Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 09/12/2003 


english abstract

WEGA theatre

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►ΨΗΦΙΑΚΑ CAMCORDERS ΣΕ ΑΠΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ► Η ΛΗΨΗ ΚΑΙ ΤΑ ΕΦΕ...

AV BLOG 

SITE MAP

ΨΗΦΙΑΚΑ CAMCORDERS ΣΕ AΠΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Eισαγωγή
Τα Βασικά...
Formats, Συνδέσεις, κ.λπ
Η Λήψη και τα Εφέ
Η Επεξεργασία (post processing, μοντάζ)
Τα Βασικά μίας Λήψης...


Η λήψη και τα εφέ...

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Σε αυτή τη σελίδα: Εξοικειωθείτε με το Camcorder... , To μάτι του εικονολήπτηImage StabilizersKυνηγήστε την πρωτοτυπία αλλά με κανόνες..., Τα ψηφιακά εφέ, Λήψη διαδοχικών στιγμιοτύπωνOι ταχύτητες του φωτοφράκτηΝυκτερινές λήψεις.

Η λήψη εικόνας είναι, φυσικά, η κύρια εργασία που προσφέρει ένα camcorder. Με τη "λήψη" συμβαίνει το εξής παράδοξο. Είναι η ευκολότερη εργασία από πλευράς χειρισμού της συσκευής, μιάς και ο καθένας μπορεί να πατήσει το πλήκτρο "rec" και να αρχίσει να γράφει. Αλλες εργασίες με ένα camcorder είναι περισσότερο πολύπλοκες, ίσως όμως να απαιτούν και λιγότερο ταλέντο. Πάντως, η δημιουργία ταινιών που θα αρέσουν μπορεί να γίνει σχετικά εύκολα πραγματικότητα, αρκεί να τηρήσουμε κάποιους βασικούς κανόνες κατά τη λήψη, ενώ η κατανόηση του τρόπου λειτουργίας και των δυνατοτήτων που προσφέρει το camcorder που έχουμε στα χέρια μας μπορεί πραγματικά να απογειώσει ποιοτικά το αποτέλεσμα.
Βασική προϋπόθεση είναι να εξοικιωθούμε με τη συσκευή. Η πρόσβαση με τα χειριστήρια πρέπει να γίνεται σχεδόν αυτομάτως και να μην σπαταλάμε χρόνο για να βρούμε το κάθε πλήκτρο.  Στη φωτογραφία αυτό μπορεί να συνεπάγεται τον απώλεια της "στιγμής", η οποία υπάρχει ή δεν υπάρχει, τελικά, αποτυπωμένη. Στο video όμως προσθέτει χρόνο στην εγγραφή και ίσως και ανεπιθύμητα πλάνα και αυτό πλέον μπορεί να αλλάξει στο μοντάζ, χωρίς να είναι βέβαιο ότι θα μπορέσουμε επιτύχουμε τον αρχικό μας στόχο. Σε αυτό το σημείο να πούμε ότι πρέπει να δωθεί και προσοχή κατά την επιλογή του camcorder. Θα πρέπει να βεβαιωθούμε ότι η μηχανή που θα επιλέξουμε πληροί εκείνες τις προϋποθέσεις που μας επιτρέπουν να είμαστε γρήγοροι, σταθεροί και απρόβλεπτοι.
To χειριστήριο του ζουμ είναι ένα από τα περισσότερο χρησιμοποιούμενα κατά την λήψη.  Φροντίστε να σας βολεύει και να σας μεταφέρει την "αίσθηση" του μηχανισμού καθώς σε πολλές μηχανές η ταχύτητα του ζουμ είναι επίσης ελεγχόμενη. Oι περισσότερες μηχανές διαθέτουν έναν διακόπτη πολλών θέσεων για τις διάφορες λειτουργίες τους.  Ο διακόπτης συνήθως ασφαλίζει στις διάφορες θέσεις (εδώ απασφαλίζεται από το πράσινο κουμπί)  Ακριβώς από κάτω βρίσκεται το πλήκτρο REC(ording)

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Γίνετε Δημιουργικοί
Ο σημαντικότερος κανόνας που πρέπει να έχουμε πάντα υπόψη κατά τη λήψη είναι να κοιτάμε στην οθόνη LCD ή το οφθαλμοσκόπιο ως θεατές παρά ως χειριστές. Φέρνουμε τον εαυτό μας τη στιγμή της λήψης στη θέση του θεατή, στη θέση εκείνων που μετέπειτα θα παράκολουθήσουν τα πλάνα που τραβήξαμε. Αυτο δεν είναι απλό και είναι βέβαιο ότι για να επιτευχθεί χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια, η οποία θα μειώνεται με την εξάσκηση, ενώ θα γινόμαστε περισσότερο αποτελεσματικοί. Ισως το περισσότερο ενοχλητικό θέαμα για εκείνον που παρακολουθεί μία ταινία είναι το χέρι που τρέμει. Οι απότομες κινήσεις κουράζουν τον θεατή και σίγουρα επιδρούν αρνητικά στη δημιουργία εντυπώσεων. Δεν είναι τυχαίο ότι οι σταθεροποιητές εικόνας (Image Stabilizers) συναντώνται σχεδόν σε όλα τα camcorder, εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Ο ρόλος αυτών των συστημάτων είναι, κυρίως, να περιορίσουν τις αρνητικές επιπτώσεις από το "χέρι που τρέμει" ειδικά στα μεγάλα πολαπλάσια του zoom.
Ας επιδιώξουμε να γίνουμε πρωτότυποι. Ας αφήσουμε τα στατικά πλάνα που όλα διαδραματίζονται μέσα στο καρέ χωρίς να χρειάζεται να κινηθεί καθόλου η κάμερα. Όπως, επίσης, ας αποφύγουμε το εξαντλητικό zoom σε γεγονότα και πρόσωπα. Είναι πολύ πιθανό να χάσουμε τη δράση και να μην τιμήσουμε τα πρόσωπα με το καδράρισμα μας (Να θυμάστε εδώ ότι των εκπληκτικών γκρό- του κινηματογράφου και της τηλεόρασης έχει προηγηθεί εξαντλητικό ειδικό μακιγιάζ και άψογος φωτισμός, στοιχεία στα οποία είναι εντελώς απίθανο να έχουν υποβληθεί οι καλεσμένοι ενός γάμου...).
Σκοπός των σελίδων αυτών δεν είναι φυσικά να μετατρέψει τον αναγνώστη σε χρήστη της κινηματογραφικής γλώσσας ωστόσο
υπάρχουν μερικές βασικές παράμετροι που θα πρέπει να γνωρίζετε, τουλάχιστον, ότι υπάρχουν. Η εξάσκηση με τον καιρό θα οδηγήσει σε... θεαματικά αποτελέσματα και είναι βέβαιο ότι θα είστε σε θέση να κάνετε ενδιαφέροντα πλάνα  από γεγονότα που υπό κανονικές συνθήκες ίσως και να μην παρουσίαζαν ενδιαφέρον. Δοκιμάστε, πειραματιστείτε και, κυρίως, μπείτε στη λογική ότι τα μάτια σας είναι η κάμερα, που εκτός από κάποιους περιορισμούς, που πρέπει να γνωρίζουμε, έχει και άλλες, διαφορετικές ικανότητες να βλέπει τον κόσμο, με διαφορετικό τρόπο από ό,τι τα μάτια μας.

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Τα εφέ
Η προσπάθεια μας να προκαλέσουμε περισσότερο ενδιαφέρον ως ερασιτέχνες εικονολήπτες μπορεί να βοηθηθεί σημαντικά από τα ψηφιακά εφέ που ενσωματώνουν τα σύγχρονα camcorder. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε δημιουργικά τα εφέ που κατά κανόνα προσφέρονται για να δώσουμε μία ενδιαφέρουσα τροπή στη λήψη μας, τονίζοντας μία συγκεκριμένη κατεύθυνση, τη διάθεση που θέλουμε να κυριαρχήσει ή να γίνει περισσότερο αντιληπτή. Για παράδειγμα, αν θέλουμε να κάνουμε την ταινία μας να μοιάζει παλαιά μπορούμε να την γυρίσουμε ασπρόμαυρη, ή μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το εφέ "sepia" για να δώσουμε μία ζεστή και οικεία αίσθηση στις ταινίες μας. Από πολλά μοντέλα camcorder υποστηρίζεται  η προσθήκη φόντου, μία διαδιακασία που είναι συνήθης στις τηλεοπτικές εκπομπές, ενώ, ακόμη απλούστερα, ή προσθήκη πλαισίου γραφικών. Ειδικά η τελευταία διαδικασία είναι ιδιαίτερως προτιμητέα κατά τις λήψεις παιδικών εορτών και πάρτυ, αφού τονίζει τις εύθυμες στιγμές και δίνει μία καρτουνίστικη αισθητική.
Πολύ ενδιαφέρουσα είναι η δυνατότητα που προσφέρουν μερικά camcorder για λήψη διαδοχικών στιγμιοτύπων, με αυτόματο τρόπο.  Σε αυτή την περίπτωση είμαστε σε θέση να ρυθμίζουμε τα χρονικά διαστήματα ενδιάμεσα από τις εγγραφές, ανάλογα με το θέμα που κινηματογραφείται. Η λειτουργία είναι ιδιαίτερα χρήσιμη κατά την καταγραφή φυσικών φαινομένων, όπως, για παράδειγμα, μίας καταιγίδας, ζώων κ.λπ.

HIGH RES...►

HIGH RES...►

HIGH RES...►

HIGH RES...►

HIGH RES...►

HIGH RES...►

HIGH RES...►

Η δυνατότητα εγγραφής ανά τακτά χρονικά διαστήματα, που προσφέρουν συγκεκριμένα camcorder συμβάλει καταλυτικά στην καταγραφή φυσικών φαινομένων.

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Εναλλακτικά, μπορείτε να πειραματιστείτε με τις ταχύτητες του φωτοφράκτη, μία δυνατότητα που παρέχουν πολλά camcorder στην χειροκίνητη λειτουργία. Εφόσον, το επιτρέπουν οι συνθήκες φωτισμού, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μία πιο αργή ταχύτητα τραβώντας λιγότερα καρέ ανά δευτερόλεπτο. Στην περίπτωση που το αντικείμενο που κινηματογραφούμε κινείται σχετικά γρήγορα μπορούμε να επιτύχουμε αρκετά ενδιαφέροντα εφέ, ή απλώς να τονίσουμε την κίνηση.  Η συντριπτική πλειοψηφία των camcorders διαθέτει κάποιο σύστημα για λήψειςς τη νύχτα. Αυτό γίνεται κυρίως με τρεις τρόπους. Είτε με εκπομπή και λήψη υπερύθρων, είτε με αύξηση της ευαισθησίας του αισθητήρα και πολύ αργής ταχύτητας φωτοφράκτη, είτε με συνδυασμό των δύο μεθόδων. Στην πρώτη και την τρίτη περίπτωση η εικόνα έχει πράσινη χρωματική υφή, ενώ στη δεύτερη η εικόνα διατηρεί τα αυθεντικά χρώματα. Χαρακτηριστικό σε αυτήν την περίπτωση- όχι υποχρεωτικά μειονέκτημα- είναι ότι δεν αποτυπώνεται καθαρά η κίνηση. Η συμπεριφορά αυτή μπορεί να φανεί χρήσιμη αν θέλουμε να τονίσουμε την κίνηση, αλλά και να προβληματίσει στην περίπτωση που θέλουμε να καταγράψουμε καθαρή εικόνα.
Σε ό,τι αφορά, τέλος,  τις επιμέρους ιδιαίτερες συνθήκες λήψης, όπως στην κινηματογραφήση αθλημάτων, σε χιονισμένο περιβάλλον ή ενός ηλιοβασιλέματος, τα camcorder προσφέρουν ειδικά προγράμματα που κατά κανόνα λειτούργουν αποτελεσματικά. Πάντα όμως να επιχειρείτε να πειραματιστείτε με τις χειροκίνητες (manual) ρυθμίσεις.

HIGH RES...►

HIGH RES...►

HIGH RES...►

HIGH RES...►

Με τo εφέ αργής κίνησης (slow effect) μπορούμε να τονίσουμε την υψηλή ταχύτητα και την κατεύθυνση κίνησης των αντικειμένων στο κάδρο μας- στη συγκεκριμένη περίπτωση των αυτοκινήτων. Η ταχύτητα της κίνησης υποδηλώνεται με την αυξομείωση της εντάσης του εφέ, ενώ, όπως μπορούμε να παρατηρήσουμε στο τέταρτο καρέ, είναι δυνατή η δημιουργία ακόμη περισσότερο εντυπωσιακών video με συνδυασμένη χρήση του zoom, της κίνησης της μηχανής και του slow effect.

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ:

Eισαγωγή: Ερωτήματα, προβληματισμοί και διλήματα  που θα συναντήσετε "σαν βγείτε στον πηγαιμό για το Camcorder"...

►  Tα Βασικά: Πόσο μετράει το μέγεθος; Από τί εξαρτάται η ποιότητα της εικόνας; τί είναι το ζούμ; Τραβάνε φωτογραφίες τα camcorders; Tί άλλο μπορεί να κάνει;

Formats, Συνδέσεις, κ.λπ: Από το Hi8, στο DVD Recordable και -βεβαίως- στο Mini DV...  Επίσης: Tί είναι όλα αυτά τα βύσματα και τί μπορείτε να τα κάνετε (εκτός από το να τα αγνοείτε...);
Η Λήψη και τα Εφέ: Αρκετά με τη θεωρία.  Δεν παίρνετε τώρα, σιγά-σιγά τη μηχανή να δείξετε τι πουλιά πιάνετε;  
Η Επεξεργασία (post processing, μοντάζ):  Επειδή τα "αμοντάριστα πλάνα" δικαιολογούνται μόνο σε εθνικές καταστροφές (μακρυά από μας...) τα δικά σας πλάνα πρέπει να είναι μονταρισμένα. Δεν το'χατε σκεφτεί, ε;
Τα Βασικά μίας λήψης: Δεν θα σας κάνουμε σκηνοθέτες εδώ. Αλλά αν δεν ξέρετε τί είναι panning και dollie, ποιά είναι τα τρία βασικά ερωτήματα της λήψης, ποιούς περιορισμούς βάζει το μέγεθος του κάδρου και τί είναι ανοιχτή και κλειστή φόρμα, πώς θα ξεχωρίσετε από αυτούς που "τραβάνε" μόνο ιδρωμένους γαμπρούς;


Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2003
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr