Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 20/10/2015

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

ΗΧΕΙΟ ΔΑΠΕΔΟΥ

Rois Acoustics Kalypso Passive

Rois Acoustics Kalypso Passive

Η ψευδοανηχοϊκή μέτρηση του Kalypso (για συχνότητες πάνω από τα 500Hz) δείχνει το αναμενόμενο, ότι δηλαδή η συμπεριφορά του ηχείου καθορίζεται κατά κύριο λόγο από την απόκριση του μεγαφώνου στην μεσαία και την ανώτερη περιοχή συχνοτήτων. Η σχετική καμπύλη χαρακτηρίζεται από μια σειρά αποκλίσεων με μικρό εύρος (σε συχνότητα) και πλάτος και μια γενική τάση ενίσχυσης των υψηλών συχνοτήτων η οποία ακολουθείται από μια γρήγορη αποκοπή πάνω από τα 20kHz.
Η εικόνα για την συνολική τονική ισορροπία του ηχείου είναι πληρέστερη στο διάγραμμα της απόκρισης όπου περιλαμβάνεται και η συμπεριφορά στην περιοχή των χαμηλών συχνοτήτων. Γενικώς, το Kalypso αποδείχθηκε ένα ισορροπημένο ηχείο, ιδιαίτερα στην περιοχή των μεσαίων και των υψηλών συχνοτήτων, μέχρι τα 5-6kHz (η μέτρηση αφορά την σύνδεση χωρίς την αντιστάθμιση των -2dB η οποία βελτιώνει την συμπεριφορά στις υψηλότερες συχνότητες). Η μέση ευαισθησία υπολογίστηκε στα 96.8dBSPL/2.83Vrms/1m και με βάση αυτήν τα σημεία -3dB του ηχείου είναι τα 65Hz και τα 22.3kHz στις χαμηλές και τις υψηλές συχνότητες αντιστοίχως, ενώ τα σημεία -6dB είναι 58Hz και 22.7kHz. Οι διακυμάνσεις της απόκρισης είναι πραγματικά μικρές με μοναδικά άξια αναφοράς σημεία έναν τονισμό περί τα 2dB στην περιοχή των 85Hz και μια μείωση της ευαισθησία στην περιοχή των 600-1200Hz. Η τελευταία, θα μπορούσε ίσως να αποδοθεί στον αλγόριθμο splicing που χρησιμοποιείται για την σύνδεση της near field με την ανηχοϊκή μέτρηση, ωστόσο, και η ίδια η ανηχοϊκή μέτρηση περιλαμβάνει μια αντίστοιχη βύθιση, όπως μπορεί να φανεί στο σχετικό διάγραμμα (το οποίο είναι σε διαφορετική κλίμακα ως προς τον οριζόντιο άξονα), επομένως υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες να αποτελεί χαρακτηριστικό του ηχείου.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει, επίσης, η μέση απόκριση η οποία προκύπτει από συνδυασμό μετρήσεων εντός και εκτός άξονα στο οριζόντιο και στο κατακόρυφο επίπεδο. Το πλέον προφανές εύρημα εδώ είναι το αρκετά έντονο roll-off ψηλά (κάτι που υποδηλώνει ότι το μεγάφωνο έχει έντονη κατευθυντικότητα, στοιχείο μάλλον αναμενόμενο) αλλά το σημαντικότερο είναι ότι στην πράξη (δηλαδή σε μη ανηχοϊκές συνθήκες) το Kalypso είναι ομοιογενές παραμένοντας σαφώς μέσα στα τυπικά όρια των ±3dB, με εξαίρεση την αύξηση της ευαισθησίας στα 85Hz που “ξεφεύγει” ελάχιστα.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m). Ανηχοϊκή μέτρηση σε απόσταση 2m (συχνότητες πάνω από τα 500Hz).

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m) με εξομάλυνση 0.33oct. Συνδυασμός far field/near field μέτρησης. Μέτρηση επί του άξονα (κόκκινη καμπύλη) και μέση τιμή μετρήσεων εκτός άξονα (πράσινη καμπύλη).

Με ελάχιστη αντίσταση στις χαμηλές συχνότητες τα 8Ω (8.3Ω/35Hz) το ηχείο επιβεβαιώνει πανηγυρικά τους ισχυρισμούς της Rois ότι είναι τυπικώς 8ωμο, ενώ και η διακύμανση της φάσης είναι τέτοια που δεν θα δημιουργήσει δυσκολίες στον ενισχυτή που θα κληθεί να οδηγήσει τα Kalypso. H μεταβολή του μέτρου της αντίστασης (21Ω) μπορεί να θεωρηθεί ως τυπικώς καλή και αναμένεται να δημιουργήσει μικρές μόνο αλλαγές στην απόκριση του συστήματος αν ο ενισχυτής έχει χαμηλό συντελεστή απόσβεσης.
Η βηματική απόκριση του ηχείου είναι ομαλή χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα κατά την απόσβεση και προϊδεάζει για μια καλή μεταβατική συμπεριφορά.

Thumbnail Thumbnail

Μέτρο και φάση της εμπέδησης (πράσινη και κόκκινη καμπύλη αντιστοίχως).

Βηματική απόκριση.

Το διάγραμμα των αποσβεννυμένων φασμάτων περιλαμβάνει μια σειρά από διακριτούς συντονισμούς στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων οι οποίοι, ωστόσο σβήνουν αρκετά γρήγορα. Πιο σημαντικοί φαίνεται να είναι αυτοί των 2.3kHz και 4kHz (1.6 και 1.3mS για πτώση κάτω από τα -25dBr) ενώ αυτοί που ακολουθούν έχουν χρόνους απόσβεσης ίσους η μικρότερους από το 1.5mS.
Όπως φάνηκε και από το διάγραμμα της μέσης απόκρισης, το Kalypso είναι ένα αρκετά κατευθυντικό ηχείο, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από το πολικό διάγραμμα στο οριζόντιο επίπεδο. Εδώ, φαίνεται ότι η γωνία για μείωση της στάθμης κατά -6dB πέφτει πολύ γρήγορα και φτάνει τις 40° στα 4kHz, τιμή πάνω από την οποία ο λοβός ακτινοβολίας στενεύει εμφανώς και γρήγορα σε συνάρτηση με την συχνότητα, ενώ κάνουν την εμφάνισή τους και φαινόμενα beaming. Τα ευρήματα αυτά συνηγορούν, μάλλον, προς το συμπέρασμα ότι το Kalypso θα πρέπει να ακούγεται από μικρές αποστάσεις και με τη σωστή κλίση, με τον ακροατή να βρίσκεται εντός του άμεσου πεδίου. Επίσης, καλό θα είναι να υπάρξει μια σχετική φροντίδα για τις πρώιμες ανακλάσεις (ίσως κάποια απορρόφηση στην περιοχή 1-2kΗz) ώστε να αντισταθμιστεί η περιορισμένη ακτινοβολία του ηχείου πάνω από την περιοχή αυτή.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα CSD (αποσβεννυμένων φασμάτων), ανηχοϊκή μέτρηση στον ακουστικό άξονα.

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο οριζόντιο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (κόκκινη καμπύλη), 2kHz (πράσινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη), 16kHz (μοβ καμπύλη) και 20kHz (μπλε καμπύλη).

Τέλος, οι χρωματισμοί της καμπίνας του Kalypso παραμένουν, παρά το μέγεθός του ηχείου χαμηλοί, πιθανώς λόγω της εσωτερικής δομής του η οποία ενισχύει την όλη κατασκευή. Το διάγραμμα για τις επιταχύνσεις της μπάφλας περιλαμβάνει δύο σαφείς συντονισμούς στα 450Hz και τα 800Hz οι οποίοι βρίσκονται, πάντως, σε χαμηλές στάθμες (κάτω από τα -50dBm/S2.
Το πλευρικό τοίχωμα του ηχείου αποδείχθηκε ακόμη πιο ουδέτερο με τους σημαντικότερους συντονισμούς να εμφανίζονται μεταξύ 400Hz και 2kHz αλλά σε ακόμη χαμηλότερη στάθμη.

Thumbnail Thumbnail

Στάθμη επιταχύνσεων της μπάφλας. Μέτρηση στο κέντρο της επιφάνειας.

Στάθμη επιταχύνσεων πλευρικής επιφάνειας. Μέτρηση στο κέντρο της επιφάνειας.