Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 29/05/2007


english abstract

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►AΡΘΡΑ►ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ JOHN CARRICK THΣ ATLAS CABLES...

AV BLOG 

SITE MAP


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
John Carrick (Atlas Cables)
Το αν το όνομα του John Carrick σας είναι γνωστό, είναι πιθανότατα θέμα ηλικίας: Ο Carrick υπήρξε συνιδιοκτήτης της εταιρίας Ariston, ενός ιδιαίτερα γνωστού κατασκευαστή πλατό με προιόντα που έχουν αφήσει ιστορία, όπως το RD11 και το "στρογγυλό" RD40. Η Ariston ανήκει πλέον στο παρελθόν, αλλά ο John Carrick όχι. Υπεύθυνος σχεδιάσης για την γνωστή εταιρία καλωδίων Atlas έχει πολλά ενδιαφέροντα να πεί γύρω από αυτό το πάντα αμφιλεγόμενο θέμα...
Συνέντευξη: Δημήτρης Σταματάκος
Ας ξεκινήσουμε με λίγη ιστορία... Πείτε μου για την Αriston...
Το τέλος της σχέσης μου με την Ariston ήταν λίγο θλιβερό. Θυμάμαι ότι είχαμε πάρει μια επιχορήγηση από την κυβέρνηση για να επεκτείνουμε τις δραστηριότητές μας αλλά υπήρξαν σοβαρές καθυστερήσεις στην παραγωγή των νέων μοντέλων. Ισως θυμάστε το Q-Deck το οποίο έγινε, τελικώς, ένα επιτυχημένο μοντέλο της Ariston αλλά κάπως αργά. Αυτές οι καθυστερήσεις έφεραν οικονομικά προβλήματα και στο τέλος, μέσα από μια σειρά δυσάρεστων, για εμένα, καταστάσεων αποφάσισα να αποχωρήσω από την εταιρία.
Αυτή την περίοδο, βιώνουμε μια νέα χρυσή περίοδο για τα συστήματα βινυλίου. Πώς το σχολιάζετε;
Είμαι πραγματικά εντυπωσιασμένος! Αν είχα εκείνη την εποχή την δυνατότητα να κατασκευάζω συσκευές με τα περιθώρια κέρδους που υπάρχουν τώρα, θα ήμουν εκατομμυριούχος (γέλια)! Χαίρομαι, πάντως, που βλέπω την αναλογική τεχνολογία να επιστρέφει. Θυμάμαι -σαν να είναι τώρα- να γυρίζω από τη δουλειά και να ακούω από το BBC News για "αυτή τη νέα συσκευή που ονομάζεται CD και είναι η καλύτερη μέθοδος αναπαραγωγής της μουσικής που είχαμε ποτέ"  και τους ανθρώπους να τρέχουν να αγοράζουν CDs σαν τρελλοί. Τότε ήταν αδύνατον να εξηγήσεις στον κόσμο ότι το βινύλιο ήταν καλύτερο και ακόμη και σήμερα ισχύει το ίδιο. Σαφώς το CD έχει σοβαρά πλεονεκτήματα αλλά εγώ πιστεύω πως το βινύλιο εξακολουθεί να είναι καλύτερο.
Δεν αισθανθήκατε ποτέ τον πειρασμό να ξαναξεκινήσετε;
Βέβαια. Δεν είχα πρόθεση να βγώ έτσι νωρίς στην σύνταξη αλλά έτυχε να ασχοληθώ με κάτι διαφορετικό. Σχεδίαζα έναν ενισχυτή για κάποιο φίλο στην Ταιβάν και την περίοδο εκείνη γνωρίστηκα με τον Furukawa. Ηδη από την εποχή της Ariston είχα ασχοληθεί με τα καλώδια και είχα διαπιστώσει ότι εισάγουν ακουστές διαφορές. Ο Furukawa μου απέδειξε ότι υπάρχουν λόγοι για τις διαφορές αυτές και έτσι ξεκίνησα μια συνεργασία μαζί του, αναλαμβάνοντας την αντιπροσώπευση των προιόντων του στην ευρωπαική αγορά.
Και πώς προχώρησε η ιστορία;
Την εποχή εκείνη, γύρω στο τέλος της δεκαετίας του '80, πλησίαζε η επέτειος των 100 χρόνων της Furukawa και είχαν αποφασίσει να κατασκευάσουν επιτέλους ένα επετειακό προιόν με το όνομά τους. Θα πρέπει να σας πω ότι μέχρι τότε η εταιρία δεν είχε βγάλει ποτέ ένα προιόν με το όνομά της επάνω! Αποφάσισαν λοιπόν να το κάνουν για τα 100 χρόνια τους. Ο Furkukawa ανακάλυψε μια μέθοδο χύτευσης υλικού που είχε προτείνει κάποιος καθηγητής Οhno, η οποία εξασφάλιζε μεγαλύτερη αντοχή των μετάλλων στην κόπωση που την ήθελε η αεροδιαστημική βιομηχανία -καμμία σχέση με το Hi-Fi όπως καταλαβαίνετε, η αγορά μας είναι πολύ μικρή για τέτοιου είδους επενδύσεις και έρευνες- και αφού την μελέτησε πήρε τα δικαιώματα χρήσης και την χρησιμοποιήσε για να χυτεύσει χαλκό. Η μέθοδος ονομαζόταν Ohno Continuous Casting (ΟCC) και το πλεονέκτημά της είναι ότι η κρυσταλλική δομή του μετάλλου γίνεται πιο ομοιόμορφη. Οπως, ίσως γνωρίζετε το μέταλλο αποτελείται από κρυστάλλους και μπορείτε να το φανταστείτε σαν μια σακούλα με κόκκους ζάχαρης. Οσο πιο ακανόνιστοι είναι αυτοί οι κόκκοι τόσο μικρότερη η επιφάνεια επαφής τους και τόσο μεγαλύτερη η μη γραμμική αντίσταση που εμφανίζουν. Η μέθοδος του Ohno μας επιτρέπει να φτιάξουμε πολύ μεγάλους κρυστάλλους. Μπορώ να σας πώ ότι είμαστε σε θέση να δημιουργήσουμε με εφελκυσμό αγωγούς διαμέτρου 0.3mm με κρύσταλλο μήκους 125 μέτρων! Με την συμβατική μέθοδο δεν θα μπορούσαμε να ξεπεράσουμε το ένα μέτρο. Μια τέτοια διαδικασία μας επιτρέπει να κατασκευάσουμε καλώδια χωρίς προβλήματα στην κρυσταλλική δομή, που μεταφέρουν το σήμα με πολύ μικρότερες απώλειες.
Ολα αυτά, υποθέτω, σημαίνουν ότι θεωρείτε τα καλώδια σημαντικό μέρος του συστήματος (γέλια)...
Νομίζω ότι είναι το πιο κρίσιμο γιατί το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να μας στερήσουν πληροφορία! Κανένα καλώδιο δεν μπορεί να προσθέσει πληροφορία, μόνο να αφαιρέσει και το καλύτερο καλώδιο είναι αυτό που αφαιρεί την λιγότερη. Αν έχετε ένα κορυφαίο CD player και έναν κορυφαίο προενισχυτή αλλά ένα κακό καλώδιο μεταξύ τους, τότε η ποιότητα του προενισχυτή παύει να παίζει ρόλο, διότι ούτε αυτός μπορεί να προσθέσει την πληροφορία που έχετε χάσει εξ΄αιτίας του καλωδίου. Και, βεβαίως, τό ίδιο ισχύει και με όλες τις άλλες συνδέσεις. Τα καλώδια λοιπόν είναι πραγματικά κρίσιμα, και θα έλεγα ότι τα interconnects είναι τα πιο κρίσιμα. Το θλιβερό είναι ότι στις ημέρες μας υπάρχουν κυριολεκτικώς χιλιάδες κατασκευαστές καλωδίων αλλά από αυτούς είναι ζήτημα αν μπορώ να βρώ δέκα που να κάνουν έρευνα, να σχεδιάζουν και να κατασκευάζουν τα καλώδιά τους.

"(...) απαιτείται ίσως μια δόση πίστης -a leap of faith-  στην όλη υπόθεση των καλωδίων, δηλαδή απλώς να ακούσεις και να αποφασίσεις, να χρησιμοποιήσεις τα αυτιά σου."

ΚΟΡΥΦΗ

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Γιατί νομίζετε ότι συμβαίνει αυτό;
Μα επειδή είναι μια πολύ ακριβή διαδικασία. Για να μπεί σε παραγωγή ένα προιόν απαιτείται μια παραγγελία αρκετών χιλιομέτρων κάτι το οποίο μεταφράζεται σε μεγάλο κόστος. Αντιθέτως, πολλοί απλώς αγοράζουν ένα έτοιμο καλώδιο το κόβουν, βάζουν δύο βύσματα στις άκρες και το πουλάνε ως ειδικό καλώδια. Αλλά δεν είναι. Αφού δεν το έχουν μελετήσει!
Είναι απλώς χύμα καλώδιο...
Ναι... πολλοί μπορούν να το αγοράσουν και πράγματι το κάνουν και το παρουσιάζουν ως προιόν τους. Εχω δεί πολλούς αγοραστές να επιλέγουν καλώδια με διάφορα φανταχτερά νάιλον καλύμματα. Ξέρετε την χρήση των καλυμμάτων αυτών; Δεν προσφέρουν τίποτε στη λειτουργία του καλωδίου, απλώς κρύβουν το ίδιο το καλώδιο! Αυτή, δυστυχώς, είναι η βιομηχανία των καλωδίων σήμερα και έχει χάσει εντελώς την αξιοπιστία της. Εγώ ως καταναλωτής θα επέλεγα ένα ακριβό προιόν πιστεύοντας ότι είναι καλύτερο. Αλλά δυστυχώς αυτό δεν συμβαίνει πάντοτε με τα καλώδια. Γνωρίζω καλώδια στην αγορά που στοιχίζουν πολλά χρήματα και σας λέω να αναρωτηθείτε: Πώς μπορεί να στοιχίζουν τόσο; Τελικώς είναι ένα κομμάτι καλώδιο!
Ισως επειδή είναι πολύ καλά! Εσείς να μου πείτε τί κάνει τελικώς ένα καλώδιο καλό;
Η εμπειρία μου από την συνεργασία με τον Furukawa μου επιτρέπει, τώρα, να καταλάβω καλύτερα τα καλώδια και πώς λειτουργούν. Υπάρχουν τέσσερεις παράγοντες, μόνο τέσσερεις, που καθορίζουν την ποιότητα ενός καλωδίου. Η ποιότητα του χαλκού που χρησιμοποιήται, ο τρόπος με τον οποίο κατασκευάζεται ο αγωγός από την πρώτη ύλη, η ποιότητα του διηλεκτρικού και η ποιότητα των βυσμάτων. Ατυχώς για εμάς, τα συμβατικά χαρακτηριστικά του καλωδίου, όπως είναι η αντίσταση, η αυτεπαγωγή και η χωρητικότητα δε μας λένε πολλά πράγματα για τον ήχο του, τουλάχιστον με τα μέσα μέτρησης που έχουμε σήμερα στη διάθεσή μας. Γνωρίζω και νομίζω ότι κι εσείς γνωρίζετε ότι τελικώς τα καλώδια ακούγονται διαφορετικά.
Συμφωνώ μαζί σας, απλώς δεν είναι εύκολο να πεί κανείς, αντικειμενικά ποιό ακούγεται, τελικώς καλύτερα...
Σωστά. Κατά την γνώμη μου το καλύτερο είναι αυτό που ικανοποιεί τα τέσσερα κριτήρια που σας είπα πριν και συνήθως μπορώ να προβλέψω πώς θα ακουστεί ένα καλώδιο απλώς κοιτώντας το και αναλύοντας τον τρόπο που κατασκευάστηκε. Εμείς, στις ακριβότερες σειρές καλωδίων μας χρησιμοποιούμε χαλκό OCC ενώ στις υπόλοιπες OFC, δηλαδή χαλκό ελεύθερο οξυγόνου, αλλά αυτό είναι ένα μόνο μέρος της ιστορίας. Υπάρχουν πολλά είδη χαλκού OFC που προέρχονται από διάφορα μέρη του κόσμου και υπάρχει σαφώς θέμα ποιότητας η οποία οφείλεται στην καθαρότητα του χαλκού από προσμίξεις, ξέρετε το γνωστό θέμα με τα εννιάρια. Ο κλασικός χαλκός που χρησιμοποιήται για εφαρμογές audio είναι καθαρότητας 99.99 και -για να το θέσω κομψά- δεν είναι ο χαλκός που θα χρησιμοποιούσαμε εμείς...
Πόσο εύκολο είναι να βρεί ένας κατασκευαστής καλής ποιότητας πρώτη ύλη; Και το ρωτώ αυτό γιατί πριν από ένα περίπου χρόνο, ο Van den Hul μου είχε πει ότι οι Κινέζοι έχουν αγοράσει ένα μεγάλο ποσοτό της παγκόσμιας παραγωγής σε βάθος ετών!
Δεν έχουμε πρόβλημα στο να βρούμε την πρώτη ύλη... Απλώς είναι πολύ ακριβή. Πρέπει να σας πώ ότι τα τελευταία χρόνια το κόστος του χαλκού έχει κυριολεκτικώς εκτοξευτεί στα ύψη και ότι ως αγορά περνάμε ένα σοκ. Παρ' όλα αυτά, προς το παρόν, εμείς παραμένουμε ανταγωνιστικοί.
Πώς το καταφέρνετε αυτό;
Να σας πω... Πριν απο αρκετά χρόνια κάποιος που εργαζόταν για εμένα μου είχε πεί: "Tζων, αν κατασκευάσεις ένα όμορφο προιόν δεν θα πουλήσει. Αλλά αν κατασκευάσεις ένα προιόν καλής ποιότητας που προσφέρει κάτι στον καταναλωτή και είναι σε καλή τιμή, θα πουλήσει". Ημουν αρκετά νέος όταν το άκουσα αυτό, αλλά αποτέλεσε έναν στόχο που έχω πάντοτε...
 

 

Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2007
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr