Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 07/12/2010

flag
english
abstract

ΗΧΕΙΟ

Atlantic Technology AT-1

Thumbnail_φωτο

Μακροσκοπικά, το AT-1 μοιάζει με ένα εντελώς συμβατικό ηχείο δαπέδου και χρειάζεται λίγη παρατηρητικότητα για να αρχίσεις να υποψιάζεσαι ότι υπάρχει κάτι το διαφορετικό. Για παράδειγμα η μεγάλη οπή εκτόνωσης στο κάτω μέρος (πολύ μεγάλη για απλό bass reflex) δεν δένει με τον συνολικό όγκο της καμπίνας, όπως και τα δύο μικρά σε διάμετρο μιντ/γούφερ (135mm) που έχουν επιλεγεί για τις χαμηλές συχνότητες και βρίσκονται εκατέρωθεν ενός τουίτερ 28 χιλιοστών με μια ελαστική ανάρτηση 4 χιλιοστών που επιτρέπει μεγάλες διαδρομές. Αυτή η τελευταία λεπτομέρεια επέτρεψε στον σχεδιαστή να επιλέξει μια αρκετά χαμηλή συχνότητα cross (2kHz).

Φωτογραφία

Το φινίρισμα του AT-1 είναι πολύ καλής ποιότητας. Πρόκειται για μια ιδιόμορφη λάκα με μεταλλικά ρινίσματα που δίνουν στην καμπίνα ενδιαφέρουσα αισθητική.

Τα δύο γούφερ φορτίζονται από μια δομή στο εσωτερικό της καμπίνας η οποία, προσομοιάζει με γραμμή μεταφοράς όσον αφορά στην κατασκευή της, τα γεωμετρικά της χαρακτηριστικά ωστόσο την κάνουν να λειτουργεί, σύμφωνα με τις τεχνικές περιγραφές της εταιρίας, ως συνδυασμός bass reflex και γραμμής μεταφοράς. Η αλήθεια είναι ότι δεν δίνονται πολλές λεπτομέρειες αλλά φαίνεται ότι ο Clements έχει εμπνευστεί από την αρχιτεκτονική του αυλού Voigt, ο οποίος παρουσιάστηκε το 1934 και θεωρείται ότι συνδυάζει στοιχεία γραμμής μεταφοράς, reflex και χοάνης. Η βασική διαφορά των δύο προσεγγίσεων είναι το γεγονός ότι ενώ στην περίπτωση του Voigt ο αυλός αυξάνει σε διατομή καθώς πλησιάζει στο τέλος του (στην οπή εκτόνωσης δηλαδή) στην περίπτωση του H-PAS συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο, η διατομή μικραίνει. Αυτό το χαρακτηριστικό σε συνδυασμό με την γεωμετρία της κατασκευής οδηγεί σε μια ασυνήθιστη ιδιότητα: Η ταχύτητα του αέρα που εκτονώνεται αυξάνεται καθώς η συχνότητα κατεβαίνει, επομένως η ευαισθησία του συστήματος αυξάνεται. Οι δύο μικρές σε διάμετρο μονάδες του AT-1 δεν έχουν τόσο σκληρό έργο να επιτελέσουν και η οπίσθια ακτινοβολία τους όχι μόνο χρησιμοποιήται για να αυξήσει την ενέργεια του ηχείου στις πολύ χαμηλές συχνότητες αλλά, επιπροσθέτως δεν αποτελεί ιδιαίτερο εμπόδιο (όπως συμβαίνει στην περίπτωση της κλειστής καμπίνας) επειδή ο χαρακτήρας της γραμμής μεταφοράς βοηθά σε αυτό το σημείο. Από την άλλη, οι παρατηρητικοί θα έχουν ήδη διακρίνει ότι -με βάση τις περιγραφές- η γραμμή μεταφοράς δεν είναι αυτό που λέμε “κλειστή” (σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει σημαντική έξοδος αέρα από την οπή) αλλά ανοικτή (vented).

Φωτογραφία Φωτογραφία

Τα μιντ-γούφερ έχουν διάμετρο 135 χιλιοστών και έχουν κώνους από συνθετικό υλικό.

Το τουίτερ είναι μεταξωτού θόλου, 28 χιλιοστών με ελαστική ανάρτηση 4 χιλιοστών που επιτρέπει μεγάλες διαδρομές.

Ένα ακόμη ενδιαφέρον χαρακτηριστικό της καμπίνας του AT-1 είναι ένας εσωτερικός θάλαμος ο οποίος υπάρχει και επικοινωνεί με την γραμμή μεταφοράς μέσω ενός ανοίγματος. Η εταιρία αναφέρει ότι η ύπαρξη του θαλάμου αυτού “μειώνει την παραμόρφωση” στις χαμηλές συχνότητες, ένας ποιοτικός ισχυρισμός -πιθανόν- αλλά σίγουρα όχι ιδιαίτερα πειστικός (υπό την έννοια ότι ένα παθητικό σύστημα δεν μπορεί να αντιληφθεί αν κάτι είναι παραμόρφωση και να το αφαιρέσει από το σήμα...). Από την άλλη, η όλη δομή θυμίζει ιδιαίτερα συντονιστή Helmholtz κάτι που ταιριάζει και στην συνολική ιδέα: Έχοντας ένα σύστημα του οποίου η στάθμη ανεβαίνει μειούμενης της συχνότητας, θέλεις να το ελέγξεις με κάποιο τρόπο, μειώνοντας -για παράδειγμα- το πλάτος του συντονισμού του. Έξυπνο... Η τελευταία λεπτομέρεια του συστήματος είναι αυτή της ύπαρξης μιας φυσικής αποκοπής: Σύμφωνα με τις λιγοστές πηγές που υπάρχουν γύρω από το σύστημα, το H-PAS δουλεύει περίπου μέχρι τα 70Hz και από την συχνότητα αυτή και πάνω, η απόδοση των χαμηλών οφείλεται μόνο στα δύο μεγάφωνα.
Το φίλτρο διαχωρισμού είναι δεύτερης τάξης προς τον κλάδο των χαμηλών συχνοτήτων και τρίτης προς τον κλάδο των υψηλών. Σύμφωνα με την Atlantic έχουν χρησιμοποιηθεί υλικά ακριβείας (με πυκνωτές 1%). O χρήστης έχει στη διάθεσή του υποδοχές σύνδεσης τυπικά καλής ποιότητας (ίσως σε αυτή την κατηγορία να περίμενε κανείς κάτι καλύτερο), με δυνατότητα διπλοκαλωδίωσης, ενώ υπάρχει και ένας διακόπτης για την ρύθμιση των υψηλών συχνοτήτων με τρεις θέσεις, flat, ενίσχυση και αποκοπή.
Το φινίρισμα της καμπίνας, μαύρη λάκα με μεταλλικά ψήγματα, είναι καλής ποιότητας και οι μονάδες προστατεύονται από ένα μεταλλικό πλέγμα που στηρίζεται μαγνητικά στην πρόσοψη του ηχείου. Πλέγμα προστασίας υπάρχει και στο βάθος της οπής εκτόνωσης, στο κάτω μέρος, υποθέτει κανείς για να μην εισέλθουν στο ηχείο μεγάλα αντικείμενα (ή η γάτα...). Η στήριξη του AT-1 γίνεται σε τέσσερις ακίδες η οποίες μοντάρονται σε ισάριθμες μεταλλικές βάσεις.

Φωτογραφία

Οι ακροδέκτες σύνδεσης με τον ενισχυτή είναι τυπικής ποιότητας και επιτρέπουν την διπλοκαλωδίωση. Στην φωτογραφία διακρίνεται και ο διακόπτης ελέγχου των υψηλών συχνοτήτων.

Φωτογραφία Φωτογραφία

Η οπή εκτόνωσης του συστήματος H-PAS βρίσκεται στο κάτω μέρος της μπάφλας, έχει παραλληλόγραμμη διατομή και στρογγυλεμένες ακμές.

Το ηχείο στηρίζεται σε τέσσερις ακίδες η οποίες προσαρμόζονται σε μεταλλικά στηρίγματα. Η ρύθμιση τους δεν είναι πολύ εύκολη.