|
REVIEW |
ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ
D/A |
dCS
Debussy |
|
|
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ... |
|
Για όσους έχουν ρίξει
μια ματιά στη δοκιμή του Puccini U-Clock, η εμφάνιση του Debussy δεν αποτελεί
έκπληξη. Διαφέρει ως προς τις γραμμές (η εταιρία, προφανώς θέλει να
υπογραμμίσει το ότι δεν ανήκει στη σειρά Puccini) αλλά η γενική
αισθητική με την πρόσοψη από μασίφ αλουμίνιο, τις προσεγμένες
καμπύλες και τα χαρακτηριστικά μπλε LED ακολουθεί αυτή την λογική.
Ο χρήστης έχει στη διάθεσή του μια σειρά από πιεστικούς
διακόπτες οι οποίοι δίνουν πρόσβαση στις διάφορες λειτουργίες.
Ανάμεσα σε αυτές είναι η ρύθμιση της στάθμης, η επιλογή του φίλτρου
και της φάσης, η επιλογή της εισόδου, η οποία γίνεται σειριακά και η
δυνατότητα φίμωσης της εξόδου. Ο μετατροπέας προσφέρει δύο φίλτρα
αντιαλίασης ένα γραμμικής και ένα μη γραμμικής φάσης με το πρώτο να
χαρακτηρίζεται από κρουστική απόκριση με pre-ringing και το δεύτερο
όχι. Ο χρήστης πληροφορείται για το κλείδωμα του μετατροπέα σε
εξωτερικό clock από το αντίστοιχο LED, ενώ μια σειρά ενδεικτικών τον
ενημερώνουν για την επιλεγμένη είσοδο και την συχνότητα
δειγματοληψίας στην οποία έχει κλειδώσει η συσκευή. Η τελευταία
ένδειξη αλλάζει αποστολή στιγμιαία όταν ενεργοποιηθεί το ρυθμιστικό
στάθμης για να δείξει την εξασθένηση που έχει επιλέξει ο χρήστης.
Μόλις η ρύθμιση τελειώσει, επιστρέφει στην αρχική της
κατάσταση. |
|
Ο σχεδιασμός του Debussy παραπέμπει σαφώς στη σειρά
Puccini αλλά είναι αισθητά διαφορετικός. Η συσκευή θα είναι
διαθέσιμη μόνο στο χρώμα του αλουμινίου. |
|
Μια σειρά LED δείχνουν την επιλεγμένη είσοδο και μια το
sample rate στο οποίο αυτή έχει κλειδώσει. Κατά την ρύθμιση
της στάθμης, η δεύτερη παίζει τον ρόλο του
ενδεικτικού. |
|
Μια σειρά απλών πιεστικών διακοπτών επιτρέπει στον
χρήστη να πραγματοποιήσει τους βασικούς χειρισμούς. Η αίσθησή
τους είναι καλή. | |
Οι δυνατότητες
σύνδεσης είναι πολλές: Περιλαμβάνονται δύο ομοαξονικές είσοδοι, μία
με βύσμα BNC και μια με RCA, δύο είσοδοι AES/EBU οι οποίες ως ζεύγος
επιτρέπουν την σύνδεση με συσκευή που προσφέρει σήματα μέχρι 24/192
καθώς και θύρα USB. Λείπει η οπτική είσοδος (υποθέτω από άποψη και
όχι για λόγους... κόστους!) καθώς και μια ψηφιακή έξοδος (συχνά η
πηγή δεν έχει δεύτερη ψηφιακή έξοδο και ο χρήστης θέλει να κάνει μια
ψηφιακή εγγραφή, οπότε η δυνατότητα through δεν είναι ποτέ κακή
ιδέα). Ο μετατροπέας μπορεί να συνδεθεί είτε μέσω single ended είτε
μέσω balanced εξόδων και μάλιστα προσφέρει δυνατότητα ρύθμισης της
ευαισθησίας μέσω ενός μικρού διακόπτη (με επιλογές 2VFS ή 6VFS RMS).
Η δυνατότητα αυτή σε συνδυασμό με την δυνατότητα ψηφιακής ρύθμισης
της στάθμης κάνουν τον Debussy κατάλληλο και για προενισχυτή, υπό
την προϋπόθεση φυσικά ότι δεν έχετε αναλογικές πηγές. |
|
Ο Debussy διαθέτει balanced και single ended εξόδους με
ρυθμιζόμενη, μάλιστα, ευαισθησία. Η ρύθμιση γίνεται με τον
μικρό διακόπτη που φαίνεται κάτω δεξιά. |
|
Πλήρες πακέτο εισόδων από το οποίο λείπει μόνον η
Toshlink. Οι δύο AES/EBU μπορούν να χρησιμοποιηθούν
ταυτοχρόνως για την μεταφορά σημάτων μέχρι
24/192. | |
Το εσωτερικό του DAC
κρύβει μια εξαιρετικά σύνθετη κατασκευή στην λογική της dCS. Μπορεί
κανείς να διακρίνει την μητρική πλακέτα η οποία ελέγχει τα
αρθρώματα, καθώς και τον Ring DAC. Το τροφοδοτικό είναι εξαιρετικά
προσεγμένο με θωρακισμένο μετασχηματιστή και φίλτρα στην πλευρά της
υψηλής τάσης και η συνολική κατασκευή εντυπωσιακή. Φυσικά, το
γεγονός ότι χρησιμοποιούνται DSP γενικής χρήσης και ένας σημαντικός
αριθμός από FPGAs και CPLDs κάνει την κατανόηση του κυκλώματος
αδύνατη... Αξίζει κανείς να επικεντρώσει το ενδιαφέρον του στον Ring
DAC. Το μεγαλύτερο μέρος της έκτασης του κυκλώματος καταλαμβάνεται
από τα 22 ολοκληρωμένα σειράς TL74175, τα οποία είναι ταπεινά
(τρόπος του λέγειν...) τετραπλά flip-flop τύπου -D. Για όσους θέλουν
ανατριχιαστικές λεπτομέρειες, ένα τέτοιο flip-flop δεν είναι τίποτε
άλλο παρά μια στοιχειώδης μνήμη και πολλά μαζί μπορούν να
δημιουργήσουν μια γραμμή καθυστέρησης. Η γενική ιδέα πίσω από όλα
αυτά είναι να γίνει στατιστικώς τυχαίος ο θόρυβος που προκύπτει από
τις εγγενείς ατέλειες του κυκλώματος ώστε να μην συσχετίζεται με το
σήμα. Επιπροσθέτως, το κύκλωμα πραγματοποιεί upsampling στα 2.82 ή
στα 3.07MHz με μήκος λέξης 5bit. Δεν κρύβω ότι αυτό το “ή” με
προβλημάτισε αρχικώς και η εταιρία δεν δίνει κάποια εξήγηση για το
πώς επιλέγεται η συχνότητα του upsampling. Ένα κομπιουτεράκι μου
έλυσε την απορία: Ο Ring DAC πραγματοποιεί upsampling με συντελεστές
16x, 32x και 64x και ο ρυθμός δειγματοληψίας προκύπτει ανάλογα με το
αν το σήμα εισόδου είναι consumer (44.1, 88.2 ή 176.4kHz) ή
επαγγελματικό (48, 96, 192kHz). To μήκος της λέξης (5 bit) είναι
μεγάλο για τόσο υψηλό ρυθμό δειγμάτων, αρκεί να αναλογιστεί κανείς
ότι η βασική προδιαγραφή του DSD προβλέπει ίδιο ρυθμό δειγμάτων
(2.82ΜS/s) και μόνο δύο στάθμες, είναι δηλαδή 1-bit. To αναλογικό
στάδιο του μετατροπέα είναι επίσης προσεγμένο. Η dCS έχει
χρησιμοποιήσει balanced τοπολογία με στάδιο εξόδου που χρησιμοποιεί
διακριτά εξαρτήματα σε τάξη Α και τοπολογία διαγωγιμότητας με πολύ
χαμηλή αντίσταση εξόδου (3Ω). Η μετατροπή του balanced σήματος σε
single ended γίνεται με ένα κύκλωμα τεσσάρων τελεστικών ενισχυτών
και, όπως θα περίμενε κανείς, η dCS δεν έχει κάνει οικονομία σε αυτό
το κομμάτι, χρησιμοποιώντας μερικά από τα καλύτερα τσιπ που είναι
διαθέσιμα στην αγορά. Η συσκευή συνοδεύεται από το μεγάλο
τηλεχειριστήριο της εταιρίας (το Premium) το οποίο επιτρέπει και την
επιλογή του φίλτρου. |
|
Το εσωτερικό του μετατροπέα είναι εξαιρετικά σύνθετο.
Αριστερά διακρίνεται ο μετασχηματιστής (κάτω) και τα φίλτρα
στον κλάδο υψηλής τάσης (επάνω). |
|
Η μητρική πλακέτα ελέγχει ολόκληρη τη συσκευή. Εδώ ένα
CPLD (Complex Programmable Logic Device της
Xilinx). |
|
Αυτή είναι η ουσία του Debussy (και πιθανότατα το πιο
δυνατό χαρτί της dCS). Ο Ring DAC, ένα στάδιο μετατροπής d/a
χωρίς ειδικά ολοκληρωμένα. Αριστερά, διακρίνονται τα 22
τετραπλά flip-flop ενώ στο δεξί μέρος βρίσκεται το αναλογικό
στάδιο. | |
| |
|