Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 05/07/2016

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

USB DAC/ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΗΣ LINE-PHONO/ΕΝΙΣΧΥΤΗΣ ΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ

Mytek Brooklyn.

Mytek Brooklyn.

H ακουστική αξιολόγηση του Brooklyn περιέλαβε όλα τα σενάρια χρήσης του, με το κύριο βάρος να δίνεται στις δυνατότητές του ως DAC, καθώς δαπανήθηκε σημαντικό χρονικό διάστημα με την συσκευή σε ρόλο προενισχυτή γραμμής και phono καθώς και σε ρόλο ενισχυτή ακουστικών. H διαμόρφωση του συστήματος αναφοράς έγινε με βάση το ζητούμενο κάθε φορά, αλλά ως βασικές πηγές χρησιμοποιήθηκαν το Teac Esoteric P70 (χωρίς upsampling μέσω ομοαξονικής εξόδου), το dCS Puccini U-Clock (σε ρόλο μετατροπέα USB/SPDIF) και το Linn Sondek LP12 (Ittok/Karma) ως αναλογική πηγή. Για τις δοκιμές σε ρυθμό προενισχυτή line, το P70 οδήγησε, κατά τα γνωστά, τον μετατροπέα Teac Esoteric D70. Προενισχυτής αναφοράς ήταν ο Melos Plus Series Line, ενώ ο Brooklyn οδήγησε απευθείας τον τελικό Parasound HCA3500 και τα ηχεία ATC SCM50 PSL).
Το μεγαλύτερο μέρος των ακροάσεων έγινε με τον ψηφιακό εξασθενητή και το γρήγορο φίλτρο (FR) ενώ έγιναν και κάποιες ακροάσεις μέσω του αποκωδικοποιητή MQA (με τρακ της 2L). Εντυπώσεις για αυτόν όπως και για τις διάφορες εναλλακτικές επιλογές που προσφέρει η συσκευή, θα βρείτε προς το τέλος του κειμένου αυτού. Σε όλες τις περιπτώσεις (εκτός της χρήσης ακουστικών, εννοείται) χρησιμοποιήθηκε η έξοδος single ended.

Η εγκατάσταση του Brooklyn δεν κρύβει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα από την στιγμή που θα ακολουθήσεις τις οδηγίες για τα drivers και στην συσκευή τρέχει η τελευταία έκδοση του firmware. Αυτή η τελευταία προϋπόθεση είναι σημαντική, επειδή ο Brooklyn είναι μια νέα συσκευή και η Mytek κάνει ακόμη βελτιώσεις στην λειτουργικότητά της. Στην δική μας περίπτωση, η αναβάθμιση του firmware (η οποία γίνεται εύκολα από το Control Panel που θα πρέπει να εγκατασταθεί σε κάποιον υπολογιστή) πρόσθεσε σημαντικές δυνατότητες και βελτιώσεις στο user interface. Κατά τα άλλα το μικρό μέγεθος του σασί και η πολύ ευανάγνωστη οθόνη λύνουν τα χέρια του χρήστη ο οποίος δεν θα έχει κάποια δυσκολία.
Η γενική εντύπωση που αποκομίζει κανείς ακούγοντας τον Brooklyn είναι αρκετά γνώριμη και δεν εκπλήσσει είναι η αλήθεια, με βάση την ιστορία της εταιρίας (θυμίζοντας έντονα την αρχική εντύπωση από τον Manhattan). Από τις πρώτες στιγμές γίνεται φανερό ότι έχουμε να κάνουμε με έναν μετατροπέα d/a που δίνει έμφαση στη διαφάνεια και την ομοιογένεια, είναι πολύ λεπτομερής, ευχάριστος και ξεκούραστος, απέχοντας ο ίδιος από το άκουσμα και αρκούμενος στο να περάσει τις λεπτομέρειες και τις ιδιομορφίες της ηχογράφησης προς το υπόλοιπο σύστημα. Αν υπάρχει κάποιο χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει και είναι άξιο σχολιασμού εδώ, αυτό είναι η πολύ καλά καθορισμένη στερεοφωνική εικόνα με τις απτές λεπτομέρειες και το καλό βάθος, η οποία εστιάζεται λίγο πίσω σε σχέση με τον οριζόντιο άξονα των ηχείων, ενισχύοντας την αίσθηση της φυσικότητας και απαλλάσσοντας τον μουσικόφιλο από την “in-your-face” μονιτορίστικη λογική που έχουν πολλά υψηλής ποιότητας προϊόντα από εταιρίες pro (ο υποφαινόμενος δεν έχει πρόβλημα με αυτή τη συμπεριφορά αλλά είναι γεγονός ότι για καθημερινή χρήση και για μια ευρεία δισκοθήκη η προσέγγιση του Brooklyn ίσως είναι προτιμητέα).

Mytek Brooklyn. Mytek Brooklyn.

Πολύ χαμηλά, ο μετατροπέας είναι παρών, με πολύ καλή ισορροπία όγκου και λεπτομέρειας, επιβλητική παρουσία, χωρίς υπερβολές, όπου χρειάζεται και πολύ καλό έλεγχο, γεμίζοντας άνετα τον χώρο χωρίς να δημιουργεί την εντύπωση ότι “προσπαθεί” ιδιαίτερα. Η συμπεριφορά αυτή καθορίζει συνολικά την απόδοση των χαμηλών συχνοτήτων, με τα όργανα της περιοχής να ακούγονται με σαφήνεια, πολύ καλή λεπτομέρεια και πολύ καλή αίσθηση της κλίμακας μεγέθους (σε ότι αφορά τα ακουστικά όργανα). Τα ρυθμικά μέρη αποδόθηκαν με πολύ καλή ταχύτητα και όγκο, είχαν μια ευχάριστη αίσθηση ροής με τα μικροδυναμικά (ειδικά στα κρουστά με έντονα μέτωπα) να αποδίδονται πολύ σωστά.
Η μεσαία περιοχή ακούστηκε φυσική, ευχάριστη και λεπτομερής με πολύ καλή παρουσία στον χώρο (εδώ η τήρηση μιας κάποιας απόστασης από τον ακροατή φαίνεται με τον καλύτερο τρόπο) και διακρίνεται για την αίσθηση διαφάνειας που προσφέρει, με πολύ καλή τοποθέτηση των πηγών στον χώρο. Μεγάλες ομάδες οργάνων και χορωδίες περιγράφονται σαφώς, με αέρα και πολύ καλή κίνηση, δημιουργώντας -ανάλογα με την ηχογράφηση- μια ιδιαίτερα πειστική ατμόσφαιρα, ενώ οι σολίστ περιγράφονται επίσης σαφώς με πολλές λεπτομέρειες και καλή άρθρωση. Η στερεοφωνική εικόνα (που τραβά την προσοχή από την πρώτη στιγμή) έχει πολύ καλό πλάτος και προσφέρει μια, επίσης πολύ καλή, περιγραφή του βάθους, περιγράφοντας με ακρίβεια την προοπτική του μουσικού γεγονότος. Οι λεπτομέρειες στο soundscaping (ειδικά σε πολύπλοκες “ηλεκτρικές” μίξεις) θα τραβήξουν με βεβαιότητα την προσοχή του παρατηρητικού ακροατή ο οποίος μπορεί να παρακολουθήσει την δυναμική εξέλιξη κάθε κομματιού με άνεση και χωρίς να κουραστεί ακόμη και σε υψηλές στάθμες.
Στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων, ο Brooklyn ακούστηκε ισορροπημένος και με καλή αίσθηση έκτασης, με γρήγορα μέτωπα και πολύ καλά χαρακτηριστικά απόσβεσης. Σε σύγκριση με τον μετατροπέα αναφοράς (και με τις σημειώσεις από την δοκιμή του Manhattan), ακούστηκε ελάχιστα πιο λεπτός και αέρινος, χωρίς πάντως να χάνει σε παρουσία ή σε δυνατότητα απόδοσης των λεπτομερειών. Ο αρμονικός πλούτος της ηχογράφησης περιγράφεται άψογα χωρίς αποκλίσεις προς την υπερβολή και την ευφωνικότητα, δημιουργώντας μια ευχάριστη αίσθηση ομοιογένειας.

Κάποια από τα χαρακτηριστικά του μετατροπέα, ειδικά στις υψηλές συχνότητες, φάνηκε (και ήταν αναμενόμενο άλλωστε) να επηρεάζονται από την επιλογή του φίλτρου. Έτσι, με το “αργό” φίλτρο, η περιοχή απέκτησε λίγο περισσότερο σώμα και ακούστηκε λιγότερο λεπτή και πιο κοντά στον μετατροπέα αναφοράς (και στον Manhattan) αλλά ταυτόχρονα και λίγο πιο στρογγυλή στην ατάκα. Συγκριτικές ακροάσεις μεταξύ των φίλτρων FR/SR δημιούργησαν την εντύπωση ότι το πρώτο ακούγεται πιο ανοικτό και πλήρες. Το φίλτρο ελάχιστης φάσης δίνει στον μετατροπέα έναν χαρακτήρα πιο ήρεμο και ευγενικό και η αίσθηση είναι ότι τα πάντα είναι λίγο πιο “πίσω” (θα έλεγα ότι ο κατάλληλος όρος εδώ είναι “laid-back”). Είναι σίγουρο ότι πολλά συστήματα και ηχογραφήσεις θα επωφεληθούν από την ρύθμιση αυτή.
Οι διαφορές μεταξύ των δύο διαφορετικών ρυθμιστικών στάθμης (με την ψηφιακή και την αναλογική εξασθένηση) ήταν, στην περίπτωση της συγκεκριμένης δοκιμής, μάλλον μικρές και δυσδιάκριτες. Μετά από αρκετές δοκιμές, το συμπέρασμα ήταν ότι η ψηφιακή εξασθένηση οδηγεί σε οριακά καλύτερη περιγραφή των μεγεθών και των χώρων, κάνοντας το τελικό αποτέλεσμα να ακούγεται “μεγαλύτερο”, χωρίς να χάνει σε σαφήνεια.
Η πρώτη επαφή με την αποκωδικοποίηση MQA (για την οποία κάποιες λεπτομέρειες μπορείτε να διαβάσετε (εδώ) μέσω μιας διαθέσιμης στην αγορά συσκευής ήταν μάλλον θετική σε αίσθηση. Οι ηχογραφήσεις της 2L είναι -ούτως ή άλλως – εντυπωσιακές και ο μετατροπέας ακολούθησε πρόθυμα, μεταφέροντας στον χώρο ακρόασης έναν αναλόγως εντυπωσιακό και δεμένο χαρακτήρα που δημιουργεί την αίσθηση της πληρότητας. Γύρω από το θέμα αυτό, χρειάζεται αρκετή δουλειά, επομένως, αυτό που θα πρέπει να παραμείνει ως συμπέρασμα είναι ότι o Brooklyn “είδε” και χειρίστηκε χωρίς κανένα πρόβλημα την σχετική κωδικοποίηση. Επί τη ευκαιρία, όταν το MQA είναι ενεργοποιημένο, εμπλέκεται μόνιμα (και χωρίς τη δυνατότητα αλλαγής) το φίλτρο ελάχιστης φάσης.
Ως προενισχυτής line, ο Brooklyn ακούστηκε διαφανής, με πολύ καλά δυναμικά χαρακτηριστικά, χαμηλό θόρυβο και προσέφερε μια αίσθηση ταχύτητας και έκτασης οι οποίες παραπέμπουν σε εξειδικευμένη συσκευή προενίσχυσης μεσαίας ή ακόμη και υψηλής κατηγορίας τιμής, μάλλον, παρά σε ένα ευκαιριακό add-on. Με βάση την παρατήρηση αυτή, είναι -ίσως- ατυχές το γεγονός ότι η συσκευή προσφέρει μια μόνο είσοδο (περιοριστικός παράγοντας για όσους έχουν ήδη μεγάλα συστήματα με πολλές αναλογικές πηγές). Από την άλλη η προσπάθεια της Mytek να παρουσιάσει μια all-around συσκευή η οποία θα μπορεί να οδηγεί με αξιώσεις απευθείας τον τελικό ενός συστήματος δικαιώνεται απόλυτα, ειδικά έχοντας ως δεδομένη την τιμή. Η κατάσταση γίνεται ακόμα καλύτερη αν ληφθεί υπόψιν η συμπεριφορά του Brooklyn μέσω της εισόδου phono. Εδώ, το αποτέλεσμα ακούστηκε πολύ ισορροπημένο, με καλή έκταση και λεπτομέρεια χαμηλά, πολύ καλή στερεοφωνική εικόνα και ευχάριστη, αέρινη περιοχή υψηλών συχνοτήτων, χαρακτηριστικά που επιτρέπουν στην συσκευή να “περάσει” τον χαρακτήρα του κάθε δίσκου χωρίς πρόβλημα. Ο θόρυβος είναι χαμηλός και το αποτέλεσμα (με δεδομένη μια πηγή αξιώσεων και ένα προσεγμένο υπόλοιπο σύστημα) θα τιμήσει κάθε καλής ποιότητας χάραξη.
Τέλος, χρησιμοποιώντας τα Grado RS-2, ο ενισχυτής ακουστικών δεν άφησε περιθώρια για παράπονα τόσο σε θέματα στάθμης και δυνατοτήτων οδήγησης όσο και σε θέματα ποιότητας, με το αποτέλεσμα να είναι ευχάριστο, ξεκούραστο και ομοιογενές. Ο ενισχυτής (και το υπόλοιπο front-end) έχουν παραπάνω από αρκετή ακρίβεια ώστε να αφήσουν τον ηχητικό χαρακτήρα των ακουστικών να ξεδιπλωθεί (στοιχείο που επιτρέπει -κατά τη γνώμη μου- στον Brooklyn να είναι ιδιαίτερα φιλόδοξος ως προς τα ακουστικά που μπορεί να οδηγήσει με επιτυχία) και ο θόρυβος είναι χαμηλός. Όπως και στην περίπτωση του Manhattan, η ποιότητα του ενισχυτή ακουστικών αφήνει περιθώρια για... απαιτήσεις, και ειδικά για ένα κύκλωμα cross-feed που θα βελτίωνε ακόμη περισσότερο την ήδη πολύ καλή αίσθηση που προσφέρει.

Τελικώς...

... o Brooklyn είναι, πιθανώς, η πιο φιλόδοξη συσκευή της Mytek μέχρι σήμερα, επειδή κινείται σε μια κατηγορία τιμής με σημαντικό ανταγωνισμό, η οποία, παράλληλα, θέτει και κάποιους περιορισμούς -λόγω κόστους- ως προς τον σχεδιασμό. Το αποτέλεσμα ξεπερνά τις προσδοκίες: Όχι μόνο έχουμε να κάνουμε με έναν ποιοτικό, μετατροπέα d/a ο οποίος δίνει έμφαση στην ακρίβεια και προσφέρει όλες τις απαραίτητες δυνατότητες, υποστηριζόμενος μάλιστα από ένα πολύ καλοφτιαγμένο user interface, αλλά βρισκόμαστε απέναντι από μια συσκευή που μπορεί να αποτελέσει ποιοτική εναλλακτική λύση και για την αναλογική διαδρομή του σήματος, περιλαμβάνοντας έναν ανταγωνιστικό προενισχυτή γραμμής και phono. Ίσως, να είναι η πρώτη συσκευή που θα πρέπει να σκεφτείτε σε ό,τι αφορά την διαχείριση των ψηφιακών και των αναλογικών σημάτων στο σύστημά σας σε αυτή την κατηγορία τιμής, υποδεικνύοντας, ταυτόχρονα έναν σαφή δρόμο προς την εξέλιξη αυτού που μέχρι πριν ελάχιστα χρόνια ονομάζαμε, απλώς, USB-DAC!

LISTENING SESSIONS

Η ηχογράφηση έγινε με το master recorder DV-RA1000 της Tascam σε PCM (24bit/192kHz) και τα αρχεία που προέκυψαν βρίσκονται στο διαδίκτυο σε μορφή FLAC ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν από τους αναγνώστες. Η διαδικασία απαιτεί την εγκατάσταση του media player foobar2000 μαζί με το plug-in για την δυνατότητα εκτέλεσης δοκιμής double blind ΑΒΧ. Μετά την εγκατάσταση του λογισμικού, το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να κατεβάσετε τα αρχεία (θα το βρείτε σε μορφή .zip), να τα αποσυμπιέσετε, να το φορτώσετε στο foobar2000 και είτε απλώς να το ακούσετε, είτε, επιλέγοντας το μαζί με κάποιο άλλο (shift click), να ενεργοποίησετε την δοκιμή ABX.

TRACK LIST:

  1. Mytek Brooklyn, USB, 16 bit/44.1kHz, FR, Digital Attenuator.
  2. Mytek Brooklyn, USB, 24 bit/96kHz, FR, Digital Attenuator.
  3. Mytek Brooklyn, USB, 16 bit/44.1kHz, FR, Analog Attenuator.
  4. Mytek Brooklyn, USB, 16 bit/44.1kHz, SR, Digital Attenuator.
  5. Mytek Brooklyn, USB, 16 bit/44.1kHz, MPH, Digital Attenuator.
  6. Πηγή αναφοράς (dCS Puccini u-Clock/Teac Esoteric D-70.