Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 09/03/2021

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

Ηχείο Βάσης/Ραφιού

Elac Debut Reference DBR62

Elac Debut Reference DBR62

Ως φορτίο, το DBR62 δεν εμφανίζει χαμηλές τιμές στο μέτρο της εμπέδησης παραμένοντας σε όλο το φάσμα πάνω από τα 5,3Ω. H Elac είναι από τις λίγες εταιρίες που τιμούν τον ορισμό της ονομαστικής αντίστασης (ως το 1,15 της ελάχιστης) δηλώνοντας το DBR62 ως 6ωμο, κάτι που φυσικά ισχύει, με ακρίβεια πρώτου δεκαδικού. Εδώ, ωστόσο, σταματά η χαμογελαστή (για τον ενισχυτή) πλευρά του ηχείου το οποίο θα πρέπει να χαρακτηριστεί σχετικώς δύσκολο, καθώς περιλαμβάνει σημαντική διακύμανση του μέτρου (5,3-52Ω) και σημαντική διακύμανση φάσης (-62°/+52°). Στην θετική πλευρά, θα πρέπει να περιληφθεί το γεγονός ότι η ελάχιστη τιμή φάσης εμφανίζεται σε συνδυασμό με σχετικώς υψηλή αντίσταση (14Ω/100Ηz), επομένως η θερμική καταπόνηση του σταδίου εξόδου θα είναι υπαρκτή μεν, όχι υπερβολική δε. Η μεγάλη διακύμανση του μέτρου κάνει την ιδέα οδήγησης του DBR62 από ενισχυτές με μικρό συντελεστή απόσβεσης όχι καλή και οι δύο κορυφώσεις (στα 30Ω και στα 2,3kHz) θα επηρεάσουν, σε μια τέτοια περίπτωση, την απόκριση του συστήματος.
Η ψευδοανηχοϊκή απόκριση του ηχείου (πάνω από τα 200Hz) αποκαλύπτει έναν ομοιογενή χαρακτήρα χωρίς σοβαρές διακυμάνσεις, με την σχετική καμπύλη να βρίσκεται μέσα στο διάστημα ±3dB και με ιδιαίτερα ομαλή αποκοπή ψηλά, πάνω από τα 20kHz, χωρίς εμφανή ίχνη συντονισμού από τον θόλο του τουίτερ. Εντελώς περιέργως, το προστατευτικό κάλυμμα επηρεάζει εμφανώς την απόδοση, έχοντας σημαντική επίδραση γύρω από τα 7kHz καθώς και στον τρόπο που το ηχείο “κόβει” ψηλά. Με βάση την σχετική καμπύλη, τα προστατευτικά θα πρέπει να αφαιρούνται για σοβαρές ακροάσεις. Ευτυχώς, όντας μαγνητικά, μπαίνουν και βγαίνουν πανεύκολα, χωρίς να ταλαιπωρούνται.

Thumbnail Thumbnail

Μέτρο και φάση της εμπέδησης (πράσινη και κόκκινη καμπύλη αντιστοίχως).

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/1m/2.83Vrms). Ψευδοανηχοϊκή μέτρηση επί του άξονα (συχνότητες πάνω από τα 200Hz). Μέτρηση χωρίς το προστατευτικό πλέγμα (πράσινη καμπύλη) και με το προστατευτικό πλέγμα (κόκκινη)

Η συνολική απόκριση του συστήματος (με splicing near field/ψευδοανηχοϊκής μέτρησης) δεν αλλάζει την αρχική εικόνα που σχηματίσαμε. Η μέση ευαισθησία υπολογίστηκε στα 84,5dB/2,83Vrms/1m (κοντά στα 86dB της εταιρίας και άλλωστε ο μέσος όρος είναι πάντοτε πιο “αυστηρός”) και με βάση αυτήν τα σημεία αποκοπής (-3dB) βρίσκονται στα 59Hz και στα 24,4kHz για τις χαμηλές και τις υψηλές συχνότητες αντιστοίχως, ενώ για αποκοπή -6dB, οι τιμές γίνονται 52Hz και 31,8kHz, κάνοντας το DBR62 ένα ηχείο το οποίο ανεβαίνει πολύ πάνω από τα 20kHz. Οι διακυμάνσεις της ευαισθησίας είναι περιορισμένες, με σημαντικότερες αυτές στο διάστημα 2-5kHz και 10-17kHz περίπου, αμφότερες αισθητά μέσα στην ζώνη των ±3dB.
Η απόκριση σε “παράθυρο ακρόασης” (δηλαδή ο μέσος όρος των αποκρίσεων επί του άξονα και υπό γωνία) ακολουθεί πιστά την απόκριση στον άξονα μέχρι τα 5kHz περίπου και περιλαμβάνει μόνο σημάδια ομαλής μείωσης της ευαισθησίας πάνω από αυτή την συχνότητα, δείγμα ότι η ακτινοβολία του ηχείου είναι ομαλή (μια δικαίωση της χρήσης κυματοδηγού στο τουίτερ).
Η βηματική απόκριση του ηχείου είναι ομαλή, με ελάχιστα προβλήματα στην μετάβαση από το τουίτερ στο γούφερ και εξαιρετικά καλή (για την κατηγορία) απόσβεση.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/1m/2.83Vrms) με εξομάλυνση 1/3oct. Συνδυασμός far field/near field μέτρησης. Μέτρηση επί του άξονα (πράσινη καμπύλη) και μέση τιμή μετρήσεων εκτός άξονα (listening window, κόκκινη καμπύλη).

Βηματική απόκριση.

Το διάγραμμα αποσβεννυμένων φασμάτων είναι ιδιαίτερα καθαρό και δείχνει ένα “γρήγορο” γενικώς ηχείο, αλλά μπορεί να απομονώσει κανείς δύο ισχυρούς συντονισμούς, έναν στην περιοχή του 1kHz με χρόνο απόσβεσης 2,8ms (για στάθμη -25dBr) και έναν στην περιοχή των 4,4kHz (2,3ms). Ο μοναδικός εμφανής συντονισμός του τουίτερ βρίσκεται λίγο πάνω από τα 10,1kHz (1,1ms) και πάνω από αυτή την συχνότητα το ηχείο είναι ιδιαίτερα γρήγορο.
Η πολική απόκριση στο οριζόντιο επίπεδο, δεν κρύβει εκπλήξεις. Το DBR62 ακτινοβολεί πολύ ομαλά μέσα στην περιοχή των ±30° μέχρι τα 15kHz περίπου (παραμένοντας μέσα στο όριο των -6dB) και “στενεύει” γρήγορα, όσο πλησιάζει τα 20kHz. Με βάση αυτό το εύρημα, οι βέλτιστες συνθήκες ακρόασης απαιτούν toe-in.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα CSD (αποσβεννυμένων φασμάτων), ψευδοανηχοϊκή μέτρηση στον ακουστικό άξονα.

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο οριζόντιο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (πράσινη καμπύλη), 2kHz (κόκκινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη), 16kHz (μοβ καμπύλη) και 20kHz (μπλε καμπύλη).

Στο κατακόρυφο επίπεδο, το ηχείο φαίνεται αρκετά φιλικό σε ακροάσεις ελαφρώς έξω από τον άξονα, οι οποίες μπορούν να φτάσουν και τις ±15°, επίδοση εντυπωσιακή, ειδικά για θέσεις κάτω από το τουίτερ (δηλαδή για αρνητικές γωνίες). Αυτό φυσικά δεν απαλλάσσει τον χρήστη από την επιλογή μιας σωστής βάσης ούτε δίνει το ελεύθερο να “πετάξει” κάποιος το DBR62 όπου να'ναι.
Τέλος, το δέσιμο της καμπίνας φαίνεται να είναι πράγματι καλό, καθώς οι σχετικές επιταχύνσεις κινήθηκαν σε αρκετά χαμηλά επίπεδα. Στην μπάφλα μπορεί κάποιος να διακρίνει δύο περιοχές συντονισμών, 300-400Hz και 1500-2000Hz με τις τιμές να βρίσκονται αισθητά κάτω από τα -50dBm/s2, ενώ η πλευρικές επιφάνειες είναι ακόμη πιο στιβαρές, με τον ισχυρότερο συντονισμό (λίγο κάτω από τα 350Hz περίπου) να βρίσκεται αισθητά κάτω από τα -60dBm/s2.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο κατακόρυφο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (πράσινη καμπύλη), 2kHz (κόκκινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη), 16kHz (μοβ καμπύλη) και 20kHz (μπλε καμπύλη).

Στάθμη επιταχύνσεων της μπάφλας (κόκκινη καμπύλη) και του πλευρικού τοιχώματος της καμπίνας (πράσινη).