|
REVIEW |
C D P L A Y E R
|
Cambridge Audio Azur
840C |
|
|
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ... |
|
Η ψηφιακή
επεξεργασία σήματος, αυτό που συχνά θα συναντήσετε ως DSP, είναι
βεβαίως κάτι που συμβαίνει σε όλα τα ψηφιακά players από το 1980. H
ύπαρξη ψηφιακού σήματος προυποθέτει τις αντίστοιχες ψηφιακές
επεξεργασίες οπότε, τί το διαφορετικό έχουμε εδώ; Στην
πραγματικότητα, ωστόσο, όταν αναφερόμαστε σε DSP εννοούμε -συνήθως-
ότι η συσκευή περιλαμβάνει στο εσωτερικό της έναν ειδικό επεξεργαστή
ο οποίος τρέχει κάποιο συγκεκριμένο λογισμικό επάνω στο ψηφιακό σήμα
και όχι κάποιο από τα τυποποιημένα πακέτα ολοκληρωμένων κυκλωμάτων
που υπάρχουν στην αγορά και χρησιμοποιούνται για να υποστηρίξουν
διάφορα players. Υπονοούμε με αυτόν τον τρόπο ότι κάτι
ξεχωριστό μας έχει επιφυλάξει ο σχεδιαστής, και ότι θα
πρέπει να έχουμε μάτια και αυτιά ανοικτά. Η περίπτωση του 840C είναι
ακριβώς μια τέτοια περίπτωση. Στο εσωτερικό του θα βρείτε έναν
32μπιτο επεξεργαστή της οικογένειας Blackfin της Analog
Devices, τον ADSP-BF532, ο οποίος συνεργάζεται με ένα
ζευγάρι από τους κορυφαίους DACs της ίδιας εταιρίας, τους
AD1955, (ένα τσιπ με πολύμπιτη Σ-Δ αρχιτεκτονική
σχεδιασμένο για χρήση σε SACD players). Η ιδέα πίσω από όλα αυτά
είναι ενδιαφέρουσα: Το 840C ακολουθώντας το πνεύμα της εποχής και
ανεβάζοντας την πήχυ της μεσαίας κατηγορίας αρκετά ψηλά, είναι ένα
player με ενσωματωμένο upsampler, το οποίο δεν χρησιμοποιεί κανέναν
τυχαίο, ή αγνωστης ταυτότητας αλγόριθμο, αλλά τον περίφημο
Q5 της Eλβετικής Anagram! Οσοι έχουν καλή μνήμη ίσως
θυμούνται την εμφάνιση, πριν από μερικά χρόνια, της Orpheus
Laboratories, μιας εταιρίας που ήταν θυγατρική της Anagram και
μετέφερε την τεχνογνωσία των Ελβετών από τον χώρο του επαγγελματικού
audio στον χώρο των audiophiles με μια σειρά εξαιρετικών αλλά και
αρκετά ακριβών προιόντων που χρησιμοποιούσαν, επίσης
upsampling. |
|
|
Η καταγωγή δεν κρύβεται... Η συντηρητική
αισθητική του 840C, σπάει κάπως από το φινίρισμά του αλλά οι
Βρετανοί της Cambridge Audio πίστευαν πάντοτε στο
ελάχιστο... |
H συσκευή είναι πλήρης από πλευράς
δυνατοτήτων σύνδεσης, περιλαμβάνοντας εκτός των άλλων και
balanced εξόδους. | |
Στην περίπτωση
του 840C έχουμε να κάνουμε με μια παρόμοια αλλά σαφώς οικονομικότερη
περίπτωση. O Q5, είναι στην ουσία ένα ασύγχρονο SRC
(Sample Rate Converter) το οποίο χρησιμοποιεί ένα τοπικό ρολόι ώστε
να παράγει ψηφιακά σήματα με πολύ μεγαλύτερο ρυθμό δειγμάτων απο μία
συμβατικών προδιαγραφών είσοδο, 16bit/44.1kHz. Στην περίπτωση του
Cambridge Audio, ο συντελεστής του upsampling φτάνει το
8x πράγμα που επιτρέπει στην συσκευή να δημιουργεί και να
επεξεργάζεται σήματα 24bit/384kHz. Το πρώτο πλεονέκτημα του Q5 είναι
ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ένα πολύ αποτελεσματικό μέτρο
καταστολής του jitter και μάλιστα στις χαμηλές συχνότητες (όπου
απαιτείται, κάτω από άλλες συνθήκες εξαιρετική ακρίβεια στην
κατασκευή του PLL ή πολύ μεγάλες μνήμες FIFO RAM), αφού -πλέον- το
σύστημα δεν βασίζεται στην πληροφορία χρονισμού που προέρχεται από
τον δίσκο αλλά σε ένα τοπικό κύκλωμα επάνω στο οποίο είναι "δεμένοι"
και οι DACs. Το δεύτερο πλεονέκτημα, ονομάζεται ΑΤF
-Adaptive Time Filtering και είναι μία ακόμη τεχνική της
Anagram η οποία έχει να κάνει με το interpolation, την δημιουργία
δηλαδή των εικονικών δειγμάτων που απαιτούνται ώστε να ανέβει η
συχνότητα τόσο ψηλά. Κατά την ίδια την Anagram, η συγκεκριμένη
τεχνική επιτρέπει την δημιουργία δειγμάτων που βρίσκονται πολύ πιο
κοντά στην πραγματική κυματομορφή (με την χρήση κάποιου
προσεγγιστικού αλγόριθμου που η ίδια η εταιρία έχει αναπτύξει και
τον ονομάζει Smooth Curve Fitting Algorithm). Ολόκληρο αυτό το
πακέτο επεξεργασίας τρέχει στον Blackfin του οποίου η έξοδος οδηγεί
τους DACs με σήμα 24bit/192kHz για τα περαιτέρω... |
|
|
O εσωτερικός κόσμος του του 840C: κάτω από το καπάκι
κρύβεται ένας επεξεργαστής Blackfin και οι αλγόριθμοι
upsampling/interpolation της Anagram. |
Ο μηχανισμός
ανάγνωσης είναι ελαστικά αναρτημένος και χρησιμοποιεί πρόσθετα
υλικά απόσβεσης. Tα κυκλώματα ελέγχου είναι
θωρακισμένα/ | |
Οπως θα
περίμενε κανείς, η Cambridge δεν έκανε οικονομία
στα υπόλοιπα μέρη της συσκευής: Εκμεταλλεύεται το γεγονός ότι οι
AD1955 είναι δικαναλικοί και χρησιμοποιεί έναν από αυτούς σε κάθε
κανάλι του 840C (χρησιμοποιώντας την γνωστή dual differential
αρχιτεκτονική) με αποτέλεσμα να προκύπτει μια balanced αναλογική
έξοδος η οποία διατηρείται μέχρι τέλους, αφού η συσκευή υποστηρίζει
και αντίστοιχες συνδέσεις. Οι τελεστικοί ενισχυτές που
χρησιμοποιούνται είναι κορυφαίας ποιότητας
(OPA842 για τους μετατροπείς i/v στην έξοδο των
DACs και OPA2134 της σειράς Soundplus για τα
υπόλοιπα μέρη) και το αναλογικό φίλτρο στην έξοδο είναι τύπου Bessel
γραμμικής φάσης. Προσεγμένη είναι επίσης και η τροφοδοσία, με άφθονη
χωρητικότητα (μετρήσαμε 10x2.200μF) και ξεχωριστά
τροφοδοτικά για το ψηφιακό και το αναλογικό τμήμα αλλά και
για κάθε κανάλι με αντίστοιχες τοπικές σταθεροποιήσεις. Ο μηχανισμός
ανάγνωσης του δίσκου, ο οποίος είναι συμβατός με CD-DA και CD-R/RW)
είναι γρήγορος (και ελαφρώς θορυβώδης κατά την φόρτωση του δίσκου),
χρησιμοποιεί ανάρτηση με ελατήρια για την απόσβεση
των κραδασμών και τα κυκλώματα οδήγησής του βρίσκονται πίσω από μια
μεταλλική θωράκιση. |
|
| |
|