Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 22/10/2024
Πλατό/Βραχίονας/Κεφαλή
Δημήτρης Σταματάκος
Αυτό που για τους Γάλλους του 18ου αιώνα θεμελίωνε την επιστροφή στις αρχές της απλότητας, των σωστών αναλογιών και των πειθαρχημένων δομών, ο πραγματικός Κλασικισμός δηλαδή, έχει κάνει την εμφάνισή του, σήμερα, στα καθ' υμάς. Ιδέες και υλοποιήσεις που παραπέμπουν στα διδάγματα του παρελθόντος, ένας άρρητος φόρος τιμής σε αυτούς που δημιούργησαν την βασική ιδέα του Hi-Fi, διατρέχουν όλα τα στρώματα της αγοράς. Το TT350 δεν είναι “Classic” μόνο κατ' όνομα. Είναι μια συνειδητή προσπάθεια να εφαρμοστούν κανόνες ενός παρελθόντος, που -τελικώς- ούτε τόσο μακρινό είναι, ούτε και τόσο ασύνδετο με το σήμερα.
Το πρώτο πράγμα που θα σκεφτείς όταν δεις την σειρά Classic της JBL είναι ότι η εταιρεία προσπαθεί να εκμεταλλευθεί στο συναίσθημα της νοσταλγίας προς μια “παλιά-καλή εποχή”... Σωστό, εν μέρει. Μια μερίδα καταναλωτών βλέπει, πράγματι, με καλό μάτι την αισθητική των δεκαετιών του 70 του 80 και του 90 και την έχει συνδέσει με εμπειρίες θετικές και ευχάριστες. Ξέρετε πώς είναι αυτά: Και από το στρατό, τα καλά πράγματα θυμάσαι...
Από την άλλη, εκείνα τα χρόνια, η υψηλή πιστότητα ήταν θέμα σοβαρό για μεγάλη μερίδα ανθρώπων. Ίσως η μουσική να ήταν πιο σημαντική τότε, ίσως ήταν απλώς μια μόδα. Σε κάθε περίπτωση εκείνη την περίοδο έγιναν πολλά και σημαντικά, που έθεσαν τις βάσεις για το σήμερα στον χώρο του audio και δημιούργησαν σύμβολα που χαράχτηκαν στο συλλογικό ασυνείδητο.
Αν θέλεις μια εικόνα χαρακτηριστική του καλού αναλογικού ήχου, ένας βραχίονας “S” είναι μια καλή επιλογή, για παράδειγμα. Η (σε πρώτη εντύπωση) παραδοξότητα του σχήματος, έδινε τότε την πινελιά του ψαγμένου και του ιδιαίτερου. Και το direct drive ήταν θέμα που δίχαζε και προκαλούσε συζητήσεις. Αμφιβάλλω αρκετά για το αν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το TT350, που βλέπετε εδώ, είναι ένα πλατό άμεσης οδήγησης με βραχίονα τύπου S. Αν εξαιρέσεις την σύγχρονη αισθητική και την ποιότητα κατασκευής, η οποία είναι ευθυγραμμισμένη με τις σημερινές δυνατότητες παραγωγής, το πλατό της σειράς Classic της JBL θα μπορούσε να έχει κυκλοφορήσει το... 1985.
Αυτή, άλλωστε είναι και η κεντρική ιδέα της συγκεκριμένης σειράς. Η αισθητική όλων των συσκευών που ανήκουν σε αυτή, παραπέμπει στο τότε, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία του σήμερα και είναι μια τάση που έχει εξαπλωθεί με αξιοσημείωτο τρόπο. Λες και οι σύγχρονοι σχεδιαστές νοιώθουν μια υποφώσκουσα αντιπαλότητα για τους “παλιούς” και θέλουν να φανούν αντάξιοι τους, σχεδιάζοντας ανάλογα πράγματα. Γιατί, ας το παραδεχτούμε: Ποιό είναι το ιστορικής προοπτικής μέτρο σύγκρισης για ένα streamer ή έναν διακοπτικό ενισχυτή; Αυτές οι συσκευές δεν υπήρχαν στο τελευταίο τρίτο του 20ου αιώνα. Ενώ ένας ολοκληρωμένος ενισχυτής ή ένα πλατό, αποτελούν μια πραγματική ιστορική συνέχεια και μπορούν να κριθούν ως τέτοια.
Χειροκίνητο, direct drive και βραχίονας S είναι τα συστατικά ενός σοβαρού πλατό εποχής. Το TT350 δεν κάνει οικονομίες στα θέματα αυτά. Δεν κάνει οικονομίες και στην ποιότητα κατασκευής, βεβαίως. Η πλίνθος είναι κατασκευασμένη από ένα μασίφ φύλλο MDF το οποίο είναι φινιρισμένο με φυσικό ξύλο καρυδιάς και, με συνέπεια στην αισθητική της σειράς Classic, έχει μια πρόσοψη από αλουμίνιο. Εκεί, ο χρήστης θα βρει τους διακόπτες επιλογής στροφών και τον φωτιζόμενο λογότυπο. Το... user interface είναι εξαντλητικά απλό: Απλώς πατάς τον διακόπτη για τις στροφές που θέλεις (33/45) και είσαι έτοιμος.
Στο εσωτερικό, τα πράγματα είναι πιο σύνθετα βέβαια. Το TT350 βασίζεται σε αρχιτεκτονική άμεσης οδήγησης, δηλαδή ο κινητήρας περιστρέφει το πλατό χωρίς τη μεσολάβηση κάποιας μετάδοσης και ο έλεγχος των στροφών γίνεται με κλειστό βρόχο, που μετράει την πραγματική ταχύτητα και αυτορρυθμίζεται αναλόγως. Το πλατό είναι κατασκευασμένο από αλουμίνιο, με αρκετά μεγάλη μάζα (για σχεδίαση direct drive) και το χοντρό ματ από λάστιχο δίνει καλή πρόσφυση στον δίσκο. Ο βραχίονας είναι γνώριμος σε δομή. Έχει στέλεχος από αλουμίνιο σε σχήμα S (η συζήτηση για τις διαφορές μεταξύ ευθύγραμμων και S-βραχιόνων έχει ξεκινήσει την δεκαετία του τριάντα, οπότε και εμφανίστηκαν οι S, και -όπως φαντάζεστε- δεν έχει καταλήξει σε κάποιο απόλυτο συμπέρασμα, ακόμη!).
Ο βραχίονας έχει καρντανική ανάρτηση και συμβατικό, βαθμονομημένο αντίβαρο για την ρύθμιση της δύναμης ανάγνωσης. Μπορεί να ρυθμιστεί ως προς το ύψος. |
Η ανάρτηση του είναι καρντανική, τριών σημείων και η ρύθμιση της δύναμης ανάγνωσης γίνεται συμβατικά με βαθμονομημένο αντίβαρο. Το headshell είναι διαιρούμενο κάτι που διευκολύνει την αρχική τοποθέτηση της κεφαλής καθώς και όσους θέλουν να “παίξουν” με διαφορετικές κεφαλές. Ο βραχίονας προσφέρει ρύθμιση του VTA, ώστε η τοποθέτησή των κεφαλών αυτών να γίνεται σχετικώς εύκολα.
Το πλατό στηρίζεται σε τέσσερα σημεία τα οποία προσφέρουν σημαντική ελαστικότητα, σε μια προσπάθεια μείωσης των κραδασμών που μεταφέρονται στο πλατό από το περιβάλλον. Η σύνδεση με τον προενισχυτή γίνεται με ένα καλώδια καλής ποιότητας, το οποίο συνδέεται σε θηλυκά βύσματα RCA στο πίσω μέρος. Αυτό επιτρέπει την χρήση διαφορετικών καλωδίων, αν κάποιος θέλει να πειραματιστεί. Το TT350 συνοδεύεται από καπάκι για την προστασία από την σκόνη.