REVIEW |
Sony
SCD-XA9000ES |
|
|
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ... |
|
Ενα από τα πλέον διαφημισμένα
χαρακτηριστικά του XA9000ES είναι η ψηφιακή του έξοδος.
Ιστορικά, η Sony είναι η πρώτη εταιρία που παρουσίασε ψηφιακή έξοδο
σε συσκευή, με το CDP-650ES το 1985, δίνοντας σάρκα και οστά στην
ιδέα του εξωτερικού dac. Στην περίπτωση του DSD τα πράγματα
ίσως δεν είναι τόσο απλά, κυρίως επειδή αυτή την στιγμή οι
εξωτερικοί επεξεργαστές DSD είναι μάλλον περιορισμένοι. Η
ύπαρξη ωστόσο της ψηφιακής εξόδου IEEE 1394 (κατ'
όνομα μόνο όμοια με την αντίστοιχη των camcorders) όχι μόνο αποτελεί
μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για ελαχιστοποίηση των μετατροπών του
ψηφιακού σήματος αλλά παράλληλα είναι και μία καλή επίδειξη
επίλυσης διαφόρων προβλημάτων στην πράξη: Ο δίαυλος iLink,
θα πρέπει να μεταφέρει δεδομένα που αντιστοιχούν σε έξι
κανάλια υψηλής ανάλυσης (με ροή 2.8MHz το κάθε ένα)
και να εισάγει μηδενικές χρονικές παραμορφώσεις, δηλαδή ανύπαρκτο
jitter. Η Sony φαίνεται να το επιτυγχάνει αυτό χρησιμοποιώντας
ένα συνδυασμό τεχνικών μεταβλητής ροής, buffering και επικοινωνίας
μεταξύ αποστολέα και δέκτη των δεδομένων. |
|
|
Τo player
διαθέτει μία έξοδο IEEE 1394 από την οποία δρομολογείται το
DSD stream προς τον ΤΑ-DA9000ES. Ωστόσο ο δίαυλος δεν είναι
συμβατός με οτιδήποτε άλλο. |
Το εσωτερικό
του SCD-XA9000ES κρύβει μία πολύ καλή κατασκευή χωρίς
καμμία υπερβολή αλλά και χωρίς "οικονομίες" όπου
χρειάζεται. Αριστερά διακρίνονται οι πλακέτες του audio
και δεξία το τροφοδοτικό. | |
|
Μία από τις
πλέον διάσημες φήμες γύρω από τα SACD players είναι αυτά που θέλουν
την απόδοσή τους σε αναπαραγωγή απλών CD να τίθεται συχνά υπό
αμφισβήτηση. Στην περίπτωση του XA9000ES το θέμα αυτό δείχνει
να λύνεται καθώς ολόκληρο το κομμάτι που αφορά τους δύο δίσκους και
τις διαφορές τους είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να μην υπάρχουν λόγοι
προβληματισμού και ανησυχίας. Η ανάγνωση των δίσκων γίνεται
από μία κεφαλή που χρησιμοποιεί κοινό οπτικό σύστημα
αλλά δύο πηγές ακτινοβολίας, μία για την ανάγνωση των
συμβατικών CD και μία για τα SACD. To ψηφιακό σύστημα είναι
διαχωρισμένο όσον αφορά τα datastreams μέχρι τον
μετατροπέα d/a. O κλάδος που αφορά το CD περιλαμβάνει
oversampling x8 και μορφοποιητή θορύβου
(noise shaper) που οδηγεί τον θόρυβο αρκετά έξω από τα όρια του
ακουστού φάσματος. Ταυτόχρονα, η έξοδος του noise shaper έχει
φορμά παρόμοιο με αυτό της εξόδου του DSD decoder (που αφορά τα
σήματα από τα SACD), είναι δηλαδή σήμα
1-bit/64fs με αποτέλεσμα ο μετατροπέας d/a να
χειρίζεται στην πράξη κοινά σήματα ανεξάρτητα του δίσκου. Ο
ίδιος ο μετατροπέας χρησιμοποιεί την αρχιτεκτονική Multi
Level της Sony, η οποία εξαφαλίζει πολύ καλύτερη ακρίβεια
στην μετατροπή των ψηφιακών σημάτων διαθέτοντας την καλή
γραμμικότητα στις χαμηλές στάθμες που χαρακτηρίζει τους μονόμπιτους
μετατροπείς και το χαμηλό jitter που χαρακτηρίζει τους
πολύμπιτους. Το συγκεκριμένο πακέτο μετατροπής του ψηφιακού
σήματος σε αναλογικό η Sony το ονομάζει SA-DAC
(Super Audio DAC) αλλά πριν προχωρήσουμε σε πιο πρακτικά θέματα καλό
είναι είναι να μάθετε τι σημαίνει Tri Power
DAC. Η τοπολογία αυτή η οποία παρουσιάστηκε για πρώτη
φορά το 2002 στο ΧΑ777ES χρησιμοποιεί το γεγονός ότι αθροίζοντας τις
εξόδους περισσότερων του ενός μετατροπέων d/a αυξάνεται η δυναμική
περιοχή. Στην περίπτωση του 777 η αύξηση αυτή ήταν 3dB στην
περίπτωση της πολυκαναλικής λειτουργίας και 4.8dB στην περίπτωση της
στερεοφωνικής. Οι αριθμοί αυτοί, τονίζεται, είναι σε
dB και αν προσεγγίζονται και στην πραγματικότητα (δηλαδή με
μετρήσεις στον πάγκο γιατί η ίδια η Sony με χαρακτηριστική
τιμιότητα ξεκαθαρίζει ότι αναφέρεται σε θεωρητικούς
υπολογισμούς) είναι πραγματικά εξαιρετικοί. Στην περίπτωση του
XA9000ΕS τώρα, το Tri Power εφαρμόζεται σε πλήρη έκταση σε όλα τα
κανάλια (τα 4.8dB, δηλαδή αφορούν και την εξακάναλη
αναπραγωγή). Αυτό επιτυγχάνεται με την χρήση 18 διπλών
SA-DACS, με άλλα λόγια το player διαθέτει στην έξοδο
36 μετατροπείς d/a! |
|
|
Χρησιμοποιούνται τρείς πλακέτες δύο καναλιών για τα
συνολικά 6 κανάλια της εξόδου. Ενα σημείο ιδιαίτερα
σημαντικό είναι το γεγονός ότι και οι έξι έξοδοι είναι της
ίδιας κορυφαίας ποιότητας. |
Οι
μετασχηματιστές τροφοδοσίας είναι R-Core για πιο ήσυχη
λειτουργία. Χρησιμοποιούνται δύο ξεχωριστά
τροφοδοτικά. | |
|
To ιδιαίτερα προσεγμένο ψηφιακό πακέτο
συνοδεύεται από ένα αντιστοίχως προσεγμένο πακέτο
υποστήριξης. Ετσι, η μηχανή DSP της συσκευής είναι σε θέση να
προσφέρει όχι μόνο απλό bass management (όπου καθορίζεις το μέγεθος
των ηχείων και δρομολογείς το κανάλι των πολύ χαμηλών συχνοτήτων)
αλλά και δυνατότητα ρύθμισης της στάθμης και της χρονικής
καθυστέρησης του κάθε καναλιού καθώς και γεννήτρια
τόνου. Εννοείται, ότι όλα αυτά παρακάμπτονται όταν
επιλέξεις "direct mode" και διαθέτεις ένα σωστά στημένο
πολυκαναλικό σύστημα (με όμοια ηχεία τοποθετημένα επάνω στον κύκλο
της προδιαγραφής ITU-R ) Η τροφοδοσία της συσκευής βασίζεται
σε δύο μετασχηματιστές R-Core (για χαμηλότερο hum
και λιγότερους μηχανικούς θορύβους) δύο τροφοδοτικά
(το ένα για τα κυκλώματα audio) και ένα περίβλημα "προδιαγραφών" ES
με πολύ καλή ακαμψία και μεγάλη μάζα. Σε αυτό θα πρέπει να
προστεθεί η νέα σχεδίαση της πρόσοψης με το χαρακτηριστικό "σκαλί"
που όχι μόνο διευκολύνει την πρόσβαση στους διάφορους διακόπτες αλλά
σε συνδιασμό με το πολύ φροντισμένο προφίλ που έχει χρησιμοποιηθεί
(ελαφρώς καμπύλο -αξίζει να το παρατηρήσετε) σπάει την
κυριαρχία των παραλληλόγραμμων επίπεδων προσόψεων που αποτελούν
έναν, μάλλον πληκτικό, κανόνα. |
|
|
Προσφέρονται δύο ομάδες εξόδων, μία 5.1
και μία δικαναλική. |
Εκτός από τις συμβατικές ψηφιακές εξόδους
(toshlink και coaxial) υπάρχει και η iLink για την σύνδεση με
τον TA-DA9000ES. | |
|