Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 12/12/2006


english abstract

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►REVIEWS: ΥΠΟΓΟΥΦΕΡ REL STORM 5...

AV BLOG 

SITE MAP


REVIEW

EΝΕΡΓΟ ΥΠΟΓΟΥΦΕΡ

REL Storm 5

ENTYΠΩΣΕΙΣ-ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ...

ΓΕΝΙΚΩΣ...

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ...

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ...

 

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Κατά την προσωπική εμπειρία του υποφαινόμενου, άνω του 50% της απόδοσης ενός υπογούφερ εξαρτάται από την σωστή τοποθέτηση και ρύθμισή του και με βάση την εμπειρία αυτή εξαντλήσαμε τις δυνατότητες που προσφέρει η REL με το Storm 5.  H εταιρία συμβουλεύει να γίνει σύνδεση μέσω των εισόδων υψηλής στάθμης (απ΄ευθείας δηλαδή στην έξοδο ηχείων του ενισχυτή) και αυτό επειδή μια τέτοια σύνδεση εξασφαλίζει πανομοιότυπα σήματα στα κυρίως ηχεία και στο υπογούφερ. Η πρόταση μάς φάνηκε καλή και την υιοθετήσαμε καθ' όλη την διάρκεια της δοκιμής. Το REL προσφέρει τέσσερεις διαφορετικές ρυθμίσεις προκειμένου να προσαρμοστεί στον χώρο και το σύστημα: Επιλογή φάσης (σε δύο θέσεις, 0 και 180 μοίρες), επιλογή άνω συχνότητας αποκοπής (από τα 16Hz έως τα 99Hz, σε βήματα του 1Ηz), ρύθμιση της στάθμης (σε μία περιοχή 80dΒ) και τέλος ρύθμιση του κέρδους ενός στοιχειώδους ισοσταθμιστή (με εύρος +/-9dB) με κεντρική συχνότητα τα 80Hz. Mε εξαίρεση τις αρχικές δοκιμές τοποθέτησης που απαιτούν την φυσική μετακίνηση του υπογούφερ στον χώρο (κάτι που ακόμη δεν γίνεται από μακρυά αλλά είναι απαραίτητο να το κάνετε -χρησιμοποιήστε τον μύθο ότι ένα υπογούφερ μπορεί να τοποθετηθεί οπουδήποτε μόνο όταν χρειαστεί να πείσετε κάποιον -ξέρετε εσείς ποιόν- αλλά μην τον πιστεύετε κιόλας...) όλες τις υπόλοιπες επιλογές μπορείς να τις κάνεις από την θέση ακρόασης με το τηλεχειριστήριο κάτι που είναι εξαιρετικά σημαντικό και οδηγεί τελικώς σε άψογα αποτελέσματα. Μιλώντας για την υπόθεση των ρυθμίσεων δεν θα πρέπει να παραλείψουμε να αναφέρουμε ότι το εγχειρίδιο χρήσης του Storm 5 περιέχει μια αρκετά αναλυτική αναφορά στην μέθοδο ρύθμισης (που εν πολλοίς μπορεί να εφαρμοστεί σε όλα τα υπογούφερ). 
Χρησιμοποιήσαμε το Storm 5 με ένα αρκετά μεγάλο ηχείο δαπέδου που χρησιμοποιούμε τακτικά στο στούντιο του περιοδικού, το HPCM Orpheus της Audio Spectrum.  Είναι ένα ηχείο που δεν του λείπει το χαμηλό, ως έχει, και κρίναμε σκόπιμο να δούμε το πώς το REL μπορεί να συνεργαστεί με μεγάλους όγκους.
Από εδώ γίνονται όλες οι ρυθμίσεις: Το Storm 5 είναι εύκολο στην προσαρμογή του και -αυτό είναι το καλύτερο- μπορείτε να κάνετε τα πάντα από μακρυά με το τηλεχειριστήριο!
Οι αρχικές ρυθμίσεις δεν πήραν πάνω από μισή ώρα: Το υπογούφερ ρυθμίστηικε σε αρκετά χαμηλή συχνότητα αποκοπής και με -επίσης- μικρό κέρδος αλλά το αποτέλεσμα υπήρξε εντυπωσιακό: Οι πολύ χαμηλές συχνότητες απέκτησαν περισσότερη πληροφορία και όγκο (που μπορούσε να γίνει ακραία εντυπωσιακός αν έπαιζες λίγο με τις επιλογές που προσφέρει το REL...) και η αίσθηση ότι ο ακροατής έχει μπροστά του μια μεγάλη σε διαστάσεις εικόνα αυξήθηκε. Η ουσία, όμως βρίσκεται αλλού: Το Orpheus είναι ένα σοβαρό ηχείο σε θέματα ανώτερων χαμηλών και χαμηλομεσαίων (χρησιμοποιεί τρία γούφερ και ένα μιντ) και το τελευταίο που θα θέλαμε ήταν να "λερώσουμε" τις ευαίσθητες αυτές περιοχές με υπερβολές... Χρησιμοποιώντας προσεκτικά το ρυθμιστικό Slam/Depth (που ελέγχει τον ισοσταθμιστή στα 80Hz) μπορέσαμε να διατηρήσουμε την ταυτότητα του Orpheus χωρίς να χάσουμε τίποτε στην απόδοση των ρυθμικών περασμάτων. Όλα αυτά οδηγούν σε μια γενικότερη παρατήρηση όσον αφορά το Storm 5: Σωστά και στα πλαίσια της λογικής ρυθμισμένο "κάνει δουλειά" χωρίς να φαίνεται ή καλύτερα χωρίς να ακούγεται. Αυτό μπορεί να δυσαρεστεί κάποιους που έχουν συνηθίσει σε ακρότητες όπου τρίζουν τα πάντα αλλά από την άλλη λύνει με σωστό τρόπο ορισμένα προβήματα, το σημαντικότερο των οποίων είναι η αλλοίωση της εικόνας.  Ισως έχετε ακούσει ότι επειδή οι χαμηλές συχνότητες έχουν μεγάλα μήκη κύματος δεν επιδρούν στον τρόπο με τον οποίο εστιάζουμε ως ακροατές τις πηγές στον χώρο, αλλά αυτό (σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες) φαίνεται ότι δεν είναι απολύτως σωστό: Με συχνότητες αποκοπής κοντά στα 100Hz, ένα υπογούφερ όπως το REL εξακολουθεί να ακτινοβολεί σε αρκετά υψηλότερες συχνότητες (το low pass που ελέγχει το άνω άκρο του δεν είναι εξαιρετικά απότομο) και υπάρχει, τελικώς, πιθανότητα να γίνεται αντιληπτό στον χώρο ως πηγή ήχου. Αυτό είναι, βεβαίως, σοβαρό πρόβλημα το οποίο λύνεται με προσεκτικές και λεπτομερείς ρυθμίσεις και κρατώντας το υπογούφερ σε χαμηλές συχνότητες αποκοπής (δηλαδή χρησιμοποιώντας ηχεία που τα καταφέρνουν καλά και από μόνα τους!). Κάτω από τέτοιες προυποθέσεις το Storm υπήρξε παραδειγματικό!  Επίσης παραδειγματικό υπήρξε και σε θέματα θορύβων. Ένα υπογούφερ μπορεί να θορυβεί με δύο τρόπους: είτε τρίζοντας, λόγω μέτριας ακαμψίας, είτε δημιουργώντας αεροδυναμικούς θορύβους όταν ο όγκος του αέρα και η ταχύτητά του είναι μεγαλύτερα από αυτά που αντέχει η οπή εκτόνωσης. Με 30 χιλιοστά ξυλοκατασκευής, δεν περιμέναμε βεβαίως το Storm 5 να τρίζει (και, σαφώς δεν είχε καμμία πρόθεση να το κάνει!) και όντας κλειστό δεν είχε οπή εκτόνωσης. Ως εκ τούτου όσο και αν προσπαθήσαμε δεν μπορέσαμε να προκαλέσουμε chuffing ή άλλους ανεπιθύμητους θορύβους.
Από τα παραπάνω είναι προφανές ότι η εισαγωγή του REL βελτίωσε σημαντικά την αίσθηση που αποκομίσαμε από το σύστημα χωρίς να αλλοιώσει την ταυτότητά του στο υπόλοιπο μέρος του φάσματος. Εδωσε το "κάτι παραπάνω" σε θέματα δυναμικών στις πολύ χαμηλές συχνότητες, εκεί όπου περισσότερο αισθάνεσαι με το σώμα σου και λιγότερο ακούς πραγματικά, προσφέροντας σε ορισμένες ηχογραφήσεις την ευκαιρία να αναδείξουν κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά τους, είτε αυτά ήταν οι πολύ χαμηλές συχνότητες σε ηχογραφήσεις εκκλησιαστικού οργάνου και μεγάλων εγχόρδων (οι λεπτομέρειες των οποίων είναι πλέον άφθονες, ειδικά στα SACDs) είτε απλώς αισθητικές υπερβολές σε συνθετητές, εφέ και άλλα ηλεκτρικά όργανα που πολύ συχνά θα συναντήσετε αν ακούτε τέτοια είδη μουσικής...  
Βεβαίως, το αποτέλεσμα είναι πολύ πιο θεαματικό αν το Storm 5 χρησιμοποιηθεί με μικρά ηχεία βάσης. Εδώ, έχετε την ευκαιρία να συνθέσετε ένα audiophile σύστημα το οποίο μπορεί να τοποθετηθεί στον χώρο εύκολα αλλά ταυτόχρονα να διαθέτει όγκο χαμηλά, σε βαθμό που δεν θα μπορούσατε ποτέ να ονειρευτείτε!
Τελικώς...
... "κομμάτια" όπως το Storm 5 επαναφέρουν στο προσκήνιο την συζήτηση για την σκοπιμότητα των υπογούφερ στα συστήματα απαιτήσεων με πολύ πειστικό τρόπο: Αν έχετε μικρά ηχεία είναι μονόδρομος αλλά ακόμη κι αν έχετε ηχεία δαπέδου είναι μια ενδιαφέρουσα και ακουστικώς προκλητική λύση που μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές βελτιώσεις. Και στο γήπεδο αυτό, η REL παίζει σαφώς εντός έδρας έχοντας μια τεχνογνωσία της οποίας επιτομή είναι μόνο δύο λέξεις: Ποιότητα κατασκευής και ευκολία στην χρήση!

Δημήτρης Σταματάκος

ΓΕΝΙΚΩΣ...

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ...

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ...

ΚΟΡΥΦΗ

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►


Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2006
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr