|
REVIEW |
ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ
D/A |
dCS
Debussy |
|
|
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ |
|
Οι μετρήσεις του
Debussy περιέλαβαν την μεταβολή δύο παραμέτρων κατά περίπτωση.
Πρώτον, έγιναν σε δύο διαφορετικές συχνότητες δειγματοληψίας του
σήματος είσοδου, 44.1kHz και 96kHz (την υψηλότερη που μπορεί να
διαχειριστεί η συσκευή από είσοδο S/PDIF) και δεύτερον με
διαφορετικό τρόπο χρονισμού. Η δεύτερη παράμετρος χρησιμοποιήθηκε ως
μεταβλητή ειδικά στις μετρήσεις jitter. Έτσι, πραγματοποιήσαμε την
κλασική μέτρηση (κατά AES-17) με την συσκευή να χρονίζεται από το
εσωτερικό της ρολόι, από το Puccini U-Clock και με το συνολικό
σύστημα (Debussy και dScope III) σε ρυθμό master/slave με το U-Clock
σε ρόλο master. H επίδοση του συστήματος σε θέματα ανοχής στο
jitter του σήματος είσόδου ήταν η καλύτερη που έχουμε μετρήσει μέχρι
σήμερα, κινούμενη στην περιοχή των -106dB για σήμα 44.1kHz και λίγο
υψηλότερα, στα -101dB για σήμα 96kHz, επιδεικνύοντας μάλιστα
εξαιρετική ομαλότητα στο φάσμα. Το πράγμα έγινε ενδιαφέρον όταν
έφτασε η ώρα της σύγκρισης με την επίδοση όταν υπήρχε σήμα
εξωτερικού χρονισμού από το U-Clock. Η επίδοση ήταν ελάχιστα
χειρότερη στην περίπτωση αυτή, αποδεικνύοντας -ίσως- ότι όταν
υπάρχει μια σειρά ψηφιακών συστημάτων αυτό που είναι σημαντικότερο
δεν είναι το καλό ρολόι αλλά το κοινό ρολόι: Τα πράγματα άλλαξαν
όταν χρησιμοποιήθηκε η λογική τοπολογία, δηλαδή με το U-Clock σε
ρόλο master τόσο για το Debussy όσο και για το μετρητικό σύστημα.
Εδώ, κερδήθηκε τουλάχιστον 1-1.5dB! |
|
|
Ανοχή στο jitter του σήματος εισόδου.
(Σήμα: -3dBFS, 0.25Fs, ημιτονοειδές jitter 40nS), 44.1kHz
(κόκκινο/πράσινο) και 96kHz (μοβ/κίτρινο) με εσωτερικό
χρονισμό. |
Ανοχή στο jitter του σήματος εισόδου. (Σήμα: -3dBFS,
0.25Fs, ημιτονοειδές jitter 40nS), 44.1kHz με εσωτερικό
χρονισμό (πράσινο) και εξωτερικό χρονισμό
(κόκκινο). |
|
|
Ανοχή στο jitter του σήματος εισόδου.
(Σήματα: -3dBFS, 997Hz ημιτονοειδές jitter 40nS), 44.1kHz με
εσωτερικό χρονισμό (πράσινο) και σε ρυθμό master/slave
(κίτρινο). |
Διάγραμμα γραμμικότητας κέρδους σε συνάρτηση με την
στάθμη του σήματος. Σήμα 44.1kHz (κόκκινο) και σήμα 96kHz
(πορτοκαλί). | |
Η γραμμικότητα του
Debussy υπήρξε, επίσης, παραδειγματική. Για σήμα 44.1kHz κινήθηκε με
άνεση κάτω από τα -120dB ενώ στα 96kHz η αντίστοιχη τιμή ήταν ένα
πολύ καλό -90dB. Όπως θα περίμενε κανείς, η απόκριση συχνότητας
είναι πρακτικώς ευθεία. Με εξοργιστικά μεγάλη ανάλυση (0.05dB/div)
υπάρχουν μικρές αποκλίσεις οι οποίες είναι προφανώς ανάξιες λόγου
καθώς είναι της τάξης του 0.01dB με την ομοιότητα μεταξύ των
καναλιών να κινείται ακριβώς στην ίδια λογική. Η αρμονική
παραμόρφωση με σήμα -20dBFS κινήθηκε στην περιοχή του 0.003% για
ολόκληρο το φάσμα και για σήμα 44.1kHz και λίγο υψηλότερα, στο
0.004% για τα 96kHz. Σε συνάρτηση με την στάθμη, πήραμε επίσης πολύ
καλές τιμές. Το Debussy φτάνει οριακά το 3% στα -80dBFS για
σήματα 44.1kHz και για να ξεπεράσει το 5% το σήμα πρέπει να πέσει
κάτω από τα -70dBFS όταν η συχνότητα δειγματοληψίας είναι
96kHz. |
|
|
Απόκριση συχνότητας, 0dBr: 1kHz/-20dBFS,
44.1kHz |
Αρμονική παραμόρφωση και θόρυβος σε συνάρτηση με την
συχνότητα. Στάθμη -20dBFS. Σήμα 44.1kHz (κόκκινο) και 96kHz
(πράσινο). |
|
|
Αρμονική παραμόρφωση και θόρυβος σε
συνάρτηση με την στάθμη. Σήμα: 997Hz, 44.1kHz (κόκκινο) και
96kHz (πράσινο). |
Φάσμα θορύβου (Signal modulation noise). Σήμα αναφοράς:
9.999kHz/0dBu, 44.1kHz (πράσινο) και 96kHz
(κόκκινο). | |
Τέλος, σε θέματα
θορύβου, ο Ring DAC έδειξε πραγματικά τα δόντια του κινούμενος σε
κορυφαία επίπεδα (-122dBFS χωρίς σήμα, -118dBFS με σήμα), ενώ και ο
θόρυβος από το τροφοδοτικό ήταν πολύ χαμηλός, στα -139dBFS. To
διάγραμμα του θορύβου από ενδοδιαμόρφωση έχει πολύ χαμηλή γενική
στάθμη (-150dBu περίπου) και είναι ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς
ότι δεν υπάρχουν στο σημείο αυτό διαφορές μεταξύ σημάτων 44.1kHz και
96kHz. Ωστόσο, σε ρυθμό 96kHz, η περιοχή γύρω από τη θεμελιώδη είναι
κάπως πιο ζωηρή έχοντας δύο ζεύγη λοβών στα +/-25Hz και στα +/-100Ηz
ενώ σε ρυθμό 44.1kHz υπάρχει μόνο ένα ζεύγος λοβών στα +/-15Hz. Οι
στάθμες των λοβών είναι πολύ χαμηλές αλλά η παρουσία τους υποδηλώνει
κάποια ελάχιστα ποσοστά θορύβου από ενδοδιαμόρφωση. |
|
|
Φάσμα θορύβου σε αδρανές
κανάλι. |
| |
dCS
Debussy - Πίνακας Μετρήσεων sample
rate 44.1kHz, (96kHz) |
Jitter |
-106dB (-101dB) |
Απόκριση (max. απόκλιση)
[dB] |
<0.1dB |
Σταθερότητα εξόδου [dB] |
+0.000/-0.002dB |
Αναστροφή φάσης |
Όχι |
Γραμμικότητα [dB] |
-120dB (-90dB) |
Θόρυβος από
Ενδοδιαμόρφωση |
Χαμηλός
(Χαμηλός) |
Παραμόρφωση Vs Συχνότητα [min/max] |
0.003% (0.004%) |
Παραμόρφωση Vs
Στάθμη [min/max] |
0.0006% / 3% (0.0007% /
>5%) |
Θόρυβος (Idle) [dB] |
-122.47dBFS CCIR-RMS (-117.82dBFS
CCIR-RMS) |
Θόρυβος (με σήμα)
[db] |
-118.13dBFS CCIR-RMS
(-115.65dBFS CCIR-RMS) |
Θόρυβος τροφοδοσίας [dB] |
-139.81dBFS | |
| |
|