|
REVIEW |
ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ
D/A |
dCS
Debussy |
|
|
ENTYΠΩΣΕΙΣ-ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ... |
|
H ακουστική αξιολόγηση
του Debussy περιέλαβε αρκετά στάδια σε μια προσπάθεια να
αξιοποιηθούν όλες οι δυνατότητές του. Καταρχήν κλήθηκε να
αντικαταστήσει τον μετατροπέα αναφοράς (Teac Esoteric D-70) και
οδηγήθηκε από το transport Teac Esoteric P-70 μέσω εξόδου S/PDIF.
Κατά την διάρκεια των ακροάσεων με αυτό το συνδυασμό
χρησιμοποιήθηκε, σε μερικές περιπτώσεις, η δυνατότητα upsampling του
P-70 και το σήμα που τροφοδότησε τον Debussy ήταν 88.2kS/s. Στην
συνέχεια, αξιολογήθηκε η συμπεριφορά του μετατροπέα μέσω της θύρας
USB. Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκε η τελευταία έκδοση του
foobar2000 και ο αντίστοιχος οδηγός ASIO. Η σύγκριση έγινε με το
σύστημα αναφοράς που χρησιμοποιώ σε αυτές τις περιπτώσεις και
περιλαμβάνει (εκτός του foobar2000) το Puccini U-Clock σε ρόλο
μετατροπέα USB/SPDIF και τον DAC Esoteric D-70. |
|
Κατά την διάρκεια των
δοκιμών με το transport P70 χρησιμοποίησα εναλλακτικά και
εξωτερικό χρονισμό του συστήματος με το Puccini U-Clock σε
ρόλο master και τα Debussy, P-70 σε ρόλο slave. Παρόμοια
τακτική χρησιμοποιήθηκε και κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης
του αντίστοιχου session, με την διαφορά ότι σε αυτή την
περίπτωση το U-Clock χρόνιζε και το Teac DV-RA1000 που
πραγματοποιούσε την εγγραφή σε DSD. Σε όλες τις περιπτώσεις,
το υπόλοιπο σύστημα ήταν το συνηθισμένο, δηλαδή ο προενισχυτής
Melos Plus Series Line, ο Parasound HCA3500 και τα ATC
SCM-50PSL. Η διόρθωση της ακουστικής του χώρου γίνεται από το
DRC-205 της Copland. Το αρχικό στήσιμο του Debussy δεν
παρουσιάζει κανένα ιδιαίτερο πρόβλημα. Λίγη προσοχή θα
χρειαστεί αν δεν έχετε ήδη στημένο το foobar2000 (ή κάποιο
άλλο αντίστοιχο media player), επειδή, ιδανικά, θα πρέπει να
εγκαταστήσετε και να ρυθμίσετε την τελευταία έκδοση του οδηγού
ASIO, κάτι που πάντως δεν είναι δύσκολο και θα μπορούσε να
είναι ευκολότερο αν υπήρχαν οι κατάλληλες οδηγίες στο
εγχειρίδιο χρήσης του μετατροπέα. Διαμαρτύρομαι ηπίως, επειδή
αυτές οι οδηγίες, πολύ καλογραμμένες, υπάρχουν στον δικτυακό
τόπο της εταιρίας σε ένα εντελώς απίθανο
μέρος που το βρίσκεις
μόνο κατά τύχη... | |
|
Η πρώτη εντύπωση που
αποκομίζει κανείς ακούγοντας το Debussy περιγράφεται -κάπως
τετριμμένα- με το γνωστό επιφώνημα: “Ουάου!” To αποτέλεσμα είναι
ξεκάθαρα επιβλητικό, με αίσθηση πληρότητας και ταυτόχρονα άνετο και
ξεκούραστο. Καθώς οι ώρες ακρόασης περνούν σχηματίζεις μια
περισσότερο λεπτομερή γνώμη και εκτιμάς δεόντως τις δυνατότητες του
μετατροπέα να περνάει εξαιρετικά μικρές λεπτομέρειες, να τηρεί τις
ισορροπίες και, γενικώς, να σέβεται απολύτως το
πρόγραμμα. Μπαίνοντας στις λεπτομέρειες της υπόθεσης, τώρα, οι
χαμηλές συχνότητες αποδίδονται με εξαιρετικό όγκο και έκταση, είναι
λίγο πληρέστερες και με καλύτερη αίσθηση του ρυθμού από αυτό που
παίρνω συνήθως από τον μετατροπέα αναφοράς και θα ικανοποιήσουν τον
κάθε απαιτητικό ακροατή. Ο όγκος της μεγάλης ορχήστρας αποδίδεται με
θαυμάσιο τρόπο, μπορείς να αισθανθείς την κίνηση των μεγάλων
εγχόρδων και το ωστικό κύμα του εκκλησιαστικού οργάνου αλλά αυτό που
πραγματικά καθηλώνει είναι η απόδοση μεμονωμένων οργάνων όπως το
όρθιο μπάσο: Η λεπτομέρεια στα ηχοχρώματα από το σκάφος του οργάνου
είναι σαφής και πραγματικά έχεις την αίσθηση ότι το έχεις απέναντί
σου. Η πολύ καλή και διαυγής απόδοση των χαμηλών συχνοτήτων
δημιουργεί, ως φαίνεται, ένα ξεκάθαρο υπόβαθρο για την μεσαία
περιοχή η οποία ήταν η καλύτερη που έχω ακούσει μέχρι σήμερα: Η
ανθρώπινη φωνή είχε εξαιρετική άρθρωση και σε χορωδιακά έργα η
ανάλυση ήταν -κατά περίπτωση- συγκλονιστική καθώς δεν αισθάνεσαι
απλώς αλλά πραγματικά βλέπεις τις αποστάσεις μεταξύ των διαφορετικών
ομάδων της χορωδίας. Στις υψηλές συχνότητες ο Debussy κινείται,
επίσης, σε κορυφαία επίπεδα. Παρά το γεγονός ότι μου δημιούργησε την
συνηθισμένη εντύπωση, ότι δηλαδή είναι λίγο πιο γρήγορος από τον
Teac Esoteric D-70 σε θέματα απόσβεσης, εν τούτοις για πρώτη φορά
έχω την άποψη ότι αυτό που άκουσα είναι πιο σωστό. Συγκριτικά, ο
μετατροπέας αναφοράς ακούστηκε ελάχιστα πιο φλύαρος και ίσως κάπως
πιο γεμάτος. Εδώ, ο επιλογέας του φίλτρου παίζει σημαντικό ρόλο. Η
προσωπική μου άποψη είναι ότι το φίλτρο με την μη γραμμική φάση
είναι ελαφρώς καλύτερο, με περισσότερη ενέργεια ψηλά, αλλά
-εννοείται- θα πρέπει να δοκιμάσει κανείς και μάλιστα αρκετά πριν
αποφασίσει. |
|
Η πολύ καλή απόδοση
του συστήματος με το παραδοσιακό front-end (δηλαδή το P-70), άφησε
πολλές υποσχέσεις για την συνέχεια, όταν δηλαδή έφτασε η ώρα των
αρχείων υψηλής ανάλυσης. Και τις υποσχέσεις αυτές ο Debussy τις
κράτησε αποδίδοντας θαυμάσια τις περισσότερες λεπτομέρειες και
(ενίοτε) τις υπερβολές των ηχογραφήσεων αυτών. Η στερεοφωνική εικόνα
που πήρα ήταν εκπληκτική και -ιδιαίτερα σε μικρά σύνολα- ο ρεαλισμός
πραγματικά σε πολύ υψηλό επίπεδο. Βεβαίως η δίψα μου για γκρίνια δεν
έμεινε ανικανοποίητη: Ο Debussy (στο συγκεκριμένο setup – το τονίζω
επειδή πιθανότατα η πλατφόρμα παίζει ουσιαστικό ρόλο), φάνηκε λίγο
αργός με το κλείδωμα σε αρχεία με διαφορετικά sample rates, και
ιδιαίτερα αν χρονίζεται από εξωτερικό clock, ενοχλητικά αργός.
Κάποιες φορές το σκέπτεται τόσο πολύ το πράγμα που αφήνει υπόνοιες
ότι δεν θα κλειδώσει τελικώς (αν και δεν συνέβη ποτέ κάτι τέτοιο
κατά τη διάρκεια της δοκιμής). Αυτό, πάντως, είναι κάτι που μπορεί
να οφείλεται στον συνδυασμό με το συγκεκριμένο υπολογιστή ή να
αλλάζει με μικρορυθμίσεις στον ASIO, κάτι με το οποίο δεν
ασχολήθηκα, επομένως θεωρήστε το ως απλή παρατήρηση και όχι ως
πραγματικό πρόβλημα. Άφησα για το τέλος τις εντυπώσεις μου από
την λειτουργία του συστήματος σε συνδεσμολογία master/slave. Οι
διαφορές ήταν αρκετά σημαντικές και εντοπίστηκαν στο sound stage το
οποίο μαζεύτηκε ελαφρώς και έγινε πιο σαφές και ανάγλυφο με καλύτερο
βάθος και περισσότερες λεπτομέρειες. Με βάση αυτά που άκουσα στην
συγκεκριμένη περίπτωση, αν έχετε ως στόχο το καλύτερο δυνατό
αποτέλεσμα, το εξωτερικό/κεντρικό clock είναι ουσιαστική υπόθεση την
οποία θα πρέπει να αντιμετωπίσετε ως σοβαρό ενδεχόμενο. |
Τελικώς... ... κατά την προσωπική μου άποψη, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι
έχουμε να κάνουμε με έναν κορυφαίο μετατροπέα D/Α. O Debussy έχει
εξαιρετικές εντυπώσεις σε επίπεδο μετρήσεων, και ακούγεται αναλόγως
άψογα, είναι -με άλλα λόγια- μια επιλογή που θα τιμήσει ένα κορυφαίο
σύστημα και μια πλούσια ψηφιακή δισκοθήκη είτε αυτή είναι πραγματική
είτε virtual. Άλλωστε δεν συναντώ συχνά DAC που να είναι -έστω και
λίγο- αλλά πάντως καλύτερος από αυτόν που χρησιμοποιώ ως αναφορά.
Ακούστε τον οπωσδήποτε! |
Δημήτρης
Σταματάκος |
LISTENING SESSIONS Η ηχογράφηση έγινε με το master recorder DV-RA1000 της Tascam
σε DSD και τα αρχεία που προέκυψαν βρίσκονται στο διαδίκτυο ώστε να
μπορούν να αξιοποιηθούν από τους αναγνώστες. Η διαδικασία απαιτεί
την εγκατάσταση του media player foobar2000 μαζί με δύο plug-ins, ένα για την
δυνατότητα
αναπαραγωγής αρχείων DSD
(DFFs) και ένα για την δυνατότητα εκτέλεσης
δοκιμής double blind ΑΒΧ.
Μετά την εγκατάσταση του λογισμικού, το μόνο που χρειάζεται να
κάνετε είναι να κατεβάσετε τo αρχείo (θα το βρείτε σε μορφή
.zip με μέγεθος περίπου 170MB), να το αποσυμπιέσετε, να το
φορτώσετε στο foobar2000 και είτε απλώς να το ακούσετε, είτε,
επιλέγοντας το μαζί με κάποιο άλλο (shift click), να ενεργοποίησετε
την δοκιμή ABX.
TRACK LIST: 1. dCS Debussy, flat (foobar2000/ASIO, πρότυπα αρχεία
.wav) 2. dCS Debussy, filter on (foobar2000/ASIO, πρότυπα αρχεία
.wav) 3. Σύστημα αναφοράς (foobar2000/ASIO, dCS Puccini U-Clock,
Teac Esoteric D-70, πρότυπα αρχεία .wav) 4, dCS Debussy, Esoteric P70, 44.1kS/s 5. dCS Debussy, Esoteric P70, 88.2kS/s 6. dCS Debussy, Esoteric P70, Tascam DV-RA100, dCS Puccini
U-Clock, master/slave mode 7. Σύστημα αναφοράς (Teac Esoteric
P70/D70)
|
|
| |
|