Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 20/09/2005


english abstract

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►REVIEWS: SONY PSP (PLAYSTATION PORTABLE)...

AV BLOG 

SITE MAP


REVIEW

ΦΟΡΗΤΗ ΚΟΝΣΟΛΑ/MEDIA PLAYER

Sony PSP (PlayStation Portable)

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ...

ΓΕΝΙΚΩΣ...

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ...

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ...

 

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

H μικρή μας έρευνα, κατά την διάρκεια της δοκιμής έδειξε ότι οι άνθρωποι του πλανήτη χωρίζονται, μάλλον, σε δύο κατηγορίες:  Στους έμπειρους περί την τεχνολογία, οι οποίοι υπόκεινται ένα ιδιόμορφο είδος εγκεφαλικής διέγερσης όταν το PSP βρίσκεται οπουδήποτε μέσα στο οπτικό τους πεδίο (αντιδρώντας σπασμωδικά με την φράση νατοδώνατοδώνατοδώ), επειδή με την πρώτη ματιά καταλαβαίνουν ότι πρόκειται για μία πολύ σοβαρή συσκευή και στους χμμμ... λιγότερο έμπειρους που δεν θα καταλάβουν πολλά πράγματα ακόμη και αν τους δείξεις τον νέο αντιδραστήρα σύντηξης που αγόρασες για το εξοχικό σου και θα αντιδράσουν λέγοντας κάτι σαν "γιατί αυτό το θερμόμετρο γράφει 100.000.000 βαθμούς; Μήπως πρέπει να το χαμηλώσεις;" -καταλάβατε φαντάζομαι.  Σε αυτούς τους τελευταίους, αρκεί να δείξεις την οθόνη του PSP σε λειτουργία: Ακόμη και ο πλέον αδιάφορος περί το αντικείμενο δεν έμεινε ασυγκίνητος από αυτό που κατά πάσα πιθανότητα είναι η καλύτερη οθόνη μικρής διαγωνίου που έχουμε (και έχετε) δει ποτέ.  Η Sony δεν έκανε τσιγγουνιές στο θέμα αυτό: Το PSP είναι εξοπλισμένο με ένα TFT-LCD 4.3 ιντσών (λίγο πάνω από δέκα εκατοστά, δηλαδή), ανάλυσης 480x272, με λόγο πλευρών 16:9 και βάθος χρώματος 24-bit, κάτι που μεταφράζεται σε δυνατότητα απεικόνισης 16.7 εκατομυρίων χρωμάτων.  Η φωτεινότητά της είναι ρυθμιζόμενη και μπορεί να φτάσει πολύ ψηλά, μέχρι τα 200cd/m2 όταν η συσκευή τροφοδοτείται από το δίκτυο, επιτρέποντας έτσι την άνετη θέαση ακόμη και με ισχυρό φωτισμό. Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι πως ο,τιδήποτε προβάλεται στην οθόνη απορροφά αμέσως τον θεατή με την ζωντάνια των χρωμάτων,την τρισδιάστατη αίσθηση και την απουσία κουραστικών ανακλάσεων του εξωτερικού φωτισμού.
Η αισθητική και η ποιότητα κατασκευής του PSP είναι κορυφαία. Η οθόνη των 4.3 ιντσών δεσπόζει στο κέντρο της συσκευής από την "καλή" πλευρά... ...ενώ από την "ανάποδη" βρίσκεται η υποδοχή του UMD.  Παρά τα 260 γραμμάριά του, το PSP κάθεται στο χέρι άψογα.
Βεβαίως, η οθόνη είναι μόνο μία παράμετρος μίας συνολικά εξαιρετικής σχεδίασης και κατασκευής:  Οι διαστάσεις του PSP είναι 170x74x23 χιλιοστά και το βάρος του 260 γραμμάρια (μαζί με την μπαταρία).  Είναι αρκετά μικρό και ελαφρύ για να το μεταφέρεις βεβαίως, αλλά δεν περνά απαρατήρητο: Το αντίθετο μάλιστα, όλοι όσοι το είδαν συμφώνησαν ότι φαίνεται για κάτι πολύ ακριβότερο και δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι η Sony, κινείται οριακά στην κοστολόγησή του, αποβλέποντας σε άλλα κέρδη.  Επί του προκειμένου, τα "άλλα κέρδη" θα μπορούσαν να έχουν το όνομα UMD.  To Universal Media Disc είναι ένα (ακόμη) φορμά βασισμένο σε έναν οπτικό δίσκο μικρής διαμέτρου (60mm) που βρίσκεται τοποθετημένος σε caddy, διαβάζεται από laser με μήκος κύματος 660nμ (στο κόκκινο φάσμα), και προσφέρει χωρητικότητα 1.8GB σε δύο στρώσεις.  Η επιλογή αυτή της Sony είναι αποτέλεσμα μίας στρατηγικής για την μείωση των παράνομων αντιγράφων:  Το PSP μπορεί να "διαβάσει" παιχνίδια μόνο από UMD, και με την σειρά τους οι δίσκοι είναι μόνο ανάγνωσης, με την εταιρία να διευκρινίζει ότι όχι μόνο δεν θα επιτρέψει την δημιουργία εγγραφόμενων δίσκων και αντίστοιχων εγγραφέων, αλλά δεν πρόκειται να αδειοδοτήσει την παραγωγή UMD. Οι γραμμές παραγωγής θα παραμείνουν στην κατοχή της, εξασφαλίζοντας έτσι, θεωρητικά τουλάχιστον, τον απόλυτο έλεγχο.  Οι UMD θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο για παιχνίδια όσο και την διανομή ταινιών και μουσικής. Ο μηχανισμός ανάγνωσης του δίσκου βρίσκεται στο μέσον της συσκευής, κάτω από την οθόνη.
Οι ανάγκες του χρήστη για αποθήκευση δεδομένων είτε αυτά είναι δεδομένα παιχνιδιών, είτε μουσική βίντεο και φωτογραφίες, καλύπτονται από την ύπαρξη μίας υποδοχής για Memory Stick Duo, το γνωστό φορμά μνήμης flash της Sony.  Ο χρήστης μπορεί να βρεί χωρητικότητες που φθάνουν τα 2GB (σε έκδοση Pro, που επίσης υποστηρίζεται) και θεωρητικά, δεν πρέπει να έχει παράπονο. Στην πράξη, έχουμε την υποψία, η χωρητικότητα δεν θα είναι ποτέ αρκετή για συνδυασμό εφαρμογών (δηλαδή, για ταυτόχρονη αποθήκευση δεδομένων παιχνιδιών, μουσικής, βίντεο και φωτογραφιών). Από την άλλη, η διαχείριση του αποθηκευτικού χώρου είναι απλή υπόθεση: Το PSP μπορεί να συνδεθεί με υπολογιστή μέσω USB 2.0 ως "Removable Storage Device" επιτρέποντας έτσι την δημιουργία folders, και την εγγραφή/διαγραφή αρχείων. Οι δικτυακές ικανότητες της συσκευής δεν εξαντλούνται, όμως, στο USB.  Ο χρήστης μπορεί να επιλέξει την σύνδεση σε ασύρματο τοπικό δίκτυο (WLAN) και μάλιστα με δύο τρόπους: Τον Ad Hoc (όπου είναι δυνατή η σύνδεση PSP μεταξύ τους χωρίς την μεσολάβηση υποδομής) και τον κλασικό (infrastructure), όπου απαιτείται είτε ένα σημείο πρόσβασης (όπως είναι τα δημόσια σημεία πρόσβασης που έχουν ήδη αρχίσει να εμφανίζονται σε διάφορους χώρους) είτε η κλασική υποδομή router/modem ενός οικιακού δικτύου.  Το PSP υποστηρίζει ασύρματες ζεύξεις ΙΕΕΕ 802.11b (Wi-Fi), με το Ad Hoc mode να χρησιμοποιήται από συγκεκριμένα παιχνίδια για head-to-head μεταξύ περισσότερων παικτών και το infrastructure mode να χρησιμοποιήται για την πρόσβαση στο διαδίκτυο η οποία εξασφαλίζεται μέσω ενός ειδικά σχεδιασμένου browser που περιλαμβάνεται από την έκδοση 2.0 του λειτουργικού (η οποία είναι η έκδοση που χρησιμοποιήται σε όλα τα νεα PSP που πωλούνται στην αγορά).  Περιέργως, η συσκευή δεν μπορεί να δεί άλλους πόρους του οικιακού δικτύου έτσι ώστε ο χρήστης να έχει ασύρματη πρόσβαση σε αυτούς.
Κανείς δεν θα σας αδικήσει αν πείτε ότι το UMD θυμίζει MiniDisc. Η Sony χρησιμοποίησε έναν μικρό σε διάμετρο δίσκο τοποθετημένο σε cuddy...

... o οποίος μπορεί να αποθηκεύσει 1.8GB σε δύο στρώσεις.  Δεν πρόκειται να υπάρξουν εκδόσεις -R/RW και η παραγωγή των δίσκων θα είναι εσωτερική.

Η εποχή του "σκέτου-και- σε-όποιον-αρέσει" ATRAC3 έχει βεβαίως περάσει και ένα σύστημα σαν το PSP δεν θα μπορούσε παρά να είναι μία φορητή συλλογή από codecs: Οσον αφορά το βίντεο, υποστηρίζεται MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) για εικόνα από το UMD και MPEG-4 SP (Simple Protocol) για εικόνα από το Memory Stick ενώ όσον αφορά τον ήχο, υποστηρίζονται linear PCΜ και ATRAC3plus από το UMD και ATRAC3plus και ΜP3 από το Memory Stick.  Η υποστήριξη μόνο MPEG-4 στο κομμάτι του βίντεο δημιουργεί κάποια προβλήματα σε όσους έχουν υλικό σε άλλα φορμά (για παράδειγμα σε avi) αλλά μία μικρή έρευνα στο διαδίκτυο έφερε στην επιφάνεια την ύπαρξη transcoders που θα μετατρέψουν τα αρχεία αυτά.  Ούτως ή άλλως με την δυνατότητα αναβάθμισης μέσω του διαδικτύου, αυτού του είδους τα χαρακτηριστικά είναι σχετικώς ελαστικά: Για παράδειγμα, ενώ αρχικά είχαμε την πληροφορία ότι ο codec των φωτογραφιών υποστηρίζει μόνον JPEG, το εγχειρίδιο αναφέρει ότι υποστηρίζονται και άλλα φορμά, όπως το TIFF, το BMP και το GIF. 
Το φινίρισμα της πίσω πλευράς είναι άψογο. Το slider επάνω αριστερά ανοίγει την υποδοχή του δίσκου...

... ο οποίος μπορεί να περιλαμβάνει παιχνίδια, μουσική ή και κινηματογραφικές ταινίες.

Mηχανές όπως το PSP αποτελούν συνήθως καλά φυλαγμένα μυστικά και η παραδοσιακή εγκράτεια των Ιαπώνων σε ό,τι αφορά σημαντικά τεχνικά θέματα δεν βοηθά -επίσης- καθόλου. Ωστόσο, ευτυχώς για εμάς, ολισθήματα (που λέει ο λόγος) πάντα συμβαίνουν:  Ο σχεδιαστής Μasanobu Okabe έκανε μία συνοπτική παρουσίαση του συστήματος στην διάσκεψη Hot Chips (ένα μικρό συνέδριο που διοργάνωνεται υπό την αιγίδα του IEEE Computer Society), το 2004, κάτω από τον (παραδοσιακά σε τέτοιες περιπτώσεις) παραπλανητικό τίτλο "90nm embedded DRAM single chip LSI with a 3D graphics, H.264 codec engine, and a reconfigurable processor" και μάλιστα στον τομέα ομιλιών γύρω από τους επεξεργαστές χαμηλής κατανάλωσης.  H παρουσίαση του Okabe, περιελάμβανε μία σειρά από διαφάνειες, όπου διακρίνεται η εσωτερική δομή του PSP: μία κεντρική μονάδα επεξεργασίας MIPS R4000 32bit με δυνατότητα χρονισμού που φθάνει τα 333MHz (με μνήμη 8ΜΒ) επικοινωνεί μέσω ενός διαύλου 166MHz με τρία βασικά υποσυστήματα, το GPU (Game Processing Unit), το Media Engine (που υποστηρίζεται από 2ΜΒ eDRAM) και το VME (Virtual Mobile Engine,) ένα τμήμα που χρησιμοποιήται και στα walkman της εταιρίας. Tα γραφικά έχουν ανατεθεί σε δυο ξεχωριστά μπλόκς, με το πρώτο να πραγματοποιεί βασικές επεξεργασίες και εφέ και το δεύτερο να πραγματοποιεί το rendering.  Στην παρουσίασή του ο Okabe ανέφερε ότι σε αντίθεση με την συνήθη πρακτική, το μοντέλο γραφικών του PSP δεν βασίζεται σε πολύγωνα αλλά σε επιφάνειες, μία τακτική η οποία αποδίδει καλύτερα αποτελέσματα με ίδιο όγκο δεδομένων. Χρησιμοποιώντας συμβατικά χαρακτηριστικά, σύμφωνα με την παρουσίαση, η παιχνιδομηχανη μπορεί να επεξεργάζεται 664 εκατομύρια εικονοστοιχεία ή 35 εκατομύρια πολύγωνα το δευτερόλεπτο με βάθος χρώματος που κυμαίνεται μεταξύ 16 και 32bit (κατά την επεξεργασία, η απεικόνιση είναι -όπως ήδη αναφέρθηκε- 24bit).  To γεγονός ότι η κατανάλωση ενός τέτοιου συστήματος είναι μία κρίσιμη παράμετρος, ιδιαίτερα επειδή είναι φορητό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η συχνότητα χρονισμού του επεξεργαστή μπορεί να κυμαίνεται και το ότι η συσκευή δεν θερμαίνεται ακόμη και ύστερα από αρκετή ώρα, έχει πυροδοτήσει μία σεναριολογία περί underclocking του PSP (γύρω στα 200MHz) και περί της πιθανότητας να κυκλοφορήσει μία ισχυρότερη μπαταρία που θα συνοδεύεται από ένα αντίστοιχο upgrade στο λογισμικό που θα ανεβάζει την συχνότητα στα 333MHz και μαζί τις επιδόσεις, κάποια στιγμή. Η πολλά X-Files βλέπουμε τώρα τελευταία, ή η βαλίτσα του marketing έχει πάει πλέον πολύ μακρυά...
Στην αριστερή πλευρά, ο χρήστης έχει στην διάθεση του εκτός από τα D-buttons και ένα μικρό αναλογικό joystick.

Δεξιά είναι τοποθετημένα τα τέσσερα γεωμετρικά πλήκτρα που χρησιμοποιούνται από την εποχή του PSone

ΓΕΝΙΚΩΣ...

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ...

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ...

ΚΟΡΥΦΗ

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►


Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2005
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr