|
REVIEW |
ΣΥΣΤΗΜΑ NEAR FIELD
MONITORS |
Focal
SM8/SM8S |
|
|
ENTYΠΩΣΕΙΣ-ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ... |
|
Όντας στην βάση
του ένα ψηφιακό σύστημα, το SM8 διαθέτει βεβαίως ψηφιακές εισόδους
οι οποίες μπορούν να τροφοδοτηθούν με το πρωτόκολλο AES απ' ευθείας
από κάποια ψηφιακή πηγή (η την κονσόλα). Το σύστημα θα
συγχρονιστεί με σήματα 48/96kHz και με σήματα
44.1/88.2kHz τα οποία ανιχνεύει αυτόματα. Αν η εφαρμογή σας
το απαιτεί, μπορείτε βεβαίως να συνδέσετε το σύστημα σας αναλογικά.
Υπάρχουν οι κατάλληλες για τον σκοπό αυτό είσοδοι XLR (+4dBu) καθώς
και οι απαραίτητοι ADCs (24bit/96kHz). Ανάλογων επιδόσεων DACs
χρησιμοποιούνται και στην έξοδο του DSP, προς τους τελικούς
ενισχυτές. H σύνδεση των ηχείων όσον αφορά τον έλεγχό τους γίνεται
σειριακά (κατά την γνωστή μέθοδο του MIDI, που είναι και το
πρωτόκολλο που χρησιμοποιήται) και το μόνο που έχετε να κάνετε είναι
να δηλώσετε ποιο ηχείο θα είναι “master” μέσω του κατάλληλου
διακόπτη. Μια σχετική δήλωση γίνεται και στο Focal Manager, μέσω του
αριθμού σειράς των ηχείων, αφού ο υπολογιστής συνδέεται στην RS232
του master ηχείου. Ολίγον error trapping από την πλευρά της
Focal δεν θα έβλαπτε εδώ: To παραμικρό πρόβλημα στις συνδέσεις (ένα
καλώδιο που δεν πατά σωστά, απροσεξία στην δήλωση του master -τα
αναμενόμενα δηλαδή) οδηγεί σε απρόβλεπτη λειτουργία: Μυστήρια
στερεοφωνική εικόνα, διακόπτες που ανοιγοκλείνουν στο εσωτερικό των
ηχείων και τυχαία ενεργοποίηση του mute είναι μερικά από τα
συμπτώματα. Προσωπικώς θα προτιμούσα ένα μεγάλο κόκκινο
LED με την ένδειξη “είσαι βλάκας”, αλλά τέλος πάντων... Αν
συνδέσετε το σύστημα ψηφιακά, θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε τα
σχετικά AES splitters για να οδηγήσετε το σήμα σε όλα τα ηχεία
(master, slave και sub). |
|
|
Ο ενσωματωμένος
ενισχυτής του SM8S είναι τάξης D και οι
δυνατότητες σύνδεσης ίδιες με αυτές του SM8 |
O αισθητήρας υπερύθρων για τον
τηλεχειρισμό μέσω PDA καθώς και τα LED για τις βασικές
λειτουργίες (On/Mute) | |
|
Η εγκατάσταση
του λογισμικού είναι πολύ απλή, γίνεται σε μερικά
λεπτά και το αρχικό στήσιμο (δηλαδή η δήλωση των αριθμών σειράς των
ηχείων) απαιτεί λιγότερο από ένα λεπτό. Το επόμενο βήμα σας, είναι η
μικρορύθμιση των χρονικών καθυστερήσεων για κάθε μεγάφωνο, έτσι ώστε
αυτά να εκπέμπουν την πληροφορία με την σωστή φάση, σε σχέση με την
θέση που κάθεστε. Το “Sweet Spot” , όπως το
αναφέρει η Focal, είναι μια μικρή εφαρμογή η οποία επιτρέπει την
εισαγωγή των βασικών παραμέτρων του συστήματος (απόσταση μεταξύ των
ηχείων, απόσταση ακροατή-ηχείων, ύψος θέσης ακρόασης) όπως αυτές
ισχύουν στην πράξη και το DSP αναλαμβάνει τα υπόλοιπα. Ολα αυτά
σημαίνουν ότι το σύστημα SM8/SM8S ήταν έτοιμο για τις πρώτες
ακροάσεις μας μέσα σε μερικά λεπτά, αλλά βεβαίως δεν θα πρέπει να
ξεχνά κανείς τις μεγάλες δυνατότητες που προσφέρει ο ισοσταθμιστής
και τις οποίες για να τις εκμεταλλευθεί κανείς θα πρέπει να
δαπανήσει κάποιες ώρες κριτικής ακρόασης με υλικό που
γνωρίζει καλά. Τούτων δοθέντων, η ηχητική συμπεριφορά των
SM8/SM8S υπήρξε άκρως αποκαλυπτική: Πρώτον, ήταν από τις πρώτες
στιγμές εμφανές ότι η παράδοση της Focal (για όσους την γνωρίζουν
από ηχεία τύπου Utopia Be) ζει και βασιλεύει στην επαγγελματική της
σειρά. Δεύτερον, τα χαρακτηριστικά που καθορίζουν την παράδοση αυτή
είναι κομμένα και ραμμένα στην ιδέα του μόνιτορ και αυτό δεν είναι
κάτι που ισχύει παντού και πάντα, όπως ίσως θα γνωρίζετε. Στην
συγκεκριμένη περίπτωση πάντως, αυτό που πήρα ήταν έκταση στις υψηλές
συχνότητες, με τον χαρακτηριστικό αέρα και την άνεση που προσφέρει
ένα καλό τουίτερ, μια σταθερή και με εξαιρετικές δυνατότητες
εστιασμού στερεοφωνική εικόνα καθώς και έκταση στην περιοχή
των χαμηλών συχνοτήτων οι οποίες ξεχωρίζουν αμέσως με τον όγκο τους
και την διαύγεια στις υψηλές στάθμες. Η Focal δηλώνει ότι το SM8
μπορεί να φτάσει τα 115dBSPL στο ένα μέτρο και έχω
την εντύπωση ότι πρόκειται για μια ρεαλιστική δήλωση. Το σύστημα
μπορεί να αναπτύξει πολύ υψηλές στάθμες παραμένοντας ξεκούραστο και
αποπνέοντας μια άνεση που σε κάνει να χαλαρώνεις
και σε μερικές περιπτώσεις να το παρακάνεις. Κάνοντας τις σχετικές
ρυθμίσεις στο Focal Manager μπορείς να φτιάξεις έναν ηχητικό
χαρακτήρα ιδιαίτερα αποκαλυπτικό όταν πρόκειται για έργα ροκ/ποπ
κατεύθυνσης ή να επιλέξεις την ουδετερότητα για περισσότερο φλατ
ακούσματα, όταν αυτό που χρειάζεται είναι η απόλυτη ανάλυση. Και σε
αυτήν την περίπτωση το SM8 αποδείχθηκε πολύ καλό: Άκουσα θαυμάσια
πνευστά με έντονη παρουσία, άψογη άρθρωση και πολλές λεπτομέρειες
ενώ το αποτέλεσμα δεν κούρασε σε καμία περίπτωση. |
|
Σε αυτό το μενού του Focal Manager γίνονται οι
ρυθμίσεις των ισοσταθμιστών που περιλαμβάνει το
ηχείο... |
|
... κι εδώ φαίνονται τα αποτελέσματα των
ρυθμίσεων. | |
Οι αναλυτικές
δυνατότητες του συστήματος δεν επιδέχονται αμφισβήτησης: Οι εικόνες
που δημιουργεί είναι πολύ σαφείς ως προς τις επιλογές που
έχουν γίνει κατά την μείξη και το αποτέλεσμα μεταφέρει έναν
μεγάλο αριθμό πληροφοριών -όπως ακριβώς θα περίμενε κανείς από ένα
μόνιτορ. Οι υψηλές συχνότητες είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό
κομμάτι του SM8 υπό την έννοια ότι είναι καθαρόαιμες “Focal”
κάτι που ίσως θα μπορούσε κανείς να αποδώσει στο
τουίτερ. Χωρίς να αποκλίνει προς το κλινικό, το ηχείο
μπορεί να διαχειριστεί την πληροφορία της περιοχής με
λεπτότητα ενώ δεν χάνει σε πληροφορία και ταχύτητα,
προσεγγίζοντας το σημείο αυτό τα audiophile ξαδέλφια του. Για το
υπογούφερ τα είπαμε: Ακολουθεί κατά πόδας το SM8 σε θέματα στάθμης
και επιπροσθέτως αντέχει, πρακτικώς, τα πάντα χωρίς
προβλήματα χρωματισμών δένοντας αρκετά το χαμηλό του συστήματος που
σε αντίθετη περίπτωση στερείται σώματος πολύ χαμηλά (το κάτω όριο
του “σκέτου” SM8 είναι 45Ηz/-2dB, επαρκές ίσως αλλά όχι και απόλυτα
ικανοποιητικό ενώ από την άλλη το “S” κατεβαίνει μέχρι τα 30Hz).
Προσωπικώς δεν θα σκεπτόμουν το SM8 χωρίς το SM8S αλλά βεβαίως αυτό
είναι, μέχρι κάποιου σημείου και θέμα προσωπικής
άποψης. |
Τελικώς... ... όποιος κι αν είναι ο λόγος που ψάχνετε ένα καλό near
field monitor (με δυνατότητες στάθμης mid-field) τα SM8/SM8S είναι
μια ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα επιλογή. Με άψογες
επιδόσεις σε θέματα έκτασης και στάθμης, εξαιρετική στερεοφωνική
εικόνα και άφθονες δυνατότητες προσαρμογής σε κάθε χώρο, το σύστημα
της Focal θα καλύψει άνετα τις ανάγκες του στούντιο όσο και
τις ανάγκες οποιουδήποτε απαιτητικού ακροατή ο
οποίος είναι σε θέση να εκτιμήσει την αξία ενός μικρού σε όγκο
ενεργού ηχείου με ψηφιακές εισόδους. Πρόκειται σαφώς για ένα εκ των
κορυφαίων εργαλείων του είδους που δεν θα ήταν καθόλου κακή
ιδέα να το ακούσετε το συντομότερο δυνατόν! |
Δημήτρης
Σταματάκος |
|
| |
|