|
REVIEW |
ENIΣΧΥΤΗΣ
ΑΚΟΥΣΤΙΚΏΝ/ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΗΣ/ΤΕΛΙΚΟΣ
ΕΝΙΣΧΥΤΗΣ |
Lehmann Audio Black Cube
Linear/Stamp |
|
|
ENTYΠΩΣΕΙΣ-ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ... |
|
Κατά την διάρκεια της συγκεκριμένης
δοκιμής, λόγω της παρουσίας του Stamp δώσαμε έμφαση σε ακροάσεις
μέσω ηχείων. Αναλυτικές ακροάσεις του Black Cube Linear μέσω
ακουστικών και αντίστοιχη εκτίμηση του σε αυτό το ρόλο μπορείτε να βρείτε
στην αντίστοιχη δοκιμή. Μετά από δύο περίπου χρόνια, είναι
βεβαίως δύσκολο να εκφράσει κανείς άποψη για το αν οι αλλαγές στο
κύκλωμα είχαν κάποιο αποτέλεσμα -μπορούμε όμως να κάνουμε την
εκτίμηση ότι ο ήχος δύσκολα θα μπορούσε να αποκτήσει προβλήματα με
την χρήση ενός καλύτερου τελεστικού ενισχυτή και καλύτερης
τροφοδοσίας... Η συμβατική φράση "ο συνδυασμός Linear/Stamp
αντικατέστησε τον ζεύγος προ-τελικού αναφοράς μας" δεν μπορεί
να χρησιμοποιηθεί στην περίπτωση αυτή -αν θέλουμε να είμαστε
ρεαλιστές: Ενας προενισχυτής με μία είσοδο και ένας τελικός με
ονομαστική ισχύ 20W/4Ω δεν μπορεί -κατά την γνώμη μου- να
αντικαταστήσει ένα πλήρες σύστημα όπως ο συνδυασμός Melos/Parasound
HCA-3500 που χρησιμοποιούμε σε τακτική βάση, ούτε βεβαίως και οι
συγκεκριμένες συσκευές της Lehmann σχεδιάστηκαν για τον σκοπό αυτό.
Αν και ο Stamp αποδείχθηκε αρκετά δυνατός και
οδήγησε τα ηχεία αναφοράς μας (Audio Spectrum Eros με παθητικό
υπογούφερ) σε ικανοποιητικές στάθμες, έγινε σαφές ότι ο "χώρος
δουλειάς" του συστήματος είναι τα μικρά δωμάτια και τα
ευαίσθητα ηχεία. Οδηγούμενος από τα Esoteric P70/D70 και
X-01 (σε ρόλο SACD player), σε έναν μέτριο χώρο, ο συνδυασμός
Linear/Stamp έδειξε χωρίς αμφιβολία ότι διαθέτει σημαντικές
αρετές, κυρίως προς την πλευρά της ομοιογένειας, της
ακρίβειας και της στερεοφωνικής εικόνας, αλλά -επίσης- δεν υπάρχει
αμφιβολία ότι τέτοιου είδους χρήση "σκοτώνει" τον τελικό ενισχυτή, ο
οποίος πέφτει θύμα της καλής του απόδοσης (περίεργο
αλλά αληθές -και όχι μόνο για την συγκεκριμένη περίπτωση): Ενα
ξεκούραστο και ευχάριστο άκουσμα σε παροτρύνει να ανεβάσεις την
στάθμη (και να βελτιώσεις την δυναμική περιοχή χώρου και συστήματος,
αφήνοντας απ' έξω τους θορύβους του περιβάλλοντος...) αλλά αυτό στην
προκείμενη περίπτωση έχει κάποια όρια: Οπως και να το κάνουμε με
ηχεία συμβατικής ευαισθησίας (δηλαδή στην περιοχή των 90dB) τα 20W
δεν είναι επαρκή, καθώς ο ενισχυτής βρίσκεται πολύ κοντά στο όριο
του ψαλιδισμού (και λίγη παραπάνω ενέργεια από το κομμάτι θα του
επιβάλλει να το φθάσει ή/και να το ξεπεράσει). Βεβαίως, με το
δεδομένο σύστημα η κίνηση που θα πρέπει να κάνει κανείς όταν θέλει
υψηλότερες στάθμες είναι προφανής: Κλείνει τον
Stamp και φορά τα ακουστικά! |
|
|
Ο χρήστης μπορεί να επιλέξει την
λειτουργία του bi-amping μέσω των διακοπτών αυτών. Σε αυτό το
mode, o ενισχυτής χρησιμοποιεί ένα σήμα εισόδου για να
οδηγήσει και τα δύο κανάλια. |
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι, πάνω από όλα,
το Black Cube Linear είναι ένας εξαιρετικός ενισχυτής
ακουστικών ο οποίος αποδίδει 400mW σε φορτία 60Ω και 200mW σε
φορτίο 300Ω. | |
|
H πρόθεση της Lehmann είναι -κατά τη
γνώμη μου- σαφής: Να σχεδιάσει ένα desktop audiophile
σύστημα το οποίο θα μπορεί να λειτουργήσει ως εναλλακτική
επιλογή των ακουστικών όταν χρειάζεται. Με βάση το σκεπτικό αυτό,
περιφέραμε το πακέτο σε διάφορα μέρη όπου διαθέτουμε συστήματα ήχου
μέσα στο σπίτι: Αντικατέστησε τον παλιό (πέρα από τα όρια του
classic πλέον) Musical Fidelity A-100 και οδήγησε ένα ζεύγος Dali
Menuet II, συνδέθηκε στην έξοδο της κάρτας ήχου του υπολογιστή και,
τέλος, χρησιμοποιήθηκε ως σύστημα μόνιτορ στο Tandberg TD20SA (με
υλικό σε ταινίες 2-track σε 7.5/15ips). Σε όλες αυτές τις
περιπτώσεις διαπιστώσαμε την δυνατότητα του ζεύγους
να διατηρήσει με εξαιρετικό τρόπο τις μικρολεπτομέρεις του
προγράμματος, να παραμένει ξεκούραστο (χωρίς να διαμαρτύρεται
ιδιαίτερα κοντά στα όρια της ισχύος του) και να δημιουργεί μία πολύ
σαφή εικόνα ανάμεσα στα ηχεία με βάθος και αέρα ανάμεσα στα όργανα,
ιδιαίτερα σε ηχογραφήσεις με ολιγομελή σύνολα. Οι δυναμικές πλευρές
του προγράμματος αποδίδονται άψογα και το χαμηλό δεν
λείπει: Ογκώδη έργα θα γεμίσουν έναν χώρο περιορισμένων
διαστάσεων με άνεση και οι μικρές αποχρώσεις θα περάσουν με ευκολία
στην ακρόαση. Αν το παρακάνετε, ο Stamp θα σας
υποδείξει τα όρια του ψαλιδίζοντας ήπια και θαμπώνοντας το τελικό
αποτέλεσμα αλλά μέσα στα όρια λειτουργίας του ο συνδυασμός
Linear/Stamp είναι πραγματικά θαυμαστός σε θέματα
ηχοχρωμάτων και ομοιογένειας και έχω την εντύπωση ότι θα
βάλει σε σκέψεις κάθε λογικό ακροατή αποδεικνύοντας ότι,
σωστά υλοποιημένο, ένα διακοπτικό στάδιο δεν έχει να ζηλέψει τίποτε
από μία συμβατική - γραμμική τοπολογία σε τάξη ΑΒ. Οταν, κάποια
στιγμή, θα έχετε την ευκαιρία, ακούστε το Linear/Stamp εκ
του σύνεγγυς: Διατηρώντας την γεωμετρία της ακρόασης σε ένα
ισόπλευρο τρίγωνο με πλευρά λίγο κάτω από τα 2 μέτρα, το πακέτο
είναι πραγματικά μία αποκάλυψη: μία εξαιρετική,
αναλυτική τρισιδιάστατη εικόνα, φωνές με εξαιρετικό αέρα και
περιγραφή στα ηχοχρώματα, την άρθρωση και την παράθεση της
λεπτομέρειας, δεμένο χαμηλό και αέρινες υψηλές συχνότητες
συνθέτουν την εικόνα ενός πραγματικού ενισχυτικού
κοσμήματος από το οποίο το μόνο που λείπει είναι η
απεριόριστη ισχύς... |
Τελικώς... ... δεν υπάρχει
αμφιβολία ότι με το Stamp η Lehmann Audio έβαλε σε εφαρμογή
μία ενδιαφέρουσα ιδέα: Την δυνατότητα εξέλιξης ενός
εξαιρετικού ενισχυτή ακουστικών σε ένα σύστημα ικανό να οδηγήσει
ηχεία και να καλύψει την ανάγκη κάποιων ακροατών με υψηλές
απαιτήσεις για ένα σύστημα μικρής κλίμακας το οποίο
δεν θα κάνει θυσίες σε θέματα ηχητικής ποιότητας. Κατά την γνώμη μου
το πείραμα είναι εξαιρετικά επιτυχημένο και το
ζεύγος Linear/Stamp θα παραμείνει για καιρό μία από τις ξεχωριστές
παρουσίες στον χώρο των audiophile συσκευών συνδυάζοντας -τελικώς-
τα πάντα: Σωστή κλίμακα μεγέθους και αισθητική τέλεια προσαρμοσμένη
στην αποστολή του, ενδιαφέρουσα σχεδίαση με "ψαγμένες" λύσεις και
επιλογές και πάνω από όλα "ήχο-εργαλείο", αναλυτικό και ταυτόχρονα
ξεκούραστο. |
Δημήτρης
Σταματάκος |
| |
|