|
REVIEW |
Sony
SCD-XA9000ES |
|
|
ENTYΠΩΣΕΙΣ-ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ... |
|
To ΧΑ9000ES χρησιμοποιηθήκε με τα
ενισχυτικά Halo της Parasound (Controller και πεντακάναλο) ενώ
ανάμεσα στα ηχεία που χρησιμοποιήθηκαν ήταν και τα Audio Physic
Padua. Χρησιμοποιήσαμε την discrete είσοδο του Controller
και το Direct Mode του player σε μία προσπάθεια να διατηρήσουμε την
διαδρομή του σήματος όσο το δυνατόν πιο απλή. Οι ακροάσεις
έγιναν τόσο με συμβατικά CD/υβριδικά SACD όσο και με
πολυκαναλικά/δικαναλικά SACD. Ταυτόχρονα με το XA9000ES είχαμε στην
διάθεσή μας και τον κορυφαίο συνδυασμό Esoteric P70/D70 της
Teac ο οποίος -χωρίς αμφιβολία- αποτέλεσε μία πρώτης τάξης
αναφορά ως προς την αναπαραγωγή των συμβατικών CDs H πρώτη
αίσθηση που σου δημιουργεί το 9000ΕS είναι αυτή της απόλυτης
διαύγειας και του ελέγχου επάνω στο υπόλοιπο σύστημα,
ιδιαίτερα με SACD όπου το διευρυμένο φάσμα κάνει την ακρόαση
ξεκούραστη. Με σωστές ρυθμίσεις, έργα του "κλασικού"
ρεπερτορίου (Mahler Symphony No.5/Netherlands Philharmonic/Pentatone
και Μοzart, Συμφωνίες No.5 και No.29/Concertgebouw Chameber
Orchestra/Pentatone) τα οποία περιλαμβάνουν κυρίως πληροφορία χώρου
στα πίσω κανάλια αποκτούν μία νέα ζωντάνια και παρουσία μεταφέροντας
τον ακροατή σε έναν άλλο χώρο με αρκετή ευκολία. Είναι
ενδιαφέρουσα, εδώ, η ικανότητα με την οποία το 9000ES παραθέτει την
πληροφορία στα πίσω κανάλια. Παρά το γεγονός ότι δεν
τίθεται θέμα αποκωδικοποίησης ή αλλης μεσολάβησης του μηχανήματος
(τα κανάλια είναι διακριτά και full range) είναι προφανώς η
ίδια η χαμηλή στάθμη που θέτει τις ανάγκες και τις
απαιτήσεις. H ομάδα μηχανικών ήχου της Pentatone έχοντας
ξεπεράσει τις αρχικές ασθένειες του τύπου "βάλε κάτι πίσω να
ακούγεται" έχουν τοποθετήσει στα κανάλια surround πολύ λεπτές
και χαμηλών τόνων λεπτομέρειες οι οποίες προφανώς απαιτούν κορυφαίες
δυνατότητες ανάλυσης από την πηγή και, πρέπει να θυμάται κανείς,
είναι η χαμηλή στάθμη όπου τα ψηφιακά συστήματα έχουν
αδυναμίες. |
|
Mε την νέα
σειρά ES η Sony εγκαινίασε και μία νέα σχεδίαση της
πρόσοψης: Το χαρακτηριστικό έπικλινές σκαλί διευκολύνει
τους χειρισμούς και σπάει την μονοτονία του κάθετου
πάνελ. Το περιστροφικό χειριστήριο παρέμεινε από τις
προηγούμενες σειρές και είναι πολύ εύχρηστο και στο navigation
των menu και στην προσπέλαση των
δίσκων. | |
|
Η κορυφαία
επίδοση του player στον τομέα δικαιώνει σε επιπεδο real life
εφαρμογής την αρχιτεκτονική SA-DAC/Tri Power καθώς από αυτό πήραμε
τις καλύτερες χαμηλής στάθμης λεπτομέρειες μέχρι στιγμής. Αλλά
και σε πιο πολύμορφους και σύνθετους όσον αφορά την πολυκαναλική
μείξη δίσκους, το 9000 ES αποδεικνύεται εξ' ίσου μία κορυφαία
πηγή: Το "The Dark Side of the Moon" αναδείχθηκε σε όλη την
σκοτεινή του μεγαλοπρέπεια με άριστο εστιασμό και κίνηση και
εξαιρετικές δυναμικές αντιθέσεις αποδεικνύοντας
παράλληλα τις ικανότητες της πηγής να περιγράφει συμβατικές
ηχητικες αξίες όπως είναι το βαθύ χαμηλό και η πολύ καλή
οριζόντια διασπορά της κυρίως εικόνας. Η αλήθεια είναι, ότι σε
πολυκαναλική αναπαραγωγή, οι πληροφορίες είναι τόσο πολλές που συχνά
το ίδιο το φάσμα παραμένει στο περιθώριο (αυτό είναι και μία καλή
εξήγηση για το πώς μπορεί κανείς να ανέχεται το συμπιεσμένο Dolby
Digital 5.1). Ωστόσο, ακρόαση δικαναλικών ηχογραφήσεων
DSD, (Εnrico Pieranunzi: Improvised Forms for
Trio/Challenge, The Dark Side of the Moon -αυτή τη φορά το
δικαναλικό dsd layer) φέρνει στην επιφάνεια μία απόλυτα ισορροπημένη
ταυτότητα με μεγάλη έκταση, πολύ χαμηλό θόρυβο και εξαιρετικά
δυναμικά που σε καθηλώνουν. Επ' αυτού, η απλή δικαναλική χωρίς
κεντρικό και υπογούφερ αλλά με τα Audio Physic Padua, απόδοση του
track 13 στο Improvised Forms υπήρξε μία από τις πιο όμορφες στιγμές
της δοκιμής. Εχει και το κλασικό stereo τις χαρές του... Το
χαμηλό εκτείνεται μέχρι το όριο της ακοής (μερικές φορές απλώς το
αισθάνεσαι) η χαμηλομεσαία περιοχή διαθέτει εξαιρετικό
χρονισμό και οι φωνές μεστή παρουσία με άψογη άρθρωση και πολύ καλή
τοποθέτηση στην ηχητική σκηνή. Για τις υψηλές συχνότητες
ισχύουν τα γνωστά: Επιβάλλονται με τον πλούτο των αρμονικών
και την διαύγειά τους (αν και παραμένω με την εντύπωση ότι πολλοί
δίσκοι εσκεμμένα είναι υπερβολικοί). Το ότι το 9000ΕS είναι
μία απόλυτα ουδέτερη πηγή αποδείχθηκε με τον καλύτερο τρόπο στην
περίπτωση του Εvery Breath You Take των Police. Εδώ έχουμε να
κάνουμε μία πολυκαναλική αναβίωση των all time classics του
συγκροτήματος όπου είναι προφανές ότι έχει επιχειρηθεί, παράλληλα,
ένας χαμηλών τόνων εκσυγχρονισμός του ακούσματος. Ωστόσο, πίσω
από την προσπάθεια, ο γνώριμος χαρακτήρας των Police με τα
χαρακτηριστικά ξερά κρουστά και την (χμμ... νεανική) φωνή του Sting
παραμένει εκεί επίμονα, και ανασύρθηκε με συγκινητική επιτυχία από
το σύστημα αποδεικνύοντας ότι "ουδέν κρυπτόν" και
το κυριώτερο, ότι δεν υπάρχει η πρόθεση για κάλυψη των όποιων
ατελειών του προγράμματος. Η πεμπτουσία του highend,
τουλάχιστον για κάποιους, είναι ακριβώς αυτό: Ενα σύστημα
απόλυτα διαφανές. |
|
Αν υπάρχει
σύνδεση μέσω iLink, η ενεργοποίηση αυτού του διακόπτη την
θέτει σε λειτουργία. Ατυχώς, για τους λάτρεις των τέστ
Α/Β, πρέπει να σταματήσει η αναπαραγωγή του δίσκου και αυτό
εισάγει μία ενοχλητική
καθυστέρηση... | |
|
Τι γίνεται με τα απλά-καθημερινά (και ...
πολλά) CD; Mία από τα ίδια. Το XA9000ES θα ήταν με το σπαθί
του ένα άξιο μέλος της σειράς ES ακόμη κι αν το DSD δεν υπήρχε
ποτέ. Βεβαίως, με 36 μετατροπείς d/a το να χρησιμοποιείς την
συσκευή μόνο ως CD player θα ήταν σαν να σκοτώνεις κουνούπι με
δεκαπεντάκιλη "βαριά" αλλά εν πάση περιπτώσει, η συμβατική
ψηφιακή δισκοθήκη σας δεν έχει να φοβηθεί τίποτα από την
συγκεκριμένη συσκευή. Το αντίθετο, μάλιστα, η
τελευταία θα αναδείξει και την παραμικρή λεπτομέρεια ωθώντας
με άνεση τον ψηφιακό ήχο 16/44.1kHz στα όριά του, χάνοντας στις
λεπτομέρειες (αλλά πάντως εύκολα) από το κορυφαίο (και πολύ
ακριβότερο) Esoteric P70/D70. Οπως θα το μαντέψατε, οι καλοί
δίσκοι ακούγονται καλά, αλλά οι πρώιμες (διάβαζε πρόχειρες) δουλειές
δείχνουν απλώς τα χρονάκια τους. Αυτό ίσως είναι και το μόνο
πρόβλημα της συγκεκριμένης αλλά και κάθε παρόμοιας λογικής κορυφαίας
ψηφιακής συσκευής: Δεν συγχωρεί. |
Τελικώς... |
Mε το XA9000ES η Sony δημιουργεί την εντύπωση ότι
προσπαθεί να κάνει κάτι περισσότερο από το να ρίξει
απλώς μια εξαιρετική συσκευή στην αγορά υποστηρίζοντας μία
τεχνολογία την οποία έχει παίξει καθοριστικό ρόλο . Με
δεδομένο τον ξεκάθαρο προσανατολισμό του DSD προς τους ανθρώπους που
αναζητούν την κορυφαία ποιότητα, επομένως και στον χώρο του high end
είναι πλέον καιρός να αναλάβουν και οι λεγόμενοι εξωτικοί
κατασκευαστές τις ευθύνες τους. Οχι μόνο υπάρχουν περιθώρια
βελτίωσης των συσκευών και χώρος για δημιουργικό σχεδιασμό αλλά
επιβάλλεται και να εξαντληθούν. Με το XA9000ES στην αγορά, ο
επόμενος χαιεντάς που θα τολμήσει να βγάλει "σκέτο" CD για
οποιονδήποτε λόγο και κάτω από οποιοδήποτε ψευτοπιουρίστικο λάβαρο,
θα είναι -κατά την απολύτως προσωπική μου γνώμη- απλώς ένας
κατάπτιστος ρίψασπις. Πραγματικά, με τρώει η
αγωνία για το πώς θα είναι σχεδιασμένο ένα "καλύτερο
ΧΑ9000ES".
Δημήτρης
Σταματάκος |
| |
|