|
REVIEW |
ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΗΣ |
McIntosh Laboratory
C500/C500P/C500T |
|
|
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ... |
|
Όπως ήδη
αναφέρθηκε και όπως γίνεται φανερό από τις φωτογραφίες, ο C500 είναι
μια συσκευή η οποία απαρτίζεται από ένα σασί ελέγχου το οποίο
περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα τροφοδοτικά και τα ρυθμιστικά και από
ένα σασί με τον προενισχυτή το οποίο φέρει όλα τα βύσματα για τις
συνδέσεις των σημάτων audio. Οι δύο συσκευές επικοινωνούν
μεταξύ τους με ένα ζευγάρι καλωδίων που καταλήγουν σε
βύσματα τύπου “D”. Ο ελεγκτής έχει την δυνατότητα να ανιχνεύσει κάθε
φορά το προενισχυτικό στάδιο το οποίο συνδέεται και να συμπεριφερθεί
αναλόγως (στην περίπτωση του λαμπάτου C500Τ, για παράδειγμα,
ενεργοποιεί έναν χρόνο προθέρμανσης των λυχνιών). Κάθε φορά που
αλλάζεις σασί απαιτείται ένα απλό reset και τίποτε άλλο. Είναι
προφανές ότι η ιδέα της McIntosh είναι ότι ο αγοραστής θα επιλέξει
ένα μόνο σασί προενισχυτή, ανάλογα με τις προτιμήσεις του. Ωστόσο,
το σενάριο των “δύο σασί” σίγουρα θα παίξει και με βάση την υπόθεση
αυτή δεν θα ήταν κακή ιδέα να υπάρχει ένας τρόπος
ταυτόχρονης σύνδεσης και επιλογής και των δύο σταδίων. Οι άνθρωποι
έχουν κάνει τόσο σύνθετη δουλειά (όπως θα δείτε παρακάτω) που κάτι
τέτοιο δεν θα ήταν καθόλου δύσκολο... |
|
H ιδέα πίσω από τον C500 είναι
ενδιαφέρουσα: Ένας κεντρικός ελεγκτής ο οποίος μπορεί να
συνδεθεί με τον προενισχυτή της επιλογής του χρήστη,
ημιαγωγικό ή με λυχνίες. | |
Σε αντίθεση με
τον ελεγκτή ο οποίος δεν διαθέτει βύσματα άλλα πλην των δύο για την
επικοινωνία του με τους προενισχυτές, τα δύο άλλα σασί είναι
κυριολεκτικώς πλήρη: Ο χρήστης θα βρει στην πίσω πλευρά 3
balanced και 4 single ended εισόδους καθώς επίσης και από μία είσοδο
phono για κεφαλές κινητού πηνίου και κινητού μαγνήτη, 3 εξόδους
balanced και 2 single ended προς τελικούς ενισχυτές, καθώς επίσης
και μια balanced και δύο single ended εξόδους εγγραφής. Η ευελιξία
του προενισχυτή κορυφώνεται με την ύπαρξη εισόδων-εξόδων για
δύο βρόχους όπου μπορούν να συνδεθούν εξωτερικοί
επεξεργαστές, ένας για το σήμα του προενισχυτή (αυτό δηλαδή που
οδηγείται στα ηχεία) και ένας για το σήμα προς εγγραφή. Όλα αυτά
ελέγχονται από ένα πολύ απλό, παραδοσιακό θα έλεγα, user
interface με κλασικούς περιστρεφόμενους και πιεστικούς
διακόπτες και ένα display όπου εμφανίζονται σημαντικές πληροφορίες
για την λειτουργία του συστήματος και τις επιλογές του χρήστη. Ο
προενισχυτής βασίζεται σε έναν μικροελεγκτή για τον έλεγχο του και
αυτό προσφέρει διάφορες ενδιαφέρουσες δυνατότητες
όπως αυτήν της ονομασίας των διαφόρων εισόδων ή της κατάργησής τους
(αν δεν χρησιμοποιούνται) και ακόμη της μικρορύθμισης της
ευαισθησίας τους ώστε να μην υπάρχουν αλλαγές στην στάθμη από πηγή
σε πηγή. Το ρυθμιστικό στάθμης είναι ένας απλός οπτικός
κωδικοποιητής o οποίος δημιουργεί το σχετικό σήμα ελέγχου το οποίο
είναι ψηφιακό. Αυτή καθαυτή, η στάθμη ρυθμίζεται στο αναλογικό πεδίο
στο εσωτερικό κάθε προενισχυτή. Ο χρήστης μπορεί να ενεργοποιήσει
όλες τις λειτουργίες του C500 και από το πλήρες τηλεχειριστήριο που
τον συνοδεύει. Το μεγαλύτερο μέρος από το εσωτερικό του ελεγκτή
καταλαμβάνεται από το τροφοδοτικό. Η σχεδίαση είναι dual
mono, κάτι που συνεπάγεται δύο πλήρως διαχωρισμένα
τροφοδοτικά με μετασχηματιστές R-Core της Kitamura Kiden. To
τροφοδοτικό κάθε καναλιού περιλαμβάνει πέντε σταθεροποιημένους
κλάδους (με σταθεροποιητές σειράς 317/337 και πυκνωτές των 9.000μF)
καθώς επίσης και το τροφοδοτικό υψηλής τάσης για τις
λυχνίες. |
|
Ο C500C περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα
τροφοδοτικά. Είναι αρχιτεκτονικής dual mono, με δύο
μετασχηματιστές R-Core και έξι σταθεροποιημένους κλάδους ανά
κανάλι. |
|
Το σασί C500P χρησιμοποιεί ημιαγωγούς για
το κύκλωμα ενίσχυσης |
|
Το σασί C500T χρησιμοποιεί διπλοτριόδους
τόσο για την ενίσχυση line όσο και για το στάδιο της
φωνογραφικής κεφαλής. | |
Για τα δύο
στάδια προενίσχυσης, η McIntosh έχει επιλέξει balanced
τοπολογία. Αυτό σημαίνει ότι και στις δύο περιπτώσεις το
σήμα ακολουθεί την απλούστερη διαδρομή όταν χρησιμοποιούνται οι
balannced είσοδοι και έξοδοι, ενώ όλες οι single ended συνδέσεις
εισέρχονται (ή εξέρχονται) στο βασικό κύκλωμα μέσω μετατροπέων
unbalanced/balanced (και αντιστρόφως). Οι μετατροπείς αυτοί
υλοποιούνται με τελεστικούς ενισχυτές και εδώ οι Αμερικανοί
χρησιμοποιούν ένα κλασικό ολοκληρωμένο, το NE5534,
μια λύση καλόηχη και αξιόπιστη μεν, αλλά -για πολλούς- κάπως
ξεπερασμένη από πολύ πιο σύγχρονα εξαρτήματα. Όσον αφορά τώρα στα
κυκλώματα ενίσχυσης του σήματος, στον C500P χρησιμοποιούνται
στάδια με διακριτούς ημιαγωγούς στα οποία
παρεμβάλλεται το κύκλωμα ρύθμισης της στάθμης. Εδώ, έχουμε να
κάνουμε με μια γνωστή... ποσότητα, το PGA 2311 της Burr
Brown ένα τσιπ το οποίο είναι ψηφιακά ελεγχόμενο αλλά
πραγματοποιεί τις ρυθμίσεις αναλογικά μέσω ενός πολύ προσεγμένου
δικτύου αντιστάσεων που παίζουν τον ρόλο του εξασθενητή. H
McIntosh αναφέρει ότι το ρυθμιστικό προσφέρει 213 βήματα του 0.5dB
με πολύ μεγάλη ακρίβεια μεταξύ των δύο καναλιών η οποία κινείται στο
0.1dB. Επίσης, με βάση το διάγραμμα βαθμίδων του προενισχυτή,
η επέμβαση στη στάθμη γίνεται σε δύο στάδια, πριν
και μετά το βασικό ενισχυτικό στάδιο, (κάθε τσιπ έχει δύο ρυθμιστικά
και χρησιμοποιήται ένα τσιπ ανά κανάλι) και με μεταβλητό ρυθμό
εξασθένησης, γεγονός που εξασφαλίζει χαμηλότερο θόρυβο στην
έξοδο. |
|
Ένας από τους μετασχηματιστές της
Kitamura στο τροφοδοτικό |
|
Πέντε τροφοδοτικά χαμηλής τάσης, το κάθε
ένα με τον δικό του σταθεροποιητή και έναν πυκνωτή
9.000μF. | |
Παρόμοια
αρχιτεκτονική χρησιμοποιεί και ο C500T, το σασί που χρησιμοποιεί
λυχνίες. Έχουμε κι εδώ το ίδιο ρυθμιστικό στάθμης και την ίδια
balanced αρχιτεκτονική, αλλά το στάδιο ενίσχυσης είναι υλοποιημένο
με τέσσερις διπλοτριόδους 12AX7A ανά κανάλι, οι δύο
εκ των οποίων βρίσκονται στην... “βιτρίνα”, δηλαδή σε έναν ειδικά
διαμορφωμένο και προσεκτικά φωτισμένο χώρο στην πρόσοψη και
αποτελούν το βασικό κύκλωμα ενίσχυσης και οι δύο άλλες βρίσκονται
στο εσωτερικό και υλοποιούν τον προενισχυτή phono. To στάδιο
προ-προενίσχυσης για τις κεφαλές κινητού πηνίου είναι κοινό και για
τα δύο κυκλώματα. Και στους δύο προενισχυτές η επιλογή εισόδων και
γενικώς η δρομολόγηση του σήματος γίνεται με μικρούς
ηλεκτρονόμους που βρίσκονται τοποθετημένοι απευθείας στο
τυπωμένο, τεχνική στην οποία η McIntosh αρέσκεται. Οι καλωδιώσεις
είναι πραγματικά ελάχιστες ενώ ενδιαφέρουσα είναι η επιλογή να
χρησιμοποιηθούν οπτικές ίνες για την μεταφορά του φωτισμού στα
διάφορα σημεία της πρόσοψης καθώς και στα όργανα μέτρησης της
στάθμης εξόδου που υπάρχουν και στα δύο σασί. Συνολικά, η
εικόνα του προενισχυτή εντυπωσιάζει. Κυκλωματικά είναι
σύνθετος, κυρίως λόγω της ανάγκης για μετατροπή όλων των single
ended γραμμών σε balanced (μετρήσαμε 25 τελεστικούς στον C500T!)
αλλά η πειθαρχία στο εσωτερικό του είναι παραδειγματική και τα
εξαρτήματα που χρησιμοποιεί καλής ποιότητας αλλά χωρίς
εξάρσεις (με εξαίρεση ίσως τους R-Core της Kitamura). Με
δεδομένο ότι οι περισσότεροι χρησιμοποιούν single ended πηγές, η
επιλογή των NE5534 ίσως αποτελεί ένα σημείο
κριτικής (μιλάμε για ένα εξάρτημα με ρίζες πίσω στο 1979
και τελευταία “αναδόμηση” το 2004...), από την άλλη, πάλι, αυτό που
μετράει είναι το αποτέλεσμα... |
|
| |
|