέπει τον έλεγχο του ηχείου μέσω υπολογιστή (με το κατάλληλο software που παρέχει η εταιρία) αλλά και το απευθείας streaming. Οι συνδέσεις όλων αυτών των τμημάτων καθώς και μεταξύ των δύο ηχείων (ο χρήστης μπορεί να επιλέξει ποιο θα είναι το master και ποιο το slave) γίνεται με καλώδια data και ακροδέκτες RJ45 στην ειδική έκδοση της Neutrik. Η Grimm, τέλος, προσφέρει τη δυνατότητα δημιουργίας ενός συστήματος τριών δρόμων με την προσθήκη ενός υποσυστήματος χαμηλών συχνοτήτων (ανά ηχείο), βασισμένο σε μια μονάδα 400mm της Peerless η οποία οδηγείται από έναν ενισχυτή τάξης D 400W. Σε μια τέτοια περίπτωση, το φίλτρο διαχωρισμού αποκτά μια ακόμη συχνότητα αποκοπής, στα 70Hz, ενώ οι δυνατότητες ισοστάθμισης επεκτείνονται και στην περιοχή των πολύ χαμηλών συχνοτήτων. Το σύστημα της δοκιμής δεν περιελάμβανε, πάντως, τα γούφερ αυτά.

Φωτογραφία

Κάθε ηχείο περιλαμβάνει μια σειρά εισόδων (αναλογική, δύο ψηφιακές), έξοδο προς το προαιρετικό γούφερ καθώς και τις γραμμές data που εξυπηρετούν την λειτουργία του συστήματος.

Φωτογραφία

Το τηλεχειριστήριο είναι ενσύρματο (οι κατασκευαστές pro συσκευών γενικώς δεν συμπαθούν τα ασύρματα) και έχει πολύ θετική αίσθηση στην χρήση. Επιτρέπει την επιλογή των εισόδων και την ρύθμιση της στάθμης.