Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 26/02/2013

avmentor.eu
Go to
avmentor.eu

ΗΧΕΙΟ

Brodmann Acoustics Festival FS

Thumbnail_φωτο

Τα FS αντικατέστησαν τα ηχεία αναφοράς και οδηγήθηκαν από τον τελικό ενισχυτή HCA3500 της Parasound με το υπόλοιπο σύστημα να περιλαμβάνει τα Teac Esoteric P70/D70 (ρυθμισμένα για upsampling 176k και με σύνδεση διπλού AES μέσω καλωδίων DC-110 της Nirvana) και τον προενισχυτή Plus Series Line της Melos. Ένα μέρος των ακροάσεων έγινε με την χρήση ψηφιακής ισοστάθμισης της ακουστικής του χώρου (μέσω του DRC-205 της Copland) ώστε να εκτιμηθεί, μεταξύ άλλων, και η δυνατότητα του ηχείου να φέρει εις πέρας διορθώσεις στις χαμηλές συχνότητες.
Η φύση του μικρού Brodmann επιβάλλει αρκετή προσοχή στην τοποθέτησή του. Ο ακροατής δέχεται το μεγαλύτερο μέρος των μεσαίων συχνοτήτων έμμεσα, καθώς η αντίστοιχη μονάδα δεν είναι στραμμένη προς το μέρος του και θα πρέπει να εξασφαλίσει μια στοιχειώδη συμμετρία στην τοποθέτηση των ηχείων καθώς και μια σχετική ομοιογένεια στις ανακλάσεις. Βέβαια, τα μήκη κύματος που αντιστοιχούν στην περιοχή κάτω τω 2kHz είναι αρκετά μεγάλα, επομένως θα πρέπει, απλώς, να αποφευχθούν οι ακρότητες αλλά η εντύπωση που μας δημιούργησε το ηχείο κατά την δοκιμή είναι ότι λίγο ψάξιμο επιβραβεύεται πάντοτε.

Η πρώτη εντύπωση που αποκομίζει κανείς ακούγοντας το FS είναι ότι έχει να κάνει με ένα εξαιρετικά στημένο προϊόν, βασισμένο σε σαφείς απόψεις γύρω από συγκεκριμένες πλευρές της υψηλής πιστότητας τις οποίες (απόψεις) υπηρετεί με συνέπεια. Για παράδειγμα, αν ψάχνετε ένα ηχείο μόνιτορ (ήτοι ένα ηχείο που δίνει βάση στην ακρίβεια περιγραφής χώρων και στην τονική ουδετερότητα), καλό θα είναι να στραφείτε αλλού. Το FS είναι ένα ιδιαίτερα ατμοσφαιρικό ηχείο, ικανό να δημιουργήσει ένα πλούσιο ηχητικό πεδίο μέσα στο οποίο ο ακροατής έχει την αίσθηση ότι βρίσκεται, με το envelopment να είναι από τα πληρέστερα που έχουμε ακούσει από δικαναλικό σύστημα. H εικόνα δεν βρίσκεται απλώς μπροστά σου αλλά σου δημιουργεί την εντύπωση μιας σφαιρικής παρουσίας η οποία αλλάζει την ακουστική του χώρου και είναι πραγματικά εντυπωσιακή, αν αναλογιστεί κανείς και το μέγεθος του ηχείου.
Ο εστιασμός των ηχητικών πηγών (ειδικά των μεμονωμένων σε καλές μείξεις) δεν είναι ιδιαίτερα σαφής αλλά η δύναμη περιγραφής του συνολικού μουσικού γεγονότος συχνά ξεπερνά την ανάγκη για τέτοιου είδους λεπτομέρειες και είναι, κατά τη γνώμη μου, σαφές ότι ο Deutsch ανήκει στην σχολή που θεωρεί ως πιο φυσικό αυτό το είδος ακούσματος και ένα μεγάλο ποσοστό απαιτητικών ακροατών συμφωνεί μαζί του (ο δε υποφαινόμενος δεν δυσαρεστείται καθόλου με τέτοιου είδους συμπεριφορά καίτοι ακούει συστηματικά από ηχείο εκ διαμέτρου αντίθετο στο σημείο αυτό!). Με βάση αυτό που άκουσα στην περίπτωση του FS δεν είναι περίεργο που τα μεγάλα μοντέλα της Brodmann (και παλαιότερα της Bossendorfer) έχουν κερδίσει μερικές διθυραμβικές κριτικές. Όσο “μεγαλύτερο” είναι το ηχητικό αντικείμενο σε μια ηχογράφηση τόσο καλύτερα συμπεριφέρεται το ηχείο και οι μεγάλες ορχήστρες (όπου αυτό που μπορείς να διακρίνεις είναι περισσότερο ομάδες οργάνων παρά μεμονωμένα όργανα) είναι πραγματικά εντυπωσιακές σε παρουσία (θυμίζω ότι μιλάμε για ένα ηχείο με μιντ/γούφερ 130 χιλιοστών).

Φωτογραφία Φωτογραφία

Όσον αφορά την συμπεριφορά στο πεδίο της συχνότητας και εδώ ο σχεδιαστής έχει, προφανώς, τις απόψεις του. Το FS ακούστηκε αρκετά ευχάριστο και μαλακό ψηλά, με καλή ταχύτητα και αίσθηση διαύγειας. Δεν θα κουράσει ποτέ και μπορεί κανείς να περιμένει μια ανοχή σε σκληρά ακούσματα καθώς ο χαρακτήρας του μάλλον τείνει προς την φωτεινή, ευχάριστη πλευρά. Η μεσαία περιοχή έχει ανάλογη συμπεριφορά: Το ηχείο φαίνεται να τηρεί τις αποστάσεις από τον ακροατή, παρέχει αρκετές λεπτομέρειες και η παρουσία των οργάνων της περιοχής και των φωνών είναι φυσική και ευχάριστη. Με άλλα λόγια δεν λείπει τίποτε και δεν προβάλλεται τίποτε περισσότερο του δέοντος. Αυτός, πιθανότατα, είναι και ο λόγος που είναι πολύ εύκολο να εξαντλήσεις το μικρό ηχείο χωρίς να νοιώσεις ότι σε κουράζει. Η Brodmann δίνει ως μέγιστη στάθμη συνεχούς λειτουργίας τα 96dBSPL/1m κάτι που σημαίνει ότι σε ένα σύστημα όπου ο ακροατής κάθεται σε απόσταση 2 μέτρων περίπου η πραγματική στάθμη θα είναι περί τα 93dBSPL, τιμή απόλυτα ικανοποιητική για τις περισσότερες εφαρμογές. Αν το παρακάνεις, το FS αντιδρά με ακουστή συμπίεση (όπως θα περίμενε κανείς δηλαδή) αλλά και πάλι χωρίς να γίνεται ιδιαίτερα δυσάρεστο.
Στην περιοχή των χαμηλών συχνοτήτων τα όρια θέτουν, προφανώς, οι δυνατότητες του μεγαφώνου και ο όγκος της καμπίνας, αν και η ιδιόμορφη αρχιτεκτονική της τελευταίας φαίνεται να δίνει στο ηχείο λίγο παραπάνω “αέρα” σε σχέση με αυτό που θα περίμενε κανείς από μια συμβατική σχεδίαση bass reflex. Πράγματι, αν και έχει σαφή όρια, το FS ακούγεται ισορροπημένο και καλά ελεγχόμενο με καλές δυνατότητες περιγραφής του ρυθμικού μέρους χωρίς να εμφανίζεται ποτέ “μικρό” ή ανεπαρκές. Σαφώς οι πολύ χαμηλές συχνότητες περιγράφονται πιο συγκρατημένα και χάνουν ένα μέρος του επιβλητικού τους χαρακτήρα αλλά αυτό είναι αναμενόμενο και, σε τελική ανάλυση, δεν ενοχλεί με δεδομένο τον όγκο και τις διαστάσεις του ηχείου.

Τελικώς...

... το μικρό ηχείο της Brodmann είναι μια ενδιαφέρουσα περίπτωση: Πρόκειται για μια οικονομική έκδοση των μεγάλων ηχείων της εταιρίας και, υπό το πρίσμα αυτό, για ένα πείραμα σχετικώς με το κατά πόσον οι ιδέες του Deutsch μπορούν να “κατέβουν” σε μια χαμηλότερη κατηγορία τιμής. Χωρίς εμπειρία από τα μεγάλα μοντέλα είναι δύσκολο να κρίνει κάποιος αν η η χρήση του horn resonator και του SoundBoard δικαιώνονται σε τόσο μικρή καμπίνα, αλλά σε τελική ανάλυση αυτό είναι μια ακαδημαϊκή ερώτηση. Στην πράξη, το FS είναι ένα πολύ καλό μικρό ηχείο, με ιδιαίτερη ηχητική ταυτότητα που, δεν έχω καμία αμφιβολία, θα ενθουσιάσει μια μερίδα απαιτητικών ακροατών. Αξίζει να το ακούσετε γιατί πραγματικά ξεχωρίζει!