Στο τέλος του Ιουνίου, με τις θερμοκρασίες να βρίσκονται ήδη ψηλά, κάπου στον Νέο Κόσμο, είχαμε την ευκαιρία να γνωριστούμε με τους ανθρώπους της Spine Audio, τον μουσικό Γιώργο Μπόκο και τον μηχανικό ήχου και ηλεκτρονικό Γρηγόρη Καρακατσάνη. Ο χώρος: Το στούντιο Grindhouse, το οποίο ίδρυσε ο Μπόκος το 2005 και παρέχει ένα πλήρες πακέτο υπηρεσιών που ξεκινά από την παραγωγή και την μίξη και φθάνει μέχρι το μάστερινγκ, με εξειδίκευση στην ροκ/μέταλ μουσική (αλλά δεν περιορίζεται εκεί, φυσικά). Ο λόγος: Η παρουσίαση του πρώτου custom monitor της Spine Audio. Βεβαίως, όταν μιλάμε για επαγγελματικό ήχο και στούντιο, η ιδέα μιας custom εγκατάστασης για τα μόνιτορ δεν είναι κάτι εντελώς ασυνήθιστο. Ωστόσο, οι λεπτομέρειες έχουν ξεχωριστό ενδιαφέρον. Πρώτον, μιλάμε για εντελώς-τελείως custom ηχεία, που σχεδιάστηκαν, αναπτύχθηκαν και εγκαταστάθηκαν “από το μηδέν”, ξεκινώντας από τις μονάδες και την καμπίνα και καταλήγοντας στο σύστημα DSP/crossover και τον ενισχυτή που τα υποστηρίζει. Δεύτερον, το αποτέλεσμα ενθουσίασε τόσο τους ανθρώπους πίσω από το όλο πρότζεκτ, ώστε αποφάσισαν να το προσφέρουν ως υπηρεσία. Έχεις τον χώρο; μπορείς να αποκτήσεις το κατάλληλο ηχείο για αυτόν, με βάση τις ανάγκες και τις προτιμήσεις σου.
H Spine Audio αποτελεί μια νέα πρόταση στον χώρο των επαγγελματικών studio monitor για στούντιο ηχογράφησης, μίξης, immersive και mastering suites, μουσικούς, παραγωγούς αλλά και audiophiles. Πέρα από τον σχεδιασμό και την κατασκευή του ίδιου του ηχείου, η Spine παρέχει και συμβουλευτικές υπηρεσίες ακουστικής μελέτης και κατασκευής έτσι ώστε, σε συνδυασμό με την σχεδίαση του εκάστοτε monitor, να προσφέρει την ιδανική λύση.
Οι άνθρωποι πίσω από την Spine Audio που υποστηρίζεται από τα Grindhouse Studios Athens και την Intelspes, είναι ο παραγωγός, ηχολήπτης και μουσικός Μπόκος Γιώργος και ο μηχανικός ήχου, ηλεκτρονικός και σύμβουλος ακουστικής, Γρηγόρης Καρακατσάνης, με συνδυασμένη εμπειρία πάνω από 50 χρόνια στον χώρο του ήχου και της εικόνας.
Το σύστημα που είχαμε την ευκαιρία να δούμε και να ακούσουμε ήταν το Horn System A, το πρώτο ενεργό ηχείο τριών δρόμων της Spine, φτιαγμένο αποκλειστικά για το main control room των Grindhouse Studios Athens. Όπως μπορείτε να δείτε και από τις φωτογραφίες, πρόκειται για ένα μεγάλο τρίδρομο ηχείο, βασισμένο σε τουίτερ με διάφραγμα συμπίεσης από τιτάνιο 72 χιλιοστών, το οποίο φορτίζεται από χοάνη 440x280mm, μονάδα μεσαίων 255 χιλιοστών και γούφερ 15 ιντσών. Το ηχείο συνδυάζεται από επεξεργαστή της dbx, ο οποίος παρέχει το DSP, παίζει τον ρόλο του ενεργού φίλτρου και οδηγείται από έναν custom εξακάναλο τελικό ενισχυτή με στάδια ισχύος σε τάξη ΑΒ. Η ισχύς που παρέχεται ανά κλάδο είναι 400W (χαμηλές συχνότητες), 200W (μεσαίες) και 175W (υψηλές). Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ένα σύστημα που μπορεί να αποδώσει 125dBSPL/1m και διατηρεί χρονική και φασική συνοχή σε μια περιοχή ±60° (στο οριζόντιο επίπεδο) και ±40° στο κατακόρυφο, με απόκριση συχνότητας 18Hz-21kHz (για αποκοπή -6dB).
Από ηχητικής άποψης, στα αυτιά ενός naive ακροατή (όπως ήταν ο υπογράφων στην συγκεκριμένη περίπτωση, κατά την οποία δεν γνώριζε καθόλου ούτε τον χώρο, ούτε το συνολικό σύστημα) ήταν εντυπωσιακό σε θέματα διαύγειας, τονικής ισορροπίας και -κυρίως- δυναμικών. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στον χώρο του στούντιο αυτό που μετράει είναι η δυνατότητα που προσφέρεται στον μηχανικό να ακούσει λεπτομέρειες και μικρές διαφορές που προκαλούν οι ρυθμίσεις που κάνει. Αν αυτό επιτυγχάνεται στην περίπτωση του Grindhouse και ο ίδιος ο Μπόκος είναι ικανοποιημένος απέναντι από τα συγκεκριμένα μόνιτορ, τότε η δυνατότητα σχεδιασμού ενός custom συστήματος για οποιαδήποτε ανάγκη, δεν φαντάζει καθόλου απίθανη. Το αντίθετο θα έλεγα
Προς αυτή την κατεύθυνση φαίνεται να κινείται και η λογική του Γρηγόρη Καρακατσάνη, ο οποίος βρίσκεται πίσω από την διαδικασία της σχεδίασης. Μια λογική ερώτηση που έπρεπε να γίνει, ήταν to πόσο “ανοικτή” είναι η διαδικασία του customizing: Πόσο ρόλο παίζει η προσωπική άποψη του μελλοντικού ιδιοκτήτη και πόσο ρόλο αυτό που είναι θεωρητικώς σωστό και τεχνικώς εφικτό; Η απάντηση εδώ είναι ότι υπάρχει σημαντική ελευθερία, αφού η σχεδίαση ξεκινά, ουσιαστικώς, από την επιλογή των μεγαφώνων. Η χρήση του ηχείου, επίσης, παίζει σημαντικό ρόλο, καθώς οι απαιτήσεις είναι διαφορετικές αν μιλάμε για πραγματικό μόνιτορ, δηλαδή ένα ηχείο που θα κληθεί να λειτουργήσει σε περιβάλλον στούντιο, ή για audiophile ηχείο, το οποίο θα λειτουργήσει σε οικιακό περιβάλλον και θα έχει ως στόχο την αναπαραγωγή μιας μουσικής συλλογής.
Πειστική επίδειξη μιας διαδικασίας η οποία, ελπίζουμε, θα εφαρμοστεί σε πραγματικές, audiophile συνθήκες! Θα σας κρατάμε ενήμερους.