Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 07/12/2010

flag
english
abstract

ΗΧΕΙΟ

Atlantic Technology AT-1

Thumbnail

Η ανηχοϊκή μέτρηση του AT-1 (πάνω από τα 250Hz) δείχνει ένα ηχείο με πολύ καλή ομοιογένεια στις μεσαίες και υψηλές συχνότητες, με μικρές αποκλίσεις (+/-2dB) στην κατώτερη μεσαία (500Hz-1kHz) και στις υψηλές συχνότητες (3-10kHz) και μια χαρακτηριστική “καμπούρα” πάνω από τα 10kHz η οποία ωστόσο ακολουθείται από μια παραδειγματική αποκοπή χωρίς το παραμικρό ίχνος συντονισμού πάνω από τα 20kHz. Τα -3dB βρίσκονται περίπου στα 22kHz. Εξαιρετική είναι και οι ομοιότητα μεταξύ των δύο ηχείων του ζεύγους, με τις διαφορές να βρίσκονται (οριακά προς τα πάνω) στο 1dB. Το συγκριτικό διάγραμμα των αποκρίσεων στις τρεις διαφορετικές θέσεις του διακόπτη ελέγχου των υψηλών δείχνει ότι στη θέση “+” υπάρχει μια ενίσχυση των συχνοτήτων πάνω από τα 2kHz κατά 1dB περίπου, ενώ στην θέση “-” υπάρχει εξασθένηση κατά 2dB.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m) και σύγκριση της απόκρισης των δύο ηχείων του ζεύγους. Ανηχοϊκή μέτρηση σε απόσταση 1m.

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m) με το ρυθμιστικό υψηλών συχνοτήτων στις θέσεις 0 (κόκκινη καμπύλη), + (πράσινη καμπύλη) και – (πορτοκαλί καμπύλη). Ανηχοϊκή μέτρηση σε απόσταση 1m.

H απόκριση του ηχείου στην περιοχή των υψηλών μεταβάλλεται πολύ ομαλά σε σχέση με την γωνία από τον άξονα του τουίτερ. Οι αντίστοιχες καμπύλες έχουν παρόμοια μορφή αλλά χαμηλότερη στάθμη με τα 20kHz να βρίσκονται περίπου 11dB χαμηλότερα στις 25 μοίρες και τα 10kHz 2dB χαμηλότερα. Αυτό σημαίνει ότι, σε γενικές γραμμές, το ηχείο έχει ένα καλό παράθυρο ακρόασης και ότι μια μικρή στροφή προς τον ακροατή αρκεί για να πάρει κανείς το καλύτερο δυνατόν. Αντιθέτως, δεν μας ικανοποίησε καθόλου η συγκριτική μέτρηση της απόκρισης με και χωρίς το προστατευτικό κάλυμμα. Το μεταλλικό πλέγμα που χρησιμοποιήται φαίνεται να εισάγει αρκετά προβλήματα πάνω από τα 10kHz αλλά και κάποιες αποκλίσεις 1.5-2dB στην περιοχή 3-10kHz. Με βάση το σχετικό διάγραμμα, δεν τίθεται -φυσικά- θέμα να ακούει κανείς με τα καλύμματα, αν θέλει να πάρει το 100% του ηχείου.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m) υπό γωνίες 0, 5, 10, 15, 20 και 25 μοιρών (κόκκινη, γκρι, πράσινη, πορτοκαλί, μπλε και μοβ καμπύλες αντιστοίχως). Ανηχοϊκή μέτρηση σε απόσταση 1m.

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m) με και χωρίς το προστατευτικό κάλυμμα. Ανηχοϊκή μέτρηση σε απόσταση 1m.

Η απόκριση του ηχείου στο σύνολο του φάσματος δείχνει μια σχεδίαση με καλή (προς μέτρια) ευαισθησία η οποία φτάνει τα 89dBSPL/w/m αλλά σε μέσους όρους βρίσκεται λίγο χαμηλότερα (86.2dBSPL) ωστόσο το πραγματικά ενδιαφέρον στοιχείο βρίσκεται στην συμπεριφορά χαμηλά: Το AT-1 κατεβαίνει άνετα μέχρι τα 33Hz όπου και βρίσκεται το σημείο -3dB της απόκρισης (με βάση τη μέση τιμή των 86.2dBSPL) μια επίδοση που ασφαλώς κρίνεται ως πολύ καλή για τον όγκο και τις μονάδες του ηχείου (και φαίνεται να δικαιώνει την ιδέα του H-PAS). Ατυχώς, η κλίση είναι πολύ απότομη και το ηχείο δείχνει να χάνει απότομα ενέργεια κάτω από τα 30Hz, χωρίς φυσικά αυτό να μειώνει την αξία της επίδοσης. Από την άλλη, η μέτρια ευαισθησία του ηχείου συνδυάζεται με σχετικώς χαμηλές τιμές εμπέδησης (4Ω στα 38Hz και 3.3Ω στα 200Hz) γεγονός που το κάνουν απαιτητικό ως προς τους ενισχυτές που θα το οδηγήσουν. Ευτυχώς, η φάση χαρακτηρίζεται από μικρές διακυμάνσεις οι οποίες δεν ξεπερνούν τις +/-36 μοίρες μέχρι τα 10kHz, γεγονός που έχει ως συνέπεια την χαμηλή θερμική καταπόνηση του ενισχυτή. Ενδιαφέρον έχει και η σειρά συντονισμών η οποία φαίνεται στο διάγραμμα του μέτρου της εμπέδησης: Είναι ορατοί τρεις από αυτούς, στα 2kHz, στα 280Hz και στα 100Hz και είναι χαρακτηριστικοί της γραμμής μεταφοράς. Το γεγονός ότι είναι λίγοι στο πλήθος και ξεκινούν από σχετικώς υψηλή συχνότητα υποδηλώνει ότι ως προς τα μεγάφωνα, το μήκος της γραμμής μεταφοράς είναι “μικρό” και η φόρτιση τους από αυτήν προσεγγίζει αυτήν της μάζας αέρα (χωρίς συντονισμούς). Από το διάγραμμα του μέτρου, μπορεί κανείς να υπολογίσει (χονδρικά) και το φυσικό μήκος της γραμμής που φαίνεται να είναι περίπου 2.17μ, όλα αυτά, εννοείται, με την παραδοχή ότι έχουμε να κάνουμε με γραμμή μεταφοράς και όχι με κάποια υβριδική σχεδίαση όπως η συγκεκριμένη.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m). Συνδυασμός far field/near field ψευδοανηχοϊκής μέτρησης στον ακουστικό άξονα.

Μέτρο και φάση της εμπέδησης (κόκκινη και πράσινη καμπύλη αντιστοίχως).

Η βηματική απόκριση του ηχείου είναι αρκετά καθαρή. Μπορεί να δει κανείς ότι οι μονάδες είναι σε φάση χωρίς να είναι ευθυγραμμισμένες χρονικά και ότι τα γούφερ σβήνουν με αρκετά ομαλό τρόπο. Το διάγραμμα αποσβεννυμένων φασμάτων εμφανίζει μια σειρά από συντονισμούς, οι ισχυρότεροι των οποίων βρίσκονται αρκετά ψηλά, στα 5, 6.5 και 8kHz. Κοντά στα όρια του φάσματος, το ηχείο εμφανίστηκε αρκετά γρήγορο με μια μικρή καθυστέρηση στην περιοχή των 18kHz, η οποία πάντως πέφτει κάτω από τα -25dB αρκετά γρήγορα (περίπου στο 1.3mS).

Thumbnail Thumbnail

Βηματική απόκριση.

Διάγραμμα CSD (αποσβεννυμένων φασμάτων), ψευδοανηχοϊκή μέτρηση στον ακουστικό άξονα, με χρωματική κωδικοποίηση του πλάτους.

Το πολικό διάγραμμα του ηχείου, επιβεβαιώνει αυτό που φαίνεται και στην συγκριτική μέτρηση της απόκρισης υπό διάφορες γωνίες: Το ΑΤ-1 είναι ένα ηχείο με πολύ ομαλή συμπεριφορά με το μεγαλύτερο μέρος του φάσματος να βρίσκεται μέσα στο όριο των -3dB για γωνίες +/-30 μοιρών, γεγονός που σημαίνει ότι ο ακροατής που κάθεται εκτός άξονα, αλλά μέσα στα όρια του τριγώνου Blumlein έχει μικρές μόνο απώλειες ως προς το φάσμα. Στις συχνότητες από τα 16kHz και πάνω, το ΑΤ-1 -λογικά- “στενεύει”. Το ηχείο έχει χαμηλούς χρωματισμούς με την μπάφλα (μετρημένη στο μέσον της) να παρουσιάζει συντονισμούς στα 180Hz, 280Hz, 1800Hz και 8kHz των οποίων η στάθμη βρίσκεται κάτω από τα -65dB. Αντιθέτως, οι συντονισμοί του προστατευτικού καλύμματος είναι σημαντικά αυξημένοι με κυριότερους αυτούς στα 130 και 170Hz οι οποίοι αγγίζουν τα -50dB και απέχουν ελάχιστα από τα να γίνουν ακουστοί.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο οριζόντιο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (πράσινη καμπύλη), 2kHz (κόκκινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη) και 16kHz (μωβ καμπύλη)

Στάθμη επιταχύνσεων μετρημένων στο σημείο μεταξύ τουίτερ και γούφερ (πράσινη καμπύλη) και στο κέντρο του προστατευτικού καλύμματος (κόκκινη καμπύλη) (10mV/m/S2).