|
 |
|
|
|
To
Βass Management |
|
Ολοι οι σύγχρονοι
ραδιοενισχυτές AV προσφέρουν μία έξοδο στάθμης line για την οδήγηση
υπογούφερ και όλοι διαθέτουν μία σειρά από ρυθμίσεις, σχετικές με τα
ηχεία, για τις οποίες έχει επικρατήσει ο όρος Bass Management. Η
συνήθης προσέγγιση του Bass Management περιλαμβάνει μία σειρά από
επιλογές-τυφλοσούρτη του τύπου "για τέτοιο ηχείο διαλέξτε εκείνο"
αλλά αυτή είναι μία επικίνδυνη απλοποίηση. |
|
Τα
βασικά... Tμήμα εισόδων/εξόδων audio
Επεξεργασία σημάτων ήχου Τμήμα
εισόδων/εξόδων video Η
δρομολόγηση των σημάτων Το bass
management To user interface
Περί αποκωδικοποιητών Small
FAQ |
|
|
|
Ας δούμε κατ' αρχήν τι
προβλέπει η λογική του Bass Management: Για κάθε ομάδα ηχείων από
τις τρείς (κυρίως, κεντρικό, οπίσθια) υπάρχουν δύο επιλογές:
"Small" ή "Large" (μικρό ή μεγάλο, αναφερόμενες στον όγκο
του).Επιπρόσθετα και ανεξάρτητα με την επιλογή του όγκου, υπάρχει
μία επιλογή για την έξοδο του υπογούφερ: "On" ή
"Off". Το σύνολο των επιλογών μας, λοιπόν είναι στην θεωρία 16.
Βεβαίως, μπορούμε να αγνοήσουμε τις έξη από αυτές, δηλαδή εκείνες
που περιλαμβάνουν μικρά κυρίως ηχεία και μεγάλα κεντρικά ή/και
οπίσθια καθώς αφορούν μή λογικά συστήματα (βεβαίως, ένα σύστημα
μπορεί να έχει όλα τα ηχεία του μικρά!) Οι επιλογές μας λοιπόν
μειώνονται σε δέκα. Το τυπικό Bass Management
προβλέπει την δρομολόγηση των χαμηλών συχνοτήτων από τα
κανάλια των οποίων τα ηχεία έχουν χαρακτηριστεί ως "Small" είτε στην
έξοδο του υπογούφερ είτε στα κυρίως ηχεία, αν το το υπογούφερ είναι
"Off". Το ίδιο ισχύει βεβαίως και για το κανάλι LFE (το ".1"), το
οποίο δρομολογείται είτε στο υπογούφερ όταν είναι "On" είτε στα
κυρίως ηχεία, αν το υπογούφερ είναι "Off". Ολα φαντάζουν λοιπόν
λογικά. Βλέπεις το μέγεθος του ηχείου, διαλέγεις το σωστό
χαρακτηρισμό στο μενού και τελειώνεις. |
|
 |
 |
Ενα συνηθισμένο σύστημα περιλαμβάνει
δύο κυρίως ηχεία μεγάλου μεγέθους τα οποία μπορούν να
αποδώσουν και τις χαμηλές συχνότητες του soundtrack.
Στην περίπτωση αυτή το υπογούφερ αναλαμβάνει μόνο τα
περιεχόμενα του καναλιού LFE. |
Aν τα κυρίως ηχεία είναι μικρά,
μπορούμε να βελτιώσουμε την απόκριση του συστήματος χαμηλά
οδηγώντας τις κατώτερες συχνότητες στο υπογούφερ (επιλέγοντας
"Small Main Speakers"). | |
|
|
|
Τελειώνεις; Οχι βέβαια,
διότι κάποιες φωνές θέτουν σε αμφισβήτηση το αν θα
πρέπει να συνδέσει κανείς το υπογούφερ του στην έξοδο "Sub
out". Η αιρετική αυτή άποψη έχει μία πολύ λογική βάση. Η
έξοδος "sub" έχει διέλθει στην συντριπτική πλειοψηφία των
περιπτώσεων από ένα βαθυπερατό φίλτρο. Αν ο ενισχυτής δεν προσφέρει
την δυνατότητα παράκαμψης του φίλτρου αυτού και αν το υπογούφερ έχει
επίσης ένα φίλτρο διέλευσης χαμηλών (που έχει σίγουρα) το οποίο δεν
παρακάμπτεται τότε έχουμε δύο φίτλρα στη σειρά, με απόκριση
συχνότητας και μεταβατική συμπεριφορά άγνωστες! H λύση στο ποιοτικό
αυτό πρόβλημα είναι η τοποθέτηση του υπογούφερ στην
συμβατική του θέση, δηλαδή στον κλάδο των κυρίως ηχείων,
όπου θα το τοποθετούσαμε και στην περίπτωση ενός δικαναλικού
συστήματος.Η τροφοδότησή του μπορεί να γίνει είτε με σήμα υψηλής
στάθμης (από την έξοδο των κυρίως ηχείων) είτε με σήμα στάθμης line
των κυρίως καναλιών (αν διαθέτει τέτοια ο ενισχυτής). Στην
περίπτωση αυτή, χαρακτηρίστε τα κυρίως ηχεία ως "Large",το υπογούφερ
"Off" και ρυθμίστε ευλαβικά (δηλαδή... με λογική hi-fi!) την
συχνότητα αποκοπής και την φάση του ώστε να ταιριάζει απόλυτα με
αυτά. |
|
 |
 |
Aν τα ηχεία είναι αρκετά μεγάλα ώστε
να μπορούν να "κατέβουν" επαρκώς χαμηλά, μπορούμε να
αναθέσουμε σε αυτά και το κανάλι του LFE επιλέγοντας "Sub OFF"
και "Large Μain Speakers" από το μενού του bass
management. |
Mία εναλλακτική επιλογή είναι να
καταργήσουμε εντελώς την έξοδο του υπογούφερ, να επιλέξουμε
"Large Main Speakers" και "Sub OFF" και να συνδέσουμε το
υπογούφερ συμβατικά. Τα κυρίως ηχεία οδηγούνται μέσω του
υψιπερατού φίλτρου του υπογούφερ. Αυτό βεβαίως
προυποθέτει υπογούφερ με εισόδους υψηλής
στάθμης, | |
|
Φυσικά,
υπάρχει και ο αντίλογος: Αν έχετε το υπογούφερ στην
έξοδο του ενισχυτή και σε θέση "On" και χαρακτηρίσετε τα κυρίως
ηχεία "Small" κερδίζετε αρκετά σε στάθμη καθώς τα
τελευταία δεν θα καταπονούνται από τις χαμηλές συχνότητες. Το ίδιο
μπορεί να συμβεί και με το κεντρικό. Για τα οπίσθια σπανίως
ενδιαφέρουν οι υψηλές στάθμες. Ποιά από τις δύο προσεγγίσεις
αποδίδει καλύτερα; Η ορθόδοξη ή η αιρετική; Χα! Αμ δε, που θα το
ξέρετε εκ των προτέρων! Πρέπει να το δοκιμάσετε. Απλώς, να θυμάστε
ότι η χρήση της εξόδου Sub. Out δεν είναι
υποχρεωτική! |
|
|
|
 | |
|