Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 17/03/2020

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

USB DAC

Lab12 dac1 Reference

Lab12 dac1 Reference

H διαδικασία της ακουστικής αξιολόγησης του dac1 Reference έγινε τόσο μέσω της ομοαξονικής εισόδου (με την χρήση του Esoteric P70 σε ρόλο transport) όσο και μέσω streaming, μέσω της θύρας USB. Χρησιμοποιήσαμε αρχεία συμβατικής και υψηλής ανάλυσης ώστε να αξιολογήσουμε την δυνατότητα του μετατροπέα να διαχειριστεί αντίστοιχα streams, κάτι το οποίο κάνει χωρίς προβλήματα, αν και θα πρέπει να έχει κανείς πάντα στο μυαλό του ότι ο dac1 δεν είναι μια συσκευή Hi-Res, με βάση τις απαιτήσεις της JAS, η οποίες αποτελούν και την de facto προδιαγραφή, σήμερα, αφού η μετατροπή γίνεται στα 16bit. Το υπόλοιπο σύστημα αναφοράς ήταν το γνωστό (Melos Plus Series Line, Parasound HCA3500 και ATC SCM-50PSL).
Η εγκατάσταση της συσκευής δεν κρύβει κάποια ιδιαίτερη δυσκολία. Οι δύο λυχνίες του σταδίου εξόδου δεν εκλύουν σημαντική θερμότητα ώστε να απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στην τοποθέτηση του dac1, ο οποίος θα βολευτεί σε οποιοδήποτε τυπικό ράφι ενός ρακ. Η σύνδεση με τον υπολογιστή (σε περιβάλλον Win10) γίνεται εύκολα χωρίς να χρειαστεί να ασχοληθεί κανείς ιδιαίτερα. Η χρήση της συσκευής είναι απλή και το καλογραμμένο εγχειρίδιο θα βοηθήσει τον χρήστη που έχει κάποια απορία.

Η πρώτη εντύπωση που αποκομίζει κανείς, με τον dac1 Reference στο σύστημα, είναι ότι έχει να κάνει με μια συσκευή η οποία διαθέτει μια καλοσχεδιασμένη ηχητική ταυτότητα. Ο όρος “καλοσχεδιασμένη”, στην συγκεκριμένη περίπτωση, σημαίνει δύο πράγματα. Πρώτον, ότι το τελικό αποτέλεσμα είναι ευχάριστο, με αίσθηση ομοιογένειας και σε κερδίζει αμέσως και, δεύτερον, ότι ο όποιος “σχεδιασμός” είναι μετρημένος, χωρίς υπερβολική παρουσία. Σε καμία φάση της αξιολόγησης, ανεξαρτήτως της πηγής ή του μουσικού είδους, δεν δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι ο μετατροπέας επιβάλλει στο σύστημα μια άποψη, ή ότι αλλάζει τον συνολικό χαρακτήρα με τρόπο που ενοχλεί ή θα μπορούσε να θεωρηθεί υπερβολικός. Ακούσαμε διαφορές σε σχέση με τον DAC αναφοράς, αυτό είναι βέβαιο, αλλά το αποτύπωμά του είναι λελογισμένο, κάτι που θα πρέπει να καταχωρηθεί ως επιτυχία. Με τον dac1, το σύστημα αναφοράς διατήρησε σε μεγάλο βαθμό τις δυνατότητες ανάλυσης του, ακούστηκε επιβλητικό όταν χρειάστηκε, ισορροπημένο και πάντα ξεκούραστο, θυμίζοντας ένα σωστά μαγειρεμένο πιάτο: Τα συστατικά έχουν μπει αλλά κανένα δεν επιβάλλεται στο συνολικό αποτέλεσμα.

Lab12 dac1 Reference Lab12 dac1 Reference

Στην περιοχή των πολύ χαμηλών συχνοτήτων, ο dac1 Reference φάνηκε να διαθέτει πολύ καλή έκταση, όγκο και καλές δυνατότητες ελέγχου. Το τελικό αποτέλεσμα ακούστηκε επιβλητικό, χωρίς να γίνεται φορτικό, αέρινο και λίγο περισσότερο ατμοσφαιρικό σε αίσθηση, σε σχέση με την αναφορά, η οποία ακούγεται περισσότερο σαφής και αυστηρή. Σε κάθε περίπτωση, απόδοση του κατώτερου μέρους του φάσματος είναι ευχάριστο, γεμάτο και σίγουρα τραβά την προσοχή, με το κατάλληλο υλικό.
Η συμπεριφορά αυτή, πολύ χαμηλά, επεκτείνεται και στις υπόλοιπες χαμηλές συχνότητες. Τα σόλο όργανα και οι ομάδες οργάνων της περιοχής ακούστηκαν ιδιαίτερα φυσικά, με σωστή κλίμακα μεγέθους, καλή λεπτομέρεια και αίσθηση ισορροπίας στον όγκο με το συνολικό αποτέλεσμα να δημιουργεί την βάση ενός ουδέτερου χαρακτήρα μακρυά από αχρείαστες υπερβολές και φλυαρίες. Τα ρυθμικά μέρη αποδόθηκαν με παρόμοιο τρόπο: Όσο πρέπει γρήγορα, με καλό γέμισμα και καμία τάση υπερβολής, σε παρασύρουν εύκολα μέσα στο κομμάτι χωρίς να επιβάλλονται.
Η μεσαία περιοχή αποδόθηκε με τρόπο ιδιαίτερα ελκυστικό, σε σημείο που δικαιούσαι να δηλώσεις ότι αποτελεί -ίσως- το πιο δυνατό χαρτί της συσκευής, όταν αναλύεις την συμπεριφορά της στο φάσμα. Ο ακροατής έχει μια μετρημένη αίσθηση εγγύτητας, η οποία συνοδεύεται από πειθαρχία σε ό,τι αφορά την παράθεση της λεπτομέρειας, καλή ανάλυση αλλά και μια ηπιότητα η οποία γίνεται αντιληπτή μόνο αν προσέξεις πολύ, την εκτιμάς όμως δεόντως, όταν φθάσει η ώρα μιας σκληρής, over-compressed παραγωγής που θέλει μια κάποια βοήθεια, προκειμένου να την απολαύσεις χωρίς να εκνευριστείς ή να μειώσεις την στάθμη. Μεγάλα συμφωνικά έργα, με πολλά έγχορδα και πνευστά και πολύ ενέργεια στην περιοχή, ακούστηκαν ήπια, χωρίς όμως να χάνουν το ανάγλυφό τους, με την περιοχή των χαμηλομεσαίων να βρίσκεται σε απόλυτη ισορροπία, σε σχέση με τις ανώτερες χαμηλές συχνότητες.
Η εγγύτητα και η πειθαρχία που παρατηρήσαμε στην μεσαία περιοχή είναι βασικά χαρακτηριστικά και της στερεοφωνικής εικόνας. Ο dac1 ακούστηκε ιδιαίτερα σαφής ως προς το soundstage, με ξεκάθαρα καθορισμένες διαστάσεις, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το πλάτος, ασυνήθιστα καλό εστιασμό των μεμονωμένων πηγών στον χώρο και καλή περιγραφή της κίνησης και του αέρα. Με βάση τις σημειώσεις από τον dac1 SE, παρόμοια συμπεριφορά είχε και η παλαιότερη εκδοχή της συσκευής, αφήνοντας περιθώρια να υποθέσουμε ότι η ακρίβεια στο πεδίο του χρόνου (η απουσία του pre-ringing δηλαδή) παίζει εδώ τον ρόλο της.
Ψηλά, ο μετατροπέας ακούστηκε μαλακός, ευχάριστα φωτεινός με καλή αίσθηση διαφάνειας. Ο ακροατής δεν έχει την εντύπωση ότι του λείπει η έκταση και η ταχύτητα στην απόδοση των μικροδυναμικών. Σε σχέση με την αναφορά, πήρα λίγο πιο βιαστικές αποσβέσεις, αλλά συνολικά, το άκουσμα είναι ξεκούραστο και πλήρες. Ο αρμονικός πλούτος αποδίδεται καλά, κάπως πιο στεγνός και ελαφρύτερος σε παρουσία σε σχέση με την αναφορά, χωρίς, πάντως, το τελικό άκουσμα να είναι τραχύ ή ψυχρό, δένοντας -ιδανικά θα μπορούσε να πει κανείς- με τον υπόλοιπο χαρακτήρα της συσκευής, σε ένα συνολικό αποτέλεσμα που χαρακτηρίζεται από συνέπεια.

Τελικώς...

... με δεδομένες τις ιδιαιτερότητες της αρχιτεκτονικής του, ο dac1 Reference απαντά με επιτυχία σε δύο προκλήσεις. Πρώτον, προσφέρει, πράγματι, μια καλοσχεδιασμένη ηχητική άποψη, χωρίς υπερβολές, εκμεταλλευόμενος πλήρως τις ξεχωριστές ιδιότητες μιας σχεδίασης NOS (όπως είναι η καλή συμπεριφορά στο time domain). Δεύτερον, είναι μια βελτιωμένη εκδοχή του ήδη επιτυχημένου dac1 SE, καθώς διαθέτει περισσότερες δυνατότητες σύνδεσης, βελτιωμένο, στα σημεία, κύκλωμα και περισσότερο προσεγμένη κατασκευή.
Τούτων λεχθέντων, έχουμε δύο σοβαρούς λόγους να προτείνουμε τον νέο dac1: Πρώτον, στην περίπτωση που κάποιος αναζητά, συνειδητά, μια σχεδίαση NOS, γνωρίζοντας τα υπέρ και τα κατά της συγκεκριμένης προσέγγισης, επειδή αποτελεί μια πραγματικά ισορροπημένη κατασκευή. Δεύτερον, στην περίπτωση που κάποιος αναζητά μια εναλλακτική προσέγγιση σε σχέση με τις συμβατικές, τετριμμένες αρχιτεκτονικές μετατροπέων d/a, αλλά δεν έχει προηγούμενη εμπειρία από μια συσκευή NOS, καθώς, πράγματι, ο νέος dac1 Reference θα πρέπει να θεωρηθεί ένα επιτυχημένο, αντιπροσωπευτικό δείγμα της ιδέας. Σε κάθε περίπτωση, έχουμε να κάνουμε με μια άκρως επιτυχημένη πρόταση από την πλευρά της Lab12, η οποία προτείνεται χωρίς επιφυλάξεις, ιδιαίτερα με δεδομένη την πολύ φιλική πολιτική τιμών που εφαρμόζεται, ειδικά για την ελληνική αγορά.

LISTENING SESSIONS

Η ηχογράφηση έγινε με το master recorder DV-RA1000 της Tascam σε PCM (24bit/192kHz) και τα αρχεία που προέκυψαν βρίσκονται στο διαδίκτυο σε μορφή FLAC ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν από τους αναγνώστες. Η διαδικασία απαιτεί την εγκατάσταση του media player foobar2000 μαζί με το plug-in για την δυνατότητα εκτέλεσης δοκιμής double blind ΑΒΧ. Μετά την εγκατάσταση του λογισμικού, το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να κατεβάσετε τα αρχεία (θα το βρείτε σε μορφή .zip), να τα αποσυμπιέσετε, να το φορτώσετε στο foobar2000 και είτε απλώς να το ακούσετε, είτε, επιλέγοντας το μαζί με κάποιο άλλο (shift click), να ενεργοποίησετε την δοκιμή ABX.

TRACK LIST:

  1. Lab12 dac1 Reference, USB, 16-bit/44,1kHz.
  2. Lab12 dac1 Reference, USB, 24-bit/96kHz.
  3. Αναφορά: Teac Esoteric D70 | dCS Puccini U-Clock.