|
REVIEW |
Sony
TA-DA9000ES |
|
|
ENTYΠΩΣΕΙΣ-ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ... |
|
Oπως ήταν αναμενόμενο, χρησιμοποιήσαμε
τον DA9000ES στο μεγαλύτερο δυνατό εύρος εφαρμογών. Σε αυτό
περιλάβαμε ακρόαση πολυκαναλικού home theater (Dolby και DTS),
ακροάσεις συμβατικών CD μέσω αναλογικής και ψηφιακής εισόδου καθώς
επίσης και ακροάσης SA-CD μέσω της αναλογικής εισόδου και της
εισόδου iLink. Σε κάθε περίπτωση, η εντύπωση που επικράτησε
ήταν ότι απέναντί μας είχαμε έναν γρήγορο, καθαρό και με
σημαντικές δυνατότητες ενισχυτή ο οποίος ήταν σε θέση να οδηγήσει
κάθε λογικό φορτίο σε πολύ υψηλές στάθμες χωρίς
προβλήματα. Εδώ αξίζει να αναφέρει κανείς ότι
θεωρητικώς τα αρθρώματα S-Master PRO είναι ενισχυτές ανοιχτού
βρόχου, χωρίς αρνητική ανάδραση (άλλο τώρα τι μπορεί να γίνει σε
ψηφιακό πεδίο). Αυτό ίσως εξηγεί και την σχετικώς υψηλή παραμόρφωση
(0.1%) για μέγιστη ισχύ που δίνει ο κατασκευαστής ισχυριζόμενος
παράλληλα ότι η σχεδίαση του ελαχιστοποιεί την παραμόρφωση
ενδοδιαμόρφωσης. Η καθαρότητα χαμηλά είναι
προφανώς ένα χαρακτηριστικό των καλών ενισχυτών PWM (την είχαμε
διαπιστώσει και στον PS Audio) και, δεν είναι απίθανο κάποιες φορές
να δημιουργήσει στην αρχή ερωτηματικά. Η λύση εδώ είναι να
περιμένει κανείς και να ακούσει προσεκτικά: Αυτό που στην
πραγματικότητα λείπει είναι χρωματισμός και όχι χαμηλές
συχνότητες. Οι πολλές δυνατότητες που προσφέρει ο
DA9000ES (εκτός των τυπικών που πρέπει να υπάρχουν σε κάθε
πολυκαναλικό σύστημα) επιτρέπουν την άριστη ρύθμιση και το
μόνο που λείπει είναι η αυτοματοποίηση της διαδικασίας μέ
την βοήθεια ενός μικροφώνου. |
|
To
χαρακτηριστικό "σπάσιμο" της πρόσοψης είναι και στην περίπτωση
του TA-DA9000ES παρόν. Το ρυθμιστικό στάθμης είναι
αρκετά αναλυτικό ως προς τα βήματα, αλλά θα θέλαμε να έχει
καλύτερη αίσθηση (σε αντίθεση με το volume, τα υπόλοιπα
ρυθμιστικά έχουν εξαιρετική
αίσθηση). | |
|
Σε ρυθμό home
cinema o ενισχυτής μπορεί να αποδώσει υψηλές στάθμες
ξεκούραστα και χωρίς προβλήματα συμπίεσης
διατηρώντας την εικόνα ανάμεσα στα δύο κυρίως και το
κεντρικό ηχείο σταθερή και δημιουργώντας ένα πλήρες και ομοιογενές
πεδίο περιβάλλοντος ήχου. Το upconversion των πηγών
video είναι αποτελεσματικό και μικρορυθμίσεις στις παραμέτρους
μπορεί να βελτιώσουν κάπως την ποιότητα -ιδιαίτερα των εισόδων
composite που είναι πλέον "λίγες" για μεγάλες τηλεοράσεις ή
προβολείς. Σε όλη την διάρκεια των δοκιμών, ως πηγή ήχου
χρησιμοποιήθηκε ένα SCS-XA9000ES (για το οποίο μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ) συνδεδεμένο με όλους τους πιθανούς τρόπους
(αναλογικά, ψηφιακά μέσω συμβατικής ομοαξονικής γραμμής και μέσω
iLink). Ολες οι ακροάσεις έγιναν με την επιλογή direct και
χωρίς την εξομοίωση της συμπεριφοράς των αναλογικών σταδίων εξόδου
(που από το εργοστάσιο είναι ενεργοποιημένη). Ο DA9000ΕS με
ευκολία κατέκτησε την κορυφαία θέση ανάμεσα σε όλους τους
υπόλοιπους, ανάλογης λογικής, ενισχυτές av που έχουμε
ακούσει καταφέρνοντας με χαρακτηριστική άνεση να "περάσει"
στον χώρο ακρόασης την αίσθηση της λεπτομέρειας και της ανάλυσης
τόσο σε πολυκαναλικό όσο και σε στερεοφωνικό πρόγραμμα.
Ιδιαίτερα θετικό στοιχείο του η μεγάλη ικανότητα να περιγράψει την
αίσθηση του βάθους (κάτι το οποίο είχε τελικώς την σημασία του, όπως
θα δείτε αργότερα) και να δημιουργήσει μία εικονική σκηνή θεαματική
αλλά όχι υπερβολική (ή -για να είμαστε ειλικρινείς και
υπερβολική όπου κάτι τέτοιο υπήρχε, όπως στο Romeo &
Juliet/Τchaikovsky/Netherlands Philharmonic/Pentatone). Οι
χαμηλές συχνότητες άψογα ελεγχόμενες, με όγκο αλλά χωρίς υπερβολή
δείχνουν ότι το βαρύ τροφοδοτικό με τον toroidal, που διαφοροποιεί
τον συγκεκριμένο ενισχυτή από τα μικρότερα μοντέλα που χρησιμοποιούν
διακοπτικές διατάξεις, παίζει το ρόλο του ενώ οι φωνές
περιγράφονται πολύ καλά και στις σωστές διαστάσεις τους.
Ψηλά, ο ενισχυτής είναι καθαρός, και καθόλου κουραστικός και
-ίσως- αποκλίνει κάπως προς την λαμπρή πλευρά. Το
σημείο αυτό -φυσικά σε επίπεδο λεπτομέρειας- κάνει και την διαφορά
του 9000ES απέναντι σε ένα καλοσχεδιασμένο συμβατικό τελικό ενισχυτή
που είναι όμως συνήθως αρκετά ακριβώτερος. Δεν είναι τυχαίο το
γεγονός ότι η μόνη φορά που άκουσα κάτι καλύτερο από την
συγκεκριμένη ψηφιακή πηγή (το SCS-XA9000ES) ήταν μέσα από το σύστημα
Halo της Parasound (C1/A51 μέσω του analog bypass) και για να
αξιολογήσετε την... ήττα αυτή των 9000ES θα πρέπει να
αναλογιστείτε ότι το μέν ζεύγος της Parasound ξεπερνά τα 14000 ευρώ,
το δε αναλογικό στάδιο του player απέχει πολύ από το να το
χαρακτηρίσεις συμβατικό και συνηθισμένο. |
|
|
Η πρόσοψη
κρύβει ένα σύνθετο user interface που είναι όμως, τελικώς, από
τα καλύτερα που έχουμε συναντήσει. Yπάρχει και μία σειρά
υποδοχών για σήματα ήχου και εικόνας, για έκτακτες
συνδέσεις. |
Αυτά τα
χαρακτηριστικά περιστροφικά χειριστήρια επιτρέπουν την
πλοήγηση στο αρκετά βαθύ μενού του ενισχυτή. Είναι
αλήθεια ότι μπορεί να τα χρησιμοποιήσει κανείς και χωρίς το
user's manual, το οποίο, πάντως έχει πολλά να πεί για το
customizing της συσκευής. | |
|
Η παρατήρηση αυτή, μας φέρνει στο
πλέον ενδιαφέρον κομμάτι: Υπάρχει διαφορά με την χρήση
της iLink, προς ποιά κατεύθυνση και πόσο μεγάλη; Οσοι έχουν
διαβάσει την δοκιμή του SCS-XA9000ES θα γνωρίζουν ήδη ότι η σχεδίασή
του είναι η κορυφαία αυτή τη στιγμή και -ίσως- όχι μόνο στην
κατηγορία του. Σε τι οφελεί άραγε να καταργήσεις ένα τέτοιο
κύκλωμα; Το μόνο κέρδος που μπορεί να αποκομίσει κανείς είναι
από την κατάργηση των επιμέρους διαδικασιών και
μόνο (η αναλογική σύνδεση συνεπάγεται μία μετατροπή a/d και
μία μετατροπή σε C-PLM). H απάντηση στο παραπάνω ερώτημα
αποδείχθηκε απλή: Ναι, υπάρχει ακουστή διαφορά η οποία
όμως είναι περιορισμένη κυρίως στην αναπαραγωγή της πληροφορίας
χώρου: Η iLink "ακούγεται" με μεγαλύτερη έκταση και
βάθος και ίσως -σε ορισμένες περιπτώσεις-περισσότερο αμφιθεατρική
και γλαφυρή. Η αναλογική είσοδος είναι περισσότερο επίπεδη και
θα μπορούσες να την κατηγορήσεις ως ρηχή. Αν κάνετε την σχετική
δοκιμή, δώστε μεγάλη προσοχή στο γεγονός ότι
υπάρχουν μικρές διαφοροποιήσεις στις στάθμες των δύο εκδοχών (που
μας ταλαιπώρησαν, μαζί με την καθυστέρηση της αλλαγής, που απαιτεί
το σταμάτημα του player). Mε βάση την παρατήρηση αυτή,
πράγματι, έχει νόημα η χρήση της iLink (και δίκιο
όσοι φώναζαν για την ανάγκη να υπάρξει μία προδιαγραφή μεταφοράς του
DSD) και ο DA9000ES αποτελεί μία άκρως επιτυχημένη προσέγγιση στην
καθαρή ψηφιακή αναπαραγωγή. |
|
Εδώ τοποθετείται η έξοδος του
SCD-XA9000ES όταν αυτό συνδέεται μέσω του διαύλου iLink.
| |
|
Τελικώς... |
Στοιχίζοντας 3900 ευρώ, ο TA-DA9000ES είναι
κατ' αρχήν μία πολύ καλή ευκαιρία κυρίως επειδή καταφέρνει
να συνδυάσει την κάλυψη των αναγκών ενός audiophile πολυκαναλικού
ηχοσυστήματος με αυτές ενός συστήματος home theater κάτι που ο
ανταγωνισμός του σπανίως επιτυγχάνει (αν υποθέσουμε ότι το προσπαθεί
-φυσικά....). Η τεχνολογία S-Master PRO καταφέρνει να
προσφέρει άφθονη ισχύ και πολύ καλό ήχο, ενώ η
αμειγώς ψηφιακή αρχιτεκτονική του επιτρέπει την επιτυχημένη
ενσωμάτωση πολλών δυνατοτήτων. Πέρα από όλα αυτά, η
ύπαρξη της iLink αποτελεί το πλέον πρόσφατο βήμα προς την
ολοκληρωτική μετατροπή ενός συστήματος σε ψηφιακό (μην
ανησυχείτε καθόλου: Τα ψηφιακά ηχεία είναι ante portas!) και μάλιστα
πρόκειται για ένα ιδιαίτερα επιτυχημένο βήμα, αν αναλογιστεί κανείς
ότι επέφερε βελτίωση ακόμη και στο SCD-XA9000ES. Μπράβο!
Δημήτρης
Σταματάκος |
| |
|