Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 29/05/2007


english abstract

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►AΡΘΡΑ►ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ JOHN CARRICK THΣ ATLAS CABLES...

AV BLOG 

SITE MAP


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
John Carrick (Atlas Cables)
Σαφώς πρόκειται για μια λογική παρατήρηση. Ποιός ήταν αυτός που σας το είπε;
Δυστυχώς δεν ζει πιά. Ηταν κάποιος που εργαζόταν για εμένα όταν είχα την Ariston. Αλλά εγώ ακολούθησα αυτή την συμβουλή πάντοτε και το αποτέλεσμα, σήμερα, είναι ότι παράγουμε καλώδια από τα οποία τα ακριβώτερα είναι κατά 50% πιο φθηνά από τους ανταγωνιστές τους, οι περισσότεροι των οποίων προέρχονται από τις HΠΑ και ακούγονται το ίδιο ή και καλύτερα από πολλούς από αυτούς.
Από εμπειρία, έχω την εντύπωση ότι αυτό δεν είναι πάντοτε καλό...
Ναι... θέλετε να πείτε ότι ο καταναλωτής σκέπτεται ότι το ακριβότερο θα είναι κατ΄ανάγκην καλύτερο και ότι "πώς αυτό που είναι φθηνότερο μπορεί να ακούγεται καλύτερα;". Πράγματι αυτό μπορεί να είναι ένα πρόβλημα. Σιγά-σιγά σπάμε αυτή την κατεστημένη άποψη και οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται ότι έχουν να κάνουν με μια εξαιρετικά υπερτιμημένη αγορά σε ορισμένες περιπτώσεις και απλώς αρνούνται να πληρώσουν ένα τεράστιο, συγκριτικά, τίμημα για να αγοράσουν καλώδια. Καταλαβαίνω αυτήν τους την αντίδραση, επειδή κι εγώ προσωπικά δεν θα το έκανα. Στην Atlas προσφέρουμε καλώδια που δεν είναι φθηνά, αλλά προσφέρουν πολύ καλή ποιότητα. Χρησιμοποιούμε βύσματα τα οποία έχουμε επιλέξει ώστε να διατηρείται η εμπέδηση της γραμμής μεταφοράς στα 75Ω, κάτι που αποκλείει το σφίξιμο των αγωγών με βίδες ή άλλα μέσα, την χρήση ασημοκόλλησης κ.λπ. Γενικώς όσο λιγότερα υλικά χρησιμοποιείς στο δρόμο του σήματος τόσο λιγότερα προβλήματα έχεις. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν συμπαθώ καθόλου τους επαργυρωμένους αγωγούς...
Πολλοί πάντως τους συμπαθούν. Για ποιό λόγο τους αντιπαθείτε εσείς;
Πράγματι κάποιοι χρησιμοποιούν επαργυρωμένους αγωγούς στα καλώδιά τους, κάτι που εγώ δεν θα έκανα σε καμμία περίπτωση. Ο λόγος είναι ότι κατά την μεταφορά του, το ηλεκτρικό σήμα διατάσσεται στον αγωγό σε ομόκεντρες στιβάδες με τις χαμηλές συχνότητες να βρίσκονται κοντά στο κέντρο του αγωγού και τις υψηλότερες στο εξωτερικό του (στα ελληνικά αυτό ονομάζεται "επιδερμικό φαινόμενο", σ.τ.μ.) και έχω την εντύπωση, και λέω την εντύπωση γιατί δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή κάποια επιστημονική μέθοδος ώστε να το αποδείξω, ότι η ύπαρξη διαφορετικού υλικού στο εξωτερικό του αγωγού δημιουργεί ανισορροπία στην μεταφορά του σήματος που σχετίζεται με την συχνότητά του. Ισως αυτό να είναι και η αξήγηση για το ότι πολλά τέτοιου είδους καλώδια ακούγονται πολύ λαμπρά. Πολλοί ακροατές έχουν την τάση να χαμηλώνουν την στάθμη του συστήματός τους ύστερα από λίγη ώρα όταν χρησιμοποιούν τέτοια καλώδια. Από την άλλη, έχω την άποψη ότι πολλοί τα χρησιμοποιούν γιατί είναι εξαιρετικά εργαλεία επίδειξης: Αρχικώς όλοι νομίζουν ότι έχουν να κάνουν με ένα καλώδιο που είναι εξαιρετικά δυναμικό. Αλλά τελικώς κουράζουν... Εμείς στην Atlas δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στο να είναι ουδέτερο το καλώδιο και να μην δίνει έμφαση σε κάποια περιοχή συχνοτήτων. Γι΄αυτό και τα προιόντα μας αποδίδουν εξαιρετική στερεοφωνική εικόνα.
Κάποιοι, πάντως, παραμένουν σκεπτικιστές γύρω από καλώδια, ισχυριζόμενοι ότι αυτά δεν αποτελούν γραμμές μεταφοράς με την τεχνική έννοια του όρου, αφού τα μήκη κύματος των σημάτων στο audio δεν είναι συγκρίσιμα με τις διαστάσεις των αγωγών. Τί έχετε να πείτε πάνω σε αυτή τη θεώρηση;
Μια απάντηση που θα μπορούσα να δώσω είναι ότι, σε κάθε περίπτωση, πολλοί συμφωνούν πως υπάρχουν διαφορές στην απόδοση των καλωδίων οι οποίες δεν εξηγούνται από τις παραδοσιακές, συμβατικές μεθόδους μέτρησης. Ισως κάποτε να εξηγηθούν αλλά όχι σήμερα. Με αυτό ως δεδομένο, απαιτείται ίσως μια δόση πίστης -a leap of faith-  στην όλη υπόθεση, δηλαδή απλώς να ακούσεις και να αποφασίσεις, να χρησιμοποιήσεις τα αυτιά σου. Πάντως, έχετε δίκιο. Υπάρχουν πολλοί που έχουν την άποψη ότι δεν θα έπρεπε να υπάρχουν διαφορές από τεχνικής άποψης, επομένως δεν υπάρχουν. Εγώ θα έλεγα ότι ο τελικός χρήστης δεν χρειάζεται να μπεί στο μέσο μιας τέτοιας διαμάχης. Το μόνο που χρειάζεται είναι να πάρει το καλύτερο δυνατόν από το σύστημά του και σε αυτό το σημείο πρέπει να είναι προσεκτικός επειδή υπάρχουν πολλοί που προσπαθούν να τον εκμεταλλευθούν.
Πώς μπορεί κανείς να τους ξεχωρίσει όμως;
Ενας τρόπος είναι να αναζητήσει το αν παράγουν δικά τους καλώδια ή απλώς αγοράζουν από κάποιον κατασκευαστή. Δεν υποβαθμίζω τους κατασκευαστές καλωδίων που απλώς πωλούν του προιόν τους σε τρίτους αλλά το επιχείρημά μου είναι απλό: Επειδή ο πραγματικός κατασκευαστής καλωδίων audio αναπτύσσει, σχεδιάζει και παράγει χιλιόμετρα από ένα προιόν, οι κίνδυνοι είναι μεγάλοι. Φανταστείτε να παράγουμε δέκα χιλιόμετρα καλωδίου που να αποδειχθεί κακό. Θα είναι μια καταστροφή για εμάς. Αντιθέτως, αν απλώς αγοράζαμε από εδώ κι από εκεί, ποιός είναι ο κίνδυνος μιας κακής επιλογής;
Mιλήστε μου για τις διαδικασίες σχεδιασμού των καλωδίων της Atlas...
Oλα εξαρτώνται από το ίδιο το καλώδιο που θέλουμε να σχεδιάσουμε και υπάρχουν πολλοί παράγοντες που πρέπει να λάβουμε υπ' όψιν. Πάρτε για παράδειγμα το θέμα της διατομής στα καλώδια των ηχείων: Αν θέλουμε, για παράδειγμα, πολύ καλή συμπεριφορά χαμηλά θέλουμε πολύ χαμηλή αντίσταση επομένως μεγάλες διατομές οι οποίες, βεβαίως, ανεβάζουν το κόστος. Ενα απλό καλώδιο ηχείου δεν χρειάζεται τόσο μεγάλη διατομή, επειδή δεν αναμένεται να χρησιμοποιηθεί σε συστήματα με εξαιρετικά υψηλές απαιτήσεις. Ενας άλλος παράγοντας είναι το διηλεκτρικό, δηλαδή το υλικό της μόνωσης. Χρησιμοποιούμε τρια διαφορετικά υλικά με διαφορετικό κόστος ανάλογα με το προιόν: Πολυαιθυλένιο, πολυπροπυλένιο και τεφλόν (PTFE). Το τεφλόν είναι το καλύτερο από τα τρία αλλά επειδή έχει υψηλό σημείο τήξης αν το εφαρμόσουμε σε χάλκινους αγωγούς είτε αυτοί είναι OCC είτε OFC τους θερμαίνουμε πολύ και αλλοιώνουμε τα χαρακτηριστικά τους, επομένως δεν κερδίζουμε τίποτε. Προσφάτως αναπτύχθηκε ένα νέο είδος τεφλόν το οποίο έχει σχεδόν ίδια διηλεκτρική σταθερά με το κλασικό τεφλόν αλλά χαμηλότερο σημείο τήξης το οποίο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε. Ηδη έχουμε βγάλει στην αγορά τα πρώτα προιόντα με αυτό το μονωτικό και από όσο γνωρίζω -μπορεί να κάνω και λάθος- δεν υπάρχει αυτή την στιγμή ένα παρόμοιο προιόν, με αγωγό OFC και διηλεκτρικό τεφλόν. Και για να σας προλάβω, λέω ότι δεν θεωρώ κάθε καλώδιο με άγωγό που απλώς είναι μέσα σε ένα σωλήνα από τεφλόν, τέτοιο προιόν. Οταν λέμε "διηλεκτρικό τεφλόν" εννοούμε ότι δεν υπάρχει αέρας μεταξύ του αγωγού και του διηλεκτρικού, φυσικά!

"Φανταστείτε να παράγουμε δέκα χιλιόμετρα καλωδίου που να αποδειχθεί κακό. Θα είναι μια καταστροφή για εμάς. Αντιθέτως, αν απλώς αγοράζαμε από εδώ κι από εκεί, ποιός είναι ο κίνδυνος μιας κακής επιλογής;"

ΚΟΡΥΦΗ

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Από ό,τι είπατε λίγο πριν έχω την εντύπωση ότι για την Atlas σοβαρό ρόλο παίζει και το βύσμα στο οποίο τερματίζεται το καλώδιο...
Ναί. Σαφώς είναι ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας που λαμβάνουμε υπ' όψιν κατά την κατασκευή του. Ειδικά στα ομοαξονικά καλώδια, αυτό που καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τα χαρακτηριστικά τους και την συμπεριφορά τους είναι η γεωμετρία. Η εμπέδηση του καλωδίου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την σωστή απόσταση του αγωγού από το πλέγμα, γι'αυτό θα πρέπει να αποφεύγεται το λύγισμα και γενικώς η εκτεταμμένη παραμόρφωση του καλωδίου. Το θέμα της εμπέδησης και το πόσο αυτή παραμένει στα 75Ω δεν είναι τόσο σημαντικό στα συμβατικά καλώδια που μεταφέρουν σήμα audio, είναι όμως θεμελιώδες στα καλώδια που μεταφέρουν ψηφιακά σήματα! Οι περισσότεροι κατασκευαστές προσφέρουν βύσματα RCA ενώ κανονικά θα έπρεπε να είναι BNC. Αλλά κι εμείς το ίδιο κάνουμε, επειδή οι περισσότερες συσκευές έχουν τέτοια βύσματα εισόδου/εξόδου. Επομένως το μόνο που μπορούμε να στοχεύσουμε είναι, τουλάχιστον, να μην άλλάζουμε τα χαρακτηριστικά του αγωγού παραμορφώνοντάς τον. Εμείς χρησιμοποιούμε ένα ειδικά σχεδιασμένο βύσμα RCA που έχει σαν στόχο ακριβώς αυτόν: Να αποτελεί την φυσική συνέχεια του αγωγού χωρίς να τον παραμορφώνει. Θα μπορούσα να πω πως στα καλώδια μεταφοράς ψηφιακών σημάτων, αυτό που μετράει είναι περισσότερο το βύσμα, που θα εξασφαλίσει την σωστή εμπέδηση, δηλαδή μικρότερες ανακλάσεις του σήματος, μικρότερες καθυστερήσεις και επομένως μικρότερο jitter, παρά το ίδιο το καλώδιο!
Τι είδους κολλήσεις χρησιμοποιήτε;
Κανένα (γέλια)! Τουλάχιστον σε ορισμένα καλώδια, interconnects και ηχείων, χρησιμοποιούμε ένα σύστημα πάκτωσης που είναι εξαιρετικά σταθερό αλλά δεν χρειάζεται κόλληση επειδή η κόλληση, όσο καλή κι αν είναι, είναι ένα ακόμη υλικό στον δρόμο του σήματος και δεν το θεωρούμε απαραίτητο. Την μέθοδο αυτή την ονομάζουμε ψυχρή σύνδεση και με αυτή πετυχαίνουμε πολύ καλύτερη μετάδοση του σήματος.
Είδα ότι στην σειρά προιόντων σας περιλαμβάνονται και κάποια καλώδια ηχείων κατάλληλα για διπλοκαλωδίωση. Πόσο πιστεύετε σε αυτή την ιδέα;
Πράγματι έχουμε ειδικά καλώδια για biwiring και μάλιστα χρησιμοποιούμε διαφορετικές δομές για τον κάθε κλάδο, πολυνηματική (stranded) για τις χαμηλές συχνότητες και μονονηματική (solid) για τις υψηλές συχνότητες. Κατά την άποψή μας, ένα καλώδιο με πολλούς αγωγούς επιτρέπει την χρήση περισσότερου χαλκού, επομένως διατηρεί την πληροφορία στις χαμηλές συχνότητες ενώ ένα καλώδιο με μεγάλη εξωτερική επιφάνεια μεταφέρει καλύτερα τις υψηλές συχνότητες. Θεωρητικώς, θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε μονόκλωνο αγωγό και για τις χαμηλές συχνότητες αλλά σε μεγάλες διατομές, αυτό δεν είναι πρακτικό λόγω της ακαμψίας του.
Από όλους αυτούς τους παράγοντες, ποιός θεωρείτε ότι είναι ο πλέον καθοριστικός για την ποιότητα;
Νομίζω η πρώτη ύλη, δηλαδή ο χαλκός. Υπάρχουν τόσα διαφορετικά είδη και τόσες διαφορετικές ποιότητες  που θα πρέπει να είναι κανείς πολύ προσεκτικός. Προσφάτως κάναμε δοκιμές σε νέους χαλκούς και παρά το γεγονός ότι ήταν όλοι ίδιων τυπικών χαρακτηριστικών με καθαρότητα έξι εννιάρια (99.9999%) κατέληξαν να ηχούν εντελώς διαφορετικά.
Υπάρχει γεωγραφική περιοχή της οποίας το προιόν είναι, κατά την άποψή σας, καλύτερο;
Στην πραγματικότητα, δεν ξέρω από που ακριβώς προέρχεται η πρώτη ύλη, αλλά έχω την εντύπωση ότι το μεγαλύτερο ποσοστό προέρχεται από την Αυστραλία.
Μιλήστε μου λίγο για τα καλώδια βίντεο...
Εχουμε στη σειρά μας κάποια καλώδια κατάλληλα για αναλογικές συνδέσεις βίντεο και έχουμε επίσης ένα καλώδιο κατάλληλο για HDMI έκδοσης 1.3, ωστόσο δεν είμαι πεπεισμένος ότι αυτή η προδιαγραφή είναι απόλυτα σωστή. Από την πλευρά μου, ως κατασκευαστής καλωδίων βλέπω να μου αφήνει περιθώριο για πολύ λίγο χαλκό και αυτό δημιουργεί σημαντικά προβλήματα...
... τελικώς βλέπω ότι οι περισσότεροι κατασκευαστές καλωδίων έχουν παράπονα από την προδιαγραφή HDMI...
...ναι, και σημειώστε ότι υπάρχει σημαντική παραπληροφόρηση σχετικά με τα επιτρεπτά μήκη. Αλλα ανακοινώνουν οι κατασκευαστές καλωδίων και άλλα η επίσημη αρχή που χειρίζεται την προδιαγραφή. Σαφώς πρόκειται για μια κατάσταση που δεν είναι υπέρ του καταναλωτή.  Αν με ρωτάτε, δεν μπορώ να πω πως η χρήση HDMI είναι πάντα η καλύτερη επιλογή. Ισως ένα καλό αναλογικό καλώδιο να κάνει καλύτερη δουλειά...
Να ανοίξω την συζήτηση για το θέμα του στρωσίματος;
Του θέματος αυτού θα πρέπει να προηγηθεί η συζήτηση περί κατευθυντικότητας, η οποία απλώς δεν υπάρχει! Μόνο ένα καλώδιο είναι κατευθυντικό και αυτό είναι το ψευδο-balanced του οποίου η άκρη που συνδέεται με το πλέγμα θα πρέπει να τοποθετηθεί στην πλευρά της πηγής. Οσον αφορά το στρώσιμο, εγώ θα έλεγα απλώς ότι με το χρόνο, το καλώδιο χάνει μια χαρακτηριστική σκληρότητα που έχει ως καινούριο...
...η οποία, πού οφείλεται κατά την γνώμη σας;
Υπάρχουν, βεβαίως πολλές γνώμες για το θέμα αυτό και πιστεύω ότι η δική μου είναι από τις πιο λογικές. Πιστεύω ότι η αλλαγή στην συμπεριφορά του καλωδίου οφείλεται στο ότι το διηλεκτρικό αλλάζει χαρακτηριστικά, καθώς φορτίζεται με την χρήση αποκτώντας μια συγκεκριμένη πόλωση. Το σήμα, βεβαίως, είναι εναλλασόμενο αλλά οι αλλαγές στην συμπεριφορά του διηλεκτρικού οφείλονται στο ότι το σήμα, με την πάροδο του χρόνου ακολουθεί μια συγκεκριμένη διαδρομή ελάχιστης αντίστασης μέσα από τον αγωγό, επηρεάζοντας έτσι ανάλογα και την μόνωση. Γι΄αυτό το λόγο, όταν τοποθετήσεις το καλώδιο με την αντίθετη φορά, χρειάζεται να περάσει και πάλι κάποιος χρόνος. Αυτή είναι η άποψή μου για το θέμα αυτό αλλά επειδή οι διαφορές είναι πολύ μικρές δεν μπορώ να το αποδείξω.
Πείτε μου για τα μελλοντικά σας σχέδια...
Αυτή την στιγμή εργαζόμαστε επάνω σε κάποια νέα μοντέλα, τόσο στην χαμηλή κατηγορία της αγοράς όσο και στην υψηλή, τα οποία θα παρουσιάσουμε αργότερα μέσα στη χρονιά, και πειραματιζόμαστε ακόμη επάνω σε καλώδια από άργυρο. Το πρόβλημα με τον άργυρο είναι ότι χρειάζεσαι πολύ μέταλλο, ειδικά για τα καλώδια ηχείων και αυτό οδηγεί σε πολύ υψηλό κόστος. Εχουμε ήδη σχεδιάσει ένα interconnect το οποίο είναι ικανοποιητικό, παρ' όλα αυτά πιστεύω ότι ο χαλκός είναι για γενική χρήση η καλύτερη επιλογή.
info: Τα προϊόντα της Atlas Cables αντιπροσωπεύονται στην ελληνική αγορά από την Sound Elevator, τηλ.: 210-282.8060, web: http://www.soundelevator.gr/, http://www.atlascables.com/
 

 

Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2007
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr