|
Η μέγιστη ακτίνα ITU-R
στην πράξη |
Eισαγωγή Ο μονίμως
ξεχασμένος κύκλος ITU-R Η σχέση της οθόνης και των κυρίως ηχείων Πώς επηρεάζει η
διαγώνιος της οθόνης της ισχύ του συστήματος; Πώς να βρείτε την
μέγιστη ακτίνα ITU-R στην πράξη... Απόσταση θέασης: Το
διπλάσιο του πλάτους, το τριπλάσιο του ύψους, ή... Τα 10 σημαντικότερα
λάθη που πρέπει να αποφύγετε... |
|
Το βασικό
πρόβλημα με δεδομένο τον χώρο και την θέση ακρόασης είναι να βρούμε
ποιά είναι η μέγιστη θεωρητική ακτίνα R. Για
τον προσδιορισμό αυτό χρειάζεται μία αποτύπωση του χώρου όπου θα
φαίνεται η θέση και οι διαστάσεις όλων των μη μετακινούμενων
αντικειμένων. (βιβλιοθήκες, έπιπλα, πόρτες κ.λπ).
Γνωρίζοντας την θέση του ακροατή/θεατή (Α) μπορούμε να βρούμε
την απόστασή της από έναν πλάγιο τοίχο καθώς και τον τοίχο πίσω από
την οθόνη προβολής. Τα βήματα που ακολουθούν είναι: |
|
Σχεδιάζουμε στην κάτοψη
του χώρου έναν άξονα παράλληλο πρός την επιφάνεια προβολής
(oo'). Την θέση της επιφάνειας αυτής και τις διαστάσεις της
δεν τα γνωρίζουμε ακόμη, γνωρίζουμε όμως τον γενικό της
προσανατολισμό στο χώρο. ΗΙGH
RES► |
|
Από το σημείο (Α) και
κάθετα στον άξονα oo' χαράζουμε έναν δεύτερο άξονα yy'. Ο
αξονας αυτός σε κάποιο σημείο του θα τέμνει την οθόνη και θα
τον ονομάσουμε διαμήκη άξονα του συστήματός μας. ΗΙGH
RES► |
|
Από το σημείο (A) και
κάθετα στον yy' χαράζουμε τον άξονα χχ', που τον ονομάζουμε
εγκάρσιο άξονα του συστήματός μας. ΗΙGH
RES► |
|
Εφθασε η στιγμή να
αποφασίσουμε σε ποιό ημιεπίπεδο θέλουμε να τοποθετήσουμε την
οθόνη. Εχουμε να επιλέξουμε ανάμεσα στα (χχ'y) και (χχ'y'). Θα
ονομάσουμε το ημιεπίπεδο αυτό, ημιεπίπεδο
προβολής.Το άλλο ημιεπίπεδο είναι αυτό όπου θα τοποθετηθούν
τα ηχεία surround. ΗΙGH
RES► |
|
Mε κορυφή το σημείο Α
και με άξονα αναφοράς 0 μοιρών το κομμάτι του yy' που ανήκει στο
ημιεπίπεδο προβολής, χαράζουμε δύο γωνίες, -30
μοιρών (αριστερόστροφα) και μία 30 μοιρών
(δεξιόστροφα) ΗΙGH
RES► |
|
Με τα ίδια ακριβώς
σημεία αναφοράς, χαράζουμε δύο ακόμη ζεύγη γωνιών. +/-100
και +/-120 μοιρών. Παρατηρήστε ότι ανάμεσα στις αντίστοιχες
γωνίες των 100 και 120 μοιρών σχηματίζεται μία γωνία 20
μοιρών. ΗΙGH
RES► |
|
Σκιαγραμίστε
το κομμάτι του επιπέδου προβολής που βρίσκεται μέσα στις
γωνίες των 30 μοιρών και τα κομμάτια του επιπέδου surround που
βρίσκονται στις γωνίες των 20 μοιρών. ΗΙGH
RES► |
|
Προσδιορίστε οτιδήποτε βρίσκεται
μέσα στα "σκιασμένα" κομμάτια των δύο επιπέδων (όρια του χώρου,
κομμάτια από έπιπλα, ανοίγματα θυρών κ.λπ) και βρείτε ποιό από αυτά
είναι πιο κοντά στο σημείο Α. Αν ονομάσουμε το εγγύτερο αυτό
σημείο Τ, η απόσταση ΑΤ είναι η ακτίνα R για την δεδομένη θέση και
τον δεδομένο προσανατολισμό οθόνης. Μετρήστε την απόσταση ΑΤ
η οποία είναι η μέγιστη δυνατή ακτίνα R. Eναλλακτικά,
μπορείτε να χρησιμοποιήστε την μαθηματική σχέση:
R=sqrt[(Xα-Χτ)^2+(Υα-Υτ)^2] (5),
όπου Xα και Χτ oι αποστάσεις του ακροατή και του
εγγύτερου σημείου από τον πλαγιο τοίχο αντίστοιχα και Yα, Υτ οι
αποστάσεις από τον πίσω τοίχο. ΗΙGH
RES► |
|
Με κέντρο το Α
και ακτίνα R χαράξτε την περιφέρεια του κύκλου η τομή της
οποίας με τις πλευρές των γωνιών που έχετε ήδη σχεδιάσει θα
καθορίσει: Πρώτον την θέση των κυρίως ηχείων που είναι τα σημεία
τομής της περιφέρειας με την γωνία των +/- 30 μοιρών. Δεύτερον, την
θέση του κεντρικού ηχείου που βρίσκεται στο σημείο τομής της
περιφέρειας με τον διαμήκη άξονα που ανήκει στο επίπεδο προβολής
(yy'). Τρίτον τις θέσεις των περιφερειακών ηχείων. Αυτά μπορεί
να τοποθετηθούν οπουδήποτε επάνω στο τόξο που ορίζει η γωνία των
+/-20 μοιρών επάνω στον κύκλο, υπό την προυπόθεση ότι η θέση αυτή θα
είναι η ίδια και για τα δύο ηχεία. Για να πετύχετε την συμμετρία
αυτή, θα πρέπει η ευθεία που ενώνει τα ηχεία να είναι κάθετη στον
yy'. H επιφάνεια προβολής θα πρέπει να τοποθετηθεί όσο το δυνατόν
εγγύτερα στην θέση του κεντρικού ηχείου και να έχει την διαγώνιο που
προβλέπει η σχέση (2) ή με βάση την σύσταση ΙΤU-R BS.1286 (διαβάστε σχετικά
EΔΩ). Σε αυτή την περίπτωση, επιλέξτε
n=3...6 ανάλογα με το είδος της προβολής. ΗΙGH
RES► |
|