Ας ξεκινήσουμε με τις, απαραίτητες, συστάσεις: Η EMT είναι μία γερμανική εταιρία η οποία εδώ και αρκετές δεκαετίες έχει ειδικευτεί στον σχεδιασμό συσκευών ήχου που συνήθως προορίζονται για απαιτητική επαγγελματική χρήση. Η ιστορία της ξεκινά στην δεκαετία 1940-1950 και με την ευκαιρία της επετείου των 66 χρόνων της (δηλαδή πριν από έξι περίπου χρόνια) παρουσίασε την σειρά συσκευών Jubilee στην οποία ανήκει και ένας από τους πλέον συζητημένους προενισχυτές phono των τελευταίων ετών, ο JPA-66.
Στις λεπτομέρειες τώρα, ο JPA-66 χρησιμοποιεί τριόδους στα ενισχυτικά του στάδια και το βασικό του χαρακτηριστικό είναι η τεράστια ευελιξία που προσφέρει όχι μόνο όσον αφορά στις δυνατότητες σύνδεσης, διαθέτοντας 4 εισόδους Phono (με δυνατότητα και balanced σύνδεσης), 2 εισόδους Line και δύο εξόδους με δυνατότητα single ended/balanced, αλλά και όσον αφορά στις δυνατότητες ρύθμισης όλων των χαρακτηριστικών εισόδου που αφορούν σε κάθε κεφαλή (με συνεχείς ρυθμίσεις της αντίστασης και της χωρητικότητας -η τελευταία για τις κεφαλές mm), καθώς και της ευαισθησίας κάθε εισόδου. Ακόμη, η EMT, προχωρώντας ένα βήμα ακόμη, προσφέρει και συνεχή ρύθμιση των χρονικών σταθερών της καμπύλης αποέμφασης με αποτέλεσμα ο προενισχυτής να μπορεί να χρησιμοποιηθεί με κάθε δίσκο ακόμη και για κοπές του 1902, ενώ ο χρήστης μπορεί να επιλέξει την εισαγωγή της χρονικής σταθεράς Neumann μιας αλλαγής στην καμπύλη έμφασης που πραγματοποιήθηκε σχεδόν εν κρυπτώ και είναι μια διόρθωση στις πολύ υψηλές συχνότητες η οποία αντισταθμίζει ένα φίλτρο αποκοπής υψηλών συχνοτήτων (στα 50kHz) που θεωρείται ότι διαθέτουν οι μηχανές κοπής της Neumann με τις οποίες έχουν χαραχτεί οι περισσότεροι δίσκοι. Οι γνώμες είναι μοιρασμένες γύρω από την αξία μιας τέτοιας διόρθωσης και η συζήτηση έχει φτάσει σε λεπτομέρειες του τύπου ποια κοπτική κεφαλή είχε το φίλτρο αυτό και ποια όχι, και ποιος μηχανικός κοπής το χρησιμοποιούσε ή το απέφευγε...! Με βάση όλες αυτές τις δυνατότητες ο JPA-66 πατά με το ένα πόδι στον αυστηρά επαγγελματικό χώρο του transcription και με το άλλο στον χώρο της οικιακής αναπαραγωγής δίσκων βινυλίου από μεγάλες συλλογές (και με ένα αντιστοίχως κορυφαίο front end, βεβαίως). Ο εξοπλισμός της συσκευής συμπληρώνεται από ρυθμιζόμενο φίλτρο σκράτς καθώς και φίλτρο υποηχητικών συχνοτήτων. Η EMT δίνει ακρίβεια αποέμφασης RIAA +/-0.5dB και απόκριση συχνότητας μέχρι τα 50.000Hz.
Ο Jules Limon είναι “επισήμως” ο άνθρωπος πίσω από τις πωλήσεις και το marketing της EMT, κατά τη συνάντησή μας όμως αποδείχθηκε ότι έχει εμπλακεί ιδιαίτερα στην ανάπτυξη του JPA-66 ο οποίος προέκυψε από την ανάγκη ενός προενισχυτή phono για εσωτερική χρήση στην εταιρία. Ο Limon ξόδεψε αρκετό χρόνο για να εξηγήσει πως σχεδιάστηκε αρχικώς ο προενισχυτής και την λογική που βρίσκεται πίσω από την εργονομία του. Ο άνθρωπος της EMT αποδείχθηκε γνώστης των αναλογικών συστημάτων κάτι που διαπιστώσαμε από την μικρή διάλεξη την οποία έδωσε με την ευκαιρία της ολιγοήμερης παρουσίας του στην Ελλάδα που είχε ως βασικό στόχο το fine tuning της συσκευής. Η διάλεξη περιέλαβε μια μικρή ιστορία της τεχνολογίας του αναλογικού δίσκου και μια αρκετά αναλυτική παρουσίαση διάφορων κρίσιμων πλευρών της, όπως είναι η γεωμετρία του ίχνους, των κοπτικών και των ακίδων, οι διαθέσιμες αρχιτεκτονικές των κεφαλών και των βραχιόνων, η γεωμετρία της ακτινικής ανάγνωσης, τα μηχανικά χαρακτηριστικά του συστήματος και οι αρχιτεκτονικές των πλατό. Δεν έχασε την ευκαιρία να κάνει μια σειρά επιδείξεων της επίδρασης που έχει η φόρτιση της κεφαλής και οι μικρορυθμίσεις της αποέμφασης στο τελικό ηχητικό αποτέλεσμα και ξοδέψαμε αρκετό χρόνο προσπαθώντας να ακούσουμε την επίδραση της διόρθωσης Neυmann στο ιδιαίτερα αναλυτικό σύστημα του Αντώνη Κωνιωτάκη o οποίος μας φιλοξένησε και είναι, άλλωστε, ο ευτυχής ιδιοκτήτης του JPA-66.
Το σύστημα του Αντώνη περιελάμβανε μια εντυπωσιακή συλλογή από αναλογικές πηγές (ακούσαμε τα SME 30/12 TT με τον βραχίονα V-12 και την Koetsu Jade και το Kronos Audio TT με βραχίονα Graham 12 Supreme και κεφαλή την EMT JSD G5), τελικούς ενισχυτές Lamm M2 και ηχεία τα Altair της Rockport. Χάρις στις εισόδους line και την ρύθμιση στάθμης που διαθέτει, ο JPA-66 χρησιμοποιήθηκε ως βασικός προενισχυτής (αντικαθιστώντας τον L2 Ref και τον LP Phono της Lamm) με τον Limon να τονίζει ότι η πολύ χαμηλή αντίσταση εξόδου του τον κάνει κατάλληλο για οδήγηση καλωδίων με μεγάλα μήκη. O Αντώνης έχει κάνει πολύ καλή δουλειά και όσον αφορά την ακουστική του χώρου, την οποία έχει επιμεληθεί ο Τάκης Χελιώτης και όσον αφορά την εγκατάσταση τροφοδοσίας των συσκευών (με ξεχωριστές γραμμές και γειώσεις και παροχή στις αναλογικές συσκευές μέσω ενός Equi-Tech 3kVA). Το αποτέλεσμα (με βάση την ολιγόωρη εμπειρία μου) ήταν εξαιρετικό, κυρίως σε θέματα ανάλυσης και δυναμικής περιοχής με τις αναλογικές πηγές να “δίνουν ρέστα” σε θέματα θορύβου και παρουσίας, δικαιώνοντας τον ιδιοκτήτη όχι μόνο για τις προσπάθειές του αλλά και για την επιλογή του να αποκτήσει έναν κορυφαίο (και με υψηλού κόστους) προενισχυτή phono.