|
REVIEW |
ΤΕΛΙΚΟΣ
ΕΝΙΣΧΥΤΗΣ |
Mactone
MH-34 |
|
|
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ... |
|
Ίσως το πρώτο
πράγμα που παρατηρείς στον MH-34 είναι η διαφορετική αισθητική του
σε σχέση με άλλους παρόμοιους ενισχυτές. Σε αντίθεση με το κλασικό
“κλουβί” το οποίο προαιρετικά προστατεύει τις λυχνίες στους
τελευταίους, στην περίπτωση του Mactone έχουμε ένα
χαρακτηριστικό μεταλλικό πλαίσιο το οποίο επιτρέπει τον
ψύξη τους μέσω μιας μεγάλης θυρίδας στο εμπρός μέρος, η οποία
παράλληλα τις αφήνει και σε κοινή θέα. Εννοείται ότι το κάλυμμα αυτό
μπορεί να αφαιρεθεί, δίνοντας στον ενισχυτή μια κλασική
εμφάνιση. Ένα δεύτερο κάλυμμα κρύβει τους τρεις
μετασχηματιστές της συσκευής (τροφοδοσίας και εξόδου). Η αισθητική
είναι υποκειμενική υπόθεση φυσικά, αλλά κατά την προσωπική μου άποψη
η εμφάνιση του MH-34 είναι ιδιαίτερα συμπαθής στους
περισσότερους κάτι που επιβεβαιώνεται και από τα κολακευτικά σχόλια
όσων έτυχε να τον δουν από κοντά στον χώρο της δοκιμής. Η τελευταία
πινελιά στην εμφάνιση του ενισχυτή δίνεται από την μικρού πλάτους
οριζόντια επιφάνεια η οποία περιλαμβάνει τον διακόπτη on/off μαζί με
το αντίστοιχο ενδεικτικό, τα δύο ρυθμιστικά ευαισθησίας της εισόδου
καθώς και τον επιλογέα του κέρδους του βρόχου
ανάδρασης, τον οποίο η Mactone ονομάζει “Presence”, όχι
άσκοπα όπως είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω κατά τις
ακροάσεις. |
|
Ο MH-34 χρησιμοποιεί 2 E34L ανά κανάλι, στο στάδιο
εξόδου, μια διπλοτρίοδο ECC 99 καθώς και την μία από τις δύο
τριόδους μιας ECC 82 για την οδήγηση. |
|
Από πλευράς συνδεσιμότητας προσφέρονται τα απολύτως
απαραίτητα: Είσοδοι single ended και υποδοχές σύνδεσης των
ηχείων που δέχονται όλα τα είδη ακροδεκτών καθώς και γυμνά
καλώδια. | |
Το εσωτερικό
της συσκευής κρύβει ένα, κατά τα φαινόμενα, κλασικό κύκλωμα. Όλα
ξεκινούν μετά τον εξασθενητή εισόδου, του οποίου ο δρομέας οδηγεί
την μια από τις δύο τριόδους μιας ECC 82 η οποία αποτελεί και το
στάδιο εισόδου/απομόνωσης της συσκευής. Ακολουθεί μια ακόμη
διπλοτρίοδος (ECC 99) ανά κανάλι γύρω από την οποία υλοποιήται το
απαραίτητο phase splitter που με την σειρά του οδηγεί τις δύο
λυχνίες εξόδου. Eδώ, η Mactone έχει χρησιμοποιήσει E34L της
Σλοβακικής JJ (και οι διπλοτρίοδοι ανήκουν, επίσης, στην JJ) σε
τοπολογία ultra linear push pull. H πόλωση ultra
linear είναι μια μέθοδος η οποία προβλέπει την τροφοδοσία του
πλέγματος προστασίας της πεντόδου με μέρος του σήματος εξόδου το
οποίο εμφανίζεται στην άνοδο. Θα μπορούσαμε να την θεωρήσουμε μια
μορφή τοπικής ανάδρασης και πράγματι, προσφέρει μια σειρά από
πλεονεκτήματα όπως είναι η χαμηλότερη αντίσταση εξόδου όλου του
σταδίου, η υψηλότερη απόδοση και οι χαμηλότερες παραμορφώσεις
(επίδοση η οποία εξηγεί και την ονομασία). Θεωρητικά μπορούμε να
“βαρύνουμε” το ultra linear σε βαθμό να μετατρέψουμε μια πέντοδο ή
τέτροδο σε τρίοδο, απλώς συνδέοντας το πλέγμα προστασίας στο
δυναμικό της ανόδου, αλλά στην πράξη χρησιμοποιήται μόνο ένα ποσοστό
του δυναμικού αυτού μέσω μιας ενδιάμεσης λήψης στο πρωτεύον του
μετασχηματιστή εξόδου (το ποσοστό είναι θέμα επιλογής του σχεδιαστή,
αλλά τυπικά κυμαίνεται από 20-40%). Την ιδέα του ultra linear πρώτος
παρουσίασε μια από τις γνωστότερες φυσιογνωμίες της
ηλεκτροακουστικής, o Βlumlein, σε ένα από τα πολλά
διπλώματα ευρεσιτεχνίας του, το 1937, αλλά φυσικά αυτή δεν “πέρασε”
στον κόσμο του audio αναίμακτα! Το πρώτο κύκλωμα ενισχυτή με στάδιο
εξόδου πολωμένο ως ultra linear παρουσίασαν οι David Hafler
και David Keroes το 1951 σε ένα άρθρο τους όπου ανέλυαν τα
πλεονεκτήματα της ιδέας. Ελάχιστους μήνες μετά, δύο άλλα μεγάλα
ονόματα της εποχής οι Williamson και Walker
απάντησαν στους ισχυρισμούς με ένα δικό τους άρθρο το οποίο είχε τον
ιδιαίτερα εύγλωττο τίτλο: “An Examination of American Claims for
Improving Linearity and Efficiency”. Αυτά για την ιστορία. Σήμερα,
φυσικά, το αν θα χρησιμοποιήσει κανείς πόλωση ultra linear είναι
θέμα μάρκετινγκ και όχι εθνικιστικών εξάρσεων: Αν
θέλεις να φτιάξεις έναν ενισχυτή πιο γραμμικό από τον κλασικό
push-pull με τις πεντόδους αλλά πιο αποδοτικό από έναν αντίστοιχο
τριοδικό τότε μπορείς να επιλέξεις αυτόν τον δρόμο. |
|
|
Οι μετασχηματιστές εξόδου αναπτύσσονται και
σχεδιάζονται από την Mactone. H απόκριση φτάνει μέχρι τα
80kHz. |
|
Κατασκευή “αράχνη” η οποία χρησιμοποιεί καλής ποιότητας
υλικά και έχει μια σχετική
τάξη... | |
Το κύκλωμα του
MH-34 είναι συναρμολογημένο με την κλασική μέθοδο (“αράχνη” σε
κόσες) με καλής ποιότητας υλικά και αρκετά πειθαρχημένη
κατασκευή. Ο μετασχηματιστής τροφοδοσίας παρέχει ξεχωριστές
τάσεις θέρμανσης των νημάτων για κάθε ζεύγος E34L και οι
μετασχηματιστές εξόδου είναι, όπως συμβαίνει με όλους της ενισχυτές
της Mactone, σχεδιασμένοι και βελτιστοποιημένοι από την ίδια την
εταιρία. Ο χρήστης έχει στην διάθεσή του ένα ζεύγος single ended
εισόδων καθώς και ένα ζεύγος υποδοχών σύνδεσης για τα ηχεία, όλα
καλής ποιότητας. |
|
Ο μετασχηματιστής τροφοδοσίας έχει διαφορετικά
τυλίγματα για τα νήματα θέρμανσης των λυχνιών εξόδου για κάθε
κανάλι. Είναι τα μπλε καλώδια στο κάτω μέρος της
φωτογραφίας. |
|
Αυτό είναι το ρυθμιστικό “Presence”. Ένας επιλογέας
τριών θέσεων με αντίστοιχες αντιστάσεις που ρυθμίζουν την
απολαβή του βρόχου αρνητικής ανάδρασης. |
|
Τα δύο πρώτα στάδια του ενισχυτή, όπως φαίνονται από
την πλευρά του κυκλώματος. Στο κάτω μέρος φαίνονται τα
ρυθμιστικά της ευαισθησίας, ακολουθεί η (μια) διπλοτρίοδος που
παίζει τον ρόλο του απομονωτή καθώς και το phase splitter με
μια τρίοδο ανά κανάλι. | |
| |
|