Συμπιεσμένος
Ηχος: Χρησιμοποιώντας τo ΜP3 και άλλoυς Perceptual
Codecs |
1. Eισαγωγή: Γιατί θέλουμε να συμπιέσουμε
τον ψηφιακό ήχο; 2. Οι
πρώτες προσπάθειες: PASC, ATRAC, MPEG-1 Layer
II/ΙΙΙ 3. MPEG-1 Layer III (MP3): Οι τεχνικές
κωδικοποίησης κατά MP3 και MP3Plus 4.
Aλλοι Codecs: MPEG-2 AAC, MPEG-4 AAC, WMA, Ogg Vorbis,
FLAC 5. Στην Πράξη: Κωδικοποίηση/Δημιουργία
αρχείων ΜP3 (Ripping/Encoding) 6. Στην Πράξη: Aναπαραγωγή αρχείων MP3
(Playback) 7. Links |
|
Η αναπαραγωγή
αρχείων mp3 όσο αυτά βρίσκονται αποθηκευμένα στον υπολογιστή είναι
απλή. Συνήθως τα αρχεία με κατάληξη .mp3 μέσω των "File
Associations" σηκώνουν με διπλό κλικ το media player με τον
κατάλληλο codec και δεν απαιτείται κάποια άλλη προσπάθεια
από την πλευρά του χρήστη. Αν τα αρχεία βρίσκονται στον
υπολογιστή αλλά πρέπει να φορτωθούν σε κάποια εξωτερική συσκευή
player ή μνήμη, αυτό συνήθως γίνεται χωρίς ειδικό λογισμικό αφού οι
μνήμες και όλο και πιο συχνά τα players φαίνονται από την πλευρά του
υπολογιστή ως "removable storage device" όταν συνδέονται στο
USB. Από την πλευρά του player τα πράγματα
δεν είναι, επίσης, σύνθετα: Ενα απλό user interface
(μερικοί διακόπτες και ένα display με άλλα λόγια) δίνει πρόσβαση
στην δημιουργία και διαχείριση ενός καταλόγου
(playlist) με τα περιεχόμενα του player (είτε αυτά βρίσκονται σε
εξωτερική είτε σε εσωτερική μνήμη). H διαχείριση αυτή μπορεί να
είναι απλή ή περισσότερο πολύπλοκη (κατάταξη κατά μουσικό είδος,
κ.λπ) ανάλογα με τις δυνατότητες της συσκευής. Από την στιγμή που ο
χρήσητς επιλέξει το τράκ και πατήσει το play τα δεδομένα του
αντίστοιχου αρχείου mp3 οδηγούνται στον αποκωδικοποιητή,
στον μετατροπέα d/a και στον ενισχυτή ακουστικών για τα
περαιτέρω. Ανάλογα με την ισχύ του dsp μπορεί να προσφέρονται
διάφορες δυνατότητες όπως ισοσταθμιστής, ρυθμιστικά τονικότητας ή
επεξεργασία των χαμηλών συχνοτήτων. Πολλά players διαθέτουν
και αναλογικές εισόδους. Στην περίπτωση αυτή ο
ψηφιακός επεξεργαστής διαθέτει μετατροπέα A/D και MP3
encoder. |
 |
To διάγραμμα βαθμίδων ενός mp3 audio
player | |
 |
Tα μέρη ενός mp3 audio
player (πηγή: iAudio) | |
 |

|
H
συνηθέστερη επιλογή για την επικοινωνία ενός player με τον
υπολογιστή είναι μέσω USB... |
... αλλά
συχνά ο κατασκευαστής μπορεί να προσφέρει ειδική βάση (cradle)
που παίζει και τον ρόλο του
φορτιστή. | |
 |
Το user interface είναι συνήθως απλό:
Ενας ή περισσότεροι διακόπτες και μία οθόνη που πληροφορεί τον
χρήστη για τις διάφορες λειτουργίες και το track που
αναπαράγεται την συγκεκριμένη
στιγμή. | |

|

|
|
Ο διακόπτης
"Hold" είναι συνηθισμένος στα περισσότερα προσωπικά players.
Δεν επιτρέπει τους χειρισμούς από τυχαία πίεση των διάφορων
διακοπτών. |
Kάποια
players διαθέτουν και είσοδο line για την on-the-fly
κωδικοποίηση και αποθήκευση αναλογικών σημάτων. |
| |
Links http://www.iis.fraunhofer.de http://www.codingtechnologies.com/ http://www.vorbis.com/ http://flac.sourceforge.net/ http://lame.sourceforge.net/ Bιβλιογραφία Discrete-Time Signal
Processing, Oppenheim/Schafer, Prentice Hall, 1989 Convergence in
Broadcastand Communications Media, Watkinson, Focal Press,
2001 High Quality Audio Coding, (AES 17th International
Conference), 1999 The MPEG Handbook, Watkinson, Focal Press,
2001 |
|